استخدام دولتیراهنمایی شغلیمعرفی مشاغل

تفاوت هنرآموز و استادکار و دبیر

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تفاوت رشته شغلی استادکار و هنرآموز و دبیر آموزش و پرورش

با توجه به سوال و ابهام کاربران در خصوص تفاوت این دو رده شغلی که هر ساله از سوی آموزش و پرورش از طریق برگزاری آزمون استخدام آموزش و پرورش جذب نیرو دارد، در این مطلب تفاوت شغل استادکار و هنرآموز و دبیر را بررسی خواهیم کرد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

منظور از هنرآموز آموزش و پرورش چیست؟

اما منظور از هنرآموز در آزمون استخدامی چیست؟ در پاسخ به این سوال که منظور از هنرآموز چیست و هنرآموز کیست باید بگوییم: به افرادی که در هنرستان‌ها دروس تئوری را تدریس میکنند هنرآموز میگوییم. درصورتیکه استادکار مهارت را به دانش آموزارن یاد میدهد.

شغل هنرآموز دقیقا همان کاری را انجام می دهند که مشاغل دبیری و آموزگاری انجام می دهند، یعنی تدریس در کلاس درس بصورت تئوری. مدرک مورد نیاز برای شغل هنرآموز حداقل لیسانس می‌باشد.

مطلب مرتبط: تفاوت های شاخه فنی حرفه ای و کاردانش

هنرآموز
منظور از هنرآموز در آزمون استخدامی چیست؟

وظایف هنرآموز چیست؟

برخی از وظایف هنرآموز عبارت اند از:

  • برنامه کاری ضوابط مصوب وزارت آموزش و پرورش را رعایت کند
  • همکاری با مدیر معاون و مسئول امور آموزشی در رابطه با انجام وظایف محوله طبق بخشنامه ها و آئین نامه ها
  • تهیه طرح تدریس برنامه آموزشی سال تحصیلی به منظور تخصیص مطالب برنامه به فواصل زمانی معین و ارائه یک نسخه آن در ابتدای سال تحصیلی به دفتر هنرستان
  • تنظیم برنامه زمانبندی برای دروس آموزش عملی و تحویل آن به دفتر برای تکثیر و ارائه به هنرجویان
  • رسیدگی به حضور و غیاب هنرجویان و ثبت تأخیر یا غیبت در دفتر مربوط
  • برقراری حفظ نظم در کلاس درس و محیط های آموزش عملی (کارگاه ها، آزمايشگاه ها، اردوها، گردش های علمی و مؤسسات مورد بازدید)
  • رسیدگی به تمرینات دروس فنی هنرجویان و کوشش در رفع مشکل آنان
  • رسیدگی به کار عملی هنرجویان (مهارت های مختلف فنی) در حین کار و کوشش در رفع مشکلات آنان
  • گروه بندی هنرجویان از نظر استعدادهای مختلف نظری و عملی برای پیشبرد وضع تحصیلی آنان در رابطه با دروس تئوری فنی و دروس عملی.
  • آماده کردن وسایل مورد نیاز برای آموزش عملی طبق برنامه ریزی قبلی، قبل از شروع کار و تدریس و تشریح آن در کلاس درس یا در هر یک از قسمتها یا بخشهای آموزش عملی با همکاری مسؤولان ذیربط
  • تدریس آموزش عملی متناسب با آموزش اصول نظری مواد دروس فنی
  • یادداشت نمره پرسش هنرجویان در دفتر کلاس و نمره ارزشیابی کار عملی در نمون برگ مخصوص کارهای عملی به طور مستمر
  • تعامل با اولیای هنرجویان در خصوص وضع تحصیلی و اخلاق فرزندانشان در طول سال تحصیلی و پاسخ به سوالات اولیا
  • سنجش معلومات و یادگیری هنرجویان به طور مستمر
  • شرکت در جلسات و شوراهای هنرآموزان، شورای آموزشی و همکاری با سایر مسئولین مربوط در زمینه های مختلف آموزشی و پرورشی و شرکت در جلسات مشورتی

منظور از استاد کار آموزش و پرورش چیست؟

وقتی دانش آموزان وارد کارگاه می‌شوند و نیاز به یادگیری مهارت دارند، زیر نظر استادکار فعالیت های عملی و مهارتی یاد میگردند‍، بر همین اساس یکی از بخش‌های مهم در آموزش‌های هنرستانی، وجود استادکار و سرپرست بخش است که موجب ارتقای کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌شود. مدرک مورد نیاز برای شغل استادکار فوق دیپلم می‌باشد.

وظایف استادکار چیست؟

برخی از وظایف استادکار عبارت اند از:

  • حضور به موقع و همکاری با هنر آموز رشته مربوطه در انجام وظایف محوله
  • نظارت بر محیط کار (کارگاه، سایر تأسیسات و…) به منظور انجام کار و آموزش روزانه
  • حفظ و نگهداری ابزارکار، ماشین آلات وسایر ادوات و آماده نگه داشتن آنها برای تعلیم
  • آموزش، طرز استفاده از وسایل مورد نیاز به هنرجویان به طریق عملی وصحیح آن
  • تهیه مواد مورد نیاز در دسترس هنرجویان و نظارت بر استفاده صحیح از آن‌ها
  • نصب و راه اندازی ماشین آلات و تأسیسات جدید در کارگاه
  • اقدام لازم به منظور جلوگیری ازخطرات ناشی از کار
  • همکاری با متصدی مراقبت از تأسیسات در تعمیر، تنظیم و راه اندازی ماشین آلات
  • گزارش مواد مشهود در خرابی ماشین آلات به مسئولان مربوط، مشارکت مستمر و فعالانه در امور آموزشی و تولید
  • نظارت در تحویل وسایل مورد استفاده هنرجویان در آخر وقت به انباردار

منظور از آموزگاری و دبیری آموزش و پرورش چیست؟

آموزگاری یک رده شغلی است که در مدارس ابتدایی فعالیت می‌کنند. آموزگاران آموزش و پرورش، برای دانش آموزان مقطع ابتدایی تدریس می‌کنند. دبیری نیز یکی دیگر از مشاغل استخدامی آموزش و پرورش می‌باشد. دبیران آموزش و پرورش نیز در مقطع اول و دوم متوسطه (مقطع راهنمایی و دبیری نظام قدیم) مشغول فعالیت می‌شوند.

فرق هنرآموز با دبیر
فرق هنرآموز با دبیر چیست؟

بررسی فرق هنرآموز و استادکار

با توجه به توضبحاتی که در مطالب قبلی داده‌ شد. هر دو شغل استادکاری و هنرآموزی برای استخدام داوطلبان جهت تدریس در هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش تحت نظر آموزش و پرورش می باشند. با این تفاوت که هنرآموزان در کلاس‌های درس، دروس تئوری را آموزش داده‌ و استادکاران در کارگاه‌های آموزشی دروس عملی را تدریس می‌کنند.

بررسی تفاوت هنرآموز و دبیر

فرق هنرآموز با دبیر باید بگوییم: دو رده شغلی هنرآموز و دبیر از مشاغل استخدامی آموزش و پرورش کشور می‌باشند. با این تفاوت که هنرآموزان در هنرستان‌ها (فنی حرفه‌ای و کاردانش) مشغول به فعالیت می‌شوند درحالیکه دبیران در دبیرستان‌ها دروس رشته‌های نظری (تجربی، ریاضی، انسانی و علوم و معارف اسلامی) را تدریس می‌کنند.

منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش

چگونه از اخبار استخدام هنرآموز و دبیر مطلع شویم؟

برای اطلاع از آگهی‌های استخدام آموزش و پرورش می‌توانید پیگیر اخبار استخدام آموزش و پرورش باشید. سایت ایران استخدام به عنوان یکی از معتبرترین مراجع اطلاع رسانی آزمون‌ها و اخبار استخدامی، اطلاعیه‌های استخدامی سازمان‌های دولتی و … را به محض انتشار، به اطلاع متقاضیان می‌رساند.

شما می‌توانید بروزترین اخبار استخدام آمورزش و پرورش کشور را در صفحه استخدام آموزش و پرورش سایت ایران استخدام مشاهده نمایید.

جهت اطلاع از آخرین خبر از استخدام آموزش و پرورش کلیک نمایید.

همچنین با عضویت در پنل کارجویی ایران استخدام و فعالسازی سیستم ایمیل و پیامک خود می‌توانید از اخبار و اطلاعیه های استخدام رشته تحصیلی خود در سازمان‌های دولتی مطلع شوید. ایران استخدام علاوه بر اطلاعیه‌های استخدام سازمان‌های دولتی، آگهی‌های استخدام شرکت‌های خصوصی را نیز منتشر می‌کند. برای اینکه بتوانید برای آگهی‌های استخدام رزومه خود را ارسال کنید، می‌توانید در سایت ایران استخدام به عنوان کارجو عضو شوید. با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام می‌توانید رزومه خود را بصورت آنلاین ایجاد نموده و برای کارفرمایانی که در سایت ایران استخدام آگهی استخدام درج کرده‌اند ارسال نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو و بهره‌مندی از خدمات رایگان کلیک نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی تفاوت هنرآموز، دبیر و استادکار در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش پرداختیم. لازم به ذکر است اصطلاح “استادکاری” برای آخرین بار در دفترچه راهنمای نهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی آموزش و پرورش استفاده شده بود. در آزمون دهم و آزمون اخیر (اختصاصی استخدام آموزش و پرورش) اصطلاح استادکار حذف شده‌ و اصطلاح هنرآموز استفاده‌ شده‌ است.

جهت اطلاع از آخرین اخبار آزمون استخدامی آموزش و پرورش کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

66 دیدگاه

  1. سلام
    آموزگاری یا دبیری ثبت نام کرده باشیم مربی پرورشی هم میتونیم ثبت نام کنیم؟

  2. سلام. من هنراموز گرافیک ثبت نام کردم. منابعی که معرفی کردن برای گرافیک و نقاشی و فتوگرافیک معرفی شده حالا ن که رشته ام گرافیک بوده همه اینها رو باید بخونم یا فقط رشته گرافیک رو بخونم؟

    1. دوست عزیز در دفترچه راهنما منابع و کتاب های هر سه حیطه رو اعلام کردند.
      شما باید طلف اعلام دفترچه راهنما هر آنچیزی که در بخش کتب و منابع درج شده را مطالعه کنید

  3. دوست عزیز سوال شما تکراریست. پیش تر به سوال شما پاسخ داده شد.
    موفق باشید.

  4. با سلام. من مقطع ارشد رو تمام کردم ولی هنوز کارهای فارغ التحصیلی رو انجام ندادم در صورتی که برای ثبت نام تاریخ فارغ التحصیلی رو میخواد، آیا میتونم
    در آزمون استخدامی آموزش و پرورش با مدرک ارشدم ثبت نام کنم؟

    1. اگر فارغ التحصیل شدید، نمره قبولی گرفتین و واحد مانده ندارید بله میتونید.

  5. سلام من ترم آخر کارشناسی ارشد هستم میتونم در آزمون استخدامی آموش و پرورش ثبت نام کنم؟

    1. درود
      اگر مدرک کارشناسیتون، یکی از رشته‌های مورد تقاضا در شغل محلتون باشه با مدرک کارشناسی میتونید ثبت نام کنید. اما در رابطه با مدرک کارشناسی ارشد باید این نکته رو در نظر داشته باشید که ملاک عمل در خصوص تاريخ فراغت از تحصيل، دو (2) ماه پس از آخرين روز ثبتنام آزمون استخدامی (تاريخ 1403/2/16) است.

  6. سلام من با مدرک فوق لیسانس روانشناسی چرا نمیتونم هنرآموز تربیت کودک در تهران شمیرانات شرکت کنم ؟
    سایت پیام میده تحصیلات شما با تحصیلات قابل پذیرش در شغل محل 12119 سازگاری ندارد در صورتیکه توی دفترچه برای هنرآموز تربیت کودک فوق لیسانس روانشانسی تمام گرایشها زده

    1. درود دوست عزیز بهتره این موزد رو از مجری آرمون (سنجش) اطلاع بدونید.

    2. سلام این مشکل برای من هم پیش اومد، آخرین کادری که تو ثبت نام هست باید کد محل شغلی رو جستجو کنید و وارد کنید که با کدرشته فرق داره داره از اون ایراد میگیره

  7. با سلام
    وقت بخیر
    من فوق لیسانس مهندسی مکاترونیک و لیسانس مهندسی طراحی صنعتی در دانشگاه غیر انتفاعی تموم کردم هر دو اینا مهندس مکانیک ثبت شده است
    آیا من میتونم در این ازمون شرکت کنم
    لیسانس یا فوق ثبت نام کنم؟
    لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    1. دوست عزیز در رابطه با رشته‌های استخدامی چون تنوع بالاست بهتره خودتون شرایط درج شده در دفترچه رو مطالعه کنید اگر مورد مبهمی بود هم میتونید با مجری آزمون در تماس باشید. ارتباط با سازمان سنجش:

      https://sanjesh.org/fa-IR/sanjesh/4923/page/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%A7

      موفق باشید

  8. با سلام
    من یه سوال دارم ممنون میشم جواب بدین
    آیا حقوق دبیر با هنرآموز فرق داره؟ (من با ارشدم میتونم دبیری فرهنگ و هنر ثبت نام کنم و با لیسانسم میتونم هنرآموز گرافیک و نفاشی رو ثبت نام کنم)

    1. دوست عزیز با توجه به اینکه با مدرک ارشدتون میتونید دبیری ثبت نام کنید، بهتره با مدرک ارشد ثبت نام کنید (از بابت رتبه بندی میتونه تو حقوقتون تاثیر گذار باشه). در رابطه با اینکه حقوق کدوم بیشتره نمیشه اطلاعات دقیقی بهتون گفت با توجه به شرایطتون تو هر کدوم میتونه متغیر باشه.
      موفق باشید

  9. سلام
    یه سوال دارم که برام خیلی مهمه
    من با مدرکم میتونم هنرآموز تربیت کودک شرکت کنم اما هیچ اطلاعی از این رشته ندارم خواهش میکنم راهنمایی کنید که اگر قبول بشم دقیقا باید چه کتابی رو تدریس کنم؟ آیا کار من کلا تدریس دروس تئوریه؟ یا عملی هم هست؟ اگه عملی هم هست خواهش میکنم بگید چه دروسی تو سه سال هنرستان جزو دروس عملی محسوب میشه؟
    اصلا دانش آموزان رشته تربیت کودک چه کارهای عملی انجام میدن؟
    ممنون که وقت میذارین

    1. درود دوست عزیز
      در صورت قبولی در آزمون کتبی، مرحله مصاحبه و… دوره‌های آموزشی تحت عنوان دوره‌های مهارت آموزی جهت آماده سازی شما برای تدریس برگزار میشه. پیشنهاد ما به شما اینه که روی منابع تمرکز کنید و خوب مطالعه داشته باشید تا تونید مراحل رو با موفقیت پشت سر بذارید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا