• ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
  • 1k نظر «نمایش»

ایران استخدام: مراحل ورود به آتش نشانی

ایران استخدام: مراحل ورود به آتش نشانی

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۴ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

شرایط و مراحل ورود به سازمان آتش نشانی

استخدام در سازمان آتش نشانی از چند طریق (مقطع دبیرستان، رشته‌های مرتبط آتش نشانی و شرکت در آزمون استخدامی) انجام می‌پذیرد. از آنجا اطلاع از شرایط آزمون استخدامی برای ورود به آتش نشانی ضروری است، کارشناسان ایران استخدام در این صفحه مراحل و شرایط ورود به سازمان آتش نشانی را در این صفحه ارائه نموده‌اند.

ورود به صفحه آگهی های استخدام سازمان آتش نشانی


فهرست مطالب مهم

جهت مشاهده مطالب روی لینک های زیر کلیک کنید

چگونه آتش نشان شویم؟

در رابطه با نحوه ورود به سازمان آتش نشانی باید بگوییم که این افراد از چند طریق می‌توانند آتش نشان شوند. در ادامه اشاره‌ای جرئی به نحوه ورود به شغل آتش نشانی شده است.

روش اول: تحصیل در رشته ایمنی و آتش نشانیعلاقمندان به شغل آتش نشانی می‌توانند با تحصیل در رشته ایمنی و آتش نشانی در هنرستان‌های کاردانش جهت ورود به سازمان آتش نشانی اقدام نمایند. این افراد آموزش‌های تئوری و عملی را زیر نظر کارشناسان و مربیان سازمان آتش نشانی می‌گذرانند و مجموع نمرات دروس عمومی و تخصصی آتش نشانی، معدل کل این عزیزان خواهد بود.

لازم به ذکر است: در پایان دوره هنرستان، این افراد باید دوره کارورزی را در ایستگاه های تحت پوشش بیمه در کنار آتش نشانان سپری کنند.

روش دوم: تحصیل در مقاطع بالاتر (کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد)

افرادی که علاقمند به تحصیل در مقاطع بالاتر هستند می‌توانند در گرایش های مدیریت عملیات و پیشگیری در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به ادامه تحصیل بپردازند.

فردی که در سازمان آتش نشانی استخدام می‌شود ابتدا به عنوان مأمور آتش نشانی مشغول به کار می‌شود و با ادامه کار در سال‌های بعد به سمت‌های بالاتر دست پیدا می‌کند.

در ادامه سمت‌های آتش نشانی نام برده شده است:

  • راننده
  • معاون شیفت
  • رئیس ایستگاه
  • فرمانده شیفت
  • معاون عملیاتی
  • معاون امور ایستگاه‌ ها
  • و ...

لازم به ذکر است: البته در صورتی که این افراد دارای مدرک تحصیلی بالایی باشد می‌توانند به سمت هایی مانند افسر آتش نشان، افسر ارشد آتش نشان و رئیس ایمنی و آتش نشانی برسند.

روش سوم: آزمون استخدام سازمان آتش نشانی

آزمون استخدام سازمان آتش نشانی از دیگر روش‌های ورود به آتش نشانی می‌باشد. سازمان های آتش نشانی و خدمات ایمنی استان‌ها در صورت اعلام نیاز به جذب نیرو، اقدام به جذب از طریق آزمون های علمی، عملی، معاینات جسمانی و روانی و طی مراحل گزینش می‌نمایند.

شرایط و روند کلی استخدام آتش نشان مشخص و تقریبا ثابت است و افراد واجد شرایط از طریق آزمون‌های ورزشی، علمی ، معاینات جسمانی، مصاحبه تخصصی و طی مراحل گزینش به عنوان آتش نشان استخدام می شوند.

نکته مهم: افرادی که این مراحل را با موفقیت پشت سر می گذارند، پس از دوره آموزش ویژه آتش نشانی، حریق، حوادث و امداد و نجات به صورت آزمایشی استخدام آتش نشانی شده و اگر عملکرد آنها در دوره آزمایشی رضایت بخش باشد، به استخدام رسمی سازمان آتش نشانی در می آیند.


 برای قبولی در آزمون استخدامی سازمان آتش نشانی چه بخوانیم؟

دانلود نمونه سوالات عمومی و تخصصی استخدام سازمان آتش نشانی

دانلود جزوات و درسنامه های آموزشی

سفارش کتاب درسنامه دروس عمومی ایران استخدام

سفارش کتاب نمونه سوالات استخدامی 10 سال اخیر

مهارت‌های مورد نیاز آتش نشان

هر فردی که به عنوان آتش نشان استخدام می‌شود، نیاز هست تا مهارت ها و دانش های مورد نیاز جهت استخدام در سازمان آتش نشانی را دارا باشد. در ادامه به چند مورد از این مهارت‌ها اشاره شده است:

  • علاقه به مردم و نجات آنها از خطرات (انسان دوستی و از خود گذشتگی)
  • استقامت و توان بدنی بالا همراه با داشتن سلامت روانی
  • توانایی عکس العمل سریع و حغظ آرامش در شرایط خطرناک
  • شجاعت
  • خود انضباطی و دقت
  • پیروی از دستورات و قوانین موجود
  • ارتباطات خوب و مهارت کار تیمی
  • اعتماد به نفس بالا
  • داشتن ابتکار و توان تصمیم گیری در رویارویی با شرایط بسیار متغیر
  • مهارت های خوب عملی در استفاده از ابزار و تجهیزات
  • مهارت گزارش نویسی از اتفاقات و حوادث

آتش نشان داوطلب کیست؟

آتش نشان داوطلب فردی است که با شرکت داوطلبانه در دوره‌های آموزشی تخصصی، گواهینامه پایان دوره کسب می‌نماید. نیروهای آموزش دیده می‌توانند هگام بروز حادثه همانند آتش‌نشانان حرفه‌ای وارد عمل شده و با ارائه خدمات، سازمان آتش‌نشانی و دیگر سازمان‌های امدادی را در مواقع بحران به طور جدی یاری کنند.

شرایط پذیرش آتش نشان داوطلب
1.
برخورداری از سلامت کامل جسمی و روحی
2. علاقه‌مندی به فعالیت در سازمان آتش‌نشانی
3. علاقه‌مندی به فعالیت در سازمان آتش‌نشانی
4. دارا بودن سوادخواندن و نوشتن
5. ارائه مدارک معتبر شناسایی نظیر شناسنامه، کارت ملی – دو قطعه عکس 4*3
6. دارا بودن حداقل سن پذیرش داوطلبان، داشتن حداقل 18 و حداکثر 60 سال سن
7. تکمیل فرم تعهدنامه اخلاقی نسبت به جان و مال مردم
8. تکمیل فرم تقاضای عضویت
9. نداشتن اعتیاد به هر گونه مواد مخدر و مشابه آن بنا به اظهار داوطلب و سکونت در محدوده ایستگاه یا پایگاه داوطلبان حداقل به مدت دو سال

نحوه ثبت نام

معمولا در آزمون‌های استخدام سازمان آتش نشانی، ثبت نام بصورت الکترونیکی انجام می‌پذیرد. در ادامه مراحل ثبت نام شرح داده شده است:

ورود به پایگاه اینترنتی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی
تکمیل فرم ثبت نام در هر مرحله و تایید آنها.
تاییدیه نهایی با توجه به اطلاعات وارد شده توسط داوطلب.
دریافت شماره پرونده و کد رهگیری.

تذکر: ثبت نام منوط به تکمیل کلیه مراحل و دریافت شماره پرونده و کد رهگیری از سیستم است و پس از تایید نهایی فرم اینترنتی توسط داوطلب، اطلاعات آن قابل تغییر نیست.

ورود به سایت سازمان آتش نشانی

مدارک آزمون علمی

هنگام ثبت نام نیاز هست تا مدارک مورد نیاز اعلام شده در دفترچه راهنمای آزمون استخدام سازمان آتش نشانی بارگذاری شود. در ادامه بر اساس آخرین آگهی استخدام سازمان آتش نشانی، بخشی از مدارک مورد نیاز ارائه شده است.

پرداخت هزینه تعیین شده جهت شرکت در آزمون علمی از طریق درگاه اینترنتی
- داشتن الزامات آن همانند CVV2 و رمز دوم کارت بانک های عضو شتاب ضروری است

لازم به ذکر است: هزینه شرکت در آزمون به هیچ وجه مسترد نخواهد شد.

اسکن یک قطعه عکس 4×3.
- عکس مربوط به سال جاری باشد.
- حجم فایل ارسالی باید کمتر از ۷۰ کیلوبایت باشد.
- تصویر باید در جهت صحیح و بدون چرخش تهیه شده و فاقد هر گونه حاشیه زائد باشد.
- حتی الامکان عکس رنگی و دارای زمینه سفید باشد.

دریافت کارت

پس از مطالعه کامل دفترچه و طی کردن مراحل ثبت نام، جهت مشاهده و پرینت کارت ورود به جلسه آزمون بر اساس زمانبندی اعلام شده در دفترچه راهنمای استخدام سازمان آتش نشانی اقدام نمایید.

لازم به ذکر است: همراه داشتن اصل شناسنامه عکسدار یا اصل کارت ملی و کارت ورود به جلسه آزمون الزامی می باشد. در غیر این صورت از ورود افراد به جلسه ممانعت به عمل خواهد آمد.

آزمون علمی

برخی از شرایط استخدام آتش نشانی مانند سن، تحصیلات و ... در آگهی‌های استخدام سازمان آتش نشانی شهرهای مختلف اعلام می‌گردد. اطلاعات بعدی توسط تیم ایران استخدام، با توجه جدیدترین آگهی‌های استخدام آتش نشانی ارائه شده است که شما را با مراحل استخدام آتش نشانی آشنا می‌نماید.

سازمان آتش نشانی در بازه‌های مختلفی اقدام به جذب نیرو از طریق آزمون های علمی، عملی، معاینات جسمانی و روانی و طی مراحل گزینش می‌نماید. بدین صورت که داوطلبان متقاضی پس از مطالعه شرایط اعلام شده در دفترچه راهنمای آزمون، ثبت نام کرده و در صورت قبولی در آزمون، به مراحل بعدی (مصاحبه و گزینش) دعوت خواهند شد.

در ادامه شرایط استخدام در سازمان آتش نشانی بر اساس جدیدترین آگهی استخدام منتشر شده برای استان تهران ارائه شده است:

شرایط عمومی
تابعیت و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران و متدین به یکی از ادیان رسمی کشور.
دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم.
عدم اشتهار به فساد اخلاقی و نداشتن پیشینه کیفری (سوء سابقه موثر) برابر گواهی مراجع ذیصلاح.
* متولدین 1376/01/01 به بعد.
دارا بودن کارت پایان خدمت یا کارت معافیت غیر پزشکی نظام وظیفه عمومی.
برخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی و توانایی لازم برای انجام کار در شغلی که در آن استخدام می شوند(آمادگی جسمانی) شامل الف: تست تشخیص روانشناختی - شغلی
ب: عدم داشتن مشکلات و اختلالات روانی ج: عدم اعتیاد به مواد مخدر و دخانی برابر گواهی صادره از مراجع ذیصلاح و مورد نظر سازمان.
عدم وجود هرگونه ممنوعیت استخدام در دستگاه های اجرایی به موجب آراء موثر مراجع قضائی و ذیصلاح.
تذکر: ملاک عمل در خصوص تاریخ فراغت از تحصیل، اتمام خدمت دوره ضرورت(تاریخ مندرج در قسمت خاتمه خدمت، کارت پایان خدمت) و همچنین در خصوص معافیت دائم غیر پزشکی (تاریخ مندرج در قسمت صدور کارت معافیت دائم)، اولین روز برگزاری آزمون عملی می باشد.
شرایط اختصاصی
شرایط ظاهری: دارا بودن حداقل ۱۶۵ سانتیمتر قد.
دارا بودن شرایط بومی در استان تهران.
(داوطلب بومی: به داوطلبی گفته می شود که ۵ سال آخر محل سکونت را در یکی از شهرهای استان تهران ساکن باشد)
فرزندان شهدا، مفقودین، جانبازان ۲۵% به بالا و آزادگان، همسر و فرزندان رزمندگان با سابقه حداقل ۶ ماه حضور در جبهه از سهمیه قانونی برخوردار و دارندگان مدال طلای مسابقات جهانی در شرایط مساوی، از اولویت برخوردار می باشند

اعلام نتایج اولیه

داوطلبان ثبت نام کننده در آزمون استخدام سازمان آتش نشانی، پس از شرکت در آزمون علمی لازم است تا منتظر اعلام نتایج باشند. زمان اعلام نتایج آزمون استخدام بستگی به سازمان آتش نشانی دارد اما بطور معمول اعلام نتایج یک ماه زمان بر می‌باشد.

لازم به ذکر است: هرگونه اطلاع رسانی در خصوص آزمون از طریق سایت اینترنتی سازمان آتش نشانی انجام می پذیرد.

آزمون عملی (ورزشی)

آزمون استخدام سازمان آتش نشانی بصورت مرحله‌ای انجام می‌پذیرد و جهت شرکت در هر مرحله نیاز به کسب حد نصاب در مرحله قبلی می‌باشد. عدم کسب حد نصاب لازم در هر مرحله منجر به حذف داوطلب از فرآیند استخدام خواهد شد.

پس از برگزاری آزمون علمی و اعلام نتایج، واجدین شرایط بر اساس چند برابر ظرفیت استخدام به آزمون عملی (ورزشی) معرفی می شوند.

آزمون ورزشی شامل چیست؟
ترکیب بدنی (اندازه گیری قد و وزن)، انعطاف پذیری، بارفیکس، دراز و نشست، قدرت پنجه، دوی 1600 متر، عملیات ورزشی(کشیدن سورتمه با وزنه 20 کیلوگرمی به مسافت 20 متر به وسیله طناب از روبرو و کشاندن همان سورتمه به وسیله طناب روی شانه به مسافت 20 متر، هل دادن سورتمه ورزشی بعدی با وزنه 40 کیلوگرمی به مسافت 20 متر و کشاندن همان سورتمه به وسیله طناب روی شانه به مسافت 20 متر، حمل دو گالن به وزن مجموع 40 کیلوگرم به مسافت 15 متر(رفت و برگشت جمعا 30 متر).

مدارک آزمون ورزشی

داوطلبانی که به آزمون عملی (ورزشی) دعوت می‌شوند، نیاز هست تا مدارک مورد نیاز ارائه گردد. این مدارک که در ادامه به بخشی از آنها اشاره خواهیم کرد، با اطلاعات خوداظهاری افراد تطبیق داده می شود و با بررسی و صحت سنجی مدارک و در صورت تائید، آزمون عملی از ایشان به عمل خواهد آمد.

  1. اصل شناسنامه عکسدار
  2. اصل مدرک تحصیلی
  3. اصل کارت پایان خدمت و یا معافیت غیر پزشکی
  4. اصل کارت ملی
  5. همراه داشتن اصل و تصویر کارت یا معرفی نامه از بنیاد شهید و امور ایثارگران جهت فرزندان شاهد و ایثارگران

نکته مهم: مدارک اعلام شده بر اساس آخرین آگهی استخدام سازمان آتش نشانی می‌باشد و ممکن است در در استخدام های بعدی این سازمان، مدارک مورد نیاز تغییر کند.

مصاحبه روانشناختی - شغلی

یکی دیگر از مراحل استخدام در سازمان آتش نشانی شرکت در مصاحبه حضوری می‌باشد. داوطلبی که در آزمون ورزشی پذیرفته می‌شود جهت شرکت در مصاحبه عقیدتی، سیاسی، روانشناختی، تخصصی و علمی دعوت می‌گردد.

داوطلبی که در مرحله مصاحبه حضوری شرکت می‌کند باید بر مباحث زیر تسلط داشته باشد:

مباحث روز
مباحث عقیدتی سیاسی
اسامی مقامات دولت فعلی
روزهای مهم سال (شمسی یا قمری)
و ...

توجه: افراد واجد شرایط تشخیص داده شده در مصاحبه روانشناختی - شغلی جهت طی مراحل گزینشی و معاینات پزشکی به مراجع ذیصلاح معرفی می شوند


 چگونه برای مصاحبه آماده شویم؟

دانلود کتاب الکترونیکی راهنمای جامع تمام مراحل مصاحبه‌های استخدامی
سفارش پستی کتاب چاپی راهنمای مصاحبه گزینش عقیدتی و سیاسی
تجربیات "واقعی" مصاحبه آزمون های استخدامی، کارجویان (رایگان)

معاینات پزشکی

طبق اعلام سازمان آتش نشانی، افراد پذیرفته شده در مرحله مصاحبه حضوری، جهت انجام مراحل معاینات پزشکی به مراکز بهداشت یا بیمارستان معرفی شده مراجعه می‌نمایند.

در ادامه بر اساس تجربیات کاربران از "مرحله معاینات پزشکی" در سال های گذشته، مراحل طی شده را ارائه داده‌ایم:

مراجعه به پزشک
در این مرحله فرد پذیرفته شده جهت انجام معاینات به پزشکی داخلی مراجعه می‌نماید.

مراجعه به رادیولوژیست
در این مرحله پذیرفته شدگان به یک رادیولوژیست مراجعه می نمایند تا سلامت استخوانبندی شان مورد بررسی قرار گیرد.

مراجه به متخصص قلب
این مرحله جهت کسب اطمینان از سلامتی قلبی از طریق اکو داوطلب انجام می‌پذیرد.
«تست ورزش»
پس از تایید سلامت قلب، تست ورزش از داوطلب گرفته می‌شود. بدین صورت که فرد پذیرفته شده بر روی تردمیل رفته و ضربان وی چک خواهد شد.

مراجعه به چشم پزشک
در این مرحله به چشم پزشک مراجعه می نمایید تا سطح بینایی شما مورد سنجش قرار گیرد. در صورتی که ضعف چشمی نداشته باشید پرونده شما تایید خواهد شد.

مراجعه به اورولوژیست
متخصص اورولوژیست پس از انجام معاینات لازم و بررسی آزمایش ادرار، اقدام به تکمیل پرونده پزشکی داوطلب می‌نماید.

مراجعه به متخصص گوش، حلق و بینی
در این مرحله متخصص گوش، حلق و بینی معاینات لازم از جمله شنوایی سنجی و صحت سلامت گوش، حلق و بینی را انجام می‌دهد و در صورت عدم وجود مشکل، پرونده معاینات پزشکی را تکمیل می‌نماید.

مراجعه به نورولوژیست
در نهایت داوطلب پس از انجام سایر مراحل پزشکی به نورولوژیست مراجعه می‌نماید، در این مرحله متخصص پس از سوالات لازم از فرد، معاینات عملی را از جمله حرکات دست و ... انجام می‌دهد.

 در نهایت پس از طی کردن تمامی مراحل پزشکی، جهت تشکیل پرونده مراجعه می کنید. لازم به ذکر است برای تشکیل پرونده تاییدیه پزشک های معین و معرفی فرد معرف در کنار ارائه مدارک شناسایی الزامی می باشد.

نتایج نهایی

پس از انجام تمامی مراحلی که در بالا ذکر شد و همچنین تحویل مدارک و پرونده های لازم به مراکز ذکر شده، داوطلبان باید منتظر اعلام نتایج نهایی از طریق سایت اینترنتی سازمان آتش نشانی و سایر راه های ارتباطی باشند.

پس از اعلام نتایج نهایی در صورت پذیرفته شدن، داوطلب به عنوان آتش نشان شروع به فعالیت می‌کند.

ویدیو: مصاحبه با آتش نشان

داوطلبانی که علاقمند ورود به گروه شغلی آتش نشانی هستند می تواند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آشنایی با شغل آتش نشان، مزایا و معایب آن و سایر موارد، از طریق لینک زیر مصاحبه ویدیویی گفتگو با آقای سعید کمانی آتش‌ نشان‌ سازمان آتش نشانی تهران را مشاهده نمایند.

مشاهده ویدیو

تجربیات کاربران از مصاحبه

شما می‌توانید با مراجعه به لینکی که در ادامه این صفحه قرار داده شده است، تجربیات کاربران از مصاحبه و سایر مراحل پس از قبولی در آزمون استخدامی سازمان آتش نشانی را مشاهده نمایید.

سوالات مصاحبه استخدامی سازمان آتش نشانی

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=1441894
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد
نظرات کاربران 1k