معرفی مشاغل

معرفی شغل مهندس عمران

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مهندس عمران کیست و چه مهارت هایی نیاز دارد؟

باتوجه به مطالعات انجام شده میتوان به این نتیجه رسید که تاریخچه رشته و شغل مهندسی عمران به حدود قرن 18 میلادی میرسد. درحقیقت تمامی طراحی و ساخت و ساز بناها جز وظایف مهندس طراح بود اما بعدها با پیشرفت تکنولوژی و گسترش زمینه هرکدام از فعالیت ها، مهندسی طراحی به زیر شاخه هایی از جمله مهندسی عمران شکسته شد. با گذشت زمان شاخه‌های گوناگونی از مهندسی جدا از مهندسی عمران به وجود آمده‌اند.
در این قسمت از مجموعه مقالات ایران استخدام، قصد داریم شما را با تمام جزئیات شغل مهندسی عمران آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

رشته مهندسی عمران

دانش آموزانی که در دبیرستان در رشته ی ریاضی- فیزیک تحصیل کرده باشند می توانند وارد رشته عمران شوند. یکی از مهمترین مهارت های مورد نیاز یک مهندس عمران نیز داشتن دانش ریاضی و فیزیک قوی است. چراکه این رشته بیشتر از مباحث تئوری شامل مباحث عملی می شود.
یک مهندس عمران خوب میتواند در زیبایی و آبادی شهر و کشور خود نقش بسیار مهمی را ایفا کند. به همین دلیل این رشته و شغل یکی از مهمترین شغل های جامعه به حساب می آید. درحقیقت هرچه که در کشور به سازندگی ارتباط داشته باشد، مانند ساخت سد، پل، فرودگاه، برج، جاده، تونل و… همگی جز وظایف این مهندس به حساب می آید. آشنایی با مفاهیم اولیه اقتصاد و دقت به شرایط اقتصادی نیز یکی دیگر از مهارت هایی است که هر مهندس عمرانی باید داشته باشد. چراکه او در انجام پروژه های ساخت و ساز شهری و کشوری باید علاوه بر مبحث فنی و مهندسی کار، هزینه آن را نیز درنظر داشته باشد.

مهندس عمران کیست؟

صرف اینکه فردی در دانشگاه رشته مهندسی عمران را به اتمام رسانده باشد و در حقیقت فقط دروس این رشته را پاس کرده باشد نمی توان گفت که این فرد یک مهندس عمران است!
باتوجه به اینکه این رشته، یک رشته میدانی و عملی است، داشتن مهارت و کسب تجربه است که میتواند فرد را به یک مهندس عمران تبدیل کند نه صرفا پاس کردن دروس دانشگاهی. او باید در رشته های ساخت و ساز زیادی حضور فعال و موثر داشته باشد تا بتواند مهارت و تجربه کافی جهت فعالیت در این زمینه را کسب کند و مهندس عمران نامیده شود.

وظایف مهندس عمران

یک مهندس عمران در هنگام ساخت یک سازه باید بین سه عامل ایمنی، زیبایی و مقرون بصرفه بودن تعادل ایجاد کند. اما در ادامه به بررسی جزئی تر برخی وظایف مهندس عمران میپردازیم.

  • بررسی و تحلیل گزارش های نقشه برداری، عکسبرداری هوایی و دیگر داده های توپولوژیک و جغرافیایی برای طراحی
  • همکاری مستقیم در ساخت و یا مرمت پروژه های عمرانی
  • انجام کارهای نقشه برداری و مشارکت مستقیم در این کار
  • تخمین و محاسبه هزینه کل پروژه اعم از مصالح، تجهیزات و…
  • آزمایش خاک و تخمین میزان مقاومت آن در مقابل سازه
  • آزمایش مقاومت زیربنا، بتن، آسفالت یا فولاد
  • بحث و گفت وگو درمورد تجهیزات لازم با مشتری و کارفرما
  • ارزیابی ریسک ها و تاثیرات محیطی در پروژه
  • نظارت و اطمینان از مجهز بودن بخشهای مختلف به تجهیزات ایمنی
  • تهیه پیشنهاد برای مناقصه ها
  • ارائه گزارش های مورد نیاز به مشتری، کارفرما، مراکز دولتی و سازمان های برنامه ریز
  • مدیریت، هدایت و نظارت بر پیشرفت هر مرحله از پروژه و…

زمینه های کاری مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران زیر شاخه های زیادی دارد که افراد پس از گذراندن دوره ارشد و با توجه به علاقه خود میتوانند یکی از آنها را انتخاب کنند. اما در ادامه به بررسی برخی از پرطرفدارترین آنها میپردازیم:

طراحی و مشاوره:
طراحی و مشاوره در این رشته شامل ارائه طرح و یا ارائه مشاوره برای طراحی یک پروژه ساخت و ساز می شود. کسی که چنین حیطه کاری را برای خود انتخاب می کند، بیشتر با کارهای دفتری و نقشه کشی سروکار خواهد داشت. اما این شاخه برای افرادی مناسب است که در زمینه مهندسی عمران تجربه زیادی داشته و انواع و اقسام پروژه های عنوانی را به نتیجه رسانده باشد وگرنه یک مهندس عمران تازه کار از پس این کار برنمی آید.

پیمانکاری و اجرا:
کار پیمانکاری و اجرا کاریست که نمی توان گفت زیاد سخت و یا زیاد آسان است. درحقیقت افراد در این شغل باید طرح ارائه شده را به مرحله اجرا برسانند. بزرگترین چالش این کار درگیری هایی است که بین طراح و مجری طرح بوجود می آید تا نهایتا پروژهای بی عیب و نقص ارائه شود.

نظارت بر ساخت و ساز:
این حیطه شغلی نیز در بین مهندسین عمران یکی از پرطرفدارترین هاست. درحقیقت مهندس ناظر از طرف کارفرما وظیفه دارد تا برانجام درست کارها در بهترین حالت و هماهنگی بین کارها نظارت کند.

مهندس عمران

مهارت های مورد نیاز مهندس عمران

برای یک مهندس عمران مهارت های زیر بسیار ضروری و مورد نیاز است:

مهارت در نرم افزارهای تخصصی مورد نیاز برای مهندسی عمران

نرم ا فزارهایی که باید بطور تخصصی بر آنها تسلط داشته باشند عبارتند از:

  • STAAD.Pro
  • D3 FLAC
  • Autocad
  • Plaxis
  • ETABS
  • Tekla Structures
  • geostudio
  • نرم افزار سازه ۸۰
  • SAFE
  • SAP
  • Graphisoft Archicad

مهارت های عمومی مهندس عمران

  • توانایی مدیریت پروژه
  • قدرت حل مسئله
  • انجام بودجه بندی
  • توانایی انجام کارهای تیمی
  • آشنایی با اصول گزارش نویسی
  • تسلط بر اصول مذاکره
  • تسلط بر اصول مشاوره
  • داشتن روابط عمومی بالا
  • قدرت مدیریت و رهبری کارکنان

مهارت‌های فنی

این موقعیت مستلزم درک تکنیک‌های طراحی و تجربه در توسعه مدل‌ها و نمودارها است. کارفرمایان برای برنامه ریزی، طراحی و ایجاد ترتیبات ساختمانی یا زیرساختی، کاندیداهایی را که تجربه عملی در استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری (CAD) دارند، ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، داشتن دانش فنی در بررسی کمیت، صورتحساب پروژه، برآورد و… می‌تواند به شما در استخدام کمک کند.

مهارت‌های ارتباط کلامی

یکی از مهمترین مهارت‌های مهندسی، مهارت‌های ارتباط کلامی است. هنگامی که ایده‌ها و فرآیندهای ساخت و ساز را به سایر متخصصان مانند کارگران ساختمانی و معماران منتقل می‌کنید، به مهارت‌های ارتباطی عالی نیاز دارید. اغلب، کارفرما یا شرکت ها نامزدهایی را استخدام می‌کنند که می‌توانند به وضوح طرح و طراحی ساختمان خود را برای دیگران توضیح دهند.

مهارت‌های سازمانی

یکی از فعالیت‌های شغلی روزانه شما، نظارت بر پیشرفت یک ساختمان در حال ساخت است. مسئولیت شما اطمینان از انطباق پروژه با اسناد طراحی، طرح‌های پروژه، برنامه‌های بودجه و قوانین مرتبط با پروژه است. این مهارت همچنین شامل مستندسازی فرآیندها و رویه‌ها است. توانایی سازماندهی و مدیریت چنین اسنادی همراه با اعضای تیم، خود یک مهارت مطلوب است. یک مهندس عمران تمام جنبه‌های پروژه را سازماندهی می‌کند تا اطمینان حاصل شود که اعضای تیم با وظایف و مسئولیت‌های خود آشنا هستند.

مهارت‌های تفکر انتقادی

اکثر پروژه‌های مهندسی عمران، پیچیده بوده و دارای بودجه و دسترسی بالایی هستند. در نتیجه، برای یافتن یک راه‌حل بهینه برای یک مسئله مهندسی عمران به مهارت‌های تفکر انتقادی نیاز دارید. کارفرمایان اغلب متقاضیانی را ترجیح می‌دهند که بتوانند راه‌حل‌های موثری ارائه دهند و مزایا و معایب هر کدام را بسنجید.

مطلب مرتبط: شخصیت های مناسب شغل مهندس عمران

وظایف و مسئولیت‌های مهندس عمران

شغل مهندس عمران نیز مانند سایر مشاغل دارای وظایف و مسئولیت هایی است که برخی از آنها عبارتند از:

  • انجام مطالعات فنی و امکان سنجی از جمله بررسی‌های سایت یا مکان مورد نظر
  • استفاده از طیف وسیعی از نرم افزارهای کامپیوتری برای توسعه طرح‌های دقیق
  • انجام محاسبات پیچیده
  • ارتباط با مشتریان و متخصصان مختلف از جمله معماران و پیمانکاران فرعی
  • تدوین مشخصات شغلی و نظارت بر مراحل مناقصه
  • حل مشکلات طراحی و توسعه
  • مدیریت بودجه و منابع پروژه و ….

مزیت ها و معایب شغل مهندسی عمران

این شغل نیز مانند تمامی شغلهای دیگر مزیتها و معایب خاص خود را دارد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم:

مزایا

فرصت های شغلی دولتی زیاد:

باتوجه به اینکه بسیاری از پروژه های ساخت و ساز شهری و کشوری تحت نظر نهادهای دولتی مدیریت می شوند به همین جهت نیاز به مهندسین عمران در سازمان های دولتی زیاد است. کار با سازمان های دولتی امنیت شغلی و شرایط بهتری دارد به همین دلیل بیشتر افراد شغل های دولتی را ترجیح می دهند.

امکان دورکاری:

مهندسین عمران می توانند به شکل تمام وقت و در برخی مواقع بصورت پاره وقت و پروژه ای مشغول به کار شوند که در شکل پروژه‌ای، مهندسان عمران می‌توانند به شکل دورکار نیز فعالیت داشته باشند. خوشبختانه شکل غیرحضوری یا دورکار این رشته نیز برای علاقمندان به این شکل از کار تعریف شده است.

رضایت شغلی:

مهندسی عمران در اذهان عمومی وجهه بسیار خوبی دارد. همچنین بیشتر افرادی که در این شغل مشغول هستند بناهای بزرگی را می سازند که خود نیز با تماشای آن لذت میبرند. به همین دلیل است که اکثر افرادی که در این شغل مشغولند رضایت شغلی خوبی دارند.

درآمد خوب:

مهندسینی که دارای تحصیلات خوب و گواهینامه های نظام مهندسی می باشند میتوانند در ایران و حتی خارج از ایران درآمد بسیار خوبی داشته باشند.

فرصت کار کردن در خارج از کشور:

آزمون های بین المللی برای مهندسی عمران وجود دارد که شما با قبولی در آن میتوانید در بسیاری از کشورهای دنیا مشغول به کار شوید.

معایب

خطرات محیط کار:

این شغل یک شغل پشت میزی نیست. مهندسان عمران باید مرتبا در محل پروژه ها حضور داشته باشند که در این محل ها خطراتی مانند سقوط از ارتفاع، سقوط اجسام و… وجود دارد. همچنین باتوجه به گرد و خاک زیادی که در مکان های پروژه وجود دارد ممکن است این افراد دچار مشکلات تنفسی شوند.

ساعات کاری طولانی:

بعضی وقت ها پروژه های عمرانی با چالش های غیر قابل پیش بینی روبرو می شوند که باعث می شود مهندسین عمران مجبور شوند برای تحویل بموقع کار چندین روز بدون وقفه و استراحت کار کنند.

رفتن به مناطق دورافتاده:

گاهی اوقات سازمان یا شرکتی که مهندس عمران با آنها کار می کند یک پروژه در شهر دیگر یا منطقه ای دور افتاده شروع میکند و آنها مجبور به رفتن به این مناطق می شوند.

مهندس عمران

استخدام مهندسین عمران

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم فرصت های شغلی زیادی در شرکت های دولتی و خصوصی برای مهندسین عمران وجود دارد که هرکدام از این فرصت ها باتوجه به حوزه فعالیت شرکت و نیازمندیهای آن، ممکن است تخصص های خاصی را نیز طلب کند.
معمولا فرصت های شغلی مهندسی عمران تحت عنوان استخدام مهندس عمران، استخدام تکنسین عمران و استخدام رشته عمران بیان می شود که شما می توانید با مطالعه شرایط مورد نیاز برای هرکدام از این شغل ها در فرصت های شغلی ایران استخدام، شغل مورد نظر خود را بیابید یا با مهارت های مورد نیاز آن آشنا شوید. شما می توانید پیگیر آگهی های استخدام مهندس عمران در تهران و سایر استان ها باشید.

درآمد شغل مهندس عمران

این شغل جز شغل هایی که بتوان بدون تحصیلات مربوطه در آن مشغول بکار شد نیست. البته که هنوز هم تجربه و کسب مهارت های مورد نیاز اهمیت های بیشتری در استخدام دارند ولی نمیتوان از اهمیت تحصیلات نیز در این حیطه چشم پوشی کرد. به همین دلیل میزان درآمد در این شغل ارتباط مستقیمی با میزان تجربه و مهارت افراد داشته و اگر فردی در این زمینه مهارت و تجربه زیادی داشته باشد میتواند به درآمدهای بالایی در ایران و حتی خارج از ایران برسد.

ویژگی های شخصیتی مهندسین عمران

معمولا افرادی که در حیطه های مهندسی مشغول به کار هستند تیپ های شخصیتی مشابهی دارند. آنها افراد دقیق و منظمی بوده و توانایی محاسبه ی بالایی دارند. همچنین اکثر مهندسان افراد خالق و پرتلاشی هستند که یا راهی خواهند یافت یا راهی خواهند ساخت!
مهندسین عمران نیز معمولا اطلاعات فنی خوبی دارند و به راحتی می توانند با ابزارهای مختلف مهندسی کار کنند. این افراد می توانند براساس استدلال های قیاسی خود به علت و معلول ها پی ببرند و نتیجه گیری کنند. یک مهندس عمران خوب میتواند با ذهن تحلیلگری که دارد چندین راه حل برای مشکلات پیش بینی نشده‌ و بوجود آمده‌ در طول پروژه ارائه دهد.
شما نیز اگر دارای این ویژگی ها هستید و علاقه مند به این شغل هستید می توانید با ساخت رزومه رایگان در سیستم رزومه ساز ایران استخدام وارد بازار کار این شغل شوید.

برای دانلود نمونه رزومه مهندس عمران و نحوه نوشتن آن کلیک نمایید

سخن پایانی

در کشورهای روبه رشد، نیاز به استخدام مهندس عمران درحال افزایش است. برای استخدام در این شغل باید در یکی از گرایش های مهندسی عمران تحصیل کرده باشید و حداقل مدرک تحصیلی شما باید لیسانس باشد. البته دربرخی شغل ها مدرک تحصیلی کاردانی نیز مورد قبول میباشد.
شغل مهندسی عمران علاوه بر تحصیلات به مهارت و تجربه نیز نیاز دارد که شما باید بعد از به اتمام رساندن تحصیلات خود به عنوان کارجو در کاریابی مجازی ایران استخدام ثبت نام کرده و به آگهی های استخدام مهندس عمران بصورت کارآموزی مراجعه کنید و با گذراندن دوره های کارآموزی در این حیطه تجربه و مهارت های مورد نیاز را به خوبی کسب کنید تا بتوانید آینده شغلی خود را تضمین کنید. همچنین کسب برخی مهارت های نرم افزاری مورد نیاز برای این شغل نیز یکی از ضرورت های این شغل است که باید برای هرکدام از آنها دوره های آموزشی مخصوص را بگذرانید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مهندس عمران در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا