• بروزرسانی ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
  • 0k نظر «نمایش»

معرفی شغل موشن گرافیست

معرفی شغل موشن گرافیست

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

آشنایی با شغل موشن گرافیست

فهرست مطالب مهم

جهت مشاهده مطالب روی لینک های زیر کلیک کنید

معرفی شغل موشن گرافیست

دنیای انیمیشن‌های تجاری و تبلیغاتی گستره بسیار وسیعی دارند که از سبک‌ها و همچنین رشته‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. البته که در این مطلب از ایران استخدام تمرکز ما بر روی انیمیشن نیست، بلکه قصد داریم در مورد همتای دیگر آن یعنی موشن گرافیک و شغل موشن گرافیست صحبت کنیم. ما می‌خواهیم ببینیم که چه چیزی باعث محبوبیت این رشته و همچنین پیدایش موقعیت‌های شغلی متنوعی شده است. از طرفی قصد داریم که مسئولیت‌ها، وظایف، درآمد و بازار کار یک موشن گرافیست را بررسی کنیم. اگر که شما هم از دوستداران رشته گرافیک هستید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما باشید.

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک مدلی از انیمیشن است، البته که این دو تفاوت‌هایی هم با هم دارند. موشن گرافیک به گرافیک‌های متحرک بسنده می‌کند. در حالی که انیمیشن شامل تمامی تصاویر متحرک می‌شود، از کارتون‌ها گرفته تا ترکیب تصاویر دو بعدی و سرعت نمایش آن‌ها که در نهایت حرکت را به بیننده منتقل می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت که گرافیک پویا ترکیبی از انیمیشن و طراحی گرافیک است. یعنی ادغام این دو مفهوم شما را به چیزی به نام Motion Graphic می‌رساند. در بیشتر مواقع هدف از موشن گرافیک ارائه اطلاعاتی با استفاده از گرافیک و یا متن‌های متحرک است – چرا؟ برای ارتباط با مخاطبین هدف و تعامل!
منظور از موشن گرافیک/Motion Graphic همان گرافیک‌هایی هستند که دارای حرکت می‌باشند. این ساده‌ترین تعریفی است که می‌توانیم از موشن گرافیک یا همان گرافیک پویا داشته باشیم. اغلب اوقات موشن گرافیک را با نام موشن دیزاین هم می‌شناسند. رابطه بین این پویایی و طراحی باعث می‌شود که مخاطب درک راحت‌تری از مفهوم آن داشته باشد. موشن گرافیک سعی می‌کند با استفاده از دانش و ابزار مناسب در کنار افزودن زمان و مکان به عناصر به آن‌ها حرکت ببخشد. با اینکه این رشته یک حوزه نوپا و جدید است، توانسته در زمان کوتاهی مخاطبین بسیاری در سرتاسر دنیا پیدا کند. این یعنی فرصت‌های شغلی جدید!

موشن گرافیست به چه کسی گفته می‌شود؟

همان طور که گفتیم شغل موشن گرافیست یک حوزه جدید در صنعت طراحی است. به طور کلی وقتی که صحبت از موقعیت‌های شغلی موجود در این صنعت می‌شود با چند رشته سر و کار داریم. از طراحان گرافیکی گرفته تا طراح وب، طرح رابط کاربری، طراح تجربه کاربری و موشن گرافیک. رشته‌ای کاملا رو به رشد که به این زودی‌ها از رده خارج نمی‌شود. به این خاطر که دنیا روز به روز خواهان محتوای بیشتری است. محتوایی که به شیوه‌هایی نوینی می‌توان آن را ارائه داد و استفاده از انیمیشن و گرافیک پویا تنها یکی از این روش‌هاست. 
موشن گرافیست که گاها با نام طراح موشن هم شناخته می‌شود آثار هنری مناسبی برای وب، تلویزین و صنعت فیلم تهیه می‌کند. این آثار می‌تواند شامل ویدیو کلیپ، تریلر، تبلیغات، عناوین و متون متحرک و ... باشد. آن‌ها با استفاده از دانش، ابزار تخصصی، افکت‌های بصری، انیمیشن و دیگر تکنیک‌های طراحی سعی می‌کنند تا به عناصر بی حرکت زندگی ببخشند!! به عبارت دیگر آن‌ها گرافیک‌هایی که دارای حرکت هستند طراحی می‌کنند – درست مانند همان چیزی که از نام حرفه آن‌ها برداشت می‌شود.

مهارت‌ها و توانایی‌ها موشن گرافیست

خب، اگر موافق باشید در این قسمت به مهم‌ترین مسئله یعنی توانایی‌ها و مهارت‌های یک موشن گرافیست بپردازیم. فراموش نکنید که این دو مورد مهم‌ترین بخش فرآیند استخدام هستند. اگر که نگاهی به موقعیت‌های شغلی موشن گرافیست ایران استخدام هم بیندازید چکیده‌ای از این موارد دستگیرتان می‌شود. با این حال ما اینجا به اساسی‌ترین مهارت‌ها اشاره می‌کنیم:

مهارت‌های هنری سنتی:
داشتن دانش کافی از مسائل بیسیک و آکادمیک طراحی به شما کمک می‌کند که در فرآیند کار دید بهتر و دقیق‌تری داشته باشید. در نتیجه بتوانید راحت‌تر با مخاطبین ارتباط برقرار کنید – با استفاده از طراحی عناصر. در حین انجام پروژه گاها پیاده کردن ایده بر روی کاغذ تا اجرای آن در کامپیوتر شیوه بهتری است. چرا؟ به این خاطر که با پیاده کردن ایده بر روی کاغذ متوجه خواهید شد که اصلا قابلیت اجرا و نتیجه دادن دارد یا نه! همچنین در این روش می‌توانید همزمان ایده‌های ذهنی خودتان را بهتر مدیریت کنید. 
 
درک کافی از انیمیشن:
به عنوان یک موشن گرافیست شما باید بتوانید به عناصر دو بعدی حرکت ببخشید. برای اینکار باید از انیمیشن استفاده کنید – همچنین فراموش نکنید که انیمیشن در گرافیک پویا چیزی بیشتر از انتخاب چند فریم است. در نتیجه برای انتقال صحیح و روان داستان باید درک عمیق و دقیقی از انیمیشن داشته باشید.

مهارت‌های طراحی سه بعدی:
عناصر سه بعدی – 3D نقش اساسی در طراحی موشن دارند و هر روز بیشتر از گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرند. این عناصر در لوگوهای سه بعدی و تبلیغات بسیار دیده می‌شوند. برای اینکه بتوانید با تغییرات این صنعت همراه باشید باید بر روی این مهارت خود هم تمرکز کنید. از طرفی نباید خودتان را تنها به عناصر دو بعدی محدود کنید – به این خاطر که تنوع المان‌های سه بعدی اجازه می‌دهد با فرصت‌های جدیدتری روبرو شوید.

دانش تایپوگرافی:
تایپوگرافی! یکی از چیزهایی که در طراحی موشن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، گاهی اوقات طراح موشن تنها با استفاده از تایپوگرافی اقدام به معرفی یک محصول، شرکت و سرویس می‌کند. در نتیجه اینکه شما درک درستی از عناصری که تاثیر بیشتری در جلب توجه مخاطب دارند داشته باشید امری حیاتی و کمک کننده است.

شناخت رنگ‌ها و تئوری استفاده از آن‌ها:
همان طور که می‌دانید هر کدام از رنگ‌های پالت رنگی احساسات و عواطف متفاوتی را منتقل می‌کنند. همچنین به عنوان یک موشن گرافیست تمامی المان‌ها و عناصری که طراحی می‌کنید به نحوی از رنگ‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین شما باید درک و شناخت کافی از رنگ‌ها و همچنین تئوری استفاده بجا از آن‌ها را داشته باشید.

تفکر خلاقانه:
همان طور که گفتیم وظیفه شما زندگی بخشیدن به عناصر بی جان است. گاها پیش می‌آید که اطلاعات دقیق و کاملی از خواسته مشتری ندارید. اینجاست که تفکر خلاقانه به کمک‌تان می‌کند.

مهارت‌های فنی و تکنیکال:
این روزها تمامی فرآیندهای مربوط به شغل موشن گرافیک در سیستم‌های کامیپوتری انجام می‌شوند. بنابراین شما باید توانایی سازگاری با این سیستم‌ها و همچنین کار کردن با آن‌ها را داشته باشید. برنامه‌های بسیار زیادی هستند که به منظور تهیه گرافیک‌های پویا استفاده می‌شوند، از After Effect گرفته تا Cinema 4D و ... توانمندی شما در هر کدام از آن‌ها یک مزیت اساسی به حساب می‌آید. 

تحصیلات آکادمیک

برای وارد شدن به این صنعت صرفا نباید به مدرک دانشگاهی بسنده کنید. بلکه باید بر روی دید هنری، توانایی‌های فنی و همچنین خلاقیت خودتان کار کنید. رشته موشن گرافیک در دانشگاه مانند سایر رشته ها علاوه بر دروس آموزشی و کار عملی شامل دروس تئوری نیز می باشد. با این حال شما می‌توانید با دنبال کردن یکی از رشته‌های طراحی مانند طراحی گرافیک، انیمیشن سازی، گرافیک کامپیوتری و ... اصول و مبانی این کار را بیاموزید. سپس با یادگیری نرم افزارها به دنبال آگهی های استخدام موشن گرافیست باشید.
درست است که تحصیلات آکادمیک در این حرفه شاید زیاد مهم نباشد اما داشتن تحصیلات مرتبط و تجربه کاری و نمونه کارهای باارزش باعث می شود شما طعم بیکاری را نچشید.

وظایف و مسئولیت‌ها

و اما می‌رسیم به اساسی‌ترین سوال این مطلب، به عنوان یک موشن گرافیست چه وظایفی بر عهده دارید؟
•    درک کافی از برند و هویت بصری
•    بروز بودن و دنبال کردن جدیدترین تکنولوژی‌ها و مفاهیم دنیای طراحی گرافیک
•    توانایی پیاده کردن ایده‌ اولیه بر روی کاغذ
•    تبدیل ایده‌های خام به ویدیو و عناصر گرافیکی
•    آماده کردن طرح، پلان کاری و ایده‌ها جهت پیاده سازی پروژه به صورت گرافیکی
•    همکاری با دیگر افراد تیم جهت ایده گرفتن و درک بهتر مسائل
•    پیاده کردن ایده‌ها به وسیله نرم افزارهای گرافیکی
•    کمک به مشتری جهت تقویت ایده‌ها
•    و ...

درآمد و حقوق موشن گرافیست

درآمد یک موشن گرافیست  بر اساس تجریه و مهارت او تعیین میشود مسلما افرادی که دارای تجربه زیاد هستند و به صورت حرفه ای کار میکنند درآمد بیشتری در این شغل خواهند داشت.
در ایران نیز مانند سایر کشورها برای هر دقیقه یا ثانیه از موشن گرافیک کار شده مبلغی در نظر گرفته میشود، به عنوان مثال برای هر یک دقیقه موشن گرافیک معمولی که ممکن است دو یا سه هفته از وقت یک موشن گرافیست را بگیرد نرخ های متفاوتی وجود دارد که از 5 میلیون تومان شروع میشودو با میزان وقت و مهارتی که صرف می شود میتواند تا 20 میلیون در ماه نیز افزایش یابد.

سخن پایانی

همان طور که خودتان هم تا اینجا دیدید موشن گرافیک پتانسیل بسیار بالایی در ارائه محتوا دارد. به طور کلی می‌توان از این مدل در ارائه لوگو، آیکون‌ها، فیلم‌های کوتاه، تایپوگرافی‌ها، واقعیت مجازی، معرفی، ارائه، بازاریابی محصولات، محیط‌های آموزشی، برندینگ، داستان سرایی و ... استفاده کرد. همین موضوع باعث می‌شود که فرصت‌های شغلی بسیاری برای علاقه‌مندان به موشن گرافیست و طراحی گرافیک در دسترس باشند. 
ارائه محتوا به شکلی نوین فاکتوریست که در رشد کسب و کارهای امروز موثر هستند. اینجاست که موشن گرافیک، انیمیشن و محتوای ویدیویی وارد میدان می‌شود. بخصوص که تعامل با این مدل محتواها بیشتر و سریع‌تر از مدل‌های دیگر است. در نتیجه تا زمانی که این پلتفرم‌های دیجیتال روی کار باشند فرصت‌های شغلی هم تضمین شده هستند. 
با توجه به آمار، افراد حدود 85 درصد زمانی که در شبکه‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال سپری می‌کنند را به دیدن ویدیو مشغول هستند. در نتیجه شما به عنوان یک طراح موشن می‌توانید نقش مهمی در تبلیغات و رشد یک کسب و کار داشته باشید.
خوشبختانه این روزها موقعیت‌های شغلی این صنعت نه تنها به صورت حضوری بلکه به صورت کاملا دورکاری و ریموت هم در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.  به این شکل که می‌توانید در خانه و از پشت سیستم تمامی وظایف خودتان را به نحو احسنت انجام دهید. علاوه بر این می‌توانید که به صورت فردی و فریلنس هم پروژه‌های طراحی موشن خودتان را با توجه به علایق و توانایی‌هایتان دست‌چین کنید. همین حالا نگاهی به بخش استخدام رشته گرافیک و استخدام دورکار ایران استخدام بیندازید تا از جدیدترین فرصت‌های شغلی آگاه شوید.

سوالات متداول

موشن گرافیست که می توان آن را طراح وب نیز خواند آثار هنری مناسبی برای تلویزیون، وب و صنعت فیلم تهیه میکند و با تکنیک های خاص طراحی، به عناصر بی حرکت، حرکت و زندگی میبخشد و گرافیک های دارای حرکت طراحی می کند.

بدیهی است که درآمد و میزان حقوق هر شغل به میزان تجربه و مهارت فرد بستگی دارد. در استخدام موشن گرافیست هم کارفرما میزان مهارت و تجربه او را در نظر گرفته و متناسب با آن حقوق و مزایا را برایش مشخص می نماید. ولی میتوان گفت به طور متوسط یک موشن گرافیست میتوان حدود 7 میلیون تومان از این شغل درآمد کسب نماید.

 

منبع: مجله ایران استخدام
دسته‌بندی آگهی‌های استخدام

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

🙂
  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی