• ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
  • 0k نظر «نمایش»

معرفی شغل نقشه کش صنعتی

معرفی شغل نقشه کش صنعتی

  • بروزرسانی:
اطلاعات بیشتر

آشنایی با شغل نقشه کش صنعتی

فهرست مطالب مهم

جهت مشاهده مطالب روی لینک های زیر کلیک کنید

فرصت‌های شغلی را از دست ندهید!

با فعال‌سازی این سرویس، آگهی‌های استخدام سازمان‌های دولتی و خصوصی و همچنین بانک‌ها را به محض انتشار از طریق پیامک و ایمیل دریافت خواهید کرد.

فعال‌سازی

مقدمه

قبل از تولید هر نوع محصول کوچک و بزرگی یکی از قدم‌های اولیه برای پیدا کردن ایده و تصحیح آن پیاده کردن یک طرح اولیه است. سپس با کار کردن بر روی این طرح می‌توانید ببینید که آیا اصلا محصول مورد نظر شما قابل تولید هست یا خیر؟؟ بله ما در مورد شغل نقشه کش صنعتی صحبت می‌کنیم. حرفه‌ای ترکیبی از هنر و علم که در کنار هم به زیبایی هر یک نقشی بر عهده دارند. از آن جایی که کارفرمایان و مجموعه‌های بسیاری به دنبال افراد ماهر در این زمینه هستند و آگهی‌های استخدام متنوعی در ایران استخدام قرار گرفته ما تصمیم گرفتیم که در این مطلب به این رشته مهندسی نگاه دقیق‌تری بیندازیم. در واقع ابتدا ببینیم که نقش کشی صنعتی چیست و سپس مهارت‌ها و وظایف آن‌ها را بررسی کنیم. اگر شما هم در این مورد کنجکاو و علاقه‌مند هستید در ادامه همراه ما باشید. 

نقشه کشی صنعتی چیست؟

نقشه کشی صنعتی، industrial drafting یا همان industrial drawing یکی از رشته‌های شاخه‌ مهندسی است. در این رشته ایده‌های دقیق در نهایت منجر به تولید یک محصول می‌شوند. از لوازم الکترونیکی گرفته تا موشک و هواپیما!! بله، گستردگی این رشته بسیار زیاد است و علاقه‌مندان می‌توانند در زمینه‌های متنوعی مشغول به کار شوند که در ادامه در مورد فرصت‌های شغلی این حوزه بیشتر صحبت می‌کنیم. در نقشه کشی صنعتی شما به کمک هنر و علم و آزمون و خطا و ویرایش طرح‌ها یک ایده را از صفر تا صد عملی می‌کنید. با این تفاوت که فرآیند تولید آن به عهده متخصصین دیگر است. اگر خودتان هم نگاهی به صنعت تولید داشته باشید می‌بینید که تنوع محصولات بسیار بالاست و همین تنوع و گستردگی باعث شده که شکل و شیوه انجام کارهای مربوط به این رشته شاهد تغییرات زیادی باشد. از طرفی به دلیل همین تنوع شما نمی‌توانید تنها به یک زمینه مهندسی اکتفا کنید، بلکه باید با توجه به پروژه و محیطی که در آن کار می‌کنید مهارت‌ها و اطلاعات خودتان را توسعه دهید. 
نقشه کشی هنر ایجاد طرح‌های فنی و تکنیکال است.
به نقشه پیش نویس یا ترسیم هم گفته می‌شود. نمایشی گرافیکی از ماشین‌ها، اجزای سازنده یک محصول و ...
 

نقشه کش صنعتی به چه کسی گفته می‌شود؟

آیا می‌دانستید که طراحی قدم اول برای اقدام به تولید است؟ در نتیجه می‌توان گفت که در مقیاس بزرگ‌تر یعنی در صنعت، نقشه کشی صنعتی به عنوان اولین فاز تولید در نظر گرفته می‌شود. اهمیت این رشته برایتان روشن شد؟؟ حالا می‌توانید به اهمیت این حرفه صنعتی هم واقف شوید. نقشه کش صنعتی موظف است با ترسیم و سپس تعیین ویژگی‌های مختلف یک ایده در نهایت آن را به مرحله تولید برساند. البته تنها ارائه طرح اولیه کافی نیست!! شما باید بتوانید به عنوان یک نقشه کش صنعتی تمامی جوانب یک محصول را در نظر بگیرید. از کیفیت و فرم آن گرفته تا حتی هزینه و زمان مورد نیاز برای تولید آن. 

رشته نقشه کشی صنعتی در هنرستان

برای ورود به رشته نقشه کشی صنعتی، دانش آموزان علاقه مند به این رشته دو راه پیش رو دارند: 1- انتخاب یکی از رشته های نظری (رشته ریاضی فیزیک در اولویت است) و شرکت در کنکور ریاضی و انتخاب رشته نقشه کشی صنعتی و ادامه تحصیل در دانشکده های فنی و حرفه ای 2- انتخاب رشته نقشه کشی عمومی در شاخه فنی و حرفه ای که در گدز زمان به رشته های تحصیلی آموزش و پرورش اضافه شده است. دانش آموزان میتوانند در این رشته وارد هنرستان شده و طی دوره تحصیل با نقشه کشی دستی و کامپیوتری آشنا شده و دانش فنی و تکنولوژی را بیاموزند و مهارت های لازم را کسب نمایند.
باید توجه داشت بهتر است افرادی به این رشته وارد شوند که از دانش ریاضی و فیزیک بالایی برخوردار بوده و علاقه زیادی به زبان تخصصی و فنی داشته باشند.

رشته نقشه کشی صنعتی در دانشگاه

افرادی که قصد ادامه تحصیل و گرفتن مدرک دانشگاهی در این رشته بروند باید بدانند که رشته نقشه کشی صنعتی در دوره های  کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در موسسات داخل کشور برای متقاضیان ارائه می‌شود. این رشته از شاخه ها و گرایش های مجموعه مهندسی مکانیک می باشد که در این زمینه امکان ادامه تحصیل تا سطح ارشد و دکتری وجود دارد. با این حال این رشته تحصیلی به صورت مستقل و مجزا هم در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود.

مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام و بازار کار

در طی سال‌های اخیر صنایع شاهد تغییرات بسیار زیادی بوده‌اند. همین موضوع باعث شده که شغل نقشه کشی صنعتی هم با بالا و پایین‌های بسیاری مواجه شود و اثر این تغییرات اساسی را ببیند. یکی از همین تغییرات کامپیوتری شدن بیشتر فرآیندهای طراحی است. در نتیجه این تغییرات نیازمند مهارت‌های جدیدتری هم هستند. ما در ادامه قصد داریم تا مهارت‌های اساسی نقشه کشی صنعتی را معرفی کنیم. مهارت‌هایی که کمک می‌کنند وارد بازار کار شوید:

مهارت‌ در کشیدن اسکچ(Sketch) و طراحی فنی:
به عنوان یک نقشه کش صنعتی، طراحی بخش اصلی و جدایی ناپذیر شغل شما محسوب می‌شود. این مهارت کمک می‌کند که شما ایده‌های خودتان را به نقشه‌های قابل اجرا و تولید تبدیل کنید. به کمک این مهارت می‌توانید نمودارها، دیاگرام‌ها و طرح‌هایی که در ساخت یک شی با هم ارتباط دارند را ترسیم کنید. با اینکه بخش اعظمی از طراحی‌های امروزی به کمک نرم افزارهای کامپیوتری انجام می‌شوند، با این حال استعداد و مهارت کافی در کشیدن نقشه‌ها به صورت دستی یک توانایی کاملا ضروری برای یک نقشه کش صنعتی است. فراموش نکنید که خود مهارت طراحی بخش‌های مختلفی دارد. از طراحی جزئیات گرفته تا طراحی اسمبلی، طراحی پلان و طراحی front view و ....

دانش کافی در زمینه هندسه و محاسبات:
فرقی نمی‌کند در چه گرایشی از نقشه کشی صنعتی فعالیت می‌کنید. معماری باشد یا طراحی محصول یا حتی مکانیک. بیشتر فعالیت شما با محاسبات ریاضی و درک اصول اولیه و مفاهیم مرتبط با اشکال، خطوط، پارامترها و نماها ترکیب شده است. در نتیجه دانش کافی در این زمینه یک پیش نیاز ضروری است. همچنین برای اینکه ایده‌ها را ترسیم کنید باید درک کافی از علم هندسه تصویری و پلان سنجی نیز داشته باشید.

توانایی کار با نرم افزارهای مختلف طراحی:
همان طور که گفتیم بخش اعظمی از نقشه کشی صنعتی این روزها در سیستم‌های کامیپوتری انجام می‌شوند. بنابراین شما برای اینکه بتوانید نیازهای پروژه و مشتری را برطرف کنید باید در این برنامه‌ها استاد باشید. پروژه‌های این حوزه اغلب مقیاس بزرگی دارند که این نرم افزارها کمک می‌کنند که فازهای پروژه را دقیق‌تر جلو ببرید. از رایج‌ترین این نرم افزارها می‌توانیم به AutoCAD، TurboCAD، Solidworks و ... اشاره کنیم.

مهارت کافی در تخمین نیازمندی‌های پروژه:
یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز شما به عنوان یک نقشه کش صنعتی تخمین منابع مورد نیاز برای عملی کردن پروژه است. از زمان مورد نیاز برای تولید گرفته تا میزان بودجه و حتی لوازم اولیه جهت تولید محصول. در نتیجه اینکه بتوانید مقرون به صرفه‌ترین راه برای ساخت و ساز را پیدا کنید کمک بسیار زیادی به پروژه و مجموعه می‌کند. علاوه بر این‌ها باید راه حل‌هایی هم برای مسائل و دست اندازهای احتمالی میان مسیر داشته باشید.

تعامل و کار تیمی:
همان طور که متوجه شده‌اید در نقشه کشی صنعتی گاها شما ایده‌ها را از مهندسین دیافت می‌کنید و آن‌ها را به مدل‌های دقیق قابل پیاده‌سازی تبدیل می‌کنید. این نیازمند چیست؟ بله توانایی برقراری ارتباط و تعامل. می‌توان این طور گفت که نقشه کشی صنعتی یک واسطه بین تولیدکننده و مشتری است. بنابراین شما تنها در صورتی می‌توانید با موفقیت یک پروژه را به نتیجه برسانید که بتوانید در یک تیم کار کنید و زبان مشترکی برای تعامل داشته باشید. همچنین باید نیازهای مشتریان و کاربران یک مجموعه را بررسی کنید و با توجه به این نیازها اقدام به طراحی ایده‌های اولیه و توسعه آن‌ها کنید.

مهارت‌های حل مسئله و مشکلات:
در این حرفه شما باید بتوانید مشکلات پیچیده طراحی، اندازه‌گیری و جایگزین‌های مناسب برای توسعه طرح را پیش بینی کنید. در واقع یکی از وظایف شما حل مسائل و پیدا کردن راه حل کارآمد برای آن‌هاست. در نتیجه باید در حل مسئله هم توانمند باشید.

دانش کافی در زمینه مهندسی مکانیک:
همان طور که گفتیم نقشه کشی صنعتی تنوع بسیاری دارد و علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند در زمینه‌های مختلفی کار کنند. یکی از نیازمندی‌های شما در این شغل درک و آگاهی از چگونگی کار کردن یک محصول است. البته نیازی نیست که سر از کار تمامی محصولات دربیاورید. همینکه با محصولات حوزه کاری خودتان هم آشنا باشید کافیست.

تفکر خلاق:
علاوه بر توانایی طراحی و کشیدن اسکچ، یکی دیگر از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز شما داشتن ذهن و تفکری خلاقانه است. در واقع شما باید بتوانید طرح‌های خودتان را به بهترین شکل با تکنولوژی‌های موجود ادغام کنید و در این راه کاملا نوآورانه عمل کنید. 

وظایفی که از نقشه کش صنعتی دارد

از اصلی‌ترین وظایفی که به عنوان یک نقشه کش صنعتی بر عهده دارید می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
•    طراحی نقشه‌ها به کمک نرم افزارهای CAD کامپیوتری – Computer Aided Design
•    تبدیل کردن ایده مهندسین و معماران به طراحی‌های قابل پیاده‌سازی
•    طراحی محصولات به کمک تکنیک‌های تولید و مهندسی
•    اضافه کردن جزئیات نهایی به طرح‌های خام مهندسین بخش‌های مختلف یک پروژه
•    مشخص کردن ابعاد، مصالح اولیه و همچنین فرآیند کلی تولید یک محصول جدید
•    تعامل با مهندسین پروژه
•    رعایت استانداردهای مجموعه و شرکت در حین طراحی و نقشه کشی
•    پیدا کردن خطاهای احتمالی موجود در یک طراحی و ارائه راه حل‌های بهینه جهت رفع آن‌ها
•    بروز رسانی ویژگی‌های یک محصول در تولیدات آینده
•    گزارش وجود خطاهای موجود در طراحی به دیگر اعضای تیم
•    ایجاد یک طرح نهایی که تمامی انتظارات مشتری و استانداردهای شرکت را رعایت می‌کند
•    تشریح روش‌های تولید یک محصول به صورت مرحله به مرحله
•    طراحی دیاگرام‌ها، نقشه و مسیر کاری جهت تولید محصول
•    طراحی و ساخت یک راهنما جهت آگاهی از نحوه کار محصول تولید شده
•    و ...

الزامات وارد شدن به دنیای کار

داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با این شغل تنها یکی از فاکتورهاییست که جهت استخدام به آن نیاز دارید. از دیگر الزامات وارد شدن به دنیای حرفه‌ای و کار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
•    حداقل 2 تا 3 سال تجربه کاری به عنوان نقشه کش صنعتی
•    تجربه کافی در نرم افزارهای طراحی
•    مهارت‌های ریاضی و هندسی
•    آشنا به ابزارهای مدل سازی سه بعدی
•    داشتن حداقل مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط
•    تعهد به ددلاین پروژه و مدیریت زمان
•    مهارت در برنامه‌های office
•    آشنا به پروسه‌های تولید محصولات از صفر تا صد
•    علاقه‌مند به تحقیق و جست و جو
•    علاقه‌مند به یادگیری، سازگار با تغییرات و همچنین بروز رسانی مهارت‌های فردی
•    و ...

بازار کار، فرصت‌های شغلی و درآمد

نقشه کشی صنعتی گرایش‌های بسیار متنوعی دارد. در نتیجه شما می‌توانید با توجه به علاقه خودتان به سراغ یکی از گرایش‌های این رشته بروید. از زیرمجموعه‌های این حرفه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
•    طراحی محصول
•    طراحی دکوراسیون
•    طراحی محیطی
•    طراحی خودرو
•    طراحی اصلاحی
•    طراحی بسته‌بندی
این‌ها اصلی‌ترین گرایش‌های نقشه کشی هستند. بنابراین با مهارت‌ و تجربه کافی می‌توانید در هر کدام از این زمینه‌ها کارتان را شروع کنید.
به طور کلی فرصت‌های شغلی موجود در این حوزه تنوع بالایی دارند و شرکت‌ها و مجموعه‌های زیادی به دنبال استخدام نقشه کش صنعتی حرفه‌ای در این زمینه هستند. اگر که رزومه و نمونه کارهای قوی داشته باشید می‌توانید با اطلاع از صفحه کاریابی و فرصت های شغلی مربوط به این رشته در کلیه کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که به نحوی به تولید مشغول هستند کار کنید یا حتی به عنوان مهندس ناظر، مهندس طراح صنعتی و رابطی بین مهندسین و بخش طراحی فعالیت کنید. کار در زمینه آموزشی(اساتید دانشگاهی) هم یکی دیگر از فرصت‌هایی است که پیش رو دارید. 
این شغل به عنوان یکی از فرصت‌های پردرآمد بازار شناخته می‌شود. مطمئنا اگر که تجربه بالایی در این زمینه داشته باشید می‌توانید با شرکت‌های معتبری همکاری‌تان را آغاز کنید. به طور کلی میزان میانگین حقوق ماهانه نقشه کشی صنعتی از 9 میلیون تومان تخمین زده شده است. توجه کنید که این تنها مقدار میانگین است و این میزان با توجه به مجموعه‌ و منطقه ای که در آن کار می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد.برای اطلاع از آگهی های استخدام نقشه کش صنعتی در تهران به صفحه فرصت های شغلی نقشه کش صنعتی در همین سایت مراجعه کنید.

سخن پایانی

همان طور که دیدید برای فعالیت در این حوزه باید مهارت‌های رشته مهندسی و طراحی را با هم داشته باشید. یعنی روحیه حل مسائل، دقت به جزئیات و همچنین تفکر منطقی. نقشه کشی صنعتی یک رشته کهن است که این روزها فقط شاهد دخیل بودن تکنولوژی در آن هستیم. اگر که فکر می‌کنید در حال حاضر مهارت‌های کافی را دارید همین الان به سراغ فرصت‌های شغلی استخدام نقشه کش و نقشه کش صنعتی ایران استخدام بروید. 
فراموش نکنید که داشتن یک رزومه خوب و قوی می‌تواند فرآیند استخدام را برایتان سریع‌تر کند و فرصت‌های بهتری را پیش رویتان قرار دهد. بنابراین برای ساختن یک رزومه حرفه‌ای هم باید به اندازه کافی وقت بگذارید. در این زمینه اطلاعاتی ندارید؟ نگران نباشید، رزومه آنلاین ایران استخدام به شما کمک می‌کند. 

منبع: مجله ایران استخدام

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=2515379
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد