معرفی مشاغل

معرفی شغل کارشناس بازرگانی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

کارشناس بازرگانی کیست و چه وظایفی دارد؟

هر شرکت و سازمانی که به نحوی محصولی برای فروش دارد، به فردی به عنوان کارشناس بازرگانی نیازمند است. کارشناسان بازرگانی زیر نظر مدیرعامل وظایف خود را انجام می دهند و خود نیز مسئول نظارت بر وظایف و کارهای بخش بازرگانی شرکت می‌باشند. این افراد معمولا متناسب با حیطه کاری خود وظایف متعددی دارند اگر در این مقاله با ما همراه باشید با برخی شرح شغل و وظایف و مهارت های مورد نیاز کارشناسان بازرگانی آشنا خواهید شد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

تعریف شغل کارشناس بازرگانی

به تعریفی ساده، یک کارشناس بازرگانی، واسطی است بین بخش مالی و اقتصادی با بخش ارتباطات و فروش مجموعه.
کارشناسان بازرگانی بعد از مدیر کل نقش بسیار مهمی در مجموعه ایفا می‌کنند. به‌طور دقیق‌تر مسئولیت برنامه‌ریزی و موفقیت شرکت در زمینه ارتباطات و فروش برعهده این افراد قرار دارد.
درحالت کلی از یک مدیر بازرگانی در یک مجموعه، انتظار می‌رود که بر همه‌ی کارهای خرید، فروش، رسیدگی به امور واحد بازرگانی و کارهای تبلیغاتی مجموعه اشراف کامل داشته و برای انجام هرچه بهتر تمامی این کارها برنامه‌ریزی کرده و استراتژی‌های مورد نیاز را درنظر بگیرد.
باتوجه به اهمیت نقش کارشناس بازرگانی در یک مجموعه، مدیر بازرگانی داخلی و یا مدیر بازرگانی خارجی در تمامی شرکت‌ها و مجموعه‌ها با وسواس و دقت خاصی انجام می‌شود تا فردی که استخدام می‌شود بتواند تاثیر مثبتی در آینده مجموعه داشته باشد.

تحصیلات مورد نیاز برای کارشناس بازرگانی

یکی از رشته‌های اصلی برای استخدام در شغل کارشناس بازرگانی، مدیریت بازرگانی است. از گرایش‌های رشته مدیریت بازرگانی که می‌توانند در این شغل فعالیت کنند نیز می‌توان به بازاریابی، بیمه، مالی، مدیریت استراتژیک، کارآفرینی، تجارت الکترونیک،بازرگانی بین‌الملل یا داخلی و تحول سازمانی اشاره کرد.
اما اگر شما دارای تحصیلات در رشته‌های دیگر مانند مدیریت مالی و یا MBA باشید نیز، درصورتیکه تجربه کار در زمینه کارشناسی بازرگانی داشته باشید می‌توانید تجربه‌های فردی‌ که در این زمینه داشته اید را از طریق ساخت رزومه و فعال کردن آن در پنل کارجویی خود در معرض دید کارفرما قرار دهید تا پس از بررسی های لازم وارد بازار کار این شغل شوید.

وظایف کارشناس بازرگانی

وظایفی که بر عهده یک کارشناس بازرگانی گذاشته می شود می تواند شامل موارد زیر می باشد:

  • برنامه‌ریزی، مدیریت و سازماندهی کارهای تجاری و بازرگانی
  • برقراری تعامل و ارتباطات بیشتر با مشتریان در صورت نیاز
  • جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز در مورد مشتری
  • رسیدگی به امور مربوط به بازرگانی داخلی و خارجی
  • رسیدگی به امور تبلیغاتی شرکت برای ارائه و معرفی محصولات به مشتریان
  • برعهده گرفتن کلیه امور مربوط به ارائه محصولات به مشتریان و سنجش میزان رضایت آن‌ها
  • انجام ارزیابی‌های اولیه در مورد نیازسنجی‌های مشتری در ابتدای شروع هر پروژه
  • تجزیه و تحلیل خواسته‌ها و نیازهای مشتریان
  • ارائه راهکارها و استراتژی‌های مستمر برای بهبود روند فروش
  • تعیین، ردیابی و تهیه گزارش از KPI های پروژه
  • نظارت بر اجرای صحیح استراتژی‌های شرکت در حوزه مربوطه
  • ….

توجه داشته باشید که موارد گفته شده تنها بخشی از وظایف وسیع این شغل بوده و وظایف کارشناس بازرگانی باتوجه به مواردی که از او انتظار می‌رود و در زمان استخدام به آن‌ها اشاره شده است می‌تواند متفاوت‌تر و بیشتر از موارد اشاره شده در این قسمت باشد.

مهارت‌های مورد نیاز کارشناس بازرگانی

مهارت های مورد نیاز کارشناس بازرگانی شامل موارد زیر است:

  • تسلط به مهارت‌های ICDL
  • داشتن تجربه به عنوان مشاور بازرگانی یا مواردی از این قبیل
  • تواندمندی و داشتن مهارت در مذاکرات
  • قدرت حل مسئله و توانایی مدیریت بحران
  • آشنایی با نرم‌افزارهای مدیریت کسب و کار مانند CRM و ERP
  • توانمند در مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های بین فردی
  • دارای تفکر انتقادی
  • داشتن اطلاعات کافی در زمینه‌های مختلف تجاری مانند فناوری اطلاعات (IT)، بازاریابی، منابع انسانی و…
  • داشتن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشته‌ی مدیریت بازرگانی یا رشته‌های مرتبط
  • داشتن مدارج بالاتر از کارشناسی ارشد در زمینه تجارت مزیت محسوب می‌شود
  • تسلط به زبان انگلیسی و استفاده از آن در مذاکرات و ارتباطات خود
  • آشنایی با امور ارزی بانک‌ها همچون حواله، برات، اعتبار اسنادی، فاینانس و..
  • آشنایی با قوانین صادرات و واردات و ترخیص کالا
  • آشنایی با امور کمرگی، بیمه و حمل و نقل
  • و….

ویژگی‌های فردی یک کارشناس بازرگانی

  • دارا بودن روابط عمومی قوی
  • علاقه‌مند به یادگیری و به‌روز بودن
  • قدرت حل مشکل بخصوص در زمان‌های بحرانی
  • توانایی کار در تیم

کارشناس بازرگانی

استخدام کارشناس بازرگانی

شما می‌توانید فرصت‌های شغلی مربوط به کارشناس بازرگانی را در کاریابی ایران استخدام مشاهده کنید و علاوه‌ بر آشنایی با شرایط استخدام برای هرکدام از سمت‌های شغلی در این حیطه‌، بتوانید شغل مورد علاقه خود را نیز پیدا کنید.

در ادامه به بررسی برخی از شغل‌هایی که کارشناسان بازرگانی را برای فعالیت در آن‌ها استخدام می‌کنند بررسی می‌کنیم.

کارشناس بازرگانی داخلی:
یکی از آگهی‌های رایج در این زمینه، استخدام کارشناس بازرگانی داخلی است. بازرگانی داخلی شامل فعالیت‌ها و معاملاتی است که داخل یک کشور انجام می‌شود و خریدار و فروشنده در یک کشور مستقر هستند. درحقیقت در این نوع از تجارت هدف اصلی، رفع نیازها با استفاده از منابع داخلی است.
انجام تحقیقات تجاری در بازرگانی داخلی راحت‌تر است چرا که ماهیت مشتریان در مشاغل قابل دسترس بوده و همچنین تجارت با پول رسمی آن کشور انجام می‌شود.

کارشناس بازرگانی خارجی:
بازرگانی خارجی شامل فعالیت‌ها و معاملاتی است که خریدار و فروشنده آن در دو کشور متفاوت قرار دارند. در بازرگانی خارجی، تحقیقات تجاری بسیار هزینه‌بر و انجام آن دشوارتر است. همچنین در تجارت بین‌المللی از ارزهای کشورهای مختلف برای تجارت استفاده می‌شود.

مدیریت فروش:
این سمت شغلی، شامل نظارت و رهبری تیم‌های فروش است. یک مدیر فروش باید نمایندگان خود را برای ارتباط با مشتریان احتمالی، تبدیل آن‌ها به مشتریان اصلی و انتقال آن‌ها از طریق خطوط فروش هدایت کند.

بازاریابی:
هدف اصلی بسیاری از شرکت‌ها از جذب کارشناس بازرگانی، فعالیت او در زمینه بازریابی است. منظور از بازاریابی تمامی فعالیت‌هایی است که یک مجموعه برای بهبود روند خرید، فروش یا ارائه خدمات خود انجام می‌دهد.
درحقیقت افراد متخصصی که در بخش بازریابی مشغول به‌ کار هستند به دنبال جلب توجه مخاطبان بالقوه کلیدی به وسیله انواع تبلیغات هستند.
در حال حاضر پرطرفدارترین و پردرآمدترین شغل در رشته مدیریت بازرگانی، در کشور ما، بازاریابی است که اهمیت زیادی در مدیریت سود و زیان مجموعه‌ها داشته و در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از کارفرمایان و مدیران قرارگرفته است.

از سایر شغل‌های مرتبط با کارشناسی بازرگانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت محصول
  • صادرات و واردات

درآمد کارشناس بازرگانی

درآمد کارشناس بازرگانی می‌تواند به نسبت تجربیات و مهارت‌های هر فرد و همچنین شرکت یا سازمانی که در آن مشغول به کار است متفاوت باشد. واقعیت این است که برای رسیدن به درآمد بالاتر در این شغل باید در تمامی مهارت‌های مورد نیاز آن تسلط کافی داشته باشید و همچنین به مرور زمان تجربه کافی نیز کسب کنید تا بتوانید با تاثیر زیادی که روی افزایش سود دهی مجموعه خواهید گذاشت درآمد خود را بالاتر ببرید.
برخی کارفرمایان برای استخدام کارآموز به درج آگهی استخدام می پردازند، شما هم میتوانید برای کسب تجربه مورد نیاز خود مدتی بصورت کارآموز در این شرکت‌ها مشغول به کار شوید تا بتوانید با زوایای مختلف کار بصورت تجربی آشنا شده و آموزه‌های تئوری خود را بصورت عملی بکار ببرید و درنهایت رزومه‌ای پربار برای استخدام‌ بعدی خود داشته باشید. برای این کار می توانید پیگیر آگهی های استخدام کارشناس بازرگانی بصورت کارآموزی از سایت ایران استخدام باشید.

تفاوت بازرگانی داخلی و خارجی

با توجه به تعریف‌هایی که در بخش‌های قبلی برای بازرگانی خارجی و داخلی خواندیم. عمده‌ترین تفاوت‌های آن‌ها را می‌توان در موارد زیر دسته بندی کرد:

حوزه فعالیت:
بازرگانی داخلی در داخل مرزهای یک کشور انجام می‌شود ولی در بازرگانی خارجی خریدار و فروشنده در کشورهای مختلف قرار دارند.

واحد پول:
در بازرگانی داخلی واحد پول ارز رایج کشور بوده و کار با آن آسان است اما در بازرگانی خارجی واحدهای پول مختلف بوده و تغییر در نرخ تبدیل ارز می‌تواند سودآوری کسب‌وکار را تحت‌تأثیر قرار دهد.

سیاست‌ها و مقررات:
کسب و کارهایی که تجارت خود را بصورت خارجی و بین‌المللی انجام می‌دهند، با سیاست‌ها، مقررات، مالیات‌ها و ممیزی‌های مختلفی از طرف کشورهای مختلف روبرو می‌شوند.

بازار هدف و مشتریان:
تحقیقات بازار و مطالعه نیازهای مشتریان در بازرگانی داخلی بسیار راحت‌تر است اما دسترسی به افراد خارجی و بررسی بازرها و رفتارهای آن‌ها کار دشواریست.

لجستیک و حمل و نقل:
مبادله‌ی کالا با کشورهای خارجی می‌تواند ریسک‌های زیادی نیز در زمینه حمل و نقل و لجستیک داشته باشد. به‌عنوان مثال چالش‌های مربوط به قوانین اینکوترمز می‌تواند مشکلاتی را برای صادرکنندگان و واردکنندگان به همراه داشته باشد.

معایب شغل کارشناس بازرگانی

این شغل به جهت ارتباط با دنیای تجارت و سرمایه‌گذاری، جز شغل‌های پرتنش بوده و همواره با استرس و اضطراب همراه است که درصورت عدم توانایی مدیریت هیجان و استرس می‌تواند در طولانی مدت سلامت افراد شاغل در این حوزه را به خطر بیندازد.
همچنین یک کارشناس بازرگانی باید علاوه‌بر تسلط بر حوزه‌ی تخصصی خود در اموری همچون مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، بازاریابی و روش‌های دیگر مدیریتی نیز تسلط کافی داشته باشد. به همین دلیل است که موفقیت و پیشرفت در این شغل صرفا با تحصیلات دانشگاهی به‌دست نیامده و نیاز به کسب تجربه‌ی عملی کافی نیز خواهد داشت.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی و بررسی شغل کارشناس بازرگانی و وظایف آن پرداختیم و اشاره کردیم که برای اینکه بخواهید در این شغل مشغول به کار شوید بهتر است به عنوان کارجو وارد سایت ایران استخدام شده و برای کارفرمای مورد نیاز خود رزومه ارسال کنید.
کارشناس بازرگانی در یک مجموعه وظیفه‌ی برقراری ارتباط بین بخش‌های مالی و فروش را برعهده دارد. در حقیقت باتوجه به وظایف مورد انتظار از او، کارهای یک کارشناس بازرگانی می‌توانید شامل تولید، تامین، ارائه و فروش محصول را نیز شامل شود.
درحقیقت یک کارشناس بازرگانی باید تمامی کارهایی را که نیاز است تا یک مجموعه بتواند به فروش و سوددهی برسد را انجام داده و مدیریت و رهبری کند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس بازرگانی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا