کارجومعرفی مشاغل

معرفی شغل کارشناس توسعه بازار و فروش + شرح وظایف

زمان مطالعه: 5 دقیقه

شرح وظایف کارشناس توسعه بازار

واحد توسعه بازار در سازمان‌ها مسئولیت جمع آوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات بازار، طراحی و اجرای برنامه‌های بازاریابی و ارزیابی اثربخشی این برنامه‌ها را بر عهده دارد. مسئولیت‌های واحد توسعه بازار توسط کارشناس توسعه بازار انجام می‌شود. در این مطلب به شرح شغل کارشناس توسعه بازار و وظایف آن می‌پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرح شغل کارشناس توسعه بازار

کارشناس توسعه بازار یک شغل استراتژیک و کلیدی در حوزه بازاریابی و فروش است. این شغل نه تنها به دنبال شناسایی فرصت‌های جدید بازاری است بلکه برای بقا و موفقیت در بازارهای رقابتی نیز به تحلیل بازار، تحقیقات بازار، توسعه استراتژی‌های بازاریابی و فروش، ارتقاء فروش و رشد درآمد شرکت می‌پردازد.

کارشناسان توسعه بازار فعالیت‌های خود را باتوجه به قوانین تعیین شده توسط مدیر توسعه بازار به انگلیسی Marketing Development Manager پیش می‌برند. اما مدیر توسعه بازار کیست؟ مدیران توسعه بازار مسئول هدایت و نظارت بر واحد توسعه بازار می‌باشند.

مطلب مرتبط: تحصیلات و مهارت های مورد نیاز برای کارشناس فروش

وظایف کارشناس توسعه بازار

شرح وظایف واحد تحقیق و توسعه بازار

هدف اصلی واحد توسعه بازار، کمک به سازمان‌ جهت دستیابی به اهداف بازاریابی خود است. این اهداف می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش آگاهی از برند
  • جذب مشتریان جدید
  • حفظ مشتریان موجود
  • افزایش فروش

در سازمان‌های بزرگ، واحد توسعه بازار ممکن است شامل چندین بخش باشد. این بخش‌ها می‌تواند شامل بخش‌های زیر باشد:

  • تحقیق بازار
  • توسعه استراتژی بازاریابی
  • طراحی و اجرای برنامه‌های بازاریابی
  • ارزیابی اثربخشی برنامه‌های بازاریابی

در سازمان های کوچک، واحد توسعه بازار ممکن است یک نفر یا چند نفر باشند که مسئولیت انجام همه وظایف واحد را بر عهده دارند.

شرح وظایف کارشناس توسعه بازار

در حالت کلی می‌توان گفت وظایف کارشناس توسعه بازار تقریبا با شرح وظایف کارشناس فروش و بازاریابی مشابه است. وظایف کارشناسان توسعه بازار به شرح زیر می‌باشد:

جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات بازار

کارشناس توسعه بازار مسئول جمع آوری اطلاعات بازار‌ است. این اطلاعات می‌تواند شامل نیازهای مشتریان، شناسایی رقبا، روند صنعت و… باشد. این اطلاعات پس از جمع آوری باید آنها را تجزیه و تحلیل کند. این تجزیه و تحلیل به او کمک می کند تا بازار و مشتریان را بهتر درک کند.

طراحی و اجرای برنامه های بازاریابی

برنامه‌ها شامل تبلیغات، روابط عمومی، فروش می‌باشد. کارشناس توسعه بازار با استفاده از دانش خود در مورد بازار‌ و مشتریان، برنامه هایی را طراحی می کند که به شرکت ها کمک می کند تا محصولات و خدمات خود را به مشتریان خود معرفی کنند و به فروش برسانند.

ارزیابی اثربخشی برنامه های بازاریابی

این ارزیابی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا دریابند که آیا برنامه‌های بازاریابی آنها موثر بوده‌ یا خیر. کارشناس توسعه بازار با استفاده از ابزارهای مختلف تحلیل داده‌ها و نظرسنجی، اثربخشی برنامه‌های بازاریابی را می‌سنجد.

وظایف مدیر بازاریابی و توسعه بازار

  • هدایت و نظارت بر واحد توسعه بازار: از انجایی که مدیر بازاریابی و توسعه بازار مسئول هدایت و نظارت بر واحد توسعه بازار است، باید بتواند تیم خود را رهبری و هدایت کند.
  • طراحی و اجرای استراتژی بازاریابی: مدیر بازاریابی و توسعه بازار مسئول طراحی و اجرای استراتژی بازاریابی است. این استراتژی تعیین می کند که شرکت چگونه می‌خواهد محصولات و خدمات خود را به بازار عرضه کند.
  • برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های بازاریابی: مدیر بازاریابی و توسعه بازار باید بتواند برنامه‌هایی را طراحی کند که متناسب با استراتژی بازاریابی شرکت باشد.
  • ارزیابی اثربخشی برنامه‌های بازاریابی: مدیر بازاریابی و توسعه بازار باید بتواند از نتایج ارزیابی برای بهبود برنامه‌های بازاریابی استفاده کند.
  • ارائه گزارشات به مدیریت: مدیر بازاریابی و توسعه بازار مسئول ارائه گزارشات به مدیریت است. او باید بتواند اطلاعات مربوط به بازاریابی را به طور منظم به مدیریت ارائه دهد.

بازار کار و وضعیت استخدام کارشناس توسعه بازار

در حال حاضر بازار کار و وضعیت استخدام کارشناس توسعه بازار در شرکت‌های ایرانی رو به رشد است. شرکت‌های ایرانی به دنبال افرادی هستند که بتوانند به آنها کمک کنند تا در کمترین زمان و در بهترین روش، محصولات و خدمات خود را به بازار عرضه کرده و آن‌ها را به فروش برسانند. برخی از شرایط احراز و استخدام این رده شغلی در شرکت‌های ایرانی معمولاً شامل موارد زیر است:

  • مدرک کارشناسی در رشته‌های تحصیلی مرتبط با بازاریابی، مدیریت و یا علوم اجتماعی
  • داشتن تجربه کاری در زمینه بازاریابی
  • دارا بودن مهارت‌های تفکر تحلیلی و حل مسئله
  • دارا بودن مهارت‌های ارتباطی و نوشتاری قوی
  • دارا بودن مهارت‌های کار تیمی

پیش بینی می شود که بازار‌ کار کارشناس توسعه بازار در شرکت‌های ایرانی در سال‌های آینده همچنان رو به رشد باشد. شرکت‌های ایرانی به دنبال افرادی هستند که بتوانند به آنها کمک کنند تا در بازار رقابتی امروز موفق شوند.

حقوق کارشناس توسعه بازار

بررسی درآمد و حقوق کارشناس توسعه بازار

درآمد و حقوق این رده شغلی در ایران بسته به تجربه، مهارت‌ها و شرکت محل کار متفاوت است. از جمله عوامل موثر بر درآمد و حقوق این رده شغلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطح تحصیلات: کارشناسان توسعه بازار با مدرک تحصیلی بالاتر معمولاً حقوق بیشتری نسبت به کارشناسان توسعه بازار با مدرک کاردانی یا دیپلم دریافت می‌کنند.
  • سابقه کاری: کارشناسان توسعه بازار با سابقه کاری بیشتر معمولاً حقوق بیشتری نسبت به کارشناسان توسعه بازار با سابقه کاری کمتر دریافت می کنند.
  • مهارت‌ها و دانش: کارشناسان توسعه بازار با مهارت‌ها و دانش بیشتر معمولاً حقوق بیشتری نسبت به کارشناسان توسعه بازار با مهارت‌ها و دانش کمتر دریافت می‌کنند.
  • نوع شرکت: کارشناسان توسعه بازار که در شرکت‌های بزرگ و موفق کار می کنند معمولاً حقوق بیشتری نسبت به کارشناسان توسعه بازار که در شرکت‌های کوچک و کمتر موفق کار می‌کنند دریافت می‌کنند.

راهنمای مشاهده آگهی‌های استخدام کارشناس توسعه بازار

برای مشاهده آگهی‌های استخدام کارشناس‌ توسعه‌ بازار می‌توانید به چند روش زیر عمل نمایید:

  1. جستجوی عبارت “استخدام کارشناس توسعه بازار ایران استخدام” در موتور جستجو.
  2. مراجعه به سایت ایران استخدام و تایپ عبارت “استخدام کارشناس توسعه بازار” در بخش جستجوی عنوان شغلی.
  3. مشاهده آگهی‌های مربوطه از طریق اپلیکیشن ایران استخدام.

با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام می‌توانید از جدیدترین آگهی‌های استخدام مرتبط با رده شغلی خود مطلع شوید. اطلاعات مربوط به تحصیلات، مهارت‌ها و علاقه مندی‌های خود را تکمیل نمایید و آگهی‌های استخدام مربوط به مدیر فروش و توسعه بازار و… را در شهر و استان مورد نظر در حساب کاربری خود دریافت نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام کارشناس توسعه بازار

برای اینکه به عنوان کارفرما کارشناس توسعه بازار استخدام کنید، کافیست در سایت ایران استخدام عضو شده و آگهی استخدام خود را در این سایت درج نمایید. درج آگهی استخدام در ایران استخدام از مزایای زیر برخودار است:

  • انتشار آگهی در سایت
  • ارسال آگهی از طریق پیامک و ایمیل برای کاربران هدف
  • انتشار آگهی در اپلیکیشن ایران استخدام
  • ارسال آگهی در شبکه‌های اجتماعی

جهت درج آگهی استخدام و عضویت به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

کارشناس توسعه بازار یک نقش بسیار حیاتی در بازاریابی و فروش دارد. تحلیل بازار، تحقیقات بازار، توسعه استراتژی های بازاریابی، ارتقاء فروش و رشد درآمد از جمله مسئولیت‌های این شغل می‌باشد. کارشناسان توسعه بازار باید توانایی تحلیل عمیق بازار، برنامه‌ریزی استراتژیک و مهارت‌های فروش و بازاریابی را داشته‌ باشند. با توجه به پویایی بازار کنونی، بازار کار برای این رده‌ شغلی بسیار فراگیر است و شرکت‌ها در تمام صنایع به دنبال افرادی هستند که توانایی‌های مذکور را دارا باشند. علاوه بر این، درآمد و حقوق کارشناسان توسعه بازار معمولاً بر اساس سابقه کار، سطح تحصیلات و مهارت‌ها متغیر است. با توجه به اهمیت و رشد روز افزون بازاریابی و فروش، این رده شغلی به عنوان یک فرصت شغلی جذاب و پرمزیت محسوب می‌شود.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام کارشناس تحقیقات بازار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا