• ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
  • 0k نظر «نمایش»

آشنایی با اولین متخصص ریه در ایران

آشنایی با اولین متخصص ریه در ایران

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

دکتر مسیح دانشوری اولین متخصص ریه در ایران و از افراد موثر در تاسیس بیمارستان های مسیح دانشوری، بوعلی و فیروزآبادی

مقدمه:

تولد و دوران كودكي«سيدعلي دانشوري» پدر دكتر مسيح دانشوري از اهالي نيشابور؛ طبيبي حاذق، مشهور و ملقب به «حافظ الصحه مجدالحكماء» بود. پدر بزرگ مسيح دانشوري نيز از افراد سرشناس و علماء مذهبي نيشابور و به‌نام «سيداسماعيل محض‌اله» بوده است. تولد «مسيح دانشوري» در سال 1278 در نيشابور ذكر شده است و بستگان و نزديكان دكتر مسيح‌دانشوري مي‌گويند كه تولد اين فرزند از ابتدا موجب خرسندي و علاقه زياد «مجدالحكماء» بوده است هنگامي كه همسر مجد الحكما(مادر مسيح دانشوري) باردار بود، روزي در يك مجلس خانوادگي، مجدالحكماء تفالي به ديوان حافظ مي‌ زند به اين نيت كه آيا بچه دختر است يا پسر. اين شعر مي‌آيد: "مژده اي ‌دل كه مسيحا نفسي مي‌آيد كه ز انفاس خوشش بوي كسي مي‌آيد" به اين دليل مجدالحكماء مي‌گويد كه نوزاد پسر خواهد بود و اسم وي را مسيح‌ مي‌گذارند. سه سال بعد از تولد مسيح،‌ خانواده وي از نيشابور به ترشيز (نام قبلي كاشمر) مي‌روند و در آنجـا سكونت مي‌كنـند. مسيــح تا كــلاس 6 دبستان در ترشيز تحصيل مي‌كند و بعد پدرش وي را براي ادامه تحصيل به مشهد مي‌فرستد. بعد از دو سال تحصيل در مشهد،‌ مسيح دانشوري به پيشنهاد و كمك مالي والي مشهد براي ادامه تحصيل در فضاي مناسب تر به تهران فرستاده مي‌شود و در مدرسه «سن لوئي» تحصيلات خود را تا 17 سالگي دراين مدرسه ادامه مي دهد. (در آن زمان در تهران فرانسوي‌ها به كمك مبلغين مذهبي خود دو مدرسه «سن لوئي» « ژاندارك» را در تهران داير كرده و اداره مي كردند)

ورود به حرفه پزشكي و راه اندازي بيمارستان ريوی:

مسيح در همان سال به پدر خود اصرار مي كند كه بايد در رشته طب تحصيل كند و براي اين كار بايد به فرنگ برود پدر مسيح با كمك‌گرفتن از امير قائن (امير شوكت الملك علم، پدر اسدالله علم وزير دربار و نخست‌وزير محمدرضا پهلوي) كه به‌واسطه طبابت با ايشان آشنايي داشته، وي را در سال 1302 به فرانسه مي‌فرستد تا در رشته طب به تحصيل ادامه دهد. دكتر مسيح دانشوري پس از خاتمه تحصيلات در رشته بيماريهاي ريوي و سل از فرانسه مراجعت مي كند و بيمارستان مسيح دانشوري فعلي را محلي مناسب براي تبديل به يك مركز استراحت و درمان بيماران مبتلا به سل يافت و در اين زمينه تلاش فراواني كرد و در 26 مرداد ماه 1316 شمسي اين مركز رسما به عنوان آسايشگاه سل شاه آباد افتتاح شد.
پس از آن دكتر مسيح دانشوري با همتي والا به معالجه و درمان بيماران مبتلا به سل پرداخت و در اين راه از هيچ تلاشي فروگذار نكرد. او زمينه ساز جذب متخصصين جراح ريه از خارج(نظير دكتر صادق قاضي) شد و سرانجام توانست آنجا را به صورت يك بيمارستان و آسايشگاه مطابق با استاندارهاي زمان براي بيماران سلي تبديل نمايد تا درمان هاي متداول آن روز در آنجا صورت بگيرد.
به‌دنبال آغاز رسمی فعالیت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۱۳۶۵، مرکز پزشکی مسیح دانشوری زیرمجموعة این دانشگاه قرار گرفت. در سال ۱۳۷۷ شمسی، «مرکز تحقیقات سل و بیماریهای ریوی» و «بیمارستان مسیح دانشوری» با یکدیگر ادغام و به‌عنوان مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماریهای ریوی (بیمارستان دکتر مسیح دانشوری) تغییر نام یافت. درحال‌حاضر بیمارستان مسیح دانشوری در زمینی به مساحت ۱۳۷۰۰۰ مترمربع واقع شده است و دارای ۲۱ درمانگاه و ۱۳ بخش است. این مرکز پژوهشی و درمانی در حال حاضر با ریاست دکتر علی اکبر ولایتی، فوق تخصص بیماری های عفونی از دانشگاه جانز هاپکینز بالتیمور آمریکا و وزیر اسبق امورخارجه کشورمان مشغول بکار است.

منابع:  ویکی پدیا/مركز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بيماريهای ريوی، مركز مسيح دانشوری

گردآوری توسط گروه آموزشی ایران استخدام

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=232058
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد