کارجومعرفی رشته های تحصیلی

آشنایی با رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما (حقوق و درآمد)

زمان مطالعه: 9 دقیقه

بررسی درآمد و حقوق رشته تعمیر و نگهداری هواپیما

از دیرباز بشر همواره آرزوی پرواز در سر داشت تا اینکه این رویا با اختراع هواپیما در اوایل قرن 19 به واقعیت تبدیل شد. زمانی که هواپیماها بعنوان یک ابزار حمل‌و‌نقل وارد دنیای بشر شدند‌ مسئله امنیت پرواز، تعمیر و نگهداری آنها نیز پدید‌ آمد‌. این موضوع سرآغاز معرفی رشته مهندسی هواپیما و تعمیر و نگهداری آن گردید. مهندس مکانیک هواپیما مسئول شناسایی، بررسی و رفع ایرادات بدنه، موتور و سیستم‌های داخلی هواپیما است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

اهمیت مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما

بدون شک ایمنی پرواز هر هواپیما باید تأمین گردد و تمامی قطعات، سطوح و سیستم های هر هواپیما باید از لحاظ فنی در وضعیت مطلوب و سلامتی کامل باشد. برای حفظ این سلامتی، کارخانه سازنده‌ هر هواپیما به کمک سازمان هواپیمایی کشوری که آن هواپیما را ساخته‌‌ است؛ بازرسی های منظمی برای هر هواپیما تنظیم کرده‌ است. براساس آن تمام قطعاتی که لازم است در ساعت‌های معین پروازی بازرسی شود، مورد بررسی قرار گرفته‌ و اگر ایرادی پیدا کرده‌ باشد، در صورت امکان تعمیر و در غیر این صورت تعویض می شود.

برنامه ریزی تعمیر و تعویض قطعات هواپیما به صورت منظم انجام می گیرد. برای مثال قطعه‌ای پس از 50 ساعت پروازی و قطعه ای دیگر پس از 300 ساعت پروازی بازرسی می شود البته افرادی می توانند به طور منظم، کار تعمیر و تعویض قطعات را انجام دهند که هواپیما را خوب شناخته و با اجزای آن و سیستم آلات دقیق هواپیما آشنا بوده و بدانند که موتور هواپیماهای مختلف، متفاوت است.
از همین رو این تخصص نیاز به اطلاعات آکادمیک و دانشگاهی دارد. اطلاعاتی که در رشته‌ تعمیر و نگهداری هواپیما بدست می آیند. مهندسی هواپیما به خصوص در کشور ما اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا ما هنوز از نظر سازندگی در حد مطلوبی نیستیم و بیشتر به امر تعمیر و نگهداری هواپیما می پردازیم. به همین دلیل از 60 سال پیش که اولین هواپیما در فرودگاه قلعه مرغی به زمین نشست، مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

شرایط ورود به رشته مکانیک هواپیما

شغل مکانیک هواپیما برای بسیاری، شغل جالبی به نظر می رسد. اما برای بسیاری از افراد سوال است که شرایط ورود به رشته مهندسی هواپیما چیست و چطور می‌توان در آن تحصیل کرد؟ رشته‌ مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما یک رشته‌ فنی است که در دانشگاه های فنی مهندسی تدریس می‌شود. بنابراین علاقمندان به این حوزه باید در مقطع دبیرستان در رشته‌ ریاضی و فیزیک شاخه نظری تحصیل کنند و پس از کنکور، این رشته‌ را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کنند.

این رشته‌ برای چه کسانی مناسب است؟

متخصص تعمیر و نگهداری هواپیما را می توان پزشک هواپیما دانست. از همین رو دانشجوی این رشته‌ باید خلاقیت، پشتکار و علاقه فراوان به کارهای فنی داشته باشد تا بتواند در نهایت متخصص توانمندی شود.

دانشجوی تعمیر و نگهداری هواپیما باید به ریاضیات و فیزیک و مکانیک علاقمند بوده‌ و استعداد و شم فنی داشته‌ باشد. در ضمن دانشجویی که به فکر پشت میز نشینی و کاری تمیز و مرتب و خارج از محیط کارگاه باشد، در این رشته‌ موفق نخواهد شد. حتی مهندس این رشته‌ باید لباس کار بپوشد و از کارهای بسیار ساده کارگاه، حتی شستن‌ قطعات هواپیما شروع کند و به تدریج مطالب را فرا بگیرد. بدون این که از کار کردن و فعالیت در کارگاه ابایی داشته‌ باشد.

گفتنی است که رشته‌ تعمیر و نگهداری هواپیما تنها از بین داوطلبان مرد دانشجو می پذیرد.

رتبه لازم برای رشته تعمیر و نگهداری هواپیما

نمی‌توان با دقت زیادی گفت که چه رتبه‌ای برای رشته مهندسی هواپیما لازم است چراکه پذیرش رشته تعمیر و نگهداری هواپیما بستگی به ظرفیت اعلام شده‌‌ برای هر سال، تعداد شرکت کنندگان در آزمون، منطقه و سهمیه داوطلب و وضعیت کلی آزمون دارد. با‌این‌حال رتبه‌های زیر 3000 شانس بیشتری برای قبولی خواهند داشت.

دانشگاه های دارای رشته تعمیر و نگهداری هواپیما

مراکز آموزش تعمیر و نگهداری هواپیما در کشور ما شامل دانشگاه‌های روزانه، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد است. تنها دانشگاه صنعت هوایی کشور در خیابان معراج فرودگاه مهرآباد است که از طریق کنکور سراسری دانشجو می‌پذیرد. گاهی نیز پذیرش نوبت شبانه هم دارد. برخی دانشگاه‌هایی که رشته‌ تعمیر و نگهداری هواپیما در آن‌ها تدریس می‌شود عبارت‌اند از:

  • دانشگاه‌های آزاد واحد‌های
  • آذربایجان شرقی- مرکز مهربان
  • قزوین – واحد تاکستان
  • آذربایجان شرقی- کوکان
  • قزوین- آوج

ورود به رشته‌ تعمیر و نگهداری هواپیما بدون کنکور

امکان تحصیل در رشته مکانیک هواپیما در دانشگاه علمی کاربردی به شکل بدون کنکور نیز وجود دارد. دانشگاه‌های علمی کاربردی رشته تعمیر و نگهداری هواپیما را در مقطع کاردانی و کارشناسی، با نام رشته مهندسی فناوری مکانیک هواپیما ارائه‌ می‌کنند. در ادامه به برخی از مراکز علمی کاربردی که رشته کاردانی تعمیر و نگهداری هواپیما را ارئه می‌کنند اشاره کرده‌ایم:

  • صنعت هوانوردی تهران
  • هوایی ساها
  • صنعت هوانوردی مشهد
  • شرکت هواپیمایی ماهان

رشته تعمیر هواپیما

دروس رشته تعمیر و نگهداری هواپیما

دوره تعمیر و نگهداری هواپیما بیشتر با دروس فیزیک، ریاضیات، مکانیک و برق همراه است. دروس پایه این رشته‌ شامل دروس مربوط به ریاضی، فیزیکی و برنامه‌نویسی و دروس تخصصی آن مواردی مثل مکانیک سیالات، ترمودینامیک، جوشکاری، نقشه‌کشی صنعتی، پروسه‌های ساخت مواد، کنترل خوردگی، مکانیک پرواز، تعمیر بال و بدنه، سیستم‌های الکتریکی هواپیما، زبان تخصصی تعمیر و نگهداری و غیره راشامل می‌شود.

معرفی گرایش های رشته مهندسی هواپیما

مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما در کشور ما تا مقطع لیسانس تدریس می‌شود و فارغ‌التحصیلان بر اساس دوره‌هایی که گذرانده‌اند (مدرک بدنه یا موتور) و مهارت‌هایی که دارند برای کار در مراکز مختلف معرفی می‌شوند.

علاوه بر این تعمیر و نگهداری هواپیماهای مختلف مثل ایرباس یا بویینگ دارای دوره‌های تخصصی است. معمولا افراد متقاضی به سازمان هواپیمایی کشور معرفی می‌شوند تا با شرکت در این دوره ها مدرک تخصصی بگیرند.
حقوق مکانیک هواپیما در ایران نیز به دلیل محدود بودن سطح تحصیلات به مهارت‌ها و دوره‌های آموزشی که فرد گذرانده بستگی دارد. اما ناگفته‌ نماند ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا رشته مکانیک هواپیما در خارج از ایران امکان‌پذیر است.

فارغ التحصیلی و ورود به بازار کار

پس از پایان تحصیلات دانشگاهی فارغ التحصیلان می‌توانند با شرکت در آزمون سازمان هواپیمایی کشوری و موفقیت در این آزمون، می توانند در شرکت های حمل و نقل هوایی یا کارخانه های تعمیر موتور و بدنه هواپیما استخدام شوند. بسیاری از متخصصان تعمیر و نگهداری هواپیما پس از چند سال فعالیت در یک شرکت یا کارخانه، و به کسب تجربه و تخصص لازم، براساس نیاز شرکت یا کارخانه موردنظر برای آزمون تخصصی به هواپیمایی کشوری معرفی می‌شوند. برای مثال یک متخصص تعمیر و نگهداری هواپیما امکان دارد برای تخصص موتور بوئینگ 747 یا بدنه ایرباس و موارد دیگر به هواپیمایی کشوری معرفی شود و در صورتی که در این آزمون موفق شود به او مدرک تخصصی اعطا می شود و براساس این مدرک می تواند به هواپیمایی که در آن تخصص پیدا کرده‌است، اجازه پرواز دهد و از لحاظ فنی صلاحیت پرواز هواپیمای مورد نظر را تأیید نماید.

دانشجویان کارشناسی تعمیر و نگهداری هواپیما، دانش فنی و مهندسی بیشتری دارند و دروس پایه مهندسی شامل ریاضیات، فیزیک، دینامیک، ترمودینامیک، استاتیک، الکترونیک و … را بیشتر مطالعه می کنند و پس از فارغ التحصیلی نیز اگر در شرکت های طراحی و ساخت قطعات هواپیما فعالیت نمایند.

فردی که کار تعمیر و نگهداری هواپیما را انجام می دهد اگر با مبانی اولیه طراحی آشنا باشد، در کار خود موفق تر خواهد شد و همین امر دلیل اصلی تدوین و اجرای رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما است.

بازار کار و حقوق مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما در ایران

همه ما درباره اهمیت، حساسیت شغلی و حقوق کارمندان برج مراقبت فرودگاه در ایران و حقوق مراقبت پرواز چیزهایی شنیده‌ایم اما باید بدانیم اهمیت جایگاه یک مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما در صنعت هواپیمایی کشور نیز غیرقابل انکار است. بخصوص در شرایط تحریم‌های کنونی که وارد کردن هواپیماهای نو به ناوگان هوایی کشور با مشکلات عدیده‌ای روبروست. این مهندسان هم جلوی آسیب‌های مالی بسیار بزرگ ناشی از سقوط و خرابی هواپیماها را می‌گیرند هم جان انسان‌ها را از آسیب و مرگ نجات می‌دهند. درآمد شرکت های هواپیمایی ایران تا حدود زیادی به حضور این مهندسان وابسته‌ است. بنابراین شرایط استخدام و حقوق تعمیر و نگهداری هواپیما نیز باید با اهمیت شغل آنها متناسب باشد.

مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما در چه سازمان‌هایی استخدام می‌شود؟

تعداد اندکی از فارغ التحصیلان تعمیر و نگهداری هواپیما جذب سازمان هواپیمایی کشور می شوند. چون سازمان هواپیمایی ناظر و کنترل کننده‌ این صنعت است و بازار کار وسیعی برای فارغ التحصیلان این رشته‌ ندارد. اما شرکت های حمل و نقل هوایی مثل آسمان، هما، کیش ایر و همچنین شرکت‌های تعمیر اساسی موتور و بدنه هواپیما مثل صنایع هواپیمایی ایران صها، هلی کوپتر سازی پنها و هواپیماسازی ایران هسا و بعضی از شرکت هایی که کارهای جنبی در زمینه تعمیر و نگهداری موتور و بدنه هواپیما انجام می دهند، مراکز اصلی جذب فارغ التحصیلان این رشته‌ هستند. همچنین برخی با توجه به اطلاعات خوبی که در زمینه مکانیک و الکترونیک دارند، جذب کارخانه ها و شرکت های دیگر مثل ایران خودرو می شوند. در کل می توان گفت که هیچ یک از فارغ التحصیلان توانمند این رشته‌ بیکار نمی مانند.

درآمد تکنسین تعمیر و نگهداری هواپیما در بخش خصوصی

بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته‌ جذب شرکت‌های هواپیمایی مثل آسمان، کیش ایر و غیره می‌شوند. جمعی نیز در شرکت‌های تعمیر و نگهداری نظیر هلی‌کوپتر سازی‌ها، هواپیما‌سازی ایران سها و شرکت‌های جانبی آن‌ها کار می‌کنند.

جمع معدود نیز در سازمان هواپیمایی کشور جذب می‌شوند اما چون این سازمان، خود کار تعمیر و نگهداری را انجام نمی‌دهد و بیشتر مسئولیت آن نظارتی است جذب کمی از این رشته‌ دارد. حتی به دلیل مهارت بالای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ در حوزه برق و مکانیک آنها می‌توانند در کارخانه‌های خودروسازی نیز فعالیت کنند. بنابراین درامد مکانیک هواپیما در ایران عدد مشخصی ندارد و می‌تواند طیف وسیعی را دربربگیرد.

درآمد تکنسین تعمیر و نگهداری هواپیما در بخش دولتی

حقوق تکنسین تعمیر و نگهداری هواپیما در بخش دولتی به قانون مصوب دولت برای هر سال بستگی دارد و بسته‌ به جایگاه فرد و نهادی که در آن شاغل است فرق می‌کند و شرایط آن با بخش خصوصی متفاوت است. مثلا حقوق مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما ارتش با میزان حقوق مهندس هواپیما و حقوق مهندس پرواز ماهان و سایر هواپیمایی‌‌ها فرق می‌کند چون نوع کار، شرایط، حساسیت، سختی کار و مهارت‌هایی که نیاز دارد متفاوت است.

مطلب مرتبط: بررسی بازار کار رشته اویونیک و حقوق و درآمد آن

تکنسین هواپیما

بازار کار رشته تعمیر و نگهداری هواپیما در جهان

هرساله حجم انتقال مسافر در خطوط هوایی دنیا به چند میلیارد نفر می‌رسد و رشته‌ تعمیر و نگهداری هواپیما یکی از رشته‌های بسیار مهم در حوزه امنیت حمل‌و‌نقل است. به‌این‌ترتیب کشورهای مختلفی از جمله کشورهای صنعتی و حتی توریستی نظیر آلمان، کانادا، ایالات متحده، فرانسه و غیره نیاز به متخصصان زیادی دراند. اما افراد متقاضی کار در رشته تعمیر و نگهداری هواپیما در کانادا و کشورهای دیگر قبل از ورود به بازار کار هر کشور لازم است نیازهای بازار آن کشور و مدارک تحصیلی و مهارتی مورد نیاز را بدست آورند تا بتوانند شغل مناسب‌تری در کشور مقصد داشته‌ باشند. بدیهی است شرایط بازار کار رشته تعمیر و نگهداری هواپیما در آلمان که یک کشور صنعتی پیشرفته است با سایر کشورها و حتی با کشورهای هم رده خود مثل کانادا تفاوت خواهد داشت.

شرایط استخدام مکانیک هواپیما

تعمیر و نگهداری هواپیما برای شرکت های حمل و نقل هوایی و کارخانجات تعمیر موتور و بدنه هواپیما ارزش بسیار زیادی دارد. مهندس مکانیک هواپیما می تواند با تعمیر یا تعویض یک قطعه کوچک و ارزان از هزینه‌های بالا جلوگیری کند. از سوی دیگر امروزه یک هواپیما بین 10 تا 20 میلیون دلار ارزش دارد. حفظ و نگهداری صحیح یک هواپیما برای استفاده در خطوط هوایی اهمیت بسیار زیادی دارد. مهمتر از آن، حفظ جان و مال مسافرینی است که حمل و نقل آنها توسط هواپیما انجام می گیرد. از این رو یک متخصص ماهر و با تجربه تعمیر و نگهداری هواپیما به ویژه اگر مدرک تخصصی در زمینه بدنه یا موتور هواپیمایی خاص داشته باشد، نه تنها در ایران بلکه در سطح بین المللی فردی باارزش است و روی آن حساب می کنند.

مدرک تعمیر و نگهداری هواپیما یک مدرک کاملا تخصصی است و این مهندسان می‌توانند در بخش خصوصی و دولتی مشغول به کار شوند. استخدام در بخش دولتی از طریق آزمون‌های استخدامی انجام می‌شود. افراد می‌بایست شرایط و زمان استخدام دستگاه‌های اجرایی و دولتی مورد نظر خود را بررسی کنند و برای آن آماده‌ شوند.

استخدام تعمیر و نگهداری هواپیما در بخش خصوصی نیز توسط شرکت‌های مختلفی نظیر شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های ساخت تجهیزات هوایی انجام می‌شود. آگهی استخدام این شرکتها به صورت عمومی منتشر می‌گردد. بهتر است کارجویان، آنها را از طریق وبسایت‌های بزرگ کاریابی مثل کاریابی ایران استخدام دنبال کنند. استخدام در این شرکت‌ها شرایط خاص خود را دارد و نیازمند مهارت‌هایی مثل آشنایی با زبان انگلیسی، آشنایی با نرم‌افزارهای تخصصی و داشتن مهارت‌های مهم این رشته‌ است.

راهنمای مشاهده آگهی های استخدام مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما

هرچه شغلی تخصصی‌تر باشد پیدا کردن کار در آن حوزه از طریق روش‌های سنتی سخت‌تر می‌شود. اما جای نگرانی نیست چون این روزها کاریابی‌های آنلاین مثل کاریابی آنلاین ایران استخدام می‌تواند بازاری به وسعت کل ایران را پوشش دهد. آگهی‌های استخدام شرکت های هواپیمایی بزرگ مثل ماهان که طیف وسیعی از شغل‌ها از مهماندار و کارمند اداری تا استخدام مهندس مکانیک هواپیمایی ماهان را شامل می‌شود در این وبسایت منتشر می‌گردد.

برای بررسی آگهی‌های استخدام تکنسین فنی شرکت هواپیمایی می‌توانید در وبسایت کاریابی ایران استخدام عضو شوید. در پنل کاربری، رشته‌تحصیلی و شغل های مورد علاقه خود را نتخاب کنید. به محض انتشار آگهی‌های استخدام شرکت تعمیر و نگهداری هواپیما به صورت لحظه‌ای به مخاطبان اطلاع داده‌ می‌شوند.

جهت ثبت‌نام به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام نیروی تعمیر و نگهداری هواپیما

برای درج آگهی استخدام تکنسین تعمیر و نگهداری هواپیما در وبسایت کاریابی آنلاین ایران استخدام ابتدا وارد این وبسایت شوید. در گوشه چپ سمت بالا، دکمه درج آگهی استخدام را می‌بینید. با دنبال کردن روند درج آگهی و انتخاب پنل مورد نظر خود، با توجه به امکاناتی که نیاز دارید میتوانید آگهیتان را منتشر کنید.
با وارد کردن متن آگهی و جزییات آن در هر گام و به صورت مرحله‌به‌مرحله می‌توانید اگهی استخدام خود را با عنوانی نظیر استخدام شرکت تعمیر و نگهداری هواپیما منتشر کنید. این اگهی به محض انتشار، از طریق پیامک، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی به مخاطبان اطلاع داده‌ می‌شود.

جهت ثبت‌نام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما یکی از مهم‌ترین رشته‌هاییست که در صنعت هوانوردی نیاز به متخصصان آن وجود دارد. این افراد می‌توانند ضامن سلامت هواپیماها و حفظ جان مسافران از خطرات احتمالی باشند. این رشته‌ تنها تا مقطع کارشناسی، بدون هیچ گرایش تخصصی در ایران تدریس می‌شود اما در خارج از ایران امکان تحصیل تا دکترا فراهم است. هم در ایران و هم خارج از ایران بازار کار خوبی پیش روی علاقمندان قرار دارد. سطح درآمد حقوق مهندس هواپیما در ایران مستقیما به توانایی و مهارت افراد و نهادی که در آن مشغول به کار هستند وابسته‎‌ است.

جهت مشاهده آگهی های استخدام تکنسین هواپیما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا