معرفی رشته های تحصیلی

پردرآمدترین شغل های رشته ریاضی برای خانم ها و آقایان

زمان مطالعه: 7 دقیقه

پردرآمدترین رشته های ریاضی برای خانم ها و آقایان

رشته ریاضی و فیزیک، یکی از رشته‌های پرطرفدار در دوره دبیرستان است. معمولا دانش‌آموزانی که به مهندسی علاقه دارند، وارد رشته ریاضی و فیزیک می‌شوند. اکثر علاقمندان معتقدند که شغل های رشته ریاضی متنوع بوده و بازار کاری آن‌ها خوب است. گرچه همه این موارد کم و بیش، درست است، اما این رشته نیز سختی‌های خاص خود را دارد. از جمله آنکه، تحصیل در آن، نیاز به هوش بالا دارد. از طرفی برخی معتقدند بازار کار شغل های رشته ریاضی برای خانم‌ها چندان مناسب نیست. اما رشته ریاضی چه شغل هایی دارد؟ اگر شما نیز از علاقمندان رشته ریاضی و فیزیک هستید و تمایل دارید در مورد مزایا و معایب، زیرشاخه‌ها و بازار کار رشته ریاضی و فیزیک برای خانم‌ها و آقایان بدانید، با این نوشته همراه شوید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

معرفی رشته ریاضی فیزیک

ریاضی فیزیک، یکی از شاخه های نظری در دبیرستان است. مباحث اصلی آن مربوط به ریاضی و فیزیک است. یعنی حل معادلات ریاضی و فیزیک و تجزیه و تحلیل آنها. درس های رشته ریاضی از دو دسته دروس عمومی و تخصصی تشکیل شده است. دروس عمومی عبارت است از فارسی، زبان عربی، زبان انگلیسی و دین و زندگی. دروس تخصصی نیز شامل درس‌هایی مانند ریاضی، جبر و احتمال، فیزیک، هندسه و حسابان است.
زیرشاخه‌های ریاضی و فیزیک در دانشگاه نیز عبارت است از: مهندسی عمران، نقشه‌برداری، آب، فیزیک، هوافضا مهندسی برق، علوم کامپیوتر، رشته ریاضی محض، رشته ریاضی کاربردی و… ریاضی محض، معمولا با امور پژوهشی ریاضی سروکار دارد، اما ریاضی کاربردی، بیشتر به تجزیه و تحلیل ریاضی و امور عملی مربوط است.

شرایط ورود به رشته ریاضی و فیزیک

شرایط ورود به رشته ریاضی در دبیرستان، معدل بالای 14، ضریب بالای 252 در دروس مرتبط با ریاضی فیزیک سال‌های هفتم، هشتم و نهم با ضریب 3 است. همچنین مجموع دروس ریاضی و علوم تجربی سال‌های هفتم، هشتم و نهم نیز باید بدون ضریب بالای 42 باشد. نحوه ورود به رشته ریاضی در دانشگاه، شرکت در کنکور رشته ریاضی و فیزیک و قبولی در آن است. شرط قبولی، کسب حدنصاب در درس‌های اصلی است.

رشته ریاضی برای چه کسانی مناسب است؟

مهمترین ویژگی‌های شخصیتی ریاضیدانان برونگرایی و وظیفه‌شناسی است. ریاضیدانان در برون‌گرایی امتیاز بالایی می‌گیرند. ریاضیدانان، همچنین هوش بالای ریاضی و تحلیلی نیز دارند.

رشته ریاضی

مزایای رشته ریاضی و فیزیک

ریاضی و فیزیک مانند هر رشته‌ای مزایا و معایب خاص خود را دارد.

  • چشم انداز شغلی

رشته ریاضی و فیزیک، فرصت‌های شغلی بسیار متنوعی دارد و شرایط ورود به بازار شغلی آن پس از اتمام تحصیلات، تقریبا هموار است.

  • توسعه مهارت‌های تحلیلی

ریاضی می‌تواند باعث توسعه مهارت‌هایی مانند توانایی‌های استدلالی و تحلیلی شود که برای جنبه‌های مختلف زندگی بسیار مهم است.

  • حقوق بالا

ریاضی و فیزیک در کنار چشم‌انداز شغلی مناسب، دارای حقوق بالا نیز است. به طور کلی مشاغلی که مربوط به این شغل است، جز شغل‌های پردرآمد محسوب می‌شوند.

  • رضایت عاطفی

دانش‌آموزانی که مدرک خود را در ریاضیات کامل می‌کنند معمولاً از این موضوع لذت می‌برند. همچنین آنها ممکن است از کار خود در یک حرفه متمرکز بر ریاضیات لذت ببرند.

معایب رشته ریاضی و فیزیک

  • مشکل در رسیدن به موفقیت

مسیر تبدیل شدن به یک ریاضیدان خوب، طولانی و چالش‌برانگیز است. ریاضی و فیزیک، جز رشته‌های بسیار سخت آکادمیک است و ممکن است نیاز به آموزش گسترده و حتی صرف هزینه‌های بالا داشته باشد.

  • انزوای مکرر

اگر سخت‌کوشی شما نتیجه داد، ممکن است زمان زیادی را صرف تجزیه و تحلیل و ارزیابی داده‌ها کنید و این ممکن است خطر انزوای شما را در بر داشته باشد.

  • نداشتن تجربه

ممکن است به دلیل کمبود تجربه یا دانش، ورود به این حرفه چالش‌برانگیز باشد. شما معمولاً به تحصیلات یا تجربه گسترده‌ای نیاز دارید تا نام خود را به عنوان یک ریاضیدان موفق، مطرح نمایید.

رشته ریاضی

پردرآمد ترین مشاغل رشته ریاضی در ایران

اکثر رشته‌های ریاضی فیزیک، جز رشته‌های پردرآمد محسوب می‌شوند و بازار شغلی خوبی نیز دارند. با این حال برخی از رشته‌ها از نظر درآمد، محبوبیت و بازار شغلی مناسب برای خانم‌ها و یا آقایان شرایط متفاوت‌تری دارند. در اینجا به چند مورد رشته‌های پردرآمد ریاضی و فیزیک اشاره شده است که علاوه بر آنکه نشان می‌دهد رشته ریاضی چه شغل هایی دارد؟ به معرفی بازار شغلی و علت محبوبیت آنها نیز می‌پردازد. این موارد، جز بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت نیز محسوب می‌شوند. در ادامه به معرفی بهترین شغل های رشته ریاضی می‌پردازیم. این مشاغل جزو شغل های پردرآمد رشته ریاضی محسوب می‌شوند:

  • مهندسی نفت

مهندسی نفت یکی از رشته‌های محبوب و پرطرفدار ریاضی و فیزیک است. این رشته به فعالیت‌های مربوط به تولید هیدروکربن‌ها مانند نفت خام یا گاز می‌پردازد. از این رو بخش مهمی از مشاغل مربوط به این رشته با دریاها سروکار دارد. به طور کلی، فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی نفت، عمدتا می‌توانند در پالایشگاه‌ها، شرکت‌های بازرگانی و یا خصوصی مربوط به نفت و گاز، صنایع پتروشیمی و… مشغول به کار شوند با توجه به این مشاغل می‌توان گفت رشته‌ مهندسی نفت جز رشته‌هایی است که بازار شغلی و درآمد آن بسیار خوب است. یکی از دلایل این موضوع، جدا از مسئله نفت‌خیز بودن کشور، بالا بودن ریسک مشاغل مربوط به این شغل است. به همین دلیل است که خانم‌ها کمتر سراغ این رشته می‌روند.

  • مهندسی هوا و فضا

رشته مهندسی هوا و فضا، با طراحی، ساخت، آزمایش، مدلسازی و ارزیابی صنایعی چون هواپیما، ماهواره، فضاپیما، خودرو، کشتی و به طور کلی سیستم‌های هوایی و فضایی سروکار دارد. افرادی که وارد این رشته می‌شوند باید در دروسی چون ریاضی و فیزیک، فناوری و زبان انگلیسی بسیار قوی باشند. به طور کلی این رشته جزء رشته‌های سخت ریاضی و فیزیک محسوب می‌شود. مهندسی هوا و فضا جز رشته‌های پرطرفدار ریاضی و فیزیک است و بازار شغلی خوبی دارد و درآمد آن به دلیل سختی کار آن بالاست.

فارغ‌التحصیلان در مشاغلی چون نیروگاه‌ها، صنایع دفاعی، سایت‌ها و تاسیسات نظامی و… مشغول شوند. علاوه بر این، بخشی از مشاغل این رشته مربوط به تدریس و پژوهشگری است. البته استخدام پژوهشگر ریاضی، جز اخبار و مشاغل مشترک بسیاری از رشته‌های ریاضی و فیزیک است. با توجه به سختی این رشته، خانم‌ها معمولا کمتر وارد این رشته می‌شوند. خانم‌هایی که از این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند بیشتر در امور پژوهشی آن فعالیت می‌کنند.

  • مهندسی مکانیک

این رشته با طراحی، توسعه، ساخت و آزمایش اجزای مختلف ماشین‌آلات و دستگاه ها سروکار دارد بازار شغلی مناسبی داشته و جز شغل‌های پردرآمد محسوب می‌شود. فارغ‌التحصیلان مهندسی مکانیک می‌توانند در مشاغلی چون موسسات و یا صنایع دفاعی، خودروسازی، نفت و گاز، شرکت‌های رباتیک، پژوهشکده‌ها و حتی به عنوان کارشناسان بیمه، بانک و… مشغول به کار شوند. افرادی که به این حوزه علاقه دارند، می‌توانند از طریق پیگیری اخبار استخدام رشته ریاضی در بانک، وارد امور بانکی شوند. این رشته نیز به مانند مهندسی هوا و فضا، خانم‌ها بیشتر به برخی از مشاغل خاص آن مانند امور پژوهشی علاقه دارند. در سایر مشاغل به دلیل سختی و مخاطرات آن، خانم‌ها کمتر وارد می‌شوند. شرایط برخی از مشاغل این رشته، بسیار سخت و خاص است. مثلا ممکن است نیازمند چندین روز کار شبانه روزی در محل کار نیز باشد. بنابراین می‌توان آن را جز مشاغل رشته ریاضی برای آقایان دانست.

  • مهندسی برق

مهندسان برق، تجهیزات الکتریکی مانند موتورهای الکتریکی، سیستم‌های رادار و ناوبری و… را طراحی، توسعه، آزمایش و نظارت می‌کنند. فارغ‌التحصیلان مهندسی برق، عمدتا در نیروگاه‌ها مشغول به کار می‌شوند. شرکت‌های مخابراتی و وزارت نیرو نیز از دیگر جاهایی است که مهندسان برق می‌توانند استخدام شوند. همچنین تدریس و پژوهشگری نیز جز حیطه‌های فعالیت این شغل محسوب می‌شود. مهندسی برق نیز بازار کار مناسبی دارد. در کنار این مزیت، درصد پذیرش و قبولی این رشته در دانشگاه‌های روزانه بالا است و امنیت روانی آن نیز مناسب است. یعنی مخاطرات سایر رشته‌ها را ندارد. از این رو بخشی از طرفداران این رشته، خانم‌ها هستند. با این حال رشته مهندسی برق نیز جز رشته‌های تقریبا سخت محسوب می‌شود.

  • مهندسی عمران

مهندسی عمران، با طراحی و ساخت سازه‌های عمرانی مانند پل، سد، جاده و… در ارتباط است. این رشته نیز جز رشته‌های پرطرفدار در میان خانم‌ها است. مهمترین دلیل آن نیز امنیت شغلی این رشته است. مهندسی عمران، جز رشته‌هایی است که با نرم افزار نیز قابل طراحی است. از طرفی شکل دورکاری نیز برای آن تعریف شده است. علاوه بر این، از آنجا که طراحی و ساخت سازه‌های عمرانی، همیشه موجود است، از این رو چشم انداز این شغل نیز روشن است. به طور کلی فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان‌ها و شرکت‌های عمرانی مشغول به کار شوند. رشته مهندسی عمران، علیرغم آنکه جز رشته‌های ریاضی و فیزیک است، اما دروس آن نسبت به سایر رشته‌های ریاضی و فیزیک آسان‌تر است. همین موضوع، یکی از عوامل مهم محبوبیت این رشته است.

  • مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر به مطالعه امور مربوط به کامپیوتر مانند سخت افزار و نرم افزار می‌پردازد.. بازار شغلی این رشته به دلیل گسترش نقش کامپیوتر در زندگی انسان‌ها، بسیار روشن است. مهندسی کامپیوتر نیز جز رشته‌هایی است که جذابیت‌های کاری و امنیت روانی بالایی دارد. حیطه فعالیت آن نیز بسیار گسترده است. چنانچه افراد می‌توانند در بخش سخت افزار یا نرم افزار این رشته مشغول به کار شوند. از طرفی برای این رشته نیز شکل دورکاری تعریف شده است. همین عوامل باعث محبوبیت این رشته شده است. بسیاری از فارغ‌التحصیلان این مهندسی کامپیوتر می‌توانند خود به صورت مستقل کار کنند و درآمد بالایی کسب کنند.

  • مهندسی شیمی

مهندسی شیمی رشته‌ای است که به مطالعه عملکرد و طراحی مسائل مربوط به شیمی می‌پردازد. مهندسان شیمی فرآیندهای تجاری اقتصادی را برای تبدیل مواد خام به محصولات مفید توسعه می‌دهند. این رشته به دلیل حیطه شغلی آن که با صنایع داروسازی، شرکت‌های خصوصی، غذاسازی، رنگ و… مرتبط است، امنیت شغلی بالایی دارد. دروس اصلی مهندسی شیمی، ریاضی و شیمی است. از این رو می‌توان این رشته را نیز جز رشته‌های سخت دانست. با این حال گستردگی زمینه‌های شغلی این رشته و امنیت روانی بالای این شغل باعث شده است تا بسیاری از فارغ‌التحصیلان ریاضی و فیزیک به این رشته علاقمند گردند.

رشته ریاضی

نحوه تنظیم رزومه و جست و جوی آگهی های استخدام

برای داشتن رزومه، می‌توانید با عضویت به عنوان کارجو از رزومه ساز رایگان ایران استخدام استفاده کنید. ایران استخدام علاوه بر  اینکه اخبار استخدام دولتی را به طور گسترده و در زمینه‌ها و مکان‌های مختلف پوشش می‌دهد، بستری را برای شرکت های خصوصی نیز فراهم کرده تا کارفرما با درج آگهی استخدام نیروی مورد نیاز خود را جذب کند. به عنوان نمونه، استخدام رشته ریاضی در اصفهان، استخدام رشته ریاضی در تهران، استخدام رشته مهندسی فیزیک، استخدام رشته مهندسی شیمی، استخدام مهندسی عمران و… که جز گرایش‌های رشته ریاضی و فیزیک هستند، بخشی از این آگهی های استخدام میباشند. علاوه بر فرصت های شغلی حضوری، آگهی های دورکاری نیز در این سایت موجود است مانند: استخدام رشته مهندسی شیمی بصورت دورکاری.

سخن پایانی

از آنجا که رشته‌های ریاضی و فیزیک، بازار شغلی و درآمد مناسبی دارند، از این رو بسیاری بدون در نظر گرفتن سختی‌ها و مشکلات آن، وارد این رشته می‌شوند. نتیجه آنکه بعد از صرف بخشی از زمان طلایی خود و همچنین هزینه‌های بالا، متوجه می‌شوند که به درد این رشته یا شغل نمی‌خورند. از این رو از میانه راه برمی‌گردند. البته پیدا کردن شغل موردنظر، همیشه آسان نیست. یعنی ممکن است شما حتی اگر از هر لحاظ نیز جز بهترین‌ها باشید، باز نتوانید خیلی زود شغل مورد نظر خود را بیابید. دستیابی به شغل مورد نظر نیازمند پیگیری اخبار استخدامی در سایت‌های کاریابی، تلاش، جستجو و داشتن رزومه قوی و مناسب است. البته این کارها با ایران استخدام به هیچ وجه سخت نیست.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته ریاضی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا