کارجومعرفی رشته های تحصیلی

چگونه مهندس پرواز شویم؟ (شرایط ورود به رشته هوانوردی)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

شرایط ورود به رشته مهندس پرواز 

مهندس پرواز کیست؟ مهندس پرواز (به انگلیسی flight engineer) وظیفه ایجاد، طراحی و نگهداری ماشین‌هایی مانند موشک‌، هواپیما، هلیکوپتر، ماهواره، فضاپیما و … را دارد. باتوجه به پیشرفت تکنولوژی سازه‌های هوایی و امکانات و توانایی متنوع در آن‌ها، حضور فردی متخصص که بتواند در شرایط لازم بهترین عملکرد را داشته باشد، ضروری است. مهندس پرواز باید با تمام سیستم‌ها و فناوری‌های مورد استفاده در هواپیما آشنا باشند. همچنین مواردی از قبیل وضعیت هواپیما، وضعیت بار، مقدار سوخت، آلات دقیق هواپیما ازجمله کنترل وضعیت فلاپرها، وضعیت موتورها، سیستم هیدرولیک و همچنین سیستم‌های مانند سیستم برق، فشار روغن، سیستم تهویه، فشار هوای استارترها و … توسط مهندس پرواز بررسی می‌شوند. به این صورت سفر هوایی با ایمنی کامل آغاز می‌شود.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط و نحوه ورود به رشته مهندسی پرواز

اما مهندسی پرواز زیر شاخه کدام رشته است و شرایط ورود به رشته مهندس پرواز چیست؟ در ادامه به بررسی شرایط و نحوه ورود به رشته مهندس پرواز می‌پردازیم.

ورود به رشته هوانوردی در دبیرستان

تحصیل در رشته‌هوانوردی از ریاضی و تجربی امکان پذیر است. البته افرادی که در دبیرستان رشته ریاضی را پشت سر گذاشته باشند، به دلیل ریاضیات قوی‌تر، شرایط بهترین برای تحصیل خواهند داشت. با توجه به توافق نامه‌ امضا شده‌ بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان هواپیمایی کشور رشته‌ هوانوردی هنرستان به دوره متوسطه اضافه شد. با ورود به رشته هوانوردی فنی حرفه‌ای در سال اول دروس عمومی را گذرانده‌‌ و در سال دوم گرایش موردنظر را انتخاب می‌کنند و دروس تخصصی این رشته‌‌ را می‌گذرانند. در نهایت نیز مدرک دیپلم هوانوردی دریافت می‌کنند.

کتاب‌های رشته هوانوردی هنرستان در دوره‌های تخصصی شامل الکتریک هواپیما، ساختمان هواپیما، مقررات هوایی، تئوری شعبات، آیرودینامیک، نقشه کشی صنعتی، مواد هواپیما، زبان فنی هواپیما و … هستند.

پس از اخذ مدرک دیپلم علاقه‌مندان به تحصیل در رشته مهندسی پرواز و سایر رشته‌های هوانوردی می‌توانند در آزمون سراسری شرکت نمایند. در صورت کسب رتبه قابل قبول، این افراد در دانشگاه‌های شهید ستاری و علوم و فنون هوایی پذیرفته شده‌‌ و مشغول به تحصیل می‌شوند. انتخاب گرایش موردنظر نیز با توجه به رتبه قبولی کسب شده‌ انجام می‌شود.

شرایط ورود به رشته هوانوردی بدون کنکور

رشته هوانوردی در دانشگاه تهران و تعدادی از دانشگاه‌های دولتی ارائه می‌شود. اما برخی از دانشگاه‌های کشور مانند دانشگاه‌های آزاد و علمی کاربردی برای مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته بدون آزمون دانشجو می‌پذیرند. این ورودی‌ها در دو نوبت مهر و بهمن و تنها بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش می‌شوند. برای ثبت نام لازم است دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته‌ دانشگاه علمی کاربردی را دریافت و از میان رشته‌های بدون کنکور، زیرمجموعه های هوانوردی و مهندسی پرواز را انتخاب کنید. رشته هوانوردی دانشگاه آزاد نیز در برخی از گرایش‌ها بدون کنکور دانشجو جذب می‌کند.

علاوه بر دانشگاه‌های گفته‌شده‌ برخی از موسسات و آموزشگاه‌های آزاد نیز با دریافت مجوز، رشته‌های خلبانی و رشته هوانوردی مراقبت پرواز را آموزش می‌دهند. به این صورت افراد با حداقل سن 18 سال و با مدرک دیپلم، در صورت داشتن شرایط لازم مانند شرط قدی، قبولی در آزمون هوش و زبان انگلیسی، تأیید صلاحیت پزشکی، کارت پایان خدمت و … می‌توانند در این آموزشگاه‌ها ثبت‌نام و مشغول به تحصیل شوند.

معرفی دانشگاه‌های دارای رشته مراقبت پرواز

دانشگاه‌های زیر به عنوان دانشگاه هوانوردی شناخته‌شده‌ و گرایش‌های مختلف هوانوردی را ارائه می‌دهند.

  • دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری تهران
  • دانشگاه افسری امام علی تهران
  • دانشگاه وزارت راه و ترابری
  • دانشگاه صنعت هوانوردی مشهد
  • مرکز صنعت هوانوردی تهران
  • دانشکده صنعت هواپیمایی کشور
  • مرکز آموزش علمی و کاربردی صنعت هوانوردی آسمان ایران (کرج)
  • مرکز آموزش علمی و کاربردی علوم و فنون (واحد رباط کریم)
  • مرکز آموزش علمی و کاربردی علوم و فنون هوایی (سماپران)
  • مرکز آموزش هوانوردی آسمان ایرانیان
  • مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی کشور
  • سازمان مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی (تهران)
  • دانشگاه علمی کاربردی صنعت هوانوردی تهران

معرفی گرایش‌های رشته هوانوردی

رشته هوانوردی در مقطع کارشناسی دارای گرایش‌های مختلفی است که علاقه‌مندان می‌توانند متناسب با شرایط و علاقه خود از میان آن‌ها انتخاب کنند. این سه گرایش در ادامه معرفی شده‌اند:

گرایش مراقبت پرواز:

فارغ‌التحصیلان این گرایش در برج مراقبت حاضر شده‌ و شرایط خطوط هوایی را از نظر حجم ترافیک بررسی می‌کنند تا هواپیماها با یکدیگر تداخل نداشته‌باشند. این افراد به صورت مرتب صفحات رادار را بررسی و وضعیت‌های مختلف را به خلبان اعلام می‌کنند.

گرایش خلبانی:

یکی دیگر از گرایش‌های این رشته‌ در مقطع کارشناسی خلبانی است که خود به دو دسته خلبانی نظامی و غیر نظامی تقسیم می‌شود. دانشجویان رشته خلبان نظامی از طریق آزمون سراسری در دانشگاه شهید ستاری جذب و پس از اتمام درس به مدت 30 سال خدمت می‌کنند.

مطلب مرتبط: چگونه خلبان شویم؟ (شرایط خلبان شدن در ایران)

گرایش ناوبری هوایی:

به افرادی که در این رشته‌ تحصیل می‌کنند، خلبان دوم نیز گفته‌ می‌شود. این افراد مسئول تهیه نقشه مسیر پرواز هستند. همچنین با طراحی مسیرهای پروازی، بررسی موانع ترافیکی و موقعیت یابی به حرکت هواپیما در مسیر درست کمک می‌کنند.

بررسی بازار کار رشته هوانوردی برای خانم‌ها و آقایان

یکی از موارد بسیار مهم در انتخاب رشته‌تحصیلی، بازار کار آن است. به همین دلیل افراد قبل از ورود به رشته‌، نیم نگاهی به شرایط استخدام و کاری آن دارند. رشته‌های هوانوردی و مراقبت پرواز از رشته‌های تحصیلی سخت و دارای شرایط و مسئولیت‌های سنگینی در حین کار هستند. اما در کنار آن می‌توان به مزیت‌های مهم آن‌ها مانند موقعیت اجتماعی، حقوق و درآمد مناسب، زمینه‌های شغلی متنوع و آینده شغلی تضمین شده‌ اشاره کرد. بر اساس بررسی‌های انجام شده‌، در سال‌های آینده نیز این رشته‌ با رشد بسیار خوبی همراه خواهد بود. امروزه شرایط تحصیلی این رشته‌ برای آقایان و خانم‌ها در کشور ایران کاملا یکسان می‌باشد. اما با توجه به شرایط استخدام این رشته‌‌ در سازمان‌های مختلف، بازار کار این رشته‌ برای آقایان از وضعیت بهتری برخوردار است.

مهندس پرواز در چه سازمان‌هایی استخدام می‌شود؟

مهندسین پرواز در سازمان‌های مختلفی استخدام می‌شوند. آن‌ها می‌توانند در دفترهای کار مستقر شده‌ و یا در کارگاه‌های هواپیما، آزمایشگاه‌ها و مراکز تولید هواپیما مشغول به کار شوند. سازمان‌ها و شرکت‌های مختلفی اقدام به استخدام این نیروی کار می‌کنند. تعدادی از این سازمان‌ها در ادامه ذکر شده‌اند.

  • دانشگاه‌ها
  • نیروهای مسلح
  • سازمان‌های دولتی مانند وزارت دفاع
  • شرکت‌های هواپیمایی
  • آژانس‌های قرارداد هواپیمایی
  • اپراتورهای هواپیمایی
  • شرکت‌های هوافضا
  • سازمان‌های تحقیقاتی

بررسی حقوق و درآمد مهندس پرواز در ایران و جهان

حقوق مهندس پرواز باتوجه به عوامل مختلفی مانند میزان تحصیلات، سابقه کاری، سمت شغلی و شرایط دیگر متفاوت است. خلبان، کمک خلبان، مهندس پرواز، خلبان‌های نظامی و غیر نظامی و … هر کدام میزان دریافتی متفاوتی دارند. علاوه بر آن کار در سازمان‌های مختلف نیز بر میزان دریافتی تأثیر داشته‌ و هر سازمان حقوق مراقب پرواز در ایران را به شکل متفاوتی تعیین می‌کند.

مطلب مرتبط: بررسی بازار کار رشته اویونیک و حقوق و درآمد آن

اما در حالت کلی مهندس پرواز حقوق مناسبی در ایران و تمام دنیا دریافت می‌کند. این افراد به عنوان مهندس پرواز هلیکوپتر و مهندس پرواز هواپیما و یا مهندس پرواز ارتش یا سازمان‌های دفاعی و نظامی استخدام شده‌ و از مزیت‌های استخدام در این سازمان‌ها بهره مند می‌شوند.

مطلب مرتبط: بررسی درآمد رشته تعمیر و نگهداری هواپیما در ایران و جهان

راهنمای جست و جوی آگهی‌های استخدام رشته هوانوردی

اگر در یکی از رشته‌ها و گرایش‌های هوانوردی تحصیل کرده‌ و مدرک معتبر از دانشگاه یا مراکز آموزشی دارای مجوز دارید، می‌توانید از طریق سایت ایران استخدام برای استخدام در رده‌های شغلی که درخواست نیرو دارند، اقدام نمایید.
با ورود به سایت ایران استخدام، در قسمت انتخاب رشته‌تحصیلی، گزینه استخدام رشته هوانوردی را انتخاب کنید. به این صورت تمامی آگهی‌های استخدام مرتبط با این رشته‌تحصیلی از جمله استخدام مهندس هوافضا در وزارت دفاع و یا سایر سازمان های خصوصی و دولتی که در این سایت درج شده‌باشند، برای شما نمایش داده‌ می‌شوند.

جهت ثبت‌نام به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

با ساخت رزومه حرفه‌ای، می‌توانید رزومه آنلاین خود را برای آگهی های استخدام مهندس پرواز در تهران و سایر شهرهایی که خدمات پروازی ارائه می‌دهند، به سادگی ارسال نمایید.

جهت ساخت رزومه رایگان با سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام رشته هوانوردی

از سایت ایران استخدام به منظور درج آگهی استخدام توسط کارفرما در تمام رشته‌ها و شغل محل‌های مختلف استفاده می‌شود. آگهی‌های مختلف برای استخدام نیروی تعمیر و نگهداری، استخدام رشته هوانوردی و … با توجه به شرایط استخدام مهندس پرواز صورت می‌گیرد.

جهت ثبت‌نام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

مهندس پرواز از زیرشاخه‌های رشته هوانوردی خلبانی است که علاقه مندان زیادی در داخل و خارج از کشور دارد. با تحصیل در این رشته می‌توانید به موقعیت‌های شغلی و حقوق و مزایای مناسب دست پیدا کنید. علاوه بر آن با دریافت مدارک معتبر امکان تحصیل و کار در بهترین مراکز هوانوردی دنیا نیز وجود دارد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته هوانوردی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا