معرفی مشاغل

معرفی شغل برقکار

زمان مطالعه: 4 دقیقه

چگونه به یک برقکار حرفه‌ای تبدیل شویم؟

برای یک برقکار جزئیات اهمیت زیادی دارد و توجه به ایمنی در صدر جدول توجه‌شان قرار می‌گیرد. دیده‌اید بعضی از بچه‌ها از همان بچگی عاشق باز کردن اسباب‌بازی‌های‌شان هستند؟ دل و جگر ربات یا عروسکشان را بیرون می‌کشند تا ببینند این صدای ضبط شده از کجا در می‌آید! اگر شما هم از این کارا کرده‌اید یا علاقه به کارهای فنی دارید، استعداد برقکار شدن در گوشت و پوست و استخوانتان وجود دارد.  در این نوشتار می‌خواهیم شما را بیشتر با این شغل آشنا کنیم و شما را در ورود به بازار کار این شغل راهنمایی کنیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

به چه کسی برقکار می‌گویند؟

در زبان ساده به کسی که از سیم‌پیچی برق سر دربیاورد، برقکار می‌گویند. اما در واقع این شغل بسیار مهم و نیازمند تخصص و مهارت بالایی است.
در ابتدای معرفی شغل برقکار باید بگوییم که این شغل به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود. برقکار عمومی و صنعتی. محل کار برقکار عمومی ساختمان‌ها و ادارات مسکونی، تجاری و…. هستند. اما برقکار صنعتی در کارخانه‌ها کار می‌کند و اغلب در حال برق‌رسانی به ماشین‌آلات است.
بنابراین برقکار به شخصی گفته می‌شود که بلد است به وسایل مختلف برق‌رسانی کند. روشنایی ساختمان و حتی زنگ آیفون را یک برقکار انجام داده است. از طرفی در شرکت‌ها و کارخانه‌ها برقکار به ابزارآلات و ماشین‌های مختلف برق‌رسانی می‌کند.
حتما حالا حدس می‌زنید که این شغل تا چه اندازه، دقیق، به‌دردبخور و حیاتی است!

وظایف یک برقکار چیست؟

همانطور که گفته شد، برقکار در ساختمان یا جاهای صنعتی مثل کارخانه‌جات مشغول به فعالیت است.

فعالیت‌هایی که یک برقکار عمومی انجام می‌دهد:

  • طراحی، نصب و راه‌اندازی سیستم‌های روشنایی ساختمان
  • نگهداری و بهبود عملکرد سیستم‌های روشنایی و بررسی فیوزها، لامپ‌ها و سیم‌کشی‌ها
  • بازرسی، آزمایش و تشخیص عیوب سیستم‌های روشنایی
  • پیروی از استانداردهای برق‌رسانی در تمام فعالیت‌ها
  • انجام تعمیرات پیشگیرانه و به‌موقع در سیستم‌های روشنایی
  • بررسی و اطمینان از عملکرد سیستم‌های روشنایی
  • نصب سیستم‌های دزدگیر، ضد حریق و دوربین مداربسته

فعالیت‌هایی که یک برقکار صنعتی انجام می‌دهد:

  • نصب تابلوهای توزیع برق
  • سیم‌کشی تابلوهای برق
  • نصب مدارهای الکتریکی
  • تعمیر یا نصب موتورهای الکتریکی
  • راه اندازی دستگاه‌های حفاظتی و پیشگیرانه
  • سیم‌کشی دستگاه‌های مختلف و اطلاع کامل از تجهیزات درون کارخانه‌جات و محیط‌های صنعتی

مهارت‌های لازم برای یک برقکار حرفه‌ای

یک برقکار حرفه‌ای می‌داند که در کارش باید دقت بالایی به خرج دهد تا از مشکلات آینده جلوگیری کند. دقت بالا و توجه به جزئیات، اصل اول تبدیل شدن به یک برقکار است. در این بخش از معرفی شغل برقکار از مهارت‌هایی که لازم است داشته باشید، سخن گفته‌ایم:

  • توانایی انجام امور فنی و استفاده درست از دست‌ها
  • توانایی کار تیمی و ارتباط گرفتن با سایر اعضای پروژه
  • اطلاع و دانش کامل از علوم، فنون و مسائل ایمنی
  • توانایی کار در ارتفاع
  • مورد آخر نیازمند توانایی بدنی کافی است. چون یک برقکار در ساختمان‌های بزرگ مجبور می‌شود ساعاتی را در ارتفاع کار کند!

تحصیلات مورد نیاز برقکار

رسیدیم به بهترین جای شغل برقکاری. شما بدون لیسانس و تحصیلات دانشگاهی هم می‌توانید وارد این حوزه شوید! حتی اگر در رشته‌های دیگری تحصیل کرده باشید باز هم می‌توانید به این شغل وارد شوید. تنها شرط ورود به این حوزه، انجام اصولی کارهای عملی و تخصص در حوزه برقکاری است.
واقعیت این است که همه‌ی ما علاقه به درس و دانشگاه نداریم، ترجیح می‌دهیم کارهای فنی کنیم و سریع وارد بازار کار شویم. اما بدیهی است که اگر تحصیلات مرتبط داشته باشید به رشد سریع‌ترتان منجر خواهد شد.
اگر هنوز انتخاب رشته نکرده‌اید. کافی است وارد مدارس کارودانش یا فنی‌و‌حرفه‌ای شوید و پس از دیپلم، مدرک کاردانی و کارشناسی‌تان را در این حوزه بگیرید.

در هنرستان فنی‌‌و‌حرفه‌ای هم می‌توانید برق الکترونیک بخوانید و وارد بازار کار شوید. در مدارس کارودانش نیز رشته برق صنعتی تدریس می‌شود.
همچنین اگر بدون درس و دانشگاه قصد ورود به این شغل را دارید، آموزشگاه‌ها و ویدیوهای آموزشی بسیار مناسبی در اینترنت پیدا خواهید کرد که هرچه لازم است بدانید را به شما آموزش می‌دهند. به این ترتیب شما به یک تکنسین برق تبدیل می‌شوید.
برای ورود به بازار کار و اطلاع از آگهی های استخدام تکنسین برق میتوانید به عنوان کارجو در پنل کاریابی ایران استخدام ثبت نام نموده و با ساخت رزومه در سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام کارفرمایان جویای برقکار را از اطلاعات تحصیلی و توانایی های خود مطلع سازید. اما از ما می‌شنوید، هیچ راهی بهتر از کارآموزی برای یادگیری مشاغل مختلف نیست. دیگر خود دانید!

برقکار

گرایش های رشته مهندسی برق

مهندسی برق دارای ۴ گرایش دانشگاهی است، برق الکترونیک، برق مخابرات، برق قدرت و برق کنترل

مهندسی برق-مخابرات:
در گرایش مخابرات، مهندسان به بررسی سیستم‌های مخابراتی می‌پردازند. مثلا انتقال اطلاعات از آنتن‌ منازل به شرکت مخابرات وظیفه یک مهندس برق مخابرات است.

مهندسی برق-قدرت:
نحوه انتقال و توزیع برق از نیروگاه‌ها به قسمت‌های مختلف وظیفه یک مهندس برق قدرت است.

مهندسی برق-کنترل:
مهندس برق کنترل، سیستم‌هایی را طراحی می‌کند که سیستم‌های برقی را بتواند کنترل کند. در این گرایش ریاضیات حرف اول را می‌زنند.

مهندسی برق-الکترونیک:
مهندس الکترونیک به بررسی، طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی می‌پردازد.

شخصیت یک برقکار باید چگونه باشد؟

فقط دانش و مهارت نیست که شما را در شغلی موفق می‌کند. به اصطلاح شما باید به آن کار بخورید. یعنی تیپ شخصیتی‌تان با کارتان مطابقت داشته باشد.
معمولا کسانی که به عنوان برقکارهای حرفه‌ای استخدام می شوند:

  • دقت بالایی دارند
  • به کارهای فنی علاقه‌مندند و درک بالایی از این مسائل دارند
  • در همه امور زندگی‌شان به جزئیات توجه می‌کنند
  • از ارتباط اجتماعی مناسبی برخوردارند
  • نکات ایمنی برای‌شان الویت دارد

حقوق و درآمد برقکار

بیایید گردشمان در این دنیای جذاب را با درآمد این شغل به پایان برسانیم. شاید برای خیلی‌ هامان این قسمت از همه چیز پررنگ‌تر باشد!
هرچه یک برقکار بتواند ارتباط بهتری با مشتریانش برقرار کند، احتمال موفقیت او و رونق گرفتن بازار کارش بیشتر خواهد بود. اما به طور کلی درآمد این شغل تابعی از دانش، عملکرد، تجربه و تعامل با دیگران است.
در کشور ما اگر شرکت دولتی اقدام به استخدام برقکار نماید حقوق ثابتی برای کارکنان خود در نظر میگیرند. اما در صورتی که مغازه داشته باشد و به کار آزاد بپردازد، درآمد او متغیر خواهد بود. به طور کلی این شغل، شغلی پردرآمدی محسوب می‌شود و از اهمیت بالایی در جامعه برخوردار است.

سخن پایانی

با توجه به اینکه یکی از مهمترین عوامل جهت انتخاب شغل مناسب شناخت ویژگی هایتان است و اگر شما فردی هستید که نمی توانید برای مدت طولانی سر پا باشید و یا از تمرکز بالایی برخوردار نیستید پیشنهاد می شود وارد شغل برقکاری نشوید زیرا مطمئنا این شغل برایتان مناسب نخواهد بود.

جهت مشاهده آگهی های استخدام برقکار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا