معرفی مشاغل

معرفی شغل کارشناس تحقیقات بازار

زمان مطالعه: 6 دقیقه

کارشناس تحقیقات بازار کیست و چه وظایفی دارد؟

تحقیقات بازار، یکی از مهمترین و اصولی‌ترین پایه‌های موفقیت در کسب و کار است. به طور کلی، موفقیت در هر زمینه‌ای در وهله اول مستلزم جمع‌آوری اطلاعات و تحقیقات مورد نیاز پیرامون آن موضوع است. فرقی نمی‌کند آن موضوع یک موضوع شخصی باشد یا دانشگاهی و یا یک موضوع در حیطه شغلی. تحقیقات، همیشه و در هر جایی مهم است. با این حال، تحقیقات در بازار به دلیل آنکه بازار با مسئله سود و زیان در ارتباط است، اهمیت بیشتری دارد. در واقع همه کسب و کارها برای اتخاذ تصمیمات درست، نیازمند اطلاعات و تحقیقات هستند. اما تحقیقات بازار چگونه و توسط چه کسی جمع آوری می‌شود؟ پاسخ این است که این کار توسط کارشناس یا کارشناسانان تحقیقات بازار، صورت می‌گیرد. کارشناس تحقیقات بازار، علاوه بر موضوع تحقیق، وظایف و مسئولیت‌های دیگری نیز بر عهده دارد. او از نظر آموزشی، مهارت و ویژگی‌های شخصیتی نیز واجد ویژگی‌های خاصی است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کارشناس تحقیقات بازار کیست؟

برای اینکه بفهمید کارشناس تحقیقات بازار کیست، باید دانش اولیه‌ای از چیستی بازار داشته باشید. بازار مکانی است که در آن خریداران و فروشندگان جهت انجام معاملات یکدیگر را ملاقات می‌کنند. در گذشته معمولا یک مکان فیزیکی برای ملاقات و معاملات تعیین می‌شد؛ اما امروز منظور از مکان ملاقات، لزوما یک فضای فیزیکی نیست، زیرا در حال حاضر بسیاری از معاملات به صورت آنلاین انجام می‌شود.
بازار همچنین می‌تواند شامل گروهی از کاربران یک خدمات خاص باشد. با توجه به این شرایط، می‌توان گستره بازار را از نظر فضا و حجم معاملات بسیار گسترده دانست. این گستردگی، باعث می‌شود تا عوامل متعددی بر بازار و تحولات آن تاثیرگذار باشد. از این رو و بر اساس فازهای متعدد و ماهیت پویای بازار، بسیاری از افراد در کسب و کار خود نیازمند کارشناس تحقیقات بازار هستند و این همان راز نیاز به استخدام کارشناس تحقیقات بازار است.
یک کارشناس یا تحلیلگر تحقیقات بازار، در واقع یک متخصص کسب و کار است که با افراد زیادی مشورت می‌کند و اطلاعات مربوط به کسب و کار را برای کارفرمایان یا مشتریان خود جمع‌آوری، پردازش و ترجمه می‌کند. معمولا کارشناس بازار، گزارش یافته‌های خود را می‌نویسد و آن را در اختیار مدیران سازمان قرار می‌دهد. برخی از موارد مورد تحلیل، می‌توانند شامل موضوعاتی چون فرصت‌های تجاری برای صاحبان کسب‌وکار، جزئیات مربوط به ماهیت بازار یا کاربران، شرایطی که یک محصول یا خدمات در آن رشد می‌کند، نیازهای واقعی مصرف‌کنندگان و برخی دیگر از عواملی باشد که می‌توانند بر فروش تأثیر بگذارند.
اهمیت جمع‌آوری اطلاعات و انجام تحقیقات برای اتخاذ تصمیمات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است. محققان بازار در تحقیقات کمی یا کیفی تخصص دارند. تحقیقات کمی شامل کار با آمار و درصد است و می‌تواند نتایج سریعی ارائه دهد در حالی که تحقیقات کیفی شامل تجزیه و تحلیل نظرات است.

شرح وظایف کارشناس تحقیقات بازار

افرادی که به عنوان کارجو قصد دارند این رشته شغلی را دنبال نمایند و وارد بازار کار این شغل شوند باید توجه داشته باشند که وظایف و مسئولیت‌های خاص و مهمی برای کارشناس تحقیقات بازار وجود دارد که عدم اطلاع از آنها ممکن است مشکلاتی برای آنها به وجود آورد.
برخی از این وظایف و مسئولیت ها می تواند به شرح زیر باشد:

  • انجام تحقیقات پیرامون بازار محصول یا خدمات مربوط به کسب و کار به صورت کمی یا کیفی
  • مشورت با مشتریان در مورد اهداف و الزامات پروژه‌ها
  • تدوین طرح در موارد ضروری و ارائه آن به مدیران ارشد
  • طراحی روش‌های تحقیق خاص مانند پرسشنامه
  • استفاده از نرم افزارهای آماری برای مدیریت و سازماندهی نظارت بر پیشرفت پروژه‌های تحقیقاتی
  • مدیریت و سازماندهی اطلاعات با نرم‌افزار آماری
  • تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها برای شناسایی الگوها و راه‌حل‌ها، از جمله نظرسنجی
  • اطلاع کامل از روندهای بازار جهت ارائه و اجرای بهترین شیوه‌ها
  • بررسی نتیجه یک کمپین بازاریابی
  • بررسی و تجدید ساختار سبک‌های جمع آوری داده‌ها.
  • ایجاد نمودارها و جداول ساده از اطلاعاتی که برای صاحبان مشاغل بسیار پیچیده به نظر می‌رسد
  • بحث در مورد نتایج تحقیقات با مشتریان یا کارفرمایان

تحصیلات کارشناس تحقیقات بازار

به نظر می‌رسد برای کارشناس تحقیقات بازار، وجود تحصیلات مرتبط با فعالیت، بسیار مهم است. به عنوان نمونه، کارشناسی که در مورد زمان مناسب عرضه یک قطعه سخت افزار کامپیوتری تحقیق می‌کند، لازم است تحصیلات مرتبط با رشته کامپیوتر را داشته باشد. پس نمی‌توان تنها به تحصیلات در رشته خاصی تاکید کرد، بلکه زمینه تحصیلی نیز بسیار مهم است. با این حال برخی از رشته‌ها وجود دارند که می‌تواند زمینه مشترک بسیاری از رشته‌های دانشگاهی باشند. از جمله این رشته‌های می‌توان به رشته بازاریابی، آمار، اقتصاد، مطالعات بازرگانی، تجارت، ریاضیات و زبان انگلیسی اشاره کرد. موضوع تجربه نیز بسیار مهم است. به عنوان نمونه کارشناسی که سال‌ها در یک شرکت تولیدی کار کرده است، به طور تجربی به برخی از اطلاعات مهم بازار دست یافته است.

نحوه فعالیت کارشناس تحقیقات بازار

کارشناس تحقیقات بازار، از جمله مشاغلی است که علاوه بر شکل حضوری، به صورت دورکار نیز قابل انجام است. چون بخش مهمی از پروسه تحقیق، بر پایه جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات لازم است. البته گاه ممکن است شکل دورکاری بر پایه تحلیل آماری و مطالعات میدانی باشد که در این صورت لازم است کارشناس در مناطق آماری خود حاضر شود و تحقیقات لازم را انجام دهد. شما میتوانید آگهی های استخدام کارشناس تحقیقات بازار بصورت دورکار را از سایت ایران استخدام دنبال کنید.

کارشناس تحقیقات بازار

محل استخدام کارشناس تحقیقات بازار

کارشناسان تحقیقات بازار ممکن است توسط یک شرکت استخدام شوند، اما اکثر کارفرمایانی که در این زمینه به درج آگهی استخدام می پردازند آژانس‌های بازاریابی، شرکت‌های صنعتی، شرکت‌های بازرگانی، شرکت‌های پیمانکاری و حتی شرکت‌های تولیدی هستند.

حقوق و درآمد کارشناس تحقیقات بازار چقدر است؟

درآمد و حقوق کارشناس تحقیقات بازار مانند مشاغل دیگر می تواند به عواملی چون محل استخدام، توافق کارفرما و کارشناس، میزان تجربه و سابقه کاری کارشناس و سایر عوامل بستگی داشته باشد. با این حال حداقل حقوق، تابع قوانین کار و حقوق تعیین شده از سوی وزارت کار است.

مهارت‌های مورد نیاز کارشناس تحقیقات بازار چیست؟

یک کارشناس خوب در زمینه تحقیقات بازار، معمولاً دارای مجموعه‌ای منحصر به فرد از مهارت‌های اکتسابی است که عملکرد آنها را افزایش می‌دهد. این مهارت ها عبارتند از:

مهارت در انجام چند کار:
در بسیاری از مواقع، ممکن است مجبور شوید همزمان وظایف مختلفی را انجام دهید. این تا حدی به این دلیل است که در انجام تحقیقات، فعالیت‌های مختلفی وجود دارد و گاهی اوقات، این فعالیت‌ها با هم همپوشانی دارند.

مهارت‌های بین فردی:
زمانی که وظایف خود را انجام می‌دهید، باید دائماً با همکاران، تیم مدیریت و افراد غریبه در تعامل باشید. نحوه مدیریت تعاملات و روابط خود با این دسته از افراد، کلید بهره وری شما به عنوان یک تحلیلگر است.

مهارت در مقابله با فشارها:
یک کارشناس تحقیقات بازار، همیشه باید در پایان کار و تحقیق خود، گزارشات درستی ارائه دهد. تحت فشار قرار گرفتن در هنگام انجام تحقیقات بازار غیرمعمول نیست و عملکرد خوب در چنین شرایطی به حرفه‌ای بودن شما می‌افزاید.

تحلیلگران تحقیقات بازار، علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد، باید دارای مهارت‌های خاص زیر نیز باشند:

مهارت‌های تحلیلی:
کارشناس تحقیقات بازار باید بتوانند حجم زیادی از داده ها و اطلاعات را درک کنند.

مهارت‌های ارتباطی:
کارشناس تحقیقات بازار به مهارت‌های ارتباطی قوی هنگام جمع آوری اطلاعات، تفسیر داده‌ها و ارائه نتایج به مشتریان نیاز دارند.

مهارت‌های تفکر انتقادی:
تحلیلگران تحقیقات بازار باید تمام اطلاعات موجود را ارزیابی کنند تا تعیین کنند کدام استراتژی بازاریابی برای یک شرکت بهترین کارایی را دارد.

مهارت‌های نرم افزاری:
اپلیکیشن‌هایی مانند Microsoft Word، Microsoft PowerPoint، SPSS، Market Sight، WinCross به شما کمک می‌کند تا کار خود را سریع‌تر انجام دهید. تنها زمانی می‌توانید در جایگاه یک کارشناس خوب و حرفه‌ای قرار بگیرید که بتوانید از این ابزارها به طور موثر استفاده کنید.

این مهارت‌ها می‌تواند در جذب سریع شما توسط کارفرما موثر باشد. پس میتوانید این مهارت ها را در رزومه کاری خود ثبت کنید و در اختیار کارفرمایان قرار دهید. برای این کار پیشنهاد می کنیم از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام استفاده نمایید.

ویژگی‌های شخصیتی کارشناس تحقیقات بازار

طبق چارچوب نظریه هالند، تحلیلگران تحقیقات بازار معمولاً به حوزه‌های علاقه مندی، متقاعدسازی، سازماندهی علاقه دارند.

علاقمندی:
حوزه علاقه‌مندی نشان دهنده تمرکز بر تحقیق و افزایش درک قوانین طبیعی است. کار کارشناس تحقیقات بازار ممکن است ترکیبی از تحقیقات کیفی و کمی باشد. کاری که ممکن است برای بسیاری از ما سخت و حوصله‌بر باشد. اینجاست که موضوع علاقه می‌تواند کارساز باشد.

داشتن ذهنیت جزئی‌گرا:
تحلیلگران تحقیقات بازار باید جزئیات گرا باشند زیرا آنها اغلب تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها را انجام می‌دهند. دلیل این موضوع نیز پیچیده و متعدد بودن، متغیرهای تاثیرگذار بر مسائل بازار است.

کنجکاو بودن:
با در نظر گرفتن وظایف خود، باید فردی کنجکاو باشید و مایل به کاوش عمیق در یک موقعیت یا محیط باشید. سطح اعتماد به نفس شما باید همیشه بالا باشد. برخی از وظایف شما مستلزم این است که قبل از نتیجه گیری یا تهیه گزارش خود، تأمل و پرس و جو لازم را انجام دهید. تجزیه و تحلیل شما از یک بازار تنها زمانی قابل قبول خواهد بود که آنها را به طور منطقی و با اندازه گیری خوبی از انرژی و اشتیاق ارائه کنید.

اجتماعی بودن و همکاری با دیگران:
وظایف شما معمولاً مستلزم این است که با کارشناسان دیگر مانند مدیران بازاریابی و مدیران برند کار کنید. توانایی همکاری و همکاری با آنها باعث افزایش بهره وری شما می‌شود.

داشتن ذهن جستجوگر:
ذهنیت جستجوگر بسیار مهم است. تحقیق در هر زمینه‌ای مستلزم جستجو است. کسی که ذهنیت جستجوگرانه ندارد، معمولا مسائل و عوامل تاثیرگذار در ایجاد یک رویداد را به طور کلی می‌بینید؛ اما یک ذهن جستجوگر به جزئیات نیز توجه دارد. از این رو می‌توان ذهنیت جستجوگر را با ویژگی جزئی‌گرا بودن در ارتباط دانست.

سخن پایانی

آینده شغلی برای کسانی که دارای مهارت، ویژگی‌های شخصیتی، تجربه و تحصیلات لازم در این زمینه هستند، روشن است. همچنین کسانی که دارای پیشینه قوی در تجزیه و تحلیل آماری و داده‌ها یا تجربه هستند، نیز نسبت به افراد کم تجربه و یا فاقد این مهارت‌ها، آینده بهتری از نظر شغلی دارند. با این حال اگر تمایل دارید اطلاعات دقیق‌تری از وضعیت استخدام و بازار شغلی این کار داشته باشید، می‌توانید به کاریابی مجازی ایران استخدام مراجعه نمایید و آگهی های استخدام کارشناس تحقیقات بازار در تهران و سایر استان ها را بررسی نمایید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس تحقیقات بازار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا