کارجومعرفی مشاغل

آشنایی با شغل جراح (مزایا و معایب و بازار کار آن)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بررسی بازار کار رشته جراحی و مزایا و معایب آن

رشته جراحی یکی از شاخه‌های اصلی پزشکی است که به درمان بیماری‌ها و آسیب‌های بدن با استفاده از عمل جراحی می‌پردازد. جراح عمومی متخصصی است که در زمینه طیف گسترده‌ای از جراحی‌ها آموزش دیده است. این رشته‌ دارای زیرشاخه‌های مختلفی مانند جراحی عمومی، جراحی مغز و اعصاب، جراحی قلب و جراحی پلاستیک است. در این مقاله به معرفی شغل جراحی پرداخته‌ و وضعیت استخدام آن در ایران و جهان را می‌پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

برای جراح شدن چه رشته ای باید خواند؟

برای اینکه بتوانید جراح شوید، باید در رشته پزشکی تحصیل کنید. این رشته‌ یکی از زیرشاخه‌های گروه تجربی می‌باشد. پس از تکمیل تحصیلات دوره دوم متوسطه در گروه آزمایشی تجربی می‌توانید در کنکور تجربی شرکت نموده و با کسب رتبه لازم، در رشته پزشکی عمومی تحصیل نمایید. دوره تحصیل پزشکی در ایران 7 سال است. پس از فارغ‌التحصیلی از رشته پزشکی عمومی، باید در آزمون ورودی دوره تخصصی شرکت کنید. رشته جراحی عمومی، رشته جراحی پلاستیک، رشته جراحی قلب، رشته جراحی مغز و اعصاب و… یکی از رشته‌های انتخابی می‌باشند.

رشته جراحی
برای جراح شدن چه رشته ای باید خواند؟

مدت تحصیل رشته جراحی عمومی چند سال است؟

دانشجویان پزشکی پس از تحصیل علوم پایه (3 سال) باید در آزمون علوم پایه شرکت نمایند. در صورتیکه آزمون علوم پایه با موفقیت پشت سر گذاشته‌ شود، بحث‌های تخصصی پزشک عمومی در 4 سال آموزش داده‌ می‌شود. همچنین در این مدت دوره ای نیز در بیمارستان باید گذرانده شود. پس از 7 سال، فارغ‌لتحصیلان پزشکی عمومی باید طرح اجباری خود را در بیمارستاتن سپری کنند. مدت این طرح 2 سال بوده‌ و جهت انجام خدمت و بالابردن توانایی‌ها و مهارت‌های عملی فارغ‌التحصیلان انجام می‌شود. پس از گذراندن این دوره‌ها متقاضیان می‌توانند جهت تخصص اقدام نمایند. دوره تخصص جراحی عمومی 4 سال می‌باشد. رشته‌های جراحی تخصصی (قلب، پلاستیک و…) باید وارد رشته جراحی تخصصی آن‌ها شد که دوره آن نیز 4 تا 5 سال است. طول دوره در صورت ادامه تحصیلات فوق تخصص (فوق تخصص جراحی قلب و…) بین 2 تا 4 است.

رتبه لازم برای قبولی در رشته جراحی عمومی

رتبه لازم برای قبولی در رشته جراحی عمومی در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. و سالانه می‌تواند متغیر باشد. ضمن اینکه سهمیه‌های آزمون‌ها نیز می‌توانند در نتیجه تاثیر گذار باشند، نمی‌توان عدد و رقم مشخصی برای رتبه لازم در نظر گرفت.

با مزایا و معایب شغل جراحی آشنا شوید

شغل جراحی یکی از پر مسئولیت ترین و حساس‌ترین مشاغل دنیا است. جراحان با استفاده از دانش و مهارت خود، بخش‌های آسیب‌دیده بدن را ترمیم کرده و با جایگزین می‌کنند. این کار می‌تواند به نجات جان انسان‌ها منجر شود، اما در عین حال، خطرات و چالش‌های زیادی نیز دارد. در ادامه با برخی مزایا، معایب و سختی های رشته جراحی قلب، جراحی عمومی و یا جراحی عمومی آشنا می‌شویم.

مزایا و معایب شغل جراحی
مزایا و معایب شغل جراحی چیست؟
مزایا و محاسن شغل جراحی
  • کمک به دیگران و نجات جان انسان‌ها: این یکی از بزرگترین مزایای شغل جراحی است. جراحان می‌توانند با انجام عمل‌های جراحی، زندگی بیماران خود را تغییر دهند و به آنها کمک کنند تا به سلامتی کامل خود بازگردند.
  • امکان کسب درآمد بالا: جراحان در ایران و جهان درآمد بالایی دارند. علت آن نیز مسئولیت و حساسیت بالای شغل جراحی است.
  • امکان کار در محیط‌های مختلف: جراحان می‌توانند در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز جراحی کار کنند. این امر به آنها فرصت می‌دهد تا در محیط‌های مختلف تجربه کسب کنند.
معایب و سختی‌های شغل جراحی
  • فشار کاری زیاد: شغل جراحی یک شغل پر استرس و فشار است. جراحان باید در شرایط اضطراری تصمیم‌گیری‌های سریع و درستی بگیرند.
  • احتمال مواجهه با حوادث و خطرات: جراحی یک کار پرخطر است. جراحان ممکن است در معرض خطر عفونت، خونریزی و صدمات دیگر قرار گیرند.
  • ساعات کاری طولانی: جراحان معمولا ساعات کاری طولانی دارند. آنها ممکن است مجبور باشند در شیفت‌های شبانه و تعطیلات کار کنند.

بازار کار رشته جراحی عمومی برای خانم ها و آقایان

این حرفه برای خانم‌ها و آقایان در ایران و جهان ممکن است با توجه به عوامل مختلفی بازار کار متغیری داشته‌ باشد. از جمله این عوامل می‌توانیم به شرایط اقتصادی، سیاست‌های دولتی، تقاضا و عرضه، تخصص‌های خاص جراحی و سطح تجربه و مهارت جراحان اشاره کنیم. در ادامه به بررسی بازار کار رشته جراحی عمومی برای خانم ها و آقایان در ایران و جهان می‌پردازیم:

1- ایران

در ایران، بازار کار جراحی عمومی برای آقایان با فرصت‌های بیشتری روبرو است. اما در سال‌های اخیر، تعداد زیادی از خانم‌ها نیز به عنوان جراح عمومی در ایران فعالیت می‌کنند و توانسته‌اند در این حرفه موفق شوند.

2- جهان

در کشورهای توسعه‌یافته، بازار کار رشته‌ جراحی عمومی به طور کلی برای هر دو جنسیت به صورت مشابه است. این کشورها دارای سیستم‌های بهداشتی پیشرفته‌تری هستند و نیاز به جراحان عمومی و تخصص‌های مرتبط با این رشته‌ بسیار زیاد است. در این کشورها، جراحان به دلیل تخصص‌های خود می‌توانند در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی مختلف فعالیت کنند.

3- تخصص‌های جراحی

تعداد زیادی از تخصص‌های جراحی وجود دارد که می‌تواند در بازار کار موثر باشد. به عنوان مثال، جراحان عمومی، جراحان مغز و اعصاب، جراحان قلب، و جراحان پلاستیک از تخصص‌های مختلف جراحی هستند و تقاضا برای هر یک از این تخصص‌ها ممکن است متفاوت باشد.

4- مهارت و تجربه

در هر بازار کاری، مهارت و تجربه نقش حیاتی دارد. جراحانی که دارای مهارت‌های بالا و تجربه زیادی هستند، ممکن است به راحتی فرصت‌های شغلی بهتری داشته‌ باشند و حقوق بیشتری را بدست آورند.

به طور کلی، بازار کار رشته‌ جراحی عمومی در ایران و جهان بستگی به عوامل مختلف دارد و افراد باید با توجه به مهارت‌ها، تخصص‌ها، و شرایط محیطی خود تصمیم‌گیری کنند. همچنین، توجه به آخرین تغییرات و توسعه‌های حوزه پزشکی نیز برای موفقیت در این رشته‌ حیاتی است.

مقایسه حقوق و درآمد جراح در ایران و جهان

حقوق و درآمد جراحان در ایران و جهان متغیر و ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته‌ باشد. عواملی از جمله مکان کار، تخصص جراحی، سطح تجربه و شرایط اقتصادی هر منطقه یا کشور. در ادامه به مقایسه حقوق و درآمد جراحان در ایران و جهان می‌پردازیم:

درآمد جراح
حقوق و درآمد جراح در ایران و جهان

درآمد جراحان در ایران

  • در ایران، درآمد جراحان معمولاً به سطح تجربه، تخصص و مکان کار آنها بستگی دارد. جراحان با تخصص‌های پیچیده‌تر مثل جراحی مغز و اعصاب یا جراحی قلب معمولاً حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.
  • معمولاً حقوق جراحان در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی دولتی مشخص و محدود است. این حقوق ممکن است پایین و به شدت از نظر برابری با بازار کار اصلی جهان عقب‌مانده باشد.
  • بسیاری از جراحان در ایران به عنوان جراحان آزاد (خصوصی) نیز فعالیت می‌کنند. در این صورت، درآمد آنها به میزان تعداد عمل‌هایی که انجام می‌دهند و هزینه‌هایی که به بیماران فراهم می‌کنند وابسته‌ است. در این حالت، جراحان می‌توانند درآمد بیشتری داشته باشند.

درآمد جراحان در جهان

  • در کشورهای توسعه‌یافته مثل ایالات متحده، کانادا، انگلستان و استرالیا، درآمد جراحان به طور عمومی بسیار بالا و چشمگیر است. جراحان در این کشورها معمولاً می‌توانند درآمد و حقوق بسیار بالایی را بدست آورند. علت آن نیز سیستم بهداشتی پیشرفته و نیاز بیشتر به خدمات جراحی در این کشورها است.
  • تخصص جراحی نیز در تعیین درآمد جراحان نقش دارد. جراحان با تخصص‌های پیچیده‌تر مانند جراحی قلب یا جراحی مغز و اعصاب معمولاً درآمد بیشتری دارند.
  • در بعضی کشورها مانند کانادا، سقف برای درآمد جراحان تعیین شده‌ و اختلاف زیادی بین درآمد جراحان متخصص و عمومی وجود ندارد.

در مقایسه کلی، درآمد جراحان در کشورهای توسعه‌یافته معمولاً بالاتر از ایران است، اما باید توجه داشت که هزینه‌های زندگی و شرایط اقتصادی در هر کشور متفاوت است و تأثیر بزرگی بر درآمد نهایی دارد.

راهنمای مشاهده اگهی‌های استخدام جراح عمومی

اگر فارغ‌التحصیل رشته‌‍ جراحی عمومی می‌باشید باید پیگیر آگهی‌های استخدام جراح عمومی باشید. می‌توانید جهت استخدام در بیمارستان‌های دولتی، پیگیر اخبار و اطلاعیه‌های بیمارستان‌ها و یا ورزارت بهداشت باشید. برای استخدام در بیمارستان‌ها، کلینیک ها یا درمانگاه‌های خصوصی لازم است آگهی های استخدام این مجموعه‌ها را بررسی نموده و جهت همکاری با آن‌ها اقدام کنید. سایت ایران استخدام یکی از موثق ترین و معتبرترین مراجع اطلاع رسانی اخبار و اطلاعیه‌های استخدام سازمان‌های دولتی می‌باشد. همچنین این سایت به عنوان یکی از برترین کاریابی‌های مجازی، آگهی‌های استخدام مراکز خصوصی را نیز پوشش می‌دهد.

اگر فارغ‌التحصیل رشته‌های پزشکی یا پیراپزشکی می‌باشید و به دنبال کار دولتی، می‌توانید اخبار استخدام سازمان‌ها و مراکز زیر را از سایت ایران استخدام دنبال نمایید:

با عضویت در پنل کارجویی ایران استخدام می‌توانید آگهی‌ها و اطلاعیه‌های استخدام را از طریق حساب کاربری خود دریافت نمایید. با فعالسازی سیستم پیامک و ایمیل خود نیز می‌توانید آگهی های استخدام متخصص جراح عمومی، استخدام جراح مغز و اعصاب یا استخدام جراح پلاستیک را مشاهده نمایید.

جهت عضویت در پنل کارجویی ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام جراح عمومی

درمانگاه‌ها، کلینیک‌ها و مراکز درمانی خصوصی می‌توانند نیروی متخصص خود را با درج آگهی اجذب مایند. ستخدام در کاریابی ایران استخدام جذب نمایند. برای این کار کافیست در این سایت به عنوان کارفرما ثبت نام نموده و در حساب کاربری اقدام به درج آگهی استخدام جراح عمومی تهران، استخدام جراح عمومی در کرج و یا سایر استان‌های کشور نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

جراحی یکی از رشته‌های پرفراز و نشیب پزشکی است که به دانش، تعهد و تمرین بالایی نیاز دارد. این رشته‌ امکان کمک به بیماران و انجام عملیات‌های زنده‌سازی را فراهم می‌کند و از لحاظ شغلی نیز به یکی از شغل‌های مطرح و پردرآمد در جهان تبدیل شده‌‌ است. اما به دلیل سختی‌ها و فشارهای شغلی، افرادی که به این رشته‌ علاقه دارند باید با دقت و تعهد به تحصیلات و کارآموزی‌های خود بپردازند تا به موفقیت در این زمینه دست یابند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام جراح عمومی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا