کارجومعرفی مشاغل

شرح وظایف کارشناس بیهوشی و بررسی حقوق و درآمد آن

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی حقوق و درآمد تکنسین بیهوشی + شرح وظایف آن

آیا می‌دانید منظور از کارشناس بیهوشی چیست؟ اگر تابه‌حال تحت عمل جراحی قرار گرفته‌باشید، حتما بیهوشی را تجربه کرده‌اید. فردی که کار بیهوشی شما را انجام می‌دهد کارشناس بیهوشی نام دارد. بیهوشی یکی از رشته‌های تخصصی پیراپزشکی است که به بیهوش شدن بیمار قبل از هرگونه عمل جراحی کمک می‌کند. رشته بیهوشی به انگلیسی Anesthesiology می‌باشد. این رشته جز رشته‌های مهم در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان است. ازاین‌رو افراد زیادی به این رشته علاقه دارند. اگر شما نیز به بیهوشی یا هوشبری علاقه دارید، در گام اول باید بدانید که کار متخصص بیهوشی چیست؟

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کار تکنسین بیهوشی چیست؟

تکنسین بیهوشی یا هوشبری به‌طورکلی کار بیهوشی بیمار را انجام می‌دهد. بیهوشی گرایش‌های مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها گرایش بیهوشی اتاق عمل است. دررابطه بااینکه رشته بیهوشی اتاق عمل چیست باید گفت فارغ‌التحصیلان این رشته، به‌طور اختصاصی درزمینه بیهوشی بیماران در اتاق عمل کار می‌کنند. رشته بیهوشی، رشته محبوبی است. اما معایب خاص خود را نیز دارد. افسردگی و استرس بالا به‌دلیل قرار گرفتن در محیط اتاق عمل ازجمله خطرات رشته هوشبری است. البته در کنار این سختی‌ها، نظرات دانشجویان رشته هوشبری از بازار کار و درآمد خوب این رشته حکایت دارد.

چگونه تکنسین و کارشناس بیهوشی شویم؟

تکنسین بیهوشی، جز رشته‌هایی است که ورود به آن از هم از طریق شرکت در کنکود و هم بدون کنکور امکان‌پذیر است.

تحصیلات کارشناس بیهوشی

هوشبری یکی از رشته‌های علوم تجربی است. متقاضیان باید در دوره دبیرستان وارد رشته تجربی شوند، رتبه یا حدنصاب لازم در کنکور سراسری را کسب کنند و درنهایت با گذراندن دروس رشته تخصص بیهوشی مدرک خود را اخذ کنند. رتبه لازم برای تکنسین بیهوشی با توجه به نوع دانشگاه متفاوت است. چنانچه آخرین رتبه قبولی در دانشگاه دولتی تهران و در دوره روزانه، رتبه 4300 منطقه آزاد بوده است. البته بیهوشی رتبه 7000 در منطقه 2 را نیز شاهد بوده است. بنابراین رتبه قبولی با توجه به منطقه و نوع دانشگاه متفاوت است.

کارشناس بیهوشی

تحصیل در رشته بیهوشی بدون کنکور

رشته بیهوشی جز رشته‌هایی است که ورود به آن بدون کنکور نیز امکان‌پذیر است. اما ورود به این رشته بدون کنکور شرایط خاصی دارد. ازجمله اینکه تنها دانشگاه‌های محدودی مجاز به ثبت‌نام داوطلبان هستند. پذیرش متقاضیان بعد از مصاحبه صورت می‌گیرد. متقاضیان حتما باید جز افراد بومی باشند، پذیرفته‌شدگان باید تعهد خدمت بدهند. تعهد خدمت سه برابر طول مدت تحصیلی است و درنهایت آنکه متقاضیان باید حدنصاب لازم در دروس مربوط به این رشته را داشته باشند و جز فارغ‌التحصیلان سه رشته علوم انسانی، تجربی و ریاضی و فیزیک باشند.

دوره تکنسین بیهوشی

دوره رشته تکنسین بیهوشی برای مقطع کارشناسی 4 سال است. شما در مدت این 4 سال باید 134 واحد را پاس کنید. بعد از اتمام دوره و در صورت تمایل به مهاجرت می‌توانید از طریق معادل‌سازی مدرک هوشبری در کشورهای مختلف ازجمله کانادا، نسبت به مهاجرت خود اقدام کنید.

شرح وظایف کارشناس بیهوشی

کارشناس بیهوشی وظایف متعددی دارد که این وظایف با توجه به نوع تخصص و محل فعالیت کارشناس بیهوشی اعم از وزارت بهداشت، اورژانس و اتاق عمل متفاوت است:

شرح وظایف کارشناس هوشبری وزارت بهداشت

کارشناس بیهوشی در وزارت بهداشت وظیفه کنترل و نظارت بر اجرای مقررات تعیین‌شده از سوی وزارت بهداشت، همکاری با زیرمجموعه‌های مرتبط و تشکیل کمیته‌های مربوط به کنترل امور مربوط به خود را بر عهده دارد.

شرح وظایف کارشناس بیهوشی در اورژانس

نقش کارشناسی بیهوشی در اورژانس بسیار حیاتی و اساسی است. کارشناس بیهوشی، بیماران را ارزیابی می‌کند، تنفس و گردش خون بیمار را کنترل می‌کند و از گسترش بیماری تا حد ممکن جلوگیری می‌کند. او همچنین به احیای قلبی و ریوی بیماران می‌پردازد و به تثبیت بیماران و آماده‌سازی آن‌ها برای جراحی کمک می‌کند.

شرح وظایف کارشناس بیهوشی در اتاق عمل

برخی از وظایف کلی تکنسین بیهوشی در اتاق عمل عبارت است از:

  • کنترل عملکردهای حیاتی زندگی بیمار ازجمله ضربان قلب و ریتم، تنفس، فشارخون، دمای بدن و تعادل مایعات بدن
  • کنترل درد و سطح هوشیاری بیمار جهت ایدئال کردن شرایط برای یک جراحی ایمن و موفقیت‌آمیز

شرح وظایف کارشناس ارشد بیهوشی

وظایف کارشناس ارشد بیهوشی کمی تخصصی‌تر از سایر کارشناسان است. این وظایف عبارت است از:

  • بررسی پروند بیمار و اقدامات لازم درزمینه انجام آزمایشات
  • تحت نظر داشتن بیمار و مشاور با پزشک یا پرستار بعد از انجام آزمایشات
  • تعیین نوع بیهوشی و انجام بیهوشی متناسب با عمل
  • پیگیری بیهوشی بیماران بعد از عمل

مهارت‌های کارشناس بیهوشی

متخصصان بیهوشی باید بتوانند تحت‌فشار به‌خوبی کار کنند و در مهارت‌های حل مسئله عالی باشند. ازآنجایی‌که رضایت بیمار از بیهوشی معیار کلیدی مراقبت‌های بهداشتی است، بنابراین متخصصان بیهوشی به مهارت‌های ارتباطی و بین فردی قوی نیاز دارند.

کارشناس بیهوشی

معرفی بازار کار رشته بیهوشی در ایران و جهان

بازار کار هوشبری در ایران و سایر کشورهای خارجی وضعیت متفاوتی دارد. این تفاوت به مسائلی مانند مقطع تحصیلی، مهارت‌ها و سایر عوامل مربوط است. به‌عنوان نمونه بازار کار رشته هوشبری و اتاق عمل با بازار کار هوشبری در مقطع کاردانی متفاوت است که ضمن اشاره به محل فعالیت‌های کارشناس هوشبری، به برخی از این موارد پرداخته‌ایم:

فارغ‌التحصیلان رشته هوشبری در چه سازمان‌هایی استخدام می‌شوند؟

فارغ‌التحصیلان هوشبری می‌توانند در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، سازمان‌های پزشکی و بهداشتی مانند وزارت بهداشت، بانک خون و رادیولوژی و واحد پرستاری استخدام شوند.

بازار کار رشته کاردانی هوشبری

بازار کار هوشبری در مقطع کاردانی چندان مناسب نیست. به‌طورکلی کمتر رشته‌ای وجود دارد که شرایط کار برای آن در مقطع کاردانی مناسب باشد؛ این موضوع در مورد رشته هوشبری نیز صادق است. هرچند برخی از افراد نیز با مدرک کاردانی موفق به پیدا کردن شغل مناسب می‌شوند.

بازار کار رشته کارشناسی هوشبری

بازار کار هوشبری در مقطع کارشناسی مناسب‌تر از مقطع کاردانی است؛ اما این به معنای ورود همه کارشناسان به بازار کار نیست. بلکه در این مقطع نیز افراد زیادی با بیکاری مواجه هستند.

بیکاری در رشته هوشبری

در هوشبری نیز به‌مانند همه رشته‌ها بیکاری وجود دارد؛ اما هر چه میزان تحصیلات، تخصص، تجربه و مهارت‌های شما بیشتر باشد، وضعیت بازار کار نیز برایتان روشن‌تر خواهد شد.

بررسی بازار کار رشته هوشبری در خارج از کشور

درآمد رشته هوشبری در کشورهای خارجی بالا است؛ اما چشم‌انداز شغلی این رشته در همه کشورها خوب نیست. طبق آمارها، رشد شغلی برای متخصصان بیهوشی در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی ممکن است از سال 2020 تا 2030 حدود 3 درصد رشد کند که کندتر از میانگین سایر مشاغل است. بااین‌حال این موضوع در مورد همه کشورها صادق نیست. چنانچه ممکن است وضعیت استخدام تکنسین بیهوشی در دبی بسیار مناسب‌تر از وضعیت کار استخدام در آمریکا باشد. البته فارع از چشم‌انداز شغلی، ادامه تحصیل در رشته هوشبری در امریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی بسیار مناسب است.

بررسی حقوق کارشناس و تکنسین بیهوشی در ایران

در ایران میزان حقوق تکنسین بیهوشی بر اساس معیارهای مختلف، متفاوت است. به‌عنوان نمونه درآمد هوشبری و اتاق عمل با درآمد کارشناس هوشبری در آزمایشگاه و… متفاوت است. ازاین‌رو نمی‌توان دقیقا مشخص کرد که درآمد رشته اتاق عمل بیشتره یا هوشبری یا حقوق هوشبری بیشتر است یا پرستاری؟ به‌جز این موارد درآمد کارشناس بیهوشی بر اساس فعالیت در سازمان‌های دولتی و خصوصی متفاوت است:

درآمد و حقوق کارشناس بیهوشی در سازمان‌های دولتی

درآمد کارشناس بیهوشی در سازمان‌های دولتی در بخش‌های مختلف توسط نرخ مصوب وزارت کار مشخص می‌شود؛ اما این حقوق بر اساس محل فعالیت (اعم از بیمارستان یا یک سازمان خاص) مهارت‌ها، تجربیات، میزان تحصیلات، نوع استخدام (مانند استخدام تکنسین بیهوشی پاره‌وقت) و… متفاوت است.

درآمد و حقوق تکنسین بیهوشی در بخش خصوصی

سازمان‌های خصوصی نیز موظف هستند مطابق حقوق تعیین‌شده وزارت کار، به کارکنان خود حقوق بدهند. بااین‌حال عواملی که در سازمان‌های دولتی بر حقوق و درآمد افراد تاثیرگذار است، در سازمان‌های خصوصی نیز تعیین‌کننده است. علاوه‌بر این برخی از سازمان‌های خصوصی ممکن است با تخطی از قوانین، حقوقی کمتر یا بیشتر از حقوق تعیین‌شده مصوب پرداخت کنند.

درآمد و حقوق تکنسین بیهوشی در خارج از کشور

درآمد کارشناس بیهوشی در کشورهای مختلف متفاوت است. ما برای نشان دادن این تفاوت، درآمد کارشناس بیهوشی در چند کشور مختلف را بررسی کرده‌ایم:

درآمد هوشبری در کانادا

طبق آمارها درآمد متخصص بیهوشی برحسب سطح پایه عبارت است از:

  • کمتر از 1 سال تجربه کار: 170000 دلار
  • 1- 4 سال تجربه، به‌طور متوسط 150000 دلار
  • 5- 9 سال تجربه، حدود 223598 دلار
  • 10 تا 19 سال سابقه، به‌طور متوسط 250083 دلار

درآمد هوشبری در آلمان

در آلمان میانگین دستمزد ناخالص برای متخصص بیهوشی 239.998 یورو یا معادل نرخ ساعتی 115 یورو است. علاوه بر این، آن‌ها به‌طور متوسط پاداش 22.896 یورو دریافت می‌کنند.

درآمد هوشبری در آمریکا

متوسط حقوق متخصص بیهوشی در ایالات‌متحده تا 27 اکتبر 2022، 412500 دلار است، اما این محدوده معمولاً بین 357،400 تا 467،700 دلار است.

حقوق تکنسین بیهوشی در ترکیه

با توجه به استخدام کارشناس بیهوشی در ترکیه، متخصص بیهوشی در ترکیه معمولاً حدود 28300 TRY در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 14700 TRY (کمترین) تا 43200 TRY (بالاترین) متغیر است. ترکیه از کشورهای مقصد برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان یا علاقه‌مندان به این رشته است. ادامه تحصیل رشته هوشبری در ترکیه نیز در مقاطع مختلف امکان‌پذیر است.

کارشناس بیهوشی

نحوه جست‌وجوی آگهی‌های استخدام رشته بیهوشی

برای جستجوی آگهی‌های استخدام متخصص بیهوشی در ایران استخدام باید وارد صفحه اصلی این سایت شوید. سپس در قسمت بالا سمت راست، با تعیین فیلدهای مربوط به استان و موقعیت شغلی، اخبار و آگهی های استخدامی این رشته را به دست آورید. فیلد موقعیت استانی مربوط به استخدام تکنسین بیهوشی در کرج و تهران، استخدام تکنسین بیهوشی در اصفهان و شیراز، استخدام تکنسین بیهوشی در مشهد و شهر کرد، استخدام متخصص بیهوشی در تهران، استخدام هوشبری در تبریز و به‌طورکلی استخدام متخصص بیهوشی و هوشبری در سراسر کشور است.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای حضور در جلسه مصاحبه شغلی و تنظیم رزومه کارشناس بیهوشی

حضور در مصاحبه شغلی برای شما کارجویان با استفاده از جزوه ها و کتاب های راهنمای مصاحبه شغلی ایران استخدام آسان می‌باشد. علاوه بر این، در ایران استخدام می‌توانید از مطالب مربوط به مصاحبه شغلی استفاده کنید. این مطالب عبارت است از: “در مصاحبه شغلی چه بگوییم؟” و “مصاحبه تخصصی سازمان‌های دولتی و نیمه‌دولتی”.

در ایران استخدام همچنین امکان ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین و انواع فرم‌های خام رزومه نیز برای کارجویان فراهم شده‌است.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه درج آگهی استخدام تکنسین بیهوشی

شما کارفرمایان عزیز که به دنبال استخدام کارشناس بیهوشی در بیمارستان یا سازمان خود هستید؛ می‌توانند با درج آگهی استخدام در ایران استخدام نیروهای خوب و کارآمدی را استخدام کنید. برای این کار وارد عبارت “ثبت آگهی استخدام در سایت و کانالا ایران استخدام” را در گوگل تایپ کنید، سپس وارد صفحه مربوط به درج آگهی ایران استخدام شوید. در صفحه بازشده انواع پلن‌ها برای درج آگهی موجود است. پس از عضویت به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام، با انتخاب هر یک از پلن‌ها می‌توانید آگهی خود را ثبت کنید.

جهت ثبت نام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

هوشبری به‌مانند بسیاری از رشته‌های پیراپزشکی موقعیت خوبی ازنظر بازار شغلی، درآمد و مهاجرت دارد. اما همان‌طور که گفتیم بسیاری از شاغلان این شغل در معرض استرس و افسردگی هستند. ازاین‌رو برای ورود به این رشته حتما روحیات و شرایط خود، همچنین میزان علاقه و توانایی خود جهت ورود به آن را بسنجید، سپس وارد این رشته شوید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام تکنسین بیهوشی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا