معرفی مشاغل

دستیار دندانپزشک کیست و درآمد آن چقدر است؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

 شرایط دستیار دندانپزشک شدن + درآمد دستیار دندانپزشک

تکنسین یا دستیار دندانپزشک کیست؟

دستیار دندانپزشک که از آن به عنوان تکنسین دندانپزشک یا حتی دستیار کنار دندانپزشک نیز یاد می‌شود، شغلی است که در آن فرد در کنار دندانپزشک به انجام برخی از کارهای دندانپزشکی کمک می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت دستیاران دندانپزشکی از اعضای تیم دندانپزشکی هستند و از این رو در مواقعی که دندانپزشک مشغول به کار است، دستیار دندانپزشک موظف است در کنار او باشد. البته برخی میان دستیار دندانپزشک و تکنسین دندانپزشک تفاوت قائل هستند و معتقدند تکنسین کسی است که بیشتر در محیط آزمایشگاهی کار می‌کند و لوازم و دستگاه‌های دندانپزشکی را می‌سازد، جا می‌دهد و یا تعمیر می‌کند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

دستیار دندانپزشک یا تکنسین دندانپزشک چه کاری انجام میدهد؟

دستیار دندان‌پزشک بیشتر کارهایی را که پزشک به دلیل مشغول بودن به امور درمانی، قادر به انجام آنها نیست یا مستقیما مربوط به امور درمانی نیست، انجام می‌دهد. از جمله این کارها می‌توان به کنترل عفونت با استریل کردن و ضد عفونی کردن ابزارها، آماده کردن سینی ابزار، تهیه مواد و کمک به دندانپزشکان در مدیریت فوریت‌های پزشکی و دندانپزشکی در صورت لزوم اشاره کرد. او با توجه به حیطه فعالیت‌های خود ممکن است رابط اصلی میان پزشک و بیماران باشد و برخی از اطلاعات لازم پزشکی را به آنها منتقل کند.

شخصیت های مناسب دستیار دندانپزشک

مطابق با تست شخصیت شناسی MBTI، دستیاران دندانپزشک به تیپ شخصیتی ISTJ و ESTJ نزدیک هستند. افرادی که دارای این تیپ شخصیتی هستند، افرادی متعهد هستند که برای نظم، ساختار و استانداردهای بالا ارزش قائل هستند. آنها هنگامی که با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند، صادق و راحت هستند و در تصمیمات خود به جای شهود و احساسات بر حقایق و منطق تکیه می‌کنند.

چگونه دستیار دندانپزشک شویم؟

دستیاری دندانپزشک هم از طریق مدرک دیپلم قابل دستیابی است و هم از طریق تحصیلات دانشگاهی. در شکل اول افراد می‌توانند بعد از کسب مدرک دیپلم و با توجه به مهارت‌های خود، در آموزشگاه‌ها و نهادهای آموزشی آزاد شرکت کنند و با طی کردن پروسه آن همچون شرکت در آزمون و کسب گواهینامه معتبر، وارد این حوزه شوند. البته بعد از اخذ مدرک، افراد باید مدتی نیز در این شغل آموزش لازم را کسب کنند. در روش دوم، علاقمندان می‌توانند در رشته‌ی تحصیلی دستیاری دندانپزشکی شرکت کنند و از طریق مدرک دانشگاهی، به فعالیت در این زمینه مشغول شوند.

تحصیلات دستیار دندانپزشک

رشته دستیار دندانپزشک، دارای سطوح تحصیلی مختلفی است و بسیاری از رشته‌های پزشکی مانند پزشکی عمومی به آن مرتبط هستند. اما دوره این رشته به طور کلی در سه سطح برگزار می‌شود، دوره دستیار کنار ارتودنتیست، دوره دستیار کنار اندودانتیست، دوره دستیار کنار ایمپلنتولوژیست. افراد با توجه به علاقه خود می‌توانند در هر یک از این دوره‌ها شرکت داشته باشند. البته امکان فعالیت و استخدام در هر دوره مانند استخدام دوره دستیار کنار اندودانتیست با توجه به سطح مهارت‌ها و بازار شغلی نیز ممکن است. یعنی نیازی نیست که افراد حتما تمام این سطوح را طی کنند تا بتوانند استخدام شوند.

دستیار دندانپزشک

مسیر شغلی دستیار دندانپزشک

برای آنکه بتوانید به عنوان دستیار دندانپزشک مشغول به کار شوید، باید از نظر تحصیلی، شرایط لازم را داشته باشید. گام اول برای دستیابی، تحصیل در رشته‌های مرتبط با پزشکی مانند علوم تجربی در دوره دبیرستان است. در این دوره، دروسی مانند زیست شناسی مهم هستند و کسب نمرات بالا در این درس و یا درس‌های مرتبط با آن کمک کننده است. بعد از اتمام دوره دبیرستان، افرادی که تمایل داشته باشند از طریق دانشگاه، رشته دستیار دندانپزشک را اخذ کنند، باید در کنکور شرکت کنند و در صورت قبولی وارد دانشگاه شوند. افرادی هم که بخواهند از طریق آزاد وارد آن شوند، می‌توانند در نهادها و موسسات آموزشی مرتبط شرکت کنند و مدرک این رشته را اخذ نمایند.

مدارک لازم برای دستیار دندانپزشکی

بسیاری تصور می‌کنند که شغل دستیار دندانپزشک، شغل آسانی است و با مهارت یا تجربه می‌توان آن را آموخت. برخلاف این تصور، افرادی که به عنوان دستیار دندانپزشک شناخته می‌شوند کسانی هستند که در رشته دندانپزشکی فارغ‌التحصیل شده‌اند و یا در موسسات معتبر آموزش دیده و در آزمون دستیاری دندانپزشکی نیز قبول شده‌اند. این مدرک از نظر بین‌المللی دارای اعتبار است و افراد می‌توانند از طریق آن به کشورهای دیگر مهاجرت کرده و مشغول به کار شوند.

مزایا و معایب شغل دستیار دندانپزشک

شغل دستیار دندانپزشک نیز به مانند همه شغل‌ها دارای مزایا و معایبی است. از مزایای این شغل می‌توان به اعتبار مدرک آن از نظر بین‌المللی، حقوق و درآمد مناسب و بازار شغلی نسبتا خوب اشاره کرد. اما معایب این شغل شامل مواردی چون لزوم طی کردن دوره‌های کم و بیش سخت آموزشی و هزینه آموزش اشاره کرد. همچنین لازم است به این موارد نیز توجه داشته باشید که شما در نزدیکی بیماران خواهید بود، از این رو ممکن است در معرض عوامل بیماری‌زا قرار بگیرید. خودمختاری زیادی نخواهید داشت و حتی ممکن است مجبور شوید آخر هفته کار کنید.

وظایف دستیار دندانپزشک چیست؟

با توجه به ویژگی‌های کلی این شغل، می‌توان وظایف و مسئولیت‌های او را شامل موارد زیر دانست:

  • آماده سازی بیماران برای انجام کارهای دندانپزشکی
  • کمک به کنترل عفونت با استریل کردن و ضد عفونی کردن ابزار
  • ارائه مراقبت‌های لازم از بیمار، ثبت اطلاعات درمان در پرونده بیماران.
  • کمک به دندانپزشکان در مدیریت فوریت‌های پزشکی و دندانپزشکی در صورت لزوم
  • جمع آوری و ثبت تاریخچه پزشکی و دندانپزشکی و علائم حیاتی بیمار
  • کمک به بهداشت دهان و دندان در انجام اقدامات در صورت لزوم
  • اطلاعاتی را در مورد بهداشت دهان و دندان، مراقبت از سلامت دهان و برنامه‌های کنترل پلاک به بیماران بدهد
  • ارائه دستورالعمل‌های بعد از عمل طبق دستور دندانپزشک.
  • مراقبت از تجهیزات دندانپزشکی
  • سفارش لوازم دندانپزشکی و نگهداری موجودی تجهیزات دندانپزشکی
  • ساخت ترمیم‌های موقت و قالب‌های سفارشی از قالب‌های اولیه

مهارت ها و توانمندی های دستیار دندانپزشک

مهارت‌های اداری:

دستیاران دندانپزشکی بخشی از زمان خود را صرف انجام کارهای مطب مانند پاسخگویی به تلفن‌ها، برنامه‌ریزی قرار ملاقات و نگهداری سوابق بیمار می‌کنند. مهارت‌های مدیریت زمان قوی و توجه به جزئیات ضروری است، همانطور که درک اولیه سیستم‌ها و فناوری سوابق پزشکی لازم است.

مهارت‌های ارتباطی:

دستیارهای دندانپزشکی اغلب یکی از اولین افرادی هستند که در طول یک قرار ملاقات با بیماران تعامل می‌کنند. آنها ممکن است مسئول پرسش در مورد تاریخچه پزشکی بیمار، توضیح یک روش و آموزش بیماران در مورد مراقبت مناسب از دهان باشند. داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب می‌تواند به آن ها کمک کند تا با بیماران خود ارتباط برقرار کنند، میزان درد بیماران را بسنجند و اطلاعات مهمی در مورد سابقه پزشکی آنها که ممکن است بر رویه یا برنامه درمانی تاثیر بگذارد، بیاموزند. ارتباط و کار گروهی نیز برای کار در کنار دندانپزشکان، بهداشتکاران دندان و سایر اعضای تیم دندانپزشکی ضروری است.

تفکر انتقادی:

این توانایی به معنای پیش‌بینی نیازها و آماده سازی همه ابزار و وسایل لازم در یک لحظه است. اگر به عنوان دستیار دندانپزشک می‌دانید کار دیگری وجود دارد که می‌توانید انجام دهید که به دندانپزشک در طول یک عمل کمک می‌کند، از فعال بودن نترسید. منعطف و سازگار بودن مهارت‌های مهمی برای توسعه هستند.

توانایی پیروی از دستورالعمل‌ها:

دستیاران دندانپزشکی باید مراقب باشند و به سرعت دستورالعمل‌ها را دنبال کنند. اطمینان از اینکه زمانی که دندانپزشک به شما نیاز دارد متمرکز و هوشیار بمانید، بسیار مهم است.

مهارت تصمیم‌گیری:

دستیاران دندانپزشکی همچنین باید مهارت‌های تصمیم گیری قوی داشته باشند. در حالی که کنترل کاملی بر جهت یک روش ندارید، نظرات شما همچنان معتبر است و اگر احساس می‌کنید چیزی باید به نفع بیمار تغییر کند، حتماً صحبت کنید! داشتن دانش اولیه دندانپزشکی به شما این امکان را می‌دهد که تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید و در هر موقعیتی سریع و مناسب واکنش نشان دهید.

مهارت‌های قوی در خدمات مشتری:

تعامل با بیماران بخش بزرگی از مسئولیت‌های اولیه دستیار دندانپزشک است. خوشامدگویی به بیماران با لبخند و ارائه کمک در هر کجا که نیاز باشد تاثیر بسیار خوبی بر جای می‌گذارد و باعث می‌شود آنها به مطب شما برگردند. صمیمی بودن و خوش‌آمدگویی همچنین می‌تواند برای بیمارانی که برای اولین بار به سراغ دندانپزشکی می‌روند یا از حضور در دندانپزشکی عصبی هستند، آرامش‌بخش باشد.

مهارت‌های سازمانی:

پیگیری قرار ملاقات‌های بیمار و اطلاعات بیمار سازماندهی زیادی را می‌طلبد. این اطلاعات محرمانه است، بنابراین دستیاران دندانپزشک باید مراقب حفظ یک فضای کاری سازماندهی شده باشند و اطمینان حاصل کنند که تمام سوابق بیمار به درستی بایگانی می‌شوند.

محیط کار و فرصت های شغلی دستیار دندانپزشک

دستیاران دندانپزشک می‌توان در هر محیطی که با امور دندان‌پزشکی سروکار دارد، کار کنند. برخی از این محیط‌ها عبارت است از: مطب‌های دندانپزشک، بیمارستان‌ها و کلینک‌ها، شرکت‌های بیمه، مراکز تامین کننده تجهیزات دندانپزشکی، شرکت‌های تولیدی لوازم و تجهیزات دندانپزشکی و موسسات آموزشی.

بازار کار و آینده شغلی دستیار دندانپزشک

طبق تحقیقات جهانی پیش بینی می‌شود که استخدام دستیار دندانپزشک از سال 2020 تا 2030 حدود 11 درصد رشد کند که سریع‌تر از میانگین برای همه مشاغل است. به طور متوسط در طول یک دهه سالانه حدود 44000 فرصت برای دستیاران دندانپزشکی پیش بینی می‌شود. در ایران نیز افراد زیادی در رشته دندانپزشکی فارغ‌‌التحصیل شده‌اند و با توجه به تعداد زیاد دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در رشته دندان‌پزشکی، انتظار می‌رود تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته و به دنبال آن استخدام دستیاران دندانپزشک همچنان افزایش یابد. به خصوص اینکه دستیاران دندانپزشک می‌توانند در محیط‌های مختلفی کار کنند. با این حال اگر به شغل دستیار دندانپزشک علاقه دارید و می‌خواهید از بازار شغلی آن اطلاع دقیق داشته باشید، به سایت کاریابی ایران استخدام مراجعه کنید تا از آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به استخدام دستیار دندانپزشک مطلع شوید.
این سایت برای کسانی که به عنوان کارجو به دنبال شغل مناسب با مهارت‌ها و رشته تحصیلی خود هستند نیز مناسب است و دارای امکاناتی چون رزومه ساز رایگان نیز است. علاوه بر این اگر کارفرما هستید و به عنوان کارفرما به دنبال به کارگیری نیروهای جدید و ی حتی استخدام کارآموز دستیار دندانپزشک هستید نیز می‌توانید با درج آگهی استخدام خود، نیروهای مناسب را استخدام کنید. سایت ایران استخدام، مربوط به اخبار استخدامی ایران است و از این رو شما می‌توانید اخبار استخدام دستیار دندانپزشک در تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و تمام شهرها و استان‌های بزرگ کشور را مشاهده نمایید.

حقوق و درآمد دستیار دندانپزشک در ایران و خارج از کشور

درآمد دستیار دندانپزشک در ایران:

دستیاران دندانپزشکی در ایران می‌توانند:
1- در مراکز دولتی استخدام شوند: که در این صورت حقوقشان بر اساس قوانین خدمات کشوری تعیین می‌گردد.
2- در کلینیک‌ها و مطب‌های دندانپزشکی خصوصی، بیمارستان‌ها مشغول به کار شوند: در این صورت درآمد و حقوقشان با توجه به میزان ساعات کاری، حجم فعالیت‌ها، محل کار، توافق با کارفرما، میزان دانش آنها متغیر خواهد بود.

درآمد دستیار دندانپزشک در کانادا:

دستیاری دندانپزشک در کانادا می‌تواند یکی از مشاغل پر درآمد محسوب شود، زیرا طبق تحقیقاتی که مبنی بر حقوق این افراد در کانادا صورت گرفته است، افراد شاغل در این کار در سال 2010 درآمدی بین 32106 دلار تا 43359 دلار داشته اند.

درآمد دستیار دندانپزشک در آلمان:

در آلمان دستیاران دندانپزشکی می‌توانند در مراکز بهداشت، مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی فعالیت کنند و حقوقی حدود 2250 تا 1700 یورو در ماه دریافت نمایند. البته این میزان حقوق نیز بستگی به مهارت‌ها و تجربیات فرد دارد.

درآمد دستیار دندانپزشک در امریکا:

متوسط ​​دستمزد دستیار دندانپزشک در امریکا 46060 دلار (22.15 دلار در ساعت) تا سال 2021 است. اما این محدوده معمولاً بین 37440 تا 48190 دلار متغیر می‌باشد و عواملی همچون افزایش ساعات کاری و کسب تجربه در آن دخیل است.

درآمد دستیار دندانپزشک در ترکیه:

طبق گزارشات متوسط حقوق دستیار دندانپزشک در ترکیه از 2770 لیر در ماه تا 7730 لیر در ماه متغیر است. این تغییرات منوط به میزان تحصیلات، تجربه و شرایط سنی است.

سخن پایانی

دستیار دندان‌پزشک، رشته‌ای است که گرچه راه‌های ورود به آن آسان است، اما نیازمند کسب تجربه‌ها و مهارت‌های زیادی است. علاوه بر این کار کردن در محیط‌های پزشکی، نیازمند داشتن صبر، حوصله، انگیزه و علاقه کافی است. از این رو قبل از ورود به این رشته، تمام موارد را در نظر بگیرید، سپس جهت ورود به آن اقدام کنید. پیشنهاد می‌شود برای آنکه بتوانید به راحتی وارد بازار کار این شغل شوید، علاوه بر پیگیری اخبار مربوط به استخدام در سایت کاریابی ایران استخدام، بر دامنه مهارت‌های خود نیز بیفزایید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام دستیار دندانپزشک در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا