کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بازار کار و درآمد رشته فیزیوتراپی برای خانم ها و آقایان

زمان مطالعه: 9 دقیقه

درآمد رشته فیزیوتراپی در ایران و خارج از کشور

رشته‌ فیزیوتراپی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های پیراپزشکی و مکمل رشته‌های پزشکی محسوب می‌شود. افراد ممکن است در اثر مسائلی مثل کهولت سن، بیماری یا تروما توان حرکتی خود را از دست دهند. این رشته‌ به بازیابی توان بدنی افراد اختصاص دارد. در جوامع کنونی که ما با مشکلات زیادی از قبیل یکجانشینی‌های طولانی، غذاهای نامناسب، نبود نور آفتاب، بیماری‌ها و مسائل اجتماعی مواجهیم فیزیوتراپیست‌ها کمک زیادی به بهبود کیفیت زندگی افراد می‌کنند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

فیزیوتراپی یعنی چه؟

شغل فیزیوتراپی همان‌طور که از نامش پیداست از شاخه‌های طب فیزیکی است که روی توان‌بخشی افراد کم‌توان و معلول کار می‌کند. فیزیوتراپی به‌جای داروهای خوراکی از گرما، نور، سرما، ورزش و الکتریسیته استفاده می‌کند. این متخصصان به افرادی که بیماری‌های مفصلی، عضلانی، روماتیسمی، آسیب‌دیدگی و غیره دارند کمک می‌کنند تا توان حرکتی خود را به دست آورند.

مطلب مرتبط: رادیولوژیست کیست؟ چگونه متخصص رادیولوژی شویم؟

فیزیوتراپی چگونه انجام میشود؟

کار فیزیوتراپی با بررسی وضعیت بیمار و نیاز او شروع می‌شود. فیزیوتراپیست علائم ظاهری و فیزیولوژی را بررسی می‌کند و براساس سابقه پزشکی از فرد بیمار علت ابتلا به مشکل و اختلالاتی که با آن مواجه هست را می‌پرسد. سپس بررسی‌هایی برای ارزیابی نحوه حرکت، ایستادن، تعادل و وضعیت قلب و ریه در حین آن انجام می‌دهد.
درنهایت با توجه به معاینات، یک برنامه درمانی تدوین می‌شود که می‌تواند شامل مواردی مثل حرکات کششی و ورزشی، ماساژ، اعمال گرما یا سرما با دستگاه‌ها و روش‌های مختلف، درمان با آب، استفاده از اندام مصنوعی، عصا و واکر و غیره باشد.
این برنامه درمانی از هر شخص به شخص دیگر متفاوت است. حتی اگر آسیب‌دیدگی افراد مشابه باشد برنامه درمانی فیزیوتراپی آن‌ها تحت تأثیر فاکتورهای دیگری مثل سن، وضعیت روحی، بیماری‌های زمینه‌ای، تغذیه و غیره قرار می‌گیرد.

وظایف دستیار فیزیوتراپی چیست؟

به طور کلی، دستیار فیزیوتراپ (به انگلیسی: Physical Therapy Assistant) به فیزیوتراپیست در فرآیند درمان بیماران کمک می‌کند و نقش مهم و حیاتی را دارد. وظایف اصلی دستیار فیزیوتراپیست عبارت است از:

  • طراحی برنامه فیزیک درمانی، بر اساس تجویز پزشک و تشخیص فیزیوتراپیست (هرچه‌ برنامه شخصی‌تر باشد، بهتر است)
  • ثبت و گزارش پیشرفت بیمار از نظر شنیداری، دیداری و حسی، و ارائه اطلاعات بیمار به فیزیوتراپیست
  • انجام تمرینات تقویتی و درمانی به منظور بهبود حالت جسمی بیماران
  • ملاقات با بیماران و بررسی تاریخچه پزشکی و حالات اولیه‌ بیماران
  • ارائه راهنمایی در مورد انجام تکنیک‌های تراپی حرکتی به بیماران
  • همکاری در اجرای برنامه‌های درمانی و نظارت بر پیشرفت بیمار

چگونه وارد رشته فیزیوتراپی شویم؟

رشته فیزیوتراپی چیست؟ فیزیوتراپی از رشته‌های پیراپزشکی است بنابراین متقاضیان آن باید در کنکور سراسری رشته تجربی شرکت کنند. این رشته در زیرگروه 1 و مدت تحصیل آن 4 سال است. رتبه لازم برای برای رشته فیزیوتراپی در سال‌های اخیر برای دانش‌آموختگان نظام جدید بین 2 تا 6 هزار بوده‌ که برای نظام قدیمی‌ها تا 10 هزار هم جا دارد. البته‌ سهم نواحی کشور و جانبازان و … بر این میزان اثرگذار است.
دروس رشته فیزیوتراپی 130 واحداست. دروس آن شامل دروسی برای شناخت اندام‌ها و بافت‌ها، کمک‌های اولیه، جراحی و موضوعات روانشناسی است. کارشناسی ارشد این رشته‌ نیز در دو رشته‌ فیزیوتراپی ورزشی و فیزیوتراپی ارائه‌ می‌گردد. اگر به معرفی رشته فیزیوتراپی از زبان دانشجویان  بپردازیم، باید بگوییم رشته‌ نسبتاً دشواری است که قبولی در آن نسبت به سال‌های گذشته سخت شده‌ اما بسیاری از افراد در مقابل این سؤال که آیا رشته فیزیوتراپی خوبه یا نه، عنوان می‌کنند که ارزش تلاش کردن را دارد.
همچنین اگر بخواهید دستیار فیزیوتراپ، شوید میتوانید پس از اخذ مدارک تحصیلی مرتبط، در در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی کشور که دوره‌های دستیار فیزیوتراپی را ارائه می‌دهند، ثبت نام کنید. به عنوان مثال دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی ایران در این زمینه فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید با ثبت نام دوره دستیار فیزیوتراپی در این دوره‌ها شرکت نمایید. این دوره‌ها‌ به شما مهارت‌های عملی مربوط به فیزیوتراپی، روش‌ها و تکنیک‌های ارتباطی با بیماران آموزش داده‌ می‌شود. و با تجهیزات و ابزارهایفیزیوتراپی آشنا می‌شوید. از جمله‌ این دوره‌ها، دوره دستیار فیزیوتراپی جهاد دانشگاهی می‌باشد. همچنین برای بهبود مهارت‌های خود و کسب تجربه عملی، می‌توانید در کارگاه‌ها و تمرین‌های عملی در مراکز فیزیوتراپی شرکت کنید. پس از پایان دوره آموزشی، باید به دستگاه‌های ذی‌صلاح مربوطه در کشور، مانند سازمان نظام پزشکی ایران، مراجعه کنید تا مجوز فعالیت حرفه‌ای خود را دریافت نمایید.

 

رشته فیزیوتراپی

شرایط تحصیل در رشته فیزیوتراپی بدون کنکور

تا قبل از سال 1397 قانونی وجود داشت که متقاضیان می‌توانستند در خارج از ایران در رشته‌ فیزیوتراپی ثبت‌نام کنند و 72 واحد درسی با معدل بالای 15 بخوانند و سپس در دانشگاه‌های ایران بدون کنکور ادامه‌ تحصیل دهند. اما درحال‌حاضر چنین امکانی نیست و تحصیل در رشته فیزیوتراپی تنها از طریق دانشگاه‌های روزانه‌ و پردیس، به‌وسیله شرکت در آزمون سراسری امکان‌پذیر است. بنابراین رشته فیزیوتراپی در علمی کاربردی، پیام نور و آزاد ارائه‌ نمی‌شود. به‌این‌ترتیب چیزی به نام (رشته فیزیوتراپی دانشگاه آزاد کرج یا پیام نور تهران نداریم.

مطلب مرتبط: پردرآمدترین مشاغل رشته تجربی برای آقایان و خانم ها

تخصص‌های رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست‌ها عمدتاً در موارد زیر به بیماران کمک می‌کنند:

  • مشکلات ارتوپدی:

این مورد رایج‌ترین کاربرد ارتوپدی برای کم به افرادی است که مشکلات مفصلی، عضلانی، استخوانی و موارد مشابه دارند که یا دچار آسیب شده‌اند یا جراحی را پشت سرگذاشته اند.

  • مشکلات عصبی:

برای کمک به کسانی که سکته مغزی، بیماری‌های دستگاه عصبی مثل پارکینسون، آسیب‌های نخاعی و عصبی مثل سیاتیک و غیره را دارند.

  • مشکلات سالمندی:

این مورد روی بهبود مشکلات تحرک سالمندان که بخاطر بیماری‌های مختلف یا کهولت سن ایجاد میشود کار می‌کند.

  • مشکلات قلبی، عروقی و ریوی:

افرادی که دچار این بیماری‌ها هستند ممکن است در حفظ تعادل و استقامت خود مشکل داشته باشند.

  • فیزیوتراپی کودکان:

با مسائل خاص کودکان مثل مشکلات رشد، تورتیکولی و غیره سروکار دارد و به این کودکان در بازیابی توان آن‌ها کمک می‌کند.

  • مراقبت از زخم:

فیزیوتراپیست با بهبود روند گردش خون و اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها به تسریع بهبود آن‌ها کمک می‌کند.

  • درمان‌های دهلیزی:

برای افرادی که بیماری‌های گوش داخلی دارند و در تعادل دچار مشکل هستند.

  • درمان احتقان زدا:

برای کمک به تخلیه‌ لنف و مایع‌های جمع شده‌ در بدن

مزایا و مشکلات رشته فیزیوتراپی

نظرات در مورد رشته فیزیوتراپی متفاوت است و هر کس به نسبت محل کار و شرایطی که در آن قرار گرفته‌ نظر متفاوتی دارد. اما روی‌هم‌رفته می‌توان گفت مزایا و معایب رشته‌ فیزیوتراپی عبارتند از:

مزایای رشته فیزتراپی

رشته‌ فیزیوتراپی یکی از کاربردی‌ترین رشته‌های جامعه است و پتانسیل بالایی برای کسب درآمد دارد. این رشته‌ در همه جوامع با هر ویژگی سنی متقاضی دارد و حوزه‌های تخصصی آن هم گسترده‌ است. بنابراین افراد می‌توانند در بخش موردعلاقه خود فعالیت کنند. آن‌ها می‌توانند مستقل کار کنند و ساعت کاری شناور داشته باشند. از دیدگاه دیگر فیزیوتراپی مستقیماً به انسان‌ها کمک می‌کند تا کیفیت زندگی بهتری را تجربه‌ کنند.

معایب رشته فیزیوتراپی

بااین‌همه فیزیوتراپی حتماً نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارد و به‌صورت تجربی قابل‌قبول نیست. ممکن است فیزیوتراپیست مجبور باشد ساعت‌های طولانی سرپا بایستد یا به بیماران کم‌توان کمک کند یا وسایل سنگینی را بلند نماید.
یکی از سختی های رشته فیزیوتراپی این است که کار با افراد بیمار چالش‌های خود را دارد مثلاً ممکن است بی‌حوصله یا بداخلاق باشند و فیزیوتراپیست‌ها باید با اخلاق بیمار کنار بیایند. گاهی آن‌ها در معرض انتقال بیماری مثلاً عفونت‌های مسری از بیمار قرار می‌گیرند.

رشته فیزیوتراپی

بررسی بازار کار و درآمد رشته فیزیوتراپی در ایران

دلایل زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند آینده رشته فیزیولوژی هم در ایران و هم سایر کشورها آینده روشنی خواهد بود. درحال‌حاضر اکثر جوامع به سمت ماشینی شدن و کارها به سمت کامپیوتری شدن می‌روند به‌همین‌دلیل مشکلات ناشی از کم‌تحرکی بیش‌ازپیش دیده‌ می‌شود. اگر این موضوع را به مسائل اجتماعی مثل پیر شدن جمعیت اضافه‌ کنیم می‌بینیم بازار کار فیزیوتراپیست‌ها در آینده بازار کار مطلوبی خواهد بود و استخدام رشته فیزیوتراپی بیشتر خواهد شد.

بازار کار رشته فیزیوتراپی برای خانم ها

ازآنجایی‌که فضای کار برای استخدام کارشناس فیزیوتراپی وسیع است، خانم ها نیز می‌توانند در بخش موردعلاقه خود مشغول به کار شوند. بسیاری از خانم‌ها علاقه‌مندند که در فضاهایی با تنش کمتر کار کنند بنابراین کار در درمانگاه‌های دولتی، مراکز توان‌بخشی و محیط‌هایی که با بیماران مختلف کم‌توان سروکار دارند و مجبورند برای مدت طولانی با بیماران سخت کار کنند موردعلاقه بسیاری از خانم ها نیست.
این افراد می‌توانند در فیلد موردنظر خود به‌صورت خصوصی کار کنند. اگر بودجه و تجربه کافی (حدود سه سال) داشته باشند می‌توانند درمانگاه شخصی خود را تأسیس کرده و شرایط آن را طبق نظر خود مدیریت کنند تا سختی کمتری ازنظر ایستادن‌های طولانی‌مدت، کار با بیماران سخت داشته باشند و مجبور به بلند کردن بارهای سنگین نشوند.

بازار کار رشته فیزیوتراپی برای آقایان

همانند خانم ها، برای آقایان نیز بازار کار وسیعی در این حوزه وجود دارد. بعلاوه نیروی بدنی آقایان از خانم ها بیشتر است و بهتر می‌توانند با سختی های این شغل کنار بیایند. آقایان می‌توانند با استخدام در بخش خصوصی مثل درمانگاه‌های خصوصی، دولتی مثل استخدام سازمان تامین اجتماعی یا راه‌اندازی مرکز فیزیوتراپی خودشان، وارد این حوزه شوند.

درآمد رشته فیزیوتراپی در ایران

استخدام کارشناس فیزیوتراپی در بخش‌های مختلف انجام می‌شود. استخدام فیزیوتراپیست در بیمارستان و درمانگاه‌ها با حقوق و سنوات خاصی در چارچوب قانون کار همراه است. درصورتی‌که از طریق استخدام دستگاه‌های دولتی مثل استخدام دانشگاه‌های علوم پزشکی وارد بخش دولتی شوند حقوق و دستمزد آن‌ها طبق قانون کار مصوبه قانون بودجه دولت پرداخت خواهد شد.
اما درآمد فیزیوتراپیست‌ها به اعداد و ارقام قانونی محدود نمی‌شود آن‌ها می‌توانند با کار در بخش خصوصی، براساس حوزه کاری، تجربه و تخصصی که دارند درآمدهای بسیار بالایی داشته باشند.

حقوق دستیار فیزیوتراپی

دستیار فیزیوتراپی به فیزیوتراپیست و بیمار کمک می‌کند. او کارهایی مثل ثبت وضعیت بیمار، آموزش به بیماران، کمک به بیمار برای انجام تمرینات، ارائه نتایج کار به فیزیوتراپیست و مواردی ازاین‌دست را انجام می‌دهد.
هرروز آگهی‌هایی برای استخدام دستیار فیزیوتراپ در تهران و … منتشر می‌شود و دستمزد این افراد براساس میزان تحصیلات، تخصص و مهارت‌های او برای کار با بیماران متفاوت است و می‌تواند از مبالغ کم تا چند میلیون تومان را شامل شود. البته سایر عوامل مثل محل کار و نوع قرارداد (تمام‌وقت یا پاره‌وقت) نیز بر میزان حقوق و دستمزد اثرگذار است.
به طور کلی، حداقل حقوق دستیاران فیزیوتراپی در ایران به صورت ماهیانه و بر اساس قوانین و مقررات کاری کشور تعیین می‌شود.به علاوه، باید به این نکته توجه کرد که تخصص‌ها و فنون خاص فیزیوتراپی می‌تواند تأثیر بزرگی بر حقوق دستیاران فیزیوتراپی داشته باشد. به عنوان مثال، دستیاران فیزیوتراپی که تخصص‌های خاصی مانند توانبخشی ورزشی، آسیب‌شناسی ورزشی یا فیزیوتراپی کودکان دارند، می‌توانند به خاطر تخصص خود به حقوق بالاتری دست یابند.
اگر در جستجوی شغل دستیاری فیزیوتراپ در شهر خاصی هستید مثل استخدام دستیار فیزیوتراپ در بیمارستان، استخدام دستیار فیزیوتراپی آقا در تهران، استخدام دستیار فیزیوتراپی در کرج و … به روشی که در ادامه برای جستجوی آگهی‌ها گفته‌ایم می‌توانید آن را دنبال کنید.

بررسی درآمد رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور

فیزیوتراپی در خارج از ایران نیز بازار بزرگی دارد و فارغ‌التحصیلان این رشته‌ از درآمد خوبی برخوردارند.

حقوق و درآمد رشته فیزیوتراپی در ترکیه

ترکیه از بازارهای پرتقاضا برای رشته فیزیوتراپی است. درآمد یک فیزیوتراپیست در ترکیه به‌طور متوسط ماهان 14300 لیر است. کمترین میزان 6700 و بیشترین آن 22600 لیر در ماه‌ ثبت شده‌ است. میزان درآمد آن‌ها براساس تجربه، مهارت، جنسیت و موقعیت جغرافیایی متفاوت است.

حقوق و درآمد رشته فیزیوتراپی در کانادا

متوسط درآمد یک فیزیوتراپیست در کشور بزرگ و پیشرفته کانادا که بازار خوبی برای این رشته‌ دارد حدود92900 دلار است که می‌تواند بین 73 تا 93 هزار دلار متغیر باشد. اما این میزان به‌طور متوسط برای کل کشور کانادا ثبت شده‌ و ممکن است در شهرهای مختلف این کشور رقم متفاوتی باشد.

حقوق و درآمد رشته فیزیوتراپی در المان

اغلب جامعه فیزیوتراپیست‌های آلمان را افرادی با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا تشکیل می‌دهند. متوسط درآمد یک فیزیوتراپیست در آلمان حدود 55.5 یورو در سال است که می‌تواند بین 39 تا 68 هزار یورو متغیر باشد. در آلمان افرادی که زیر سه سال تجربه کاری دارند تازه‌کار هستند و درآمد آن‌ها در پایین این طیف قرار دارد. در مقابل افرادی که بیش از 8 سال سابقه کار دارند درآمدهای بیشتری را تجربه خواهند کرد.

حقوق و درآمد رشته فیزیوتراپی در امریکا

آمریکا یکی از بهترین کشورها برای متخصصان فیزیوتراپی است. متوسط درآمد فیزیوتراپیست‌ها در آمریکا حدود 80 هزار دلار است. تازه‌کاران این رشته‌ حدود 41 هزار دلار و متخصصان حدود 75 هزار دلار درآمد دارند که می‌تواند تا بیش از 104 هزار دلار نیز افزایش یابد. میزان درآمد در ایالت‌های مختلف و نسبت به تخصص و تحصیلات افراد متفاوت است.

نحوه جست و جوی آگهی‌های استخدام فیزیوتراپیست

اگر کارجو هستید و دنبال کار، می‌توانید از سایت کاریابی ایران استخدام جدیدترین آگهی‌های استخدام کارشناس فیزیوتراپی در تهران و سایر استان های کشور را به‌صورت لحظه‌ای پس از انتشار آن‌ها ببینید. برای این کار وارد سایت ایران استخدام شوید. در قسمت بالا سه کادر مشاهده می‌کنید. در قسمت «انتخاب موقعیت شغلی» می‌توانید گزینه‌ فیزیوتراپیست و در قسمت «انتخاب رشته‌ تحصیلی» گزینه‌‎ فیزیوتراپی را انتخاب کنید. با انتخاب استان، می‌توانید آگهی‌های مربوط به استخدام فیزیوتراپیست شهر یا استان موردنظرتان را مشاهده نمایید. مثلاً استخدام فیزیوتراپ در مشهد و … را دریافت کنید. به‌این‌ترتیب با فشردن دکمه «جستجو» وارد صفحه نتایج می‌شوید.
در سمت راست این صفحه فیلترهای بیشتری برای نزدیک شدن به آگهی‌های استخدام موردنظر خود می‌بینید مثلاً جنسیت یا نوع قرارداد که اگر آن‌ها را تیک بزنید آگهی‌های دقیق‌تری را مشاهده مینمایید. به‌این‌ترتیب می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب و رزومه خود را ارسال کنید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

برای تنظیم رزومه نیز میتوانید از صفحه فرم خام رزومه ایران استخدام در قالب های متفاوتی استفاده نمایید. و یا اینکه با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام رزومه خود را بصورت آنلاین وکاملا رایگان تنظیم نمایید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه درج آگهی استخدام فیزیوتراپیست

برای درج آگهی استخدام پس از ورود به وب‌سایت کاریابی ایران استخدام یک دکمه سبزرنگ با عنوان «درج آگهی استخدام» در بالا می‌بینید. با کلیک روی این دکمه وارد صفحه‌ای می‌شوید که پنل‌های مختلف در آن درج شده‌اند. پس از انتخاب پنل موردنظر خود روی دکمه‌ «درج آگهی استخدام» کلیک کنید، اطلاعات خواسته‌ شده‌ را وارد نمایید تا به عنوان کارفرما در این سایت عضو شوید. سپس با ورود به پنل کارفرمایی خود با انتخاب درج آگهی استخدام، متن موردنظر برای آگهی را تنظیم و روند انتشار آگهی را تکمیل کنید.

جهت ثبت نام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

فیزیوتراپی یکی از مهم‌ترین رشته‌های پیراپزشکی و مختص بازیابی توان جسمی افراد است. این رشته‌ بازار کار وسیعی دارد که هم خانم ها و هم آقایان می‌توانند در آن فعالیت کنند. درآمد فیزیوتراپیست‌ها بسته‌ به سطح تحصیلات، مهارت و تجربه‌ آن‌ها و نیز محل کارشان تعیین می‌شود و می‌تواند از مبالغ کم تا چند ده‌ میلیون را شامل شود. این رشته‌ در خارج از ایران نیز بازار کار خوبی دارد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام فیزیوتراپیست در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا