کارجومعرفی مشاغل

الزامات کار صندوقدار چیست؟ (مهارت‌ها، وظایف و شرایط استخدام)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بررسی شرایط استخدام صندوق دار

صندوقدار (به انگلیسی cashier) در فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، بانک و سایر مراکز ارئه‌دهنده خدمات، مسئول تحویل کالا یا خدمات به مشتری و محاسبه هزینه دقیق آن می‌باشد. البته توجه داشته باشید که حسابدار و صندوقدار یکی نیستند. وظیفه حسابدار، حسابرسی است نه ثبت فیش و دریافت هزینه از مشتری. با ایران استخدام همراه باشید تا بیشتر با این شغل و جزئیات آن آشنا شویم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

بررسی تفاوت صندوقدار و حسابدار

درست است که حسابدار و صندوقدار هر دو با پول و حساب و کتاب سر و کار دارند، اما شغل این دو با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارد. ازجمله این تفاوت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تحصیلات

مهمترین تفاوت این دو شغل در میزان تحصیلات آن‌هاست. برای شغل صندوقداری نیاز به تحصیلات دانشگاهی نیست اما برای حسابداری شما باید حتما در یکی از رشته‌های مرتبط با حسابداری دارای مدرک دانشگاهی باشید.

ساعات کاری

حسابداران معمولا بصورت اداری یا پروژه‌ای کار می‌کنند اما صندوقداران شیفتی و یا تمام وقت کار می‌کنند و گاهی ممکن است در روزهای تعطیل نیز به سر کار بروند.

مسئولیت

مسئولیت حسابداران سنگین‌تر بوده و درقبال تک‌تک اعضای مجموعه مسئولند. اما صندوقداران تنها در قبال دریافتی‌ها، پرداختی‌ها و کارفرما مسئولند.

شغل صندوقداری برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی مناسب کار صندوقداری هستند که از معاشرت با دیگران و قرار گرفتن دربین آن‌ها خسته نمی‌شوند و در هر شرایطی می‌توانند رفتار مناسبی با آن‌ها داشته باشند.

در این کار بحث جمع‌آوری، سازماندهی و تحلیل اطلاعات خرید و فروش اهمیت زیادی دارد به همین دلیل صندوقداران باید دقت و تمرکز بالایی در انجام کارهای خود داشته باشد. آن‌ها باید با کارکرد انواع کارت اعتباری، چک، سفته و نحوه سند زدن هرکدام از آن‌ها آشنایی کامل داشته باشند. همچنین باید همواره حساب هزینه‌ها و درآمدها را داشته باشند.
باتوجه به موارد گفته شده توانایی برقراری ارتباط موثر با واحدهای مالی و حسابداری برای درک صورت حساب‌های مختلف و پیچیده یکی از مزیت‌های بزرگ یک صندوقدار به‌حساب می‌آید.

چگونه صندوقدار شویم؟

دارا بودن حداقل مدرک دیپلم دبیرستان لازمه ورود به این شغل است و بالا بودن نمرات متقاضی در درس‌هایی همچون ریاضی می‌تواند به‌عنوان مزیت محسوب شود.

هرچند برای کار در این شغل نیازی به تحصیلات دانشگاهی نیست، اما برخی کارفرمایان مجموعه‌های بزرگ در هنگام درج آگهی استخدام ترجیح می‌دهند صندوقدار خود را از بین افرادی با مدرک تحصیلی کاردانی یا کارشناسی بخصوص در رشته‌هایی همچون ریاضی، تجارت و اقتصاد استخدام کنند تا بتوانند زمینه پیشرفت شغلی را برای آن‌ها فراهم کنند و درصورت امکان شغل آن‌ها را ارتقا دهند.

دوره‌های آموزش صندوقداری

با بررسی آگهی‌های استخدام صندوقدار بدون سابقه در سایت ایران استخدام متوجه این موضوع می‌شوید درصورتیکه متقاضیان شغل صندوقداری سابقه کاری قبلی مشابه نداشته باشند، با دو هفته کار بصورت آزمایشی می‌توانند دوره آموزش صندوقداری را . البته برخی مجموعه‌ها برای این موقعیت شغلی کلاس‌های آموزشی خاصی را درنظر می‌گیرند که متقاضی باید قبل از استخدام رسمی آن‌ها را بگذراند. برای گذراندن این دوره های آموزشی آگهی های استخدام صندوقدار بصورت کارآموز را در کاریابی مجازی ایران استخدام دنبال کنید.

برخی از آموزش‌هایی که یک صندوقدار باید ببیند شامل موارد زیر است:

  • توانایی مدیریت زمان
  • داشتن مهارت‌های محاسباتی
  • مهارت ارتباطی قوی و مشتری مداری
  • آشنایی اولیه با کامپیوتر و توانایی کار با پلت‌فرم‌ها و نرم‌افزارهای موردنیاز
  • آشنایی با تجهیزات و سیستم‌هایی مانند صندوق فروش، کارتخوان، بارکدخوان و …

در حالت کلی، ازآنجاکه سرکار صندوقدار با صندوق‌ها و نرم‌افزارهای حسابداری است بهتر است در این دوره‌ها شرکت کنند:

  • دوره‌ آموزش اکسل
  • دوره‌های مربوط به آشنایی با نرم‌افزار حسابداری و نرم‌افزارهای مورد استفاده در این شغل

مهارت‌های مورد نیاز شغل صندوقداری

  • آشنا به حسابداری
  • آشنا به مفاهیم مدیریت بازرگانی
  • توانایی کار با نرم‌افزارهای حسابداری
  • توانایی کار با excel
  • آشنا به اصول بایگانی
  • آشنا به اصول گزارش نویسی
  • قدرت برقراری ارتباط موثر با افراد
  • داشتن روابط عمومی بالا و درک اجتماعی
  • توانایی انجام کار تیمی

صندوقدار

بخشی از وظایف صندوقدار

  • اسکن بارکد کالاها
  • دریافت پرداخت‌ها از مشتریان
  • انجام کارهای مربوط به صدور فاکتور یا تغییر آن
  • ثبت سند در پایان هر شیفت کاری
  • پیگیری تراکنش‌ها در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در محاسبات
  • راهنمایی مشتریان در صورت داشتن هرگونه سوال و رسیدگی به مشکلات آن‌ها
  • در برخی از فروشگاه‌ها وظیفه انتقال وجوه دریافتی نقدی به حساب‌های بانکی و ارائه‌ی فیش‌های دریافتی از بانک‌ها به قسمت امور مالی نیز برعهده صندوقدار می‌باشد.

آشنایی با شرایط و محیط کار صندوقدار

با توجه به آگهی‌های استخدام صندوقدار رستوران، صندوقدار فروشگاه، استخدام صندوقدار داروخانه، استخدام صندوقدار دار در درمانگاه و … صندوقداران می‌توانند در محیط‌های مشغول بکار شوند. درصورتی که محل کار صندوقدار کوچک باشد او برای انجام هماهنگی‌های لازم بطور مستقیم با مدیر مجموعه در ارتباط خواهد بود. اما درصورتیکه محیط کار، محیط بزرگی باشد روابط بصورت سلسله‌ مراتبی بوده و صندوق دار باید با مدیر بخش مربوطه خود هماهنگی‌های لازم را داشته‌ باشد.

با توجه به آگهی‌های منتشر شده در سایت ایران استخدام همچون استخدام صندوقدار شیفت عصر، استخدام صندوقدار نیمه وقت و مواردی از این قبیل متوجه می‌شویم کار صندوقداری معمولا بصورت پاره وقت است و صندوقداران بصورت شیفتی کار خود را با یکدیگر عوض می‌کنند. البته ممکن است دربرخی محیط‌‌ها این کار بصورت تمام وقت نیز باشد. معمولا در شرایطی که کار بصورت پاره وقت باشد شما می‌توانید با انجام هماهنگی‌های لازم ساعات کاری خود را بصورت منعطف انتخاب کرده و در زمان‌های خالی خود نیز به کار دیگری مشغول شوید.

بررسی درآمد و حقوق صندوقداری در ایران

معمولا صندوقدار در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، رستوران‌ها و سوپرمارکت‌ها استخدام می‌شوند. اما برخی سازمان‌ها و مراکز دولتی نیز نیازمند استخدام کارمند در بخش صندوقداری می‌باشند. صندوقدار بانک از جمله مشاغل در بخش دولتی یا در بانک های خصوصی می‌باشد. با این تعریف در پاسخ سوال حقوق صندوقدار فروشگاه چقدر است باید بگوییم درآمد و حقوق صندوقدار بستگی به محل فعالیت، نوع سازمان استخدامی، مهارت‌ها و تجربه افراد دارد. برای سازمان‌های دولتی حقوق کارمدان طبق قانون خدمات کشوری تعیین می‌شود. اما در بخش خصوصی میزان درامد افراد می‌تواند متفاوت باشد.

این روزها با توجه به افزایش فروشگاه‌های بزرگ و یا رستوران‌ها، نیاز به استخدام صندوقدار نیز بیشتر شده‌ است. حتی با تغییر شرایط پرداخت از حالت سنتی به حالت الکترونیکی نیز این نیاز کمتر نشده است.

در بخش خصوصی با توجه به قوانین وزارت کار، برای مشاغلی همچون صندوقداری، ساعات کاری 7 ساعت و 20 دقیقه بوده و حقوق آن معادل حقوق پایه‌ی قانون کار درنظر گرفته شده است. البته افرادی که بصورت پاره وقت کار استخدام می‌شوند باید به نسبت ساعاتی که کار می‌کنند حقوق دریافت کنند..

بررسی آینده شغلی صندوقداری

افرادی با سابقه کار صندوقداری در مجموعه‌های بزرگ می‌توانند در آینده به‌عنوان بازاریاب، مشاور فروش، مدیر فروش و در کارهایی از این قبیل نیز مشغول به‌کار شوند.
البته شایان ذکر است افرادی که تحصیلات دانشگاهیشان نیز در زمینه‌های مرتبط با فروش و بازاریابی و از این قبیل رشته‌ها باشد می‌توانند شانس موفقت بیشتری داشته باشند.

مشکلات شغل صندوقداری

این شغل نیز مانند تمامی شغل‌های دیگر دارای مشکلاتی است که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • استفاده مداوم بصورت طولانی مدت از مانیتور کامپیوتر و درنتیجه خستگی چشم که ممکن است باعث درد چشم، سردرد و یا حتی ضعف بینایی در طولانی مدت شود.
  • یکی از بزرگترین چالش‌های این شغل، اشتباهات صندوقدار در وارد کردن ارقام یا محاسبات است. آن‌ها باید همیشه تمرکز و دقت لازم را داشته باشند تا دچار دردسرهای ناشی از اشتباهات احتمالی نشوند.
  • صندوق دار موظف است دربرخورد با افراد عجول، بی‌حوصله و… بدون توجه به شرایط روحی و مشکلات شخصی خود با حوصله و ادب با آن‌ها رفتار کند.
  • یکی دیگر از مشکلات، داشن ساعات کاری طولانی دربرخی مجموعه‌هاست که باعث خستگی بیش از حد می‌شود.
  • معمولا صندوقداران همواره کار خود را در حالت ایستاده انجام می‌دهند و به‌همین جهت ممکن است دچار پا درد و خستگی شوند.
  • آلودگی صوتی نیز یکی از مشکلات محیطی این افراد است که باعث می‌شود نتوانند به درستی روی کار خود متمرکز شوند.
  • شرایط محیطی مانند نور نامناسب، لرزش میز، عدم وجود تهویه درست و از این قبیل موارد نیز می‌تواند علاوه‌بر منجر شدن به خستگی زودرس صندوقدار، باعث عدم تمرکز وی نیز بشود.

سخن پایانی

در این مطلب با ویژگی‌ها، شرایط کاری و جزئیات شغل صندوقدار آشنا شدیم. شغل صندوقداری شغلی است که در سال‌های آینده نیز همچنان به آن نیاز خواهد بود و درنتیجه افراد نمی‌توانند نگران آینده شغلی خود باشند. چرا که حتی تبدیل شرایط پرداخت از سنتی و به الکترونیکی نیز چیزی از اهمیت این شغل کم نکرد.

  • هرچند نیازی به تحصیلات بالا برای صندوق دار شدن نیست، اما داشتن حداقل مدرک دیپلم دبیرستان باعث می‌شود تا بتوانید راحت‌تر در این شغل استخدام شوید.
  • اخذ مدرک دانشگاهی کاردانی یا کارشناسی بخصوص در رشته‌های مربوطه می‌تواند شانس شما را بسیار افزایش دهد.
  • درس‌های ریاضی و اقتصاد، درس‌هایی هستند که می‌توانند در موفقیت شما تاثیر زیادی داشته باشند به همین جهت سعی کنید به این دو درس در مدرسه یا دانشگاه بیشتر توجه کنید.
  • تسلط به نرم‌افزارهای اختصاصی صندوق‌داری یک مزیت بسیارخوب است که شما می‌توانید با دریافت آموزش‌های لازم کاملا به آن‌ها مسلط شوید.

پس از کسب تحصیلات و مهارت های لازم و همچنین تسلط بر نرم افزارهای مرتبط، می‌توانید با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام ثبت‌نام نمایید و پس از ساخت رزومه توسط رزومه ساز رایگان ایران استخدام اولین قدم را برای ورود به بازار کار این شغل بردارید.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام صندوقدار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا