کارجومعرفی رشته های تحصیلی

معرفی رشته نوروساینس (بازار کار و حقوق رشته علوم اعصاب)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بازار کار و حقوق رشته علوم اعصاب در ایران و جهان

رشته نوروساینس چیست؟ سوالی که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد. رشته عصب شناسی (به انگلیسی: neurology) یکی از شاخه‌های علوم پزشکی می‌باشد. نوروساینس یک علم میان‌رشته‌ای است که با رشته‌های دیگری مانند ریاضیات، زبان‌شناختی، مهندسی، روانشناسی و پزشکی سروکار دارد. متخصصان علوم اعصاب جهت تشخیص بیماری‌ها از روش‌های مختلفی همچون نوار مغز، ام‌آرآی و سی‌تی اسکن استفاده می‌کنند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

معرفی رشته عصب شناسی و نحوه‌ ورود به آن

رشته عصب شناسی چیست؟ نورولوژی یا علوم اعصاب تخصصی از علم پزشکی است که به مطالعه کارکرد مغز و تشخیص و درمان بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی و محیطی می پردازد. عصب‌ شناسی یک علم چند رشته‌ای است که فیزیولوژی، زیست شناسی مولکولی، آناتومی، سیتولوژی، علوم رایانه و مدل سازی ریاضی را برای درک خصوصیات اساسی و ظهور سلول‌های عصبی ترکیب می‌کند.
این رشته‌ علاوه بر اینکه بر عملکرد انسان تاثیر می‌گذارد، به شناخت طیف وسیعی از بیماری‌های رایج همچون سندروم داون، اختلالات طیف اوتیسم، اسکیزوفرنی، اعتیاد، پارکینسون، صرع، تاثیرات سکته مغزی، تومورهای مغزی و … نیز کمک می‌کند.
رشته علم عصب شناسی دارای شاخه‌های متفاوتی می‌باشد. برخی از شاخه‌های رشته عصب شناسی پزشکی عبارتند از:

  • عصب شناسی شناختی
  • عصب شناسی اجتماعی
  • عصب شناسی یادگیری
  • عصب شناسی عاطفی
  • عصب شناسی رفتاری
  • عصب شناسی بالینی

عصب شناس کیست؟

عصب‌شناس پزشکی است که در تشخیص و درمان بیماری‌های سیستم عصبی دارای تخصص می‌باشد و به طور اختصاصی برای درمان اختلالات یادگیری، مدیریت درد و سایر بیماری‌های مزمن آموزش می‌ببیند. این متخصصان جهت تشخیص بیماری‌ها از روش‌های مختلفی همچون EEG (نوار مغز)، MRI (ام‌آرآی) و سی‌تی اسکن استفاده می‌کنند.

چگونه وارد رشته علوم اعصاب شویم؟

نوروساینس یک علم میان‌رشته‌ای است که با رشته‌های دیگری مانند ریاضیات، زبان‌شناختی، مهندسی، روانشناسی و پزشکی سروکار دارد.
در رابطه با تحصیل در رشته نوروساینس در ایران باید به این نکته اشاره کنیم که بر اساس قوانین رشته نوروساینس یا علوم اعصاب در ایران، هم توسط وزارت علوم و هم توسط وزارت بهداشت در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود. در مورد اینکه از چه رشته‌هایی میتوان وارد نوروساینس شد؟ باید بگوییم تمام رشته‌ها از رشته ‌های مجاز برای ارشد نوروساینس وزارت علوم هستند، اما برای شرکت در رشته علوم اعصاب وزارت بهداشت نیاز به داشتن مدرک کارشناسی گرایشات مختلف در رشته‌های مرتبط با روانشناسی و مشاوره می‌باشد.
رشته های مجاز برای دکترای علوم اعصاب وزارت بهداشت عبارتند از: دکتری عمومی پزشکی، کار درمانی، گفتاردرمانی، علوم شناختی، روانشناسی و … .

کاربرد رشته علوم اعصاب چیست؟

رشته‌ عصب شناسی یا نوروساینس، کاربردهای گسترده‌ای دارد، که در تعداد زیادی از زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاربردها از توسعه فناوری‌های پیشرفته‌ در پزشکی و روانشناسی گرفته‌ تا تأثیرات آن در حوزه حقوقی و اجتماعی، بسیار متنوع هستند.

عصب شناسی در پزشکی:

عصب‌شناسی‌ با تحقیقات در مورد سیستم عصبی و بیماری‌های مرتبط با آن سر و کار دارد. این رشته‌ می‌تواند به تشخیص و درمان بیماری‌های مختلفی کمک کند. به عنوان مثال درمان بیماری‌های نورولوژیک مانند آلزایمر یا پارکینسون از جمله کاربردهای مهم این رشته‌ هستند که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک نمایند.

عصب شناسی در روانشناسی:

با استفاده از تکنیک‌های عصب‌شناسی می‌توان به بررسی رفتارها و فرآیندهای شناختی انسانی پرداخت. این بررسی‌ها می‌تواند به درک بهتر اختلالات روانی و رفتاری، مکانیسم‌های تصمیم‌گیری و احساسات کمک کند.

مطلب مرتبط: معرفی رشته روانشناسی، نحوه ورود به دانشگاه و بازار کار آن

عصب شناسی درعلوم اجتماعی و حقوق:

در زمینه حقوق و اجتماع، رابطه میان علوم عصبی و رفتار انسانی به عنوان نورولاو (به انگلیسی:neurolaw) مطرح است. این حوزه به بررسی تأثیرات دانش علوم عصبی بر رفتار و تصمیم‌گیری انسان‌ها و همچنین نقش آن در مسائل حقوقی می‌پردازد.

عصب شناسی در علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی:

علوم عصبی نقش مهمی در تحقیق و توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق ایفا می‌کند. به کمک مفاهیم نوروساینس، محققان سعی در تقلید رفتارهای مغز و شبکه‌های عصبی برای ایجاد الگوریتم‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی دارند.

بررسی بازار کار رشته علوم اعصاب شناختی در ایران

رشته علوم اعصاب در ایران، همانند بسیاری از کشورها، یکی از رشته‌های پرکاربرد و پرتقاضا در حوزه پزشکی و پژوهش‌های پزشکی می‌باشد. به دلیل رشد روز افزون نیاز به خدمات پزشکی، به‌ویژه در مناطق روستایی و دورافتاده، تقاضا برای متخصصان علوم عصبی و نوروساینس از طریق بیمارستان‌ها، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها بیشتر شده‌است. همچنین توسعه بخش خصوصی در زمینه خدمات پزشکی و مطالعات پژوهشی، فضایی مناسب برای اشتغال فارغ التحصیلان رشته عصب شناسی در ایران ایجاد کرده است.

فرصت‌های شغلی فارغ التحصیلان رشته تحصیلی عصب شناسی

فرصت‌های شغلی که یک متخصصی نوروساینس می‌توانند داشته باشند، عبارت است از:

پزشکی عصب شناختی

تخصصی که به بررسی و درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی اختصاص دارد.

تحقیقات پایه و کاربردی

شرکت در پژوهش‌های مربوط به ساختار و عملکرد سیستم عصبی و نیز توسعه درمان‌های نوین برای بیماری‌های عصبی.

آموزش و پژوهش

ارائه درس‌ها و آموزش‌های مرتبط با علوم عصبی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی.

ارائه مشاوره

ارائه‌ مشاوره در تدوين استانداردهای بين الملی در حيطه‌های مرتبط با علوم اعصاب.

نوروساینس‌ها در چه مراکزی می‌توانند استخدام شوند؟

  1. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی: با گسترش خدمات پزشکی و تأمین بهداشت عمومی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در ایران به دنبال جذب متخصص‌های علوم عصبی هستند.
  2. مراکز تحقیقاتی: با توسعه پژوهش‌های علمی در زمینه علوم عصبی و نوروساینس، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به دنبال افراد متخصص در این حوزه می‌باشند. این افراد می‌توانند در تحقیقات پایه و کاربردی، تشخیص و درمان بیماری‌های عصبی و سایر زمینه‌های مرتبط با سیستم عصبی مشارکت داشته باشند.

بررسی بازار کار رشته نوروساینس در خارج از کشور

در مقیاس جهانی نیز رشته‌ علوم عصبی اهمیت بالایی دارد. به عنوان مثال در کشورهای پیشرفته مانند ایالات متحده، کانادا و کشورهای اروپایی، تقاضا برای متخصصان علوم عصبی و نوروساینس بسیار بالاست. این تقاضا حاصل پیشرفت‌های جدیدی است که در زمینه علوم عصبی صورت می‌گیرد.
رشته‌ علوم عصبی یا نوروساینس به عنوان یک حوزه پررشد و پراهمیت، در کشورهای مختلف جهان نقش بسیار حیاتی دارد. در ادامه به بررسی بازارکار رشته‌ نوروساینس در برخی کشورهای جهان می‌پردازیم.

بازارکار رشته نوروساینس در ایتالیا

رشته‌ علوم عصبی در ایتالیا یکی از رشته‌های مهم و پرکاربرد در حوزه پزشکی است. با توجه به رشد و تحولات در زمینه‌ پزشکی، تقاضا برای متخصصان علوم عصبی نیز افزایش یافته‌است. بیمارستان‌ها، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به دنبال جذب افراد متخصص در این زمینه می‌باشند.

بازارکار رشته نوروساینس در کانادا

رشته عصب شناسی در کانادا از جمله رشته‌های محبوب در حوزه پزشکی و تحقیقات پزشکی است. با وجود سیاست‌های بهداشتی پیشرفته و سیستم درمانی کشور، تقاضا برای متخصصان علوم عصبی و نورولوژیست‌ها به طور مداوم افزایش یافته‌است.

بازارکار رشته نوروساینس در آمریکا

در آمریکا، رشته‌ علوم عصبی یکی از رشته‌های پرتقاضا و بازارکار بسیار خوبی دارد. با وجود پیشرفت‌های علمی و فناوری، نیاز به متخصصان متعددی در زمینه علوم عصبی، از جمله نوروساینتیست‌ها، نورولوژیست‌ها و متخصصان اعصاب، بسیار احساس می‌شود.

بازارکار رشته نوروساینس در ترکیه

در ترکیه‌ نیز، رشته‌ علوم اعصاب و نورولوژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به توسعه سیستم بهداشتی و درمانی در این کشور، تقاضا برای متخصصان این رشته‌ افزایش یافته‌ و فرصت‌های شغلی بسیار مناسبی ایجاد شده‌ است.

وضعیت حقوق و درآمد رشته اعصاب شناسی در ایران

در مورد حقوق نوروساینس ها در ایران باید بگویم، حقوق این متخصصان تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون سیاست‌های دولت، نرخ پرداختی بیماران، هزینه‌های درمان و سایر عوامل اقتصادی قرار دارد. همچنین سیاست‌های بیمه درمانی و نحوه پرداخت بیماران نیز در این امر بی‌تاثیر نیست.
در حالت کلی متخصصانی که در مراکز دولتی به فعالیت می‌پردازند، حقوقی در حیطه قوانین خدمات کشوری دریافت میکنند، و نوروساینس‌هایی که در کلینیک‌های تخصصی مشغول به کار هستند، طبق قرارداد با کارفرمای خود حقوق دریافت می‌کنند.

وضعیت حقوق و درآمد رشته نوروساینس در جهان

وضعیت درآمد دریافتی متخصصان عصب شناسی در تمام کشورهای جهان متفاوت می‌باشد، بنابراین در ادامه به بررسی وضعیت درآمد اعصاب شناسان در چند کشور می‌پردازیم.

حقوق رشته‌ نوروساینس در کانادا

متخصصان علوم اعصاب اغلب از حقوق بالایی در این کشور برخوردار هستند. متوسط ​​حقوق سالانه نوروساینس‌ها با 1 تا 3 سال سابقه در کانادا به طور متوسط مبلغی معادل 80 هزار دلار و با 8 سال تجربه به طور متوسط 142 هزار دلار می‌باشد.

حقوق رشته‌ نوروساینس در آمریکا

در حالت کلی پزشکان متخصص در کشور آمریکا از درآمد بالایی برخوردار هستند. البته لازم به ذکر است که میزان درآمد در هر ایالت این کشور متفاوت و بخصوص می‌باشد. اما متوسط درآمد نوروساینس‌ها به‌طور سالانه در کشور آمریکا در حدود 305 هزار دلار می‌باشد.

راهنمای مشاهده آگهی استخدامی در سایت ایران استخدام

در عصر جدید با پیشرفت ارتباطات، جذب و جستوجوی شغل به صورت مجازی، انجام می‌گیرد. اگر شما هم به عنوان کارجو متقاضی شغل هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از سایت کاریابی مجازی ایران استخدام می‌باشد. این سایت با انتشار انوع آگهی‌های استخدامی دولتی و خصوصی در سراسر کشور، بهترین محل برای جستوجوی شغل مناسب شما می‌‎باشد. جهت مشاهده این آگهی‌ها وارد سایت اصلی ایران استخدام به نشانی iranestekhdam.ir شوید و در فیلدهای مشخص موقعیت شغلی یا رشته‌تحصیلی موردنظرتان را وارد نمایید. آگهی‌های مرتبط با انتخاب کلید جستوجو برای شما قابل مشاهده‌ خواهدبود.
همچنین می‌توانید با اعمال فیلترهایی همچون نوع استان، نوع همکاری و … آگهی‌های استخدامی را محدودتر نمایید تا مناسبترین ردیف شغلی را برای خود انتخاب نمایید و درصورت نیاز، در رزومه‌ساز‌ ایران استخدام به صورت رایگان یک رزومه حرفه‌ای بسازید و به کارفرما ارسال نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدامی در سایت ایران استخدام

اگر به عنوان کارفرما خواستار جذب نیرو برای مجموعه خود هستید، باید بگوییم درج آگهی استخدام در این سایت به همان آسانی مشاهده آگهی‌ می‌باشد. جهت درج آگهی تنها کافیست وارد سایت اصلی ایران استخدام به نشانی iranestekhdam.ir شوید و به عنوان کارفرما ثبت نام نمایید. پس از ورود به پنل کارفرمایی خود، کلید درج آگهی را انتخاب کنید و آگهی خود را منتشر نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

رشته‌ نوروساینس یک علم میان‌رشته‌ای است که با رشته‌های دیگری مانند ریاضیات، زبان‌شناختی، مهندسی، روانشناسی و پزشکی سروکار دارد. این رشته‌‌ به مطالعه کارکرد مغز و تشخیص و درمان بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی و محیطی می پردازد. رشته‌ علوم اعصاب دارای کاربردهای بسیاری در زمینه‌های روانشناسی، پزشکی، حقوقی و … می‌باشد.
بازار کار رشته‌ علوم اعصاب شناختی در ایران وضعیت خوبی دارد و نوروساینس‌ها می‌توانند در مراکز تحقیقاتی همچون دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و … به فعالیت بپردازند.
همچنین در سایر کشورهای جهان همچون آمریکا و کانادا این رشته‌ و شغل بازارکار خوبی دارد.

جهت مشاهده صفحه جامع جستجوی آگهی‌های استخدامی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا