راهنمایی شغلیمعرفی مشاغل

لیست مشاغل مورد نیاز کافی شاپ + راهنمای راه‌اندازی

زمان مطالعه: 7 دقیقه

شرح وظایف مشاغل کافی شاپ | بررسی درآمد

اگر بخواهیم در مورد کافی‌ شاپ صحبت کنیم و یا بگوییم کافی‌ شاپ چیست؟ بد نیست کمی از تاریخچه اولین کافی‌ شاپ‌ها در خاورمیانه و ایران بدانیم. تاریخدانان تاریخچه اولین کافی‌ شاپ‌ها در خاورمیانه را مربوط به قرن شانزده میلادی دانسته‌اند و معتقدند تاریخچه اولین کافی‌ شاپ‌ها در ایران نیز به همان دوران بازمی‌گردد؛ اما تاریخچه اولین کافی‌ شاپ‌ها در شکل مدرن چندان طولانی نیست. درواقع کافی‌ شاپ‌ها را می‌توان شکل جدید و مدرن قهوه‌خانه‌های قدیمی دانست که در آن در درجه اول انواع قهوه، به ویژه اسپرسو، لاته و کاپوچینو سرو می‌شود. امروزه کافی‌ شاپ‌ها از لحاظ اقتصادی و فرهنگی اهمیت زیادی یافته‌اند. این شغل، در صورت مهیا بودن شرایط و برخورداری از امکانات، می‌تواند جز شغل‌های پردرآمد باشد. کافی‌ شاپ‌ها از لحاظ فرهنگی نیز مرکزی برای تعاملات اجتماعی افراد مختلف به خصوص جوانان و دانشجویان محسوب می‌شوند. از این رو امروزه پیش از هر زمانی شاهد گسترش کافی‌ شاپ‌ها در شهرها و مکان‌های مختلف هستیم. استخدام در کافی‌ شاپ از نظر بسیاری از افراد محدود و یکنواخت است؛ اما این تصور در مورد تمام کافی‌ شاپ‌ها درست نیست. فعالیت در کافی‌ شاپ نه تنها یکنواخت و محدود به یک یا دو نفر نیست، بلکه شامل وظایف متعدد است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شغل‌های کافی‌ شاپ کدام اند؟

فعالیت در کافی‌ شاپ‌ها با توجه به وسعت آن‌ها متفاوت است. یعنی ممکن است یک کافی‌ شاپ شامل یک مکان کوچک در یک شهر کوچک باشد که در این صورت احتمالا افراد کمی در آن فعالیت دارند و مدیریت آن بر عهده یک یا دو نفر است. در این شرایط تمام شغل‌های کافی‌ شاپ مانند کافی من، ویتر، حسابداری و… توسط یک یا دو نفر انجام می‌شود. با این حال در کافی‌ شاپ‌های بزرگ‌تر می‌توان شغل‌های بیشتری را مشاهده کرد. زیرا در کافی‌ شاپ‌های بزرگ، خدمات نیز بیشتر است و علاوه بر نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه، غذا نیز سرو می‌شد.
این شغل‌ها عبارت است از:

مدیریت کافی‌ شاپ:

مدیر کافی‌ شاپ به مدیریت کلی کافی‌ شاپ می‌پردازد. او مسئول نظارت بر کارکنان، استخدام افراد جدید، نظارت بر میزان رضایت مشتریان و ارائه راهکارهایی جهت افزایش رضایت آنان است.

باریستا یا کافی من:

باریستا به تهیه انواع نوشیدنی‌ها و نظارت بر آن‌ها می‌پردازد. او ممکن است وظیفه تهیه غذا را نیز بر عهده داشته باشد. اغلب، شغل باریستا و آشپز یکی است؛ اما در برخی از کافی‌ شاپ‌ها، این دو شغل به صورت جدا هستند.

ویتر کافه:

ویتر کافه، همان فردی است که خدمات کافی‌ شاپ را به مشتریان ارائه می‌دهد. او مسئول ارتباط با مشتریان است و موظف است خواسته‌ها و نیازهای مشتریان را بررسی کند.

آشپز:

آشپزها معمولا به کار پخت‌و‌پز غذا می‌پردازند. آن‌ها علاوه بر نظارت بر آشپزخانه، موظف هستند که نیازهای آشپزخانه به مواد غذایی را نیز بررسی کنند و با مدیریت در جریان بگذارند.

حسابدار یا صندوق‌دار:

صندوق‌دار و حسابدار نیز از جمله شغل‌هایی است که در برخی کافی‌ شاپ‌ها مجزا است و در برخی از کافی‌ شاپ‌ها هر دو شغل بر عهده یک فرد است. حسابدار به امور مالی کافی‌شاپ رسیدگی می‌کند و بودجه‌بندی کافی‌شاپ نیز بر عهده او است. اما صندوق‌دار به تسویه خدمات کافی‌شاپ با مشتریان می‌پردازد.

سایر مشاغل مرتبط با کافی‌ شاپ:

علاوه بر شغل‌هایی که به آن‌ها اشاره شد می‌توان شغل‌هایی مانند مدیریت شبکه‌های اجتماعی، کارگر آشپزخانه و کافی‌ شاپ (جهت نظافت کافی‌ شاپ، شستن ظرف‌ها) و… را نیز مشاهده کرد.

استخدام کافی‌شاپ

بررسی درآمد کافی‌ شاپ در ایران و خارج از کشور

درآمد کافی‌شاپ‌ها با توجه به محل آن‌ها متفاوت است. اغلب شهرهای بزرگ به دلیل داشتن دانشگاه‌ها یا جمعیت بیشتر، دارای کافی‌شاپ‌های بزرگ‌تر هستند. از این رو استقبال از کافی‌ شاپ‌ها در شهرهای بزرگ بیشتر است. در مقابل ممکن است درآمد کافی‌شاپ در شهرستان به اندازه شهرهای بزرگ نباشد. به عنوان نمونه درآمد کافی‌شاپ در تهران بسیار بیشتر از درآمد کافی‌ شاپ در مشهد است. زیرا اولا در تهران، دانشگاه‌ها متعدد است، از طرفی جمعیت آن بسیار زیاد است و مهم‌تر از همه آنکه فضای اجتماعی آن آزادتر است. بنابراین طبیعیست حقوق کار در کافی‌شاپ و همین‌طور دستمزد کار در کافی‌شاپ‌های بزرگ مانند تهران بیشتر از شهرهای کوچک است.
البته درآمد کافی‌شاپ در مشهد نیز در اطراف دانشگاه‌ها ممکن است هم پایه درآمد کافی‌ شاپ در تهران باشد. اما ازآنجا که مشهد یک شهر زیارتی است، استقبال مردم از کافی‌ شاپ در این شهر کمتر از جاهایی مثل تهران است. مولفه فرهنگی بودن شهرها نیز می‌تواند بر درآمد کافی‌شاپ‌ها تاثیرگذار باشد. مثلا درآمد کافی‌ شاپ در شیراز نیز به دلیل جو فرهنگی و شعری و نیز داشتن دانشگاه‌های متعدد بالا است. در شیراز اغلب جوانان از کافی‌ شاپ برای محلی جهت تعاملات اجتماعی و مشاعره استفاده می‌کنند.

درآمد کافی‌ شاپ‌ها در دبی و کانادا

درآمد کافی‌ شاپ در کشورهای مختلف نیز متفاوت است. مثلا در بررسی درآمد کافی‌ شاپ در دبی باید گفت درآمد درآمد کافی‌ شاپ در دبی با توجه به فضای رقابتی در تجارت قهوه، بسیار آسان، سودآور و مقرون‌به‌صرفه است. طبق آمارها فردی که به عنوان مدیر کافی‌ شاپ در امارات متحده عربی کار می‌کند معمولاً حدود 22600 درهم در ماه درآمد داردو دستمزدها از 11500 درهم (کمترین) تا 34800 درهم (بالاترین) متغیر است. درآمد کافی‌ شاپ در کانادا نیز خوب است و طبق آمارها، متوسط حقوق یک باریستا 15.92 دلار در ساعت در کانادا است.

بررسی شرایط کار و استخدام در کافی‌ شاپ

کار در کافی‌ شاپ، نیاز به شرایط خاصی از لحاظ تحصیلی ندارد. البته اگر قرار است به عنوان حسابدار یا آشپز در کافی‌شاپ کار کنید، آشنایی اولیه با امور حسابداری و همین طور داشتن مهارت در زمینه آشپزی ضروری است. در رابطه با سایر شغل‌های کافی‌شاپ نیز برخورداری از مهارت‌های ارتباطی، جز مهارت‌های اساسی محسوب می‌شود. این مهارت، در رابطه با ویتر کافه مهم‌تر از سایر کارکنان است.

بررسی مزایا و معایب کافی‌ شاپ داری

کافی‌ شاپ‌داری به مانند هر شغلی مزایا و معایبی دارد. یکی از مزایای این شغل این است که نیاز به تحصیلات بالا ندارد. یعنی هر فردی که به این شغل علاقه داشته باشد و نسبت به وظایف آن اشنا باشد، می‌تواند به راحتی در آن فعالیت کند. از دیگر مزایای این شغل سود کافی‌ شاپ است. کافی‌ شاپ، در صورت در نظر گرفتن تمام عوامل تاثیرگذار بر کار می‌تواند سود خوبی داشته باشد. البته اگر بدون آشنایی و برآورد هزینه‌ها و امکانات وارد این شغل شوید ممکن است همه چیز برعکس شود و نه تنها به سود کافی نرسید، بلکه با ضرر هنگفت نیز مواجه شوید. یکی دیگر از مزایای خوب کافه‌داری مربوط به مدیریت کافه‌داری است. مدیریت کافه داری برخلاف مدیریت در سایر شغل‌ها، نیاز به تخصص و امور اداری خاص ندارد.
در کنار این مزایا، کافی‌ شاپ‌داری مشکلات خاص خود را نیز دارد. یکی از مشکلات کافه داری این است که موفقیت در آن به عوامل زیادی بستگی دارد. مثلا فصول سال، تعطیلی دانشگاه‌ها، شیوع یک بیماری، تورم ناگهانی در اقتصاد و بسیاری از عوامل دیگر می‌تواند این شغل را تحت تاثیر قرار دهد. کار زیاد و سود کم نیز از دیگر معایب شغل کافی‌ شاپ است. برخی معتقدند گرچه سود این شغل زیاد است اما در مقابل میزان کار و زحمت آن زیاد است.

چگونه کافی‌ شاپ راه اندازی کنیم؟

برای راه‌اندازی کافی‌ شاپ، داشتن سرمایه کافی جز ضروریات است. این شغل جز مشاغل خصوصی محسوب می‌شود و فرد یا افرادی که وارد این شغل می‌شوند باید سرمایه لازم برای کافی‌شاپ را داشته باشند. البته هزینه راه اندازی کافی‌ شاپ کاملا نسبی است و با توجه به محل راه‌اندازی و سلیقه افراد متفاوت است. مثلا برخی دوست دارند فضای کافی‌ شاپ خود را بسیار هنری کنند و از وسایل گران قیمت، میز و صندلی‌های لوکس و… استفاده کنند. این افراد دوست دارند حتی منو کافی‌ شاپ خود را متفاوت از دیگر کافی‌ شاپ‌ها انتخاب کنند. اما برخی نیز به ساده‌ترین فضا و امکانات قناعت می‌کنند. بنابراین امکانات و سرمایه لازم برای کافی‌ شاپ با توجه به تجهیزات کافی‌ شاپ و ایده‌های راه اندازی کافی‌شاپ متفاوت است.
از دیگر امکانات لازم برای راه اندازی کافی‌ شاپ داشتن مجوزهای قانونی است. گرچه پیش از این گفتیم راه اندازی کافی‌شاپ نیاز به روند اداری خاصی ندارد؛ اما داشتن مجوز قانونی برای این شغل نیز به مانند همه شغل‌ها لازم است. این مجوز برای خانم‌ها و آقایان کاملا یکسان است. یعنی برخلاف تصور، مجوز کافی‌شاپ بانوان هیچ فرقی با مجوز کافی‌ شاپ آقایان ندارد.
داشتن مهارت و تجربه خاص در این زمینه نیز از دیگر شرایط لازم برای راه اندازی کافی‌ شاپ است. البته در این مورد می‌توان از گروه راه اندازی کافی‌ شاپ نیز کمک گرفت. این گروه‌ها که به شکل‌های مختلف فعالیت دارند، دانش و اطلاعات لازم در این زمینه را ارائه می‌دهند.
در کنار مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم توجه به برخی از مسائل جزئی نیز ضروری است. مثلا اگر به عنوان یکی از کارکنان کافی‌ شاپ قصد کار کردن دارید، توجه به ساعات کاری، کار در کافه نیمه وقت، بیمه و… نیز ضروری است.

استخدام کافی‌شاپ

راهنمای جست و جوی آگهی های استخدام کافی‌ شاپ و رستوران برای کارجویان

اگر به عنوان کارجو به کار کردن در کافی‌ شاپ علاقه دارید می‌توانید آگهی‌های استخدام در کافی‌ شاپ را از طریق ایران استخدام پیگیری کنید. کافیست وارد سایت ایران استخدام شوید و در قسمت جستجوی مشاغل، شغل موردنظر خود را جستجو کنید. برای پیگیری آگهی‌های ایران استخدام می‌توانید از طریق گوگل نیز اقدام کنید. برای این کار، عنوان شغل موردنظر خود را با جزئیات آن مشخص کنید تا لیستی از مشاغل درخواستی در ایران استخدام برای شما نمایش داده شود. به عنوان نمونه اگر به دنبال کار در کافی‌ شاپ تهران با جای خواب هستید می‌توانید شغل موردنظر خود را با عنوان «کار در کافی‌شاپ تهران با جای خواب در ایران استخدام»، سرچ کنید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه درج آگهی های استخدام کافی‌ شاپ و رستوران ویژه کارفرمایان

اگر به عنوان کارفرما به دنبال درج آگهی‌های استخدام کافی‌ شاپ و رستوران ویژه کارفرمایان در ایران استخدام هستید، ابتدا باید در سایت ایران استخدام ثبت‌نام کنید، سپس نحوه درج آگهی استخدام خود را مشخص کنید. درج آگهی استخدام در ایران استخدام به چهار روش پلن برنزی، پلن نقره‌ای، پلن طلایی و پلن vip صورت می‌گیرد. با توجه به انتخاب هر کدام از پلن‌ها، خدماتی جهت انتشار آگهی استخدام شما ارائه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده جزئیات، می‌توانید به قسمت درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام مراجعه نمایید.

سخن پایانی

اگر به کار در کافی‌ شاپ یا مدیریت کافی‌ شاپ علاقه دارید، باید چند نکته را مدنظر قرار دهید. اول آنکه دقت داشته باشید محل یا شهری که قرار است در آن کافی‌شاپ خود را راه‌اندازی کنید ظرفیت لازم را دارد یا نه؟ ممکن است محل زندگی شما، یک شهر یا منطقه کم جمعیت باشد و چندین کافی‌شاپ مختلف نیز در آن وجود داشته باشد. در این شرایط، احتمال آنکه پروژه شما به موفقیت کامل نرسد زیاد است. مگر آنکه کافی‌شاپ شما از لحاظ خدمات و یا سایر ویژگی‌ها، متفاوت باشد و یا خلاقیت خاصی داشته باشید.
دوم آنکه آیا شهر شما از لحاظ اجتماعی و فرهنگی، پذیرای کافی‌ شاپ است یا خیر. در نهایت آنکه اگر قرار است تمام سرمایه لازم برای ایجاد کافی‌شاپ از سوی شما انجام شود، برآورد هزینه- فایده درست از این موضوع را داشته باشید و ببینید آیا این شغل، سود موردنظر را برای شما به دنبال دارد یا خیر. اگر هم قرار است به عنوان یکی از کارکنان کافی‌شاپ مشغول به فعالیت شوید، توجه به میزان حقوق، ساعات کاری، بیمه و… می‌تواند به انتخاب درست‌تر شما کمک کند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کافی‌ شاپ در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا