کارجومعرفی مشاغل

بل من یا بل بوی (bellboy) کیست؟ + مهارت‌ها و وظایف

زمان مطالعه: 5 دقیقه

معرفی شغل بل بوی یا بل من (مهارت‌ها و وظایف)

اگر تا به حال در هتل اقامت کرده باشید احتمالا نام بل بوی (bellboy) را شنیده‌اید. بل‌بوی یکی از مشاغل مهم در هتل‌ها است. اما بسیاری نمی‌دانند معنی بل بوی یعنی چه و کار bellboy چیست. بل بوی در واقع کسی است که در هتل‌ها یا سازمان‌ها و نهادهای مشابه هتل، وسایل مهمان‌ها را حمل می‌کند و راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهد. اما بل بوی کیست، چه وظایفی دارد و چگونه می‌توان بل بوی شد؟ در ادامه این مطلب به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

بل بوی کیست؟

در تعریف کلی می‌توان گفت بل بوی فردی است که در هتل، مراکز پذیرش مسافران و غیره به خدماتی مانند حمل چمدان مسافران می‌پردازد. عمده فعالیت‌های بل بوی بر فعالیت‌های خدماتی متمرکز است. باتوجه به این تعاریف بسیاری بل‌بوی را همان پذیرشگر هتل می‌دانند که ضمن خوشامدگویی به آنها مراحل پذیرش را نیز انجام می‌دهد. اما در اکثر هتل‌ها، پذیرشگر هتل و بل بوی دو شغل مجزا محسوب می‌شوند.

تحصیلات بل بوی هتل چیست؟

علیرغم آنکه بل من شغل تخصصی نیست و نیاز به دانش تخصصی ندارد؛ اما بسیاری از هتلداران و کارفرمایان ترجیح می‌دهند افرادی را استخدام کنند که حداقل مدرک تحصیلی آنها دیپلم باشد. در مواردی برخی از هتلداران به خصوص صاحبان هتل‌های بزرگ و معروف، ممکن است از شروط تحصیلی مانند داشتن مدرک تحصیلی هتلداری یا سایر رشته‌های مرتبط نیز برای استخدام افراد استفاده کنند.

مطلب مرتبط: آشنایی با رشته مدیریت هتلداری + بررسی بازار کار آن

وظایف بل بوی چیست؟

در شرح وظایف بل بوی در هتل می‌توان به موارد زیادی اشاره کرد. برخی از مهم‌ترین موارد عبارتند از:

  • تحویل چمدان و بارهای مسافران
  • حمل و نقل بارها و چمدان‌های مهمانان در هنگام ورود و خروج
  • راهنمایی و همراهی مهمانان
  • تحویل پیام، بار بسته و یا هر آنچه که مربوط به مهمانان است
  • درخواست پارکینگ برای وسایل نقلیه مهمانان
  • پذیرایی از مهمانان در هنگام ورود آن‌ها و خوشامدگویی به آنها
  • ارائه توضیحات لازم در رابطه با امکانات هتل
  • آگاهی از عملکردهای هتل
  • یادداشت درخواست‌ها و نیازهای مهمانان و رسیدگی به آنها (در صورتی که نیازها مربوط به وظایف بل بوی من باشد)
  • همکاری با همکاران و سایر افراد حاضر در هتل

مطلب مرتبط: لابی من کیست؟ مهارت‌ها و وظایف لابی من چیست؟

بل بوی

مهارت های بل بوی چیست؟

بل‌بوی برای موفقیت در شغل خود باید از برخی مهارت‌های لازم برخوردار باشد. این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

مهارت حل مسئله

در برخی از موارد ممکن است مهمانان سوالات یا مشکلاتی در هتل داشته باشند. مثلا ممکن است یکی از مهمانان با کلید اتاق خود مشکلی داشته‌باشد یا اصلا مهمانی دیگر نتواند اتاق خود را پیدا کند. در این موارد بل‌بوی باید از مهارت حل مسئله برخوردار باشد تا بتواند به مشکلات و مسائل مهمانان رسیدگی کند.

مهارت‌های مربوط به خدمات مشتری

مهارت‌های خدمات مشتری برای هر شغلی مهم است. به ویژه شغل بل من. خدمات مشتری شامل خدمات متنوعی مانند خوشامدگویی به مهمانان، حمل چمدان‌ها و… است. داشتن این مهارت نیازمند داشتن مهارت ارتباطی است.

مهارت‌های ارتباطی

بخشی از فعالیت بل‌بوی به ارتباط با مهمانان مربوط است. بل من برای حل مشکلات و انجام امور مهمانان باید بتواند ارتباط خوبی با مهمانان داشته باشد.

بل بوی در چه مراکزی استخدام می‌شوند؟

هتل، جز مهم‌ترین مراکز یا فرصت‌های شغلی برای بل‌بوی است. بل بوی‌ها علاوه بر هتل می‌توانند در مراکز اقامتی مشابه با هتل و مراکزی که مسافرپذیر هستند، استخدام شوند. مسافرخانه‌های بزرگ و مهمانسراها از جمله این مراکز هستند.

شرایط استخدام بل‌بوی چیست؟

معمولا استخدام برای بل بوی یکسان نیست. این موضوع می‌تواند با توجه به نوع هتل‌ها (تعداد ستاره‌های هتل) ساعات کاری و جنسیت افراد متفاوت باشد. به عنوان نمونه ممکن است هتل‌های 5 ستاره برای استخدام بل بوی، شرط تسلط بر زبان انگلیسی را نیز جز شرایط استخدام قرار دهند؛ اما هتل‌های کوچک‌تر به مدرک تحصیلی دیپلم نیز قناعت کنند. معمولا هتل‌های بزرگ و کشورهای توریستی برای استخدام کارکنان هتل از جمله بل بوی‌ها بر تسلط افراد به زبان انگلیسی تاکید دارند.از نظر جنسیت نیز محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد. بسیاری از هتل‌ها از خانم‌ها نیز برای فعالیت در این شغل استفاده می‌کنند. هر چند ممکن است برخی از هتلداران به دلیل آنکه این شغل با فعالیت‌های جسمانی (مانند حمل چمدان‌ها و…) سروکار دارد، استفاده از نیروی آقایان را به خانم‌ها ترجیح دهند.

در مواردی ممکن است برخی از هتل‌ها شرط ساعات کاری را نیز قرار دهند. مثلا از ساعت 8 صبح تا 12 شب. اما ساعات کاری در هتلی دیگر تنها چند ساعت در روز باشد. به جز این شرایط، داشتن تابعیت، داشتن کارت خدمت سربازی برای آقایان، سلامت جسمی و عدم سوسابقه نیز جز شروط عمومی در اکثر هتل‌ها محسوب می‌شود. همچنین بل‌بوی باید متعهد به قوانین و مقررات هتل باشد. (این قوانین نیز می‌تواند متفاوت باشد. مثلا در یک هتل پوشیدن لباس فرم بل بوی هتل جز قوانین هتل محسوب می‌شود اما در هتلی دیگر این موضوع ممکن است کاملا بی‌اهمیت باشد.)

بررسی درآمد و حقوق بل بوی در ایران و جهان

همانطور که گفتیم شروط استخدام بل بوی متفاوت است. از این رو میزان درآمد بل بوی نیز می‌تواند با توجه به نحوه استخدام و شرایط کاری او متفاوت باشد. در ایران درآمد بل بوی به نوع هتل و ساعات کاری او (میزان فعالیت‌ها و وظایف بل بوی) بستگی دارد. از این رو نمی‌توان درآمد ثابت و یکسانی را برای این شغل در نظر گرفت.

در کشورهای خارجی نیز درآمد بل‌بوی با توجه به کشورها، تحصیلات و وظایف آنها متفاوت است. با این حال طبق آمارها از 31 مارس 2023، متوسط دستمزد سالانه برای بل‌بوی در ایالات متحده 54791 دلار در سال بوده است. این حقوق به طور شک بسیار متفاوت از کشورهای فقیر یا کشورهای آسیایی و اروپایی است. چنانچه متوسط حقوق بل بوی در هند 1.2 لک در سال (10.0 هزار روپیه در ماه) است.

راهنمای جستجوی آگهی های استخدام بل بوی

پیگیری آگهی‌های ایران استخدام در سایت کاریابی ایران استخدام به چند روش ممکن است. آسان‌ترین روش جستجو در باکس‌های جستجوی شغل و رشته‌ می‌باشد. روش دیگر استفاده از سرویس‌های پیامک و ایمیل ایران استخدام است. این سرویس‌ها معمولا به صورت رایگان هستند. برای استفاده از این سرویس‌ها باید اقدام به ثبت نام و عضویت در سایت کنید تا از مزایای بی‌شمار آن‌ها برخوردار شوید. سرویس ارسال آگهی‌ها به صورت پیامک و ایمیل و نیز اپلیکیشن ایران استخدام از جمله این سرویس‌ها است. در مجله ایران استخدام نیز می‌توانید به اطلاعات کاربردی و مفید در رابطه با معرفی سایر مشاغل مربوط به هتلداری نیز دست پیدا کنید. (هاسمن هتل چیست، فلورمن هتل یا اینکه گارد هتل چیست)

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

تنظیم رزومه از دیگر سرویس‌های ایران استخدام است که شما کارجویان عزیز می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. مثلا اگر قرار است برای مشاغلی مانند گارد هتل رزومه تهیه کنید، می‌توانید از فرم‌های رزومه ایران استخدام که برای همه مشاغل قابل تنظیم است، استفاده کنید. رزومه‌ساز رایگان ایران استخدام نیز از دیگر سرویس‌هایی است که برای تنظیم رزومه قابل استفاده است.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام بل بوی هتل

اگر به عنوان کارفرما می‌خواهید آگهی شما در شهرها و استان‌های مختلف درج شود، می‌توانید از سرویس درج آگهی استخدام استفاده کنید. با این سرویس، آگهی شما در شهرستان‌های محروم به صورت رایگان منتشر می‌شود؛ اما انتشار آگهی در مراکز شهرها نیازمند خرید اشتراک است. انتشار آگهی در اپلیکیشن ایران استخدام، انتشار آگهی در شبکه‌های اجتماعی و انتشار آگهی از طریق پیامک و ایمیل از جمله مزایای این سرویس است.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

شغل بل من از نظر وظایف و شرایط استخدام مشابه سایر مشاغل خدماتی هتل (مانند فلورمن، لابی من و…) است. در مشاغل خدماتی، مهارت‌ها نسبت به شرایط تحصیلی ارجحیت دارند. از این رو اگر به این شغل علاقه دارید، باید بر مهارت‌های خود متمرکز شوید. برای این کار می‌توانید با دسترسی به منابع آموزشی مرتبط، مهارت‌های خود را تقویت کنید. جدا از این موضوع، بل من جز مشاغل آسان و غیرتخصصی است که با کمی تجربه می‌توانید در آن موفق باشید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام هتل در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا