استخدام دولتیراهنمایی شغلی

چگونه کارآگاه پلیس شویم؟ (معرفی کنکور و آزمون کارآگاهی)

زمان مطالعه: 3 دقیقه

آشنایی با شغل کاراگاه پلیس

شغل کاراگاهی در ایران، شامل حوزه‌های مختلفی چون کارآگاه پلیس، کاراگاهی جنایی و شغل کاراگاهی خصوصی می‌شود. این حرفه نه تنها نیازمند مهارت‌ها و دانش تخصصی است، بلکه تعهد، صداقت و شجاعت را نیز می‌طلبد. در این مطلب از ایران استخدام با نحوه کارآگاه شدن در ایران آشنا خواهید شد.
از پیش‌نیازهای تحصیلی گرفته تا چگونگی ثبت‌نام در کنکور کارآگاهی و استخدام در نیروی انتظامی (فراجا)، همه جوانب این شغل هیجان‌انگیز و چالش‌برانگیز را بررسی خواهیم کرد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

برای کاراگاه شدن چه رشته ای باید خواند؟

در رابطه با رشته کاراگاهی در ایران باید به این نکته توجه داشته‌باشید که هیچ رشته دانشگاهی مستقیمی با عنوان “کارآگاهی” وجود ندارد.

اما پس از استخدام در نیروی انتظامی، افراد در صورت تمایل به ادامه تحصیل، می‌توانند رشته‌های مرتبطی را که آن‌ها را در مسیر تبدیل شدن به کارآگاه کمک می‌کنند را انتخاب نمایند. این رشته‌ها عبارت‌اند از:

رشته‌های حقوق

این رشته‌ها به شما در زمینه قوانین و مقررات کیفری، حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری آگاهی می‌دهند.

رشته‌های روانشناسی

این رشته‌ها به شما در درک رفتار انسان، انگیزه‌های جرم و جنایت و نحوه مصاحبه با افراد کمک می‌کنند.

رشته‌های جامعه‌شناسی 

این رشته‌ها به شما در شناخت ساختار جامعه، آسیب‌های اجتماعی و پدیده‌های جرم‌خیز کمک می‌کنند.

رشته‌های علوم جرم‌شناسی 

این رشته‌ها به شما در زمینه جرم‌شناسی، علل و عوامل جرم و جنایت و روش‌های پیشگیری از جرم آموزش می‌دهند.

کارآگاه پلیس

چگونه کارآگاه پلیس شویم؟

برای کارآگاه شدن باید در نیروی انتظامی (فراجا) استخدام شد. پیش‌تر در مطلب چگونه پلیس شویم؟ به تمامی مراحل، مدارک و شرایط لازم برای استخدام در فراجا اشاره شده‌است.

برگزاری کنکور کاراگاهی توسط نیروی انتظامی

پس از استخدام در نیروی انتظامی فراجا به عنوان افسر پلیس، سالانه 2 آزمون کارآگاهی و کارآگاه یاری به منظور شناسایی نفرات برتر افسران پلیس آگاهی برگزار می‌شود. افسران در رشته‌های مبارزه با سرقت، جرایم جنایی و جعل و کلاه برداری می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. این آزمون توسط نیروی انتظامی (فراجا) برگزار می‌شود و هیچ ارتباطی به سایر نهادها (سنجش، جهاد دانشگاهی و…) ندارد.

هدف آزمون کارآگاهی ارتقاء دانش کارکنان پلیس آگاهی از لحاظ علمی و عملی می‌باشد. این پیشرفت و ارتقا باعث می‌شود روند رسیدگی به جرائم جنایی و مهم بصورت ویژه‌ای رسیدگی شود.

چگونه کارآگاه جنایی شویم؟

برای اینکه شغل کارآگاه جنایی را در پیش بگیرید می‌توانید به عنوان داوطلب رشته کارآگاه جنایی (جرایم جنایی) در کنکور کارآگاهی نیروی انتظامی شرکت نمایید . اما باید توجه داشته باشید که قبل از این آزمون حداقل 2 سال سابقه فعالیت در امور جنایی را داشته‌ باشید.

شرایط شرکت در کنکور کارآگاهی چیست؟

افرادی می‌توانند در کنکور کارآگاهی شرکت نمایند که حداقل 2 سال سابقه حضور در دوره‌های عملیاتی پلیس آگاهی را داشته‌باشند.

درصورتیکه داوطلبان نمره لازم را در این آزمون کسب نمایند و مراحل دیگر را نیز با موفقیت سپری کنند، به رتبه کارآگاهی و کارآگاه یاری نائل می‌شوند. به آن‌ها نشان اعطا می‌شود. این نشان کارآگاهی بین‌المللی بوده و در سطح کشورهای جهان پذیرفته‌ شده می‌باشد.

برای پذیرفته‌ شدن در این آزمون حدنصاب نمره 70%، تست هوش و رتبه تیراندازی حائز اهمیت می‌باشد.

کارآگاه پلیس

راهنمای ثبت نام کنکور کارآگاهی

زمان مشخصی برای ثبت نام در آزمون کارآگاهی از سمت نیروی انتظامی مشخص نشده‌است. برای اینکه بتوانید از آخرین اخبار مربوط به استخدام نیروی انتظامی در ایران مطلع شوید می‌توانید به صفحه مربوط به استخدام نیروی انتظامی در سایت ایران استخدام مراجعه نمایید. در این صفحه آخرین اخبار مربوط به استخدام فراجا و برگزاری آزمون‌های افسری، درجه داری و افسر محصلی به محض انتشار از سمت مراجع معتبر و موثق، اطلاع رسانی می‌شود. همچنین در این صفحه می‌توانید منابع آزمون‌های استخدامی (منابع کنکور کارآگاهی، مربوطه را دانلود نمایید و در بخش نظرات با سایر داوطلبان شرکت در آزمون تبادل نظر داشته‌ باشد.

جهت دانلود نمونه سوالات استخدامی نیروی انتظامی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

همچنین با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام می‌توانید بدون مراجعه به صفحات استخدامی این سایت، اطلاع رسانی‌ها را در قالب پیامک و ایمیل و یا از طریق حساب کاربری خود دریافت نمایید.

سخن پایانی

شغل کارآگاه پلیس، شغلی چالش‌برانگیز و هیجان‌انگیز است که به تعهد، تلاش و پشتکار نیاز دارد. اگر به دنبال شغلی هستید که در آن بتوانید به جامعه خدمت کنید و در حل معماها و جنایت‌ها نقش داشته باشید، کارآگاه شدن می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

جهت مشاهده آخرین اخبار مربوط به استخدام نیروی انتظامی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا