کارجومعرفی مشاغل

آشنایی با شغل کارشناس بیمه و شرح وظایف آن

زمان مطالعه: 7 دقیقه

وظایف کارشناس بیمه چیست؟ + حقوق و درآمد

بیمه در زندگی امروز یک جز جدانشدنی زندگی افراد است. استفاده از بیمه به افراد در قبال خطرات و ناامنی‌های آینده اطمینان خاطر و آرامش می‌دهد. کارشناس بیمه(به انگلیسی Insurance officer) مسئول ارائه مشاوره به مشتریان در خصوص انواع بیمه‌ها، پوشش‌ها و شرایط قراردادهای بیمه است. کارشناسان بیمه در صنعت بیمه نقش مهمی دارند و با ارائه مشاوره‌ها و راهنمایی‌های لازم، به مردم و شرکت‌ها در انتخاب و خرید بیمه مناسب کمک می‌کنند. اما کار کارشناس بیمه چیست  و کار در بیمه چگونه است؟ در ادامه این مطلب به بررسی جوانب این شغل می‌پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

منظور از بیمه چیست؟ (آشنایی با انواع بیمه)

بیمه یک قرارداد است و بیمه شده ملزم است که در طولانی‌مدت، وجهی را به‌صورت مرتب و زمان‌بندی‌شده به شرکت بیمه پرداخت کند. در صورت وقوع حادثه یا هر اتفاقی، شرکت بیمه با پرداخت مبلغی، خسارت وارده را جبران کند. آنچه بیمه می‌شود موضوع بیمه، شرکتی که بیمه را به افراد می‌فروشد بیمه‌گر، شخصی که از بیمه استفاده می‌کند و متعهد به پرداخت حق بیمه می‌شود بیمه‌گزار نامیده می‌شود. پس بیمه یک قرارداد بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار است که همان کارشناس بیمه یا نماینده شرکت بیمه است.

معمولا بیمه سه نوع اصلی دارد:

بیمه اشخاص

در این حالت یک شخص بیمه می‌شود مثلاً بیمه خدمات درمانی، تکمیل درمان، حادثه، بازنشستگی و غیره جز این دسته هستند. این بیمه جز عمومی‌ترین و وسیع‌ترین بیمه‌هاست و در کشور ما، متولی اصلی آن سازمان بیمه تأمین اجتماعی است.

بیمه اموال

این بیمه به چهار زیر دسته مهندسی، وسیله نقلیه (شخص ثالث و بدنه)، آتش‌سوزی (به همراه زلزله و سرقت) و حمل‌ونقل کالا تقسیم می‌شود.

بیمه مسئولیت

برای مشاغل مختلف مثلاً پزشکی بکار می‌رود. پیمانکاران ساختمانی نیز ملزم به انجام چنین بیمه‌ای هستند.

بیمه‌های خاص دیگری مثل بیمه حیوانات یا بیمه دستگاه‌های خاص یا وام نیز وجود دارد.

استخدام کارشناس بیمه

کار کارشناس بیمه چیست؟

که نماینده شرکت بیمه است و پس از استخدام در این شرکت، خدمات بیمه را بر اساس قوانین و مقررات آن به متقاضیان خود ارائه می‌کند. او مسئول بررسی درخواست‌های بیمه و تعیین مقدار حق بیمه و میزان پوشش بیمه در قبال آن‌هاست. او رابط بین نمایندگان بیمه (یا کارگزاران بیمه) با شرکت‌های بیمه است. بیمه‌ها معمولاً درباره افراد، اموال آن‌ها، مسئولیت‌های افراد و برخی بیمه‌های خاص هستند که کارشناس بیمه بر اساس معیارهای مختلفی، میزان تعهد شرکت بیمه را به افراد متقاضی تعیین می‌کند. مثلاً برای بیمه کردن یک ملک، وضعیت آن ملک نظیر موقعیت جغرافیایی، قدمت و غیره در نظر گرفته می‌شود یا برای بیمه عمر، سن فرد را در نظر می‌گیرند.
گفتنی است کارشناسان بیمه علاوه بر دفتر مرکزی بیمه می‌توانند در نمایندگی‌های بیمه‌ها در سطح کشور نیز فعالیت کنند.

چگونه کارمند بیمه شویم؟

مرتبط‌ترین رشته ای که در ارتباط با کارشناسی بیمه در سیستم تحصیلات تکمیلی کشور وجود دارد کارشناسی رشته مدیریت بیمه در مقطع کارشناسی ارشد است. اما فارغ‌التحصیلان این رشته پاسخگوی نیاز بازار کار نیستند و عملاً شاهد ورود افرادی با تحصیلات نسبتاً مرتبط به این رشته هستیم. فارغ‌التحصیلان رشته‌های بیمه، مدیریت بازرگانی و صنعتی، حسابداری، اقتصاد و نظایر آن می‌توانند به‌راحتی وارد بازار کار بیمه شوند.
البته لازم به ذکر است امروزه بسیاری از نمایندگی‌های بیمه شرایطی از جمله سابقه کاری و مدرک مرتبط را ملاک استخدام قرار نمی‌دهند و اقدام به جذب و استخدام افراد در تمامی رشته‌های تحصیلی نموده و آمورش‌های لازم را پیش از ورود به بازار کار به آن‌ها می‌دهند.

شغل کارشناسی بیمه برای چه کسانی مناسب است؟

شخصیت شناسی هر شغل یک امر نسبی است و به این معنی نیست که کسانی که چنین فاکتورهای شخصیتی ندارند نمی‌توانند در آن شغل موفق شوند. بلکه بدین معناست که کسانی با چنین ویژگی‌های شخصیتی موفقیت بیشتر و سریع‌تری را به دست خواهند آورد.
بر اساس تست شخصیت شناسی شغلی MBTI مناسب‌ترین شخصیت‌ها برای شغل کارشناس بیمه ESTJ، ISTJ، ESTP، ISTP و ISFP هستند.

اگر خود را فردی با این تیپ شخصیتی می دانید و علاقه مند به این شغل هستید می توانید با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام رزومه ای حرفه ای برای خود بسازید و از طریق راه های ارتباطی موجود در آگهی های استخدام برای کارفرمایان ارسال کنید.

شرح وظایف کارشناس بیمه

در ادامه به بررسی برخی دیگر از وظایف کارشناس بیمه می‌پردازیم:

ارزیابی خطرات

کارشناس بیمه مسئول ارزیابی خطرات بیمه‌ای است و باید با توجه به نوع بیمه‌نامه و میزان خطرات مربوطه، تعیین کند که چه میزان بیمه باید پرداخت شود.

مشاوره با مشتریان

کارشناس بیمه می‌تواند به مشتریان در انتخاب بیمه‌نامه مناسب برای نیازهایشان کمک کند و آن‌ها را با شرایط و محدودیت‌های بیمه‌نامه‌های مختلف آشنا کند. همچنین می‌تواند بیمه‌گذار را در پرکردن پرسشنامه‌ها و فرم‌ها یاری دهد.

پرداخت خسارت

کارشناس بیمه مسئول پرداخت خسارت به مشتریان است و باید بررسی کند که آیا شرایط پرداخت خسارت برای مشتری صدق می‌کند یا خیر.

بررسی ادعاهای بیمه‌ای

کارشناس بیمه باید ادعاهای بیمه‌ای را بررسی کند و تعیین کند که آیا مشتریان مستحق پرداخت خسارت هستند یا خیر.

انجام ارزیابی‌های فنی

در برخی موارد، کارشناس بیمه باید ارزیابی‌های فنی انجام دهد تا بتواند میزان خطرات و خسارت‌های مرتبط با بیمه‌نامه را تعیین کند.

ارائه گزارشات

کارشناس بیمه باید گزارشات مربوط به ارزیابی خطرات، پرداخت خسارت، بررسی ادعاهای بیمه‌ای و ارزیابی‌های فنی را تهیه و ارائه دهد.

آموزش

کارشناس بیمه می‌تواند دوره‌های آموزشی در زمینه بیمه را برگزار کند و به علاقه‌مندان این حوزه کمک کند تا دانش و تجربه خود را به اشتراک بگذارد.

آشنایی با شغل کارشناس بیمه

بررسی مهارت‌های کارشناس بیمه

کارفرمایانی که به دنبال استخدام کارشناس بیمه می‌باشند، معمولا داشتن برخی مهارت ها را که ممکن است شامل موارد زیر باشد در شرایط احراز این ردیف شغلی قرار می دهند:

  • همان‌طور که گفتیم کارشناس بیمه باید اطلاعات بیمه‌گذار را در نرم‌افزارهای بیمه‌ای ثبت کند پس فردی که به عنوان کارجو به دنبال این شغل است باید مهارت کار با کامپیوتر در سطح قابل قبولی را داشته باشند. او باید بر ICDL و کار با اینترنت تسلط کافی داشته باشد.
  • داشتن روابط عمومی خوب یکی از ویژگی‌های اصلی این شغل است. او با اقشار مختلف جامعه در ارتباط است و درعین‌حال با همکاران خود نیز تعامل زیادی دارد پس داشتن رفتار مناسب اهمیت زیادی دارد. دراین‌بین آشنایی با اصول روانشناسی در برخورد با افراد مختلفی که در شرایط متفاوت هستند نیز می‌تواند کمک‌کننده‌ باشد.
  • کارشناس بیمه باید فردی جزئی‌نگر باشد. در همه مراحل از زمانی که بیمه‌گزار بیمه می‌شود تا زمانی که بخواهد پوشش بیمه‌ای خود را از شرکت دریافت کند ، در همه این مراحل لازم است که کارشناس بیمه به جزییات توجه کافی داشته باشد. مثلاً بیمه بدنه یک اتومبیل را در نظر بگیرید که کارشناس بیمه تصادفات هنگام بررسی و تعیین خسارت باید به تاریخ تولید خودرو، سن مالک، سابقه جرائم رانندگی او و حتی سوابق بیماری‌های مختلف فرد توجه کند. در هنگام پرداخت خسارت نیز می‌بایستی به نحوه تصادف، مقصر بودن و همه عوامل مؤثر بر تصادف توجه کافی داشته باشد.
  • با توجه به همه مواردی که در بالا گفتیم باید بگوییم مهارت تصمیم‌گیری یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که یک کارشناس بیمه باید داشته باشد. او باید با توجه به شرایط موجود و فاکتورهای مختلف آن درباره میزان پوشش بیمه‌گزار و میزان تعهد شرکت بیمه به او تصمیم بگیرد.
  • در کنار مهارت تصمیم‌گیری، مهارت تحلیل مسائل نیز اهمیت زیادی دارد. کارشناس بیمه باید بتواند با توجه به اطلاعات مختلفی که دریافت می‌کند از همه آن‌ها به یک جمع‌بندی درست برسد.

بازار کار و وضعیت استخدام کارشناس بیمه

باتوجه به اینکه بیمه موجب آرامش خاطر صاحبان واحدهای صنعتی و سایر افراد شاغل شده‌ و از ضرر و زیان به اقتصاد جامعه جلوگیری می‌کند، در کشور ما یک صنعت رو به رشد به‌حساب می‌آید. این روزها انواع مختلف خدمات بیمه‌ای تنوع زیادی پیدا کرده و می‌تواند همه نیازهای افراد در همه اقشار جامعه را پاسخ دهد. به نظر می‌رسد با رشد خوب این صنعت در سال‌های گذشته و ادامه‌دار بودن آن شاهد گسترش بازار کار بیمه در کشور خواهیم بود.

کارشناس بیمه در چه سازمان‌هایی استخدام می‌شوند؟

همان‌طور که اشاره شد کارشناسان بیمه در مراكز دولتى، مراكز غيردولتى استخدام شوند و یا بصورت خوداشتغالى فعالیت نمایند. محل اصلی کار آن‌ها در دفتر کار است اما گاهی لازم است برای بررسی و ارزیابی خسارت به محل حادثه و… بروند.

علاوه بر این کارشناسانی که کار بازاریابی می‌کنند (کارشناس فروش بیمه)، ملزم به انجام کار در خارج محل کار خود هستند و باید برای این امر به سازمان‌های مختلف مراجعه کنند. البته این روزها بخشی از این کار نیز به‌صورت تلفنی و اینترنتی انجام می‌شود.

بررسی درآمد و حقوق کارشناس بیمه

غالب بیمه‌هایی که در کشور ما فعالیت می‌کنند مربوط به بخش خصوصی هستند بنابراین میزان دریافتی حقوق و پاداش آن‌ها در اکثر موارد به‌صورت توافقی تعیین می‌شود. در این خصوص قانون مشخصی از سمت سازمان بیمه وجود ندارد. معمولاً کارشناسان بیمه بر اساس مهارت‌ها، سابقه و تحصیلات خود و نیز میزان فعالیت و مسئولیت‌هایی که در آن دفتر بیمه دارند حقوق می‌گیرند که می‌تواند شامل حقوق ثابت یا پورسانت یا ترکیبی از هر دو باشد.

درصورتی‌که فرد، تخصص و اشراف کافی بر این حوزه داشته باشد می‌تواند از این شغل به درآمدهای خیلی خوبی برسد. مثلا درامد کارشناس فروش بیمه می‌تواند رقم مناسبی باشد بخصوص که امروزه از طریق مختلفی مانند بازاریابی تلفنی، ایمیل مارکتینگ و یا شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات می‌توان به جذب مشتری پرداخت. شاید مهم‌ترین عامل در پیشرفت شغلی و کسب درآمد بیشتر در این شغل، تسلط بر امور بیمه‌ای به همراه روابط عمومی خوب برای جلب نظر مثبت مشتری باشد.

در حالت کلی شاغلان در سازمان‌های بیمه تابع قانون استخدام کشوری و قانون وزارت کار (در برخی مراکز خصوصی). شاغلان بیمه بخصوص در بخش دولتی (مثلا کارشناس بیمه تامین اجتماعی) از حق بازنشستگی، مسکن، عیال و اولاد نیز بهره‌مند می‌شوند.

در سایر کشورهای جهان طبق آمارها، درآمد یک کارشناس بیمه‌ در سال 2013 در آمریکا حدود 61 هزار دلار و در انگلستان بسته به سطح مهارت او می‌تواند بین 23 تا 76 هزار دلار باشد.

استخدام کارشناس بیمه

چگونه به عنوان کارشناس بیمه استخدام شویم؟

برای ورود به این شغل، بهتر است افراد پس از تحصیل در رشته مدیریت بیمه یا رشته های مرتبط دیگر با مراجعه به کاریابی مجازی ایران استخدام و جستجوی آگهی های استخدام کارشناس بیمه در تهران و سایر استان های کشور از بازارکار این شغل مطلع شوند. اگر به صفحه استخدام کارشناس بیمه در وبسایت ایران استخدام سری بزنید می‌توانید فرصت‌های شغلی این حوزه را رصد کنید. درحال‌حاضر بسیاری از دفاتر‌بیمه‌ای علاوه بر استخدام کارشناس بیمه، نیاز به استخدام کارمند بیمه نیز دارند. در این خصوص نیز می‌توانید از صفحه استخدام کارمند بیمه دیدن کنید.  با عضویت در پنل کارجویی نیز می‌توانید از آگهی‌های استخدام مشاغل مورد نظر خود به محض انتشار در سایت مطلغ شوید.

جهت عضویت در پنل کارجویی ایران استخدام کلیک نمایید.

چگونه کارشناس بیمه استخدام کنیم؟

چنانچه شما دفاتر نمایندگی بیمه دارید و به دنبال استخدام کارشناس امور بیمه، کارمند بیمه، اعطای نمایندگی و… می‌باشید، می‌توانید آگهی خود را در سایت ایران استخدام درج نمایید. با عضویت در پنل کارفرمایی و درج آگهی استخدام خود می‌توانید نیروی متخصص و مورد نیاز خود را از بین کارجویان استخدام نمایید.

جهت عضویت در پنل کارفرمایی و درج آگهی استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

کارشناس بیمه شغلی با بازار کاری وسیع است که در سال‌های اخیر رشد خوبی نیز داشته است. وظیفه او بررسی شرایط بیمه‌گزار، تعیین شرایط بیمه و سقف تعهدات شرکت بیمه، بازرسی و تعیین میزان خسارت و مواردی ازاین‌دست است. به دلیل ارتباط این کارشناسان با افراد و نهادهای مختلف، داشتن روابط عمومی خوب، علاقه به کار بیمه، مشاوره و مشورت با کارشناس بیمه که سابقه کار زیادی در شرکت های‌بیمه دارد و مطالعه کتاب هاب موجود در زمینه بیمه‌ یک الزام محسوب می‌شود.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس بیمه در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا