کارجومعرفی مشاغل

دارویار کیست؟ شرح وظایف دارویار

زمان مطالعه: 7 دقیقه

چگونه دارویار داروخانه شویم؟

اگر دقت کرده باشید امروزه بیشتر مشاغلی که می‌شناسیم یا با آن‌ها سروکار داریم، مشاغلی هستند که با مجموعه مختلفی از افراد یا سازمان‌ها همکاری می‌کنند. برخلاف گذشته که بسیاری از افراد به تنهایی می‌توانستند کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند، امروزه این کار تقریبا سخت و حتی غیر ممکن شده‌است. تا جایی که حتی مستقل‌ترین مشاغل نیز با افرادی به طور غیرمستقیم در ارتباط هستند. این موضوع در مورد اکثر مشاغل از جمله مشاغل مرتبط با داروخانه و یا امور دارویی نیز صادق است. اگر به داروخانه مراجعه نموده‌باشید حتما متوجه تعدادی زیادی افراد در آنجا شده‌اید. یکی از این افراد دارویار داروخانه است. اگر با شغل دارویاری آشنا نیستید و یا نمی‌دانید دارویار کیست با این نوشته همراه شوید تا برخی از اطلاعات مرتبط با این شغل را به دست آورید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

دارویار کیست؟

در پاسخ به سوال دارویار چیست و یا دارویار یعنی چه بد نیست ابتدا به بررسی واژه‌ای این شغل بپردازیم. دارویار به انگلیسی Pharmacist و Pharmacist technician ترجمه می‌شود. البته معادل دقیقی برای این واژه به انگلیسی وجود ندارد و بیشتر از تکنسین دارو برای دارویار استفاده می‌شود. در ایران نیز نسخه‌پیچ و تکنسین دارو از واژه‌های مترادف با دارویار هستند. احتمالا با این واژه‌ها تا حدودی متوجه ماهیت شغل دارویار شده‌اید. بر این اساس می‌توان گفت دارویار فردی است که زیرنظر داروساز برای تهیه و توزیع دقیق داروهای بیماران کار می‌کند.

چگونه دارویار شویم؟

دارویاری نیز الزامات و روش‌های تحصیلی خاص خود را دارد. یکی از این الزامات یا روش‌ها انتخاب رشته دارویاری است:

رشته دارویاری چیست؟

یکی از بهترین روش‌ها برای گرفتن مدرک دارویاری، انتخاب رشته دارویاری است. اما در حال حاضر رشته دارویاری در دانشگاه علمی کاربردی ارائه می‌شود و بسیار محدود است. چنانچه در تهران این رشته‌ تنها در دو دانشگاه علمی کاربردی پزشکی ابن سینا و شرکت خدمات بهداشتی و درمانی خاتم الانبیا ارائه می‌شود. رشته دارویاری اهواز در دانشگاه علمی کاربردی و رشته دارویاری در مشهد در دانشگاه علمی کاربردی هلال احمر از دیگر دانشگاه‌های علمی کاربردی در شهرستان‌ها است که رشته دارویاری در آن‌ها ارائه می‌شود. با توجه به این توضیحات برای شرکت در رشته دارویاری دانشگاه ازاد می‌توانید از طریق سوابق تحصیل و بدون شرکت در کنکور برای این دو مرکز اقدام کنید. فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی برای دریافت رشته دارویاری کارشناسی ناپیوسته می‌توانند در صورت دارا بودن مدارک و شرایط لازم به دانشگاه‌های پذیرنده مراجعه کنند.

دروس رشته دارویاری

برخی از دروس رشته دارویاری علمی کاربردی عبارت است از:

  • آشنایی با بیماری‌ها
  • نسخه‌خوانی
  • اصل تغذیه
  • تداخل دارویی
  • خدمات داروخانه
  • داروشناسی و مهارت‌های نسخه‌پیچی
  • آمار حیاتی و …

کتابهای رشته دارویاری

کتاب‌های دارویاری شامل کتاب‌های زیادی است برخی از کتاب‌های مهم این رشته عبارت است از:

  • داروشناسی و مهارت‌های نسخه‌پیچی
  • آمار حیاتی و روش‌های تحقیق
  • درسنامه جامعه داروخانه
  • تکنسین داروخانه
  • فارماکولوژی و …

برخی معتقدند کتاب داروشناسی و مهارت‌های نسخه‌پیچی مهم‌ترین کتاب دارویاری محسوب می‌شود.

دوره دارویاری

علاوه‌بر شرکت در دانشگاه‌های علمی کاربردی متقاضیان می‌توانند با شرکت‌ در دوره دارویاری، آموزش لازم در این زمینه را نیز کسب کنند. دارویاری جهاد دانشگاهی ازجمله این دوره‌ها است. علاوه بر این برخی از موسسات آموزشی نیز به صورت حضوری یا آنلاین اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی یا ارائه برنامه دارویار در قالب نرم افزار و… می‌کنند. برای شرکت در این دوره‌ها حتما به معتبر بودن موسسات و مدارک آن‌ها توجه داشته باشید.

دارویار

چه مراکزی دارویار استخدام می‌نمایند؟

فرصت‌های شغلی برای دارویار با شرکت‌ها و یا مراکز دارویی مرتبط است. این شرکت‌ها یا فرصت‌ها عبارت است از:

  • داروخانه
  • شرکت‌های دارویی
  • بیمارستان‌ها
  • کلینیک‌ها
  • درمانگاه‌ها
  • سازمان تامین اجتماعی

دارویار به صورت آنلاین نیز می‌تواند با برخی از مراکز دارویی همکاری داشته باشد. استخدام در داروخانه‌های آنلاین تهران یا سایر شهرها نمونه‌ای از این فرصت شغلی است.

مهارت های دارویار چیست؟

دارویار نیز باید به مانند هر فرد شاغلی واجد برخی از مهارت‌هی مرتبط با شغل خود باشد. برخی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای دارویار عبارت است از:

توجه به جزئیات

دارویاران باید در کارهای روزانه خود دقت بالایی از خود نشان دهند. دارویار از لحظه تولید تا زمان تجویز داروها مستلزم این است که به تمام جزئیات دقت کند.

مهارت‌های ارتباطی و بین فردی عالی

هر دارویار واجد شرایط باید دارای مهارت‌های ارتباطی با کیفیت باشد. مهارت‌های ارتباطی عالی شما را قادر می‌سازد تا با بیماران و پرسنل دارویی تعامل سازنده داشته باشید.

مهارت‌های قوی در علوم و ریاضیات

ریاضی جز مهارت‌هایی است که برای دارویاران لازم است. به عنوان یک دارویار، باید توانایی هوشی لازم در کسب این علوم را داشته باشید.

توانایی انجام چند کار

توانایی انجام چند کار یک مهارت قوی است که به کارفرمایان نشان می‌دهد شما علاقه‌مند به کار هستید. دارویار بودن به این معنی است که شما مسئول انجام بیش از یک وظیفه و به شیوه‌ای راحت هستید.

مهارت‌های کامپیوتری

دارویاران باید مهارت‌های کامپیوتری لازم را داشته باشند تا به آنها کمک کند در محل کار خود بهره‌وری داشته باشند.

شرح وظایف دارویار

وظایف دارویار یا تکنسین دارو چندان آسان نیست؛ زیرا این وظایف ممکن است بر اساس محل فعالیت دارویار اعم از داروخانه، تامین اجتماعی و بیمارستان متفاوت باشد. از این رو ما وظایف دارویار را به طور نمونه و بر حسب محل فعالیت‌های او شرح داده‌ایم:

شرح وظایف دارویار داروخانه

وظایف دارویار در داروخانه را می‌توان شامل وظایف زیر دانست:

  • بررسی سفارش‌ها و نسخه‌های دارو
  • تهیه برچسب‌ها
  • محاسبه مقادیر
  • سازماندهی و یا آماده‌کردن داروها برای داروسازان
  • حفظ سوابق پزشک با ثبت و بایگانی دستورات و نسخه‌های پزشک

شرح وظایف دارویار تامین اجتماعی 

دارویار تامین اجتماعی فردی است که در سازمان تامین اجتماعی فعالیت می‌کند. افرادی که تمایل به فعالیت در زمینه دارویاری تامین اجتماعی دارند باید در آزمون استخدامی این سازمان شرکت کنند. وظایف این فرد یا افراد را که در بخش‌های دارویی، بیمه و سایر بخش‌های مرتبط سازمان مشغول فعالیت می‌شوند، می‌توان شامل وظایف زیر دانست:

  • بررسی وضعیت دارویی و نیازهای دارویی در داروخانه‌های تحت پوشش
  • همکاری با شرکت‌های دارویی مرتبط با سازمان
  • تهیه لیست اقلام دارویی مورد نیاز
  • سازماندهی داروها بر حسب شرکت‌ها و داروخانه‌های مرتبط با سازمان

شرح وظایف دارویار بیمارستان

وظایف دارویار در بیمارستان نیز به مانند دارویار داروخانه مرتبط با با امور دارویی است. اما دارویار بیمارستان وظایف وسیع‌تری دارد از جمله:

  • آماده‌سازی داروهای مربوط به بخش‌های مختلف بیمارستان
  • قیمت‌گذاری نسخه‌های بیماران
  • آماده کردن داروها از نظر قیمت، برچسب، کد گذاری و…
  • مرتب کردن داروها و قرار دادن آن‌ها در قفسه‌های مربوطه
  • بسته‌بندی داروها
  • همکاری با سایر پرسنل داروخانه
  • رعایت دستورالعمل‌ها و ضوابط مربوط به داروخانه و بیمارستان

دارویار

طرح دارویاری چیست؟

موضوع داروها و رساندن آن به دست مردم یکی از مشکلات اصلی میان دارویاران و بیماران است. عمده‌ترین مشکل مربوط به قیمت داروها است. علیرغم آنکه داروها از یارانه دولتی برخوردار بودند؛ اما به دلیل مشکلاتی که در این زمینه وجود داشت، دارو با قیمت بالا به دست مردم می‌رسید. در واقع مشکلاتی نظیر قاچاق دارو، کمبود داروها و برخی از این مسائل باعث شده بود تا دارویاران نیز دارو را با قیمت بالا به دست مردم برسانند. این مشکلات باعث شد تا در قانون بودجه 1401، مجلس طرح دارویاری را تصویب کند. مطابق با این طرح قرار بر آن شد قیمت داروها به قیمت واقعی خود برسد و تعداد دارو های تحت پوشش بیمه افزایش یابد؛ اما در مقابل این هزینه را بیمه‌گر یا شرکت‌های بیمه پرداخت کنند، نه مردم یا بیماران.

بااین‌حال طرح دارویاری در ابتدای کار است و بسیاری از مردم اطلاعی از آن ندارند. این موضوع از جمله مشکلات طرح دارویاری است که پیش‌بینی می‌شود با گذشت زمان حل شود.

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام نسخه پیچ و تکنسین داروخانه

اگر می‌خواهید آگهی‌های استخدامی را به صورت روزانه جستجو و یا دریافت کنید پیشنهاد ما عضویت در سرویس دریافت آگهی‌های استخدامی از طریق پیامک یا ایمیل است. شما کارجویان می‌توانید با عضویت در ایران استخدام و ثبت نام در این سرویس، تمام آگهی‌های موردنظر را به تفکیک استان و شغل یا رشته تحصیلی دریافت کنید. مانند استخدام رشته دارویاری یا استخدام نسخه‌پیچ در بیمارستان‌هاعلاوه بر این اگر فرصت جستجوی روزانه را دارید می‌توانید با مراجعه به سایت ایران استخدام از دو باکس جستجوی شغل و رشته تحصیلی استفاده کنید.

در باکس جستجوی رشته تحصیلی، جستجو بر اساس رشته تحصیلی صورت می‌گیرد. این سرویس جستجو شامل سه باکس انتخاب استان، انتخاب موقعیت شغلی و انتخاب رشته تحصیلی است. اما باکس بعدی که در صفحه نخست و در کنار منوی کاربری قرار دارد، جستجو بر اساس شغل موردنظر است. در این نوع جستجو شما می‌توانید بسیاری از جزئیات مانند نوع قرارداد، محل کار، مقطع تحصیلی (مانند کارشناسی دارویاری)، جنسیت و.. را نیز مشخص کنید. استخدام داروخانه دولتی، استخدام دارویار اصفهان و… همه و همه در سایت کاریابی ایران استخدام قابل پیگیری است.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای تنظیم رزومه نسخه پیچ 

سرویس‌های ایران استخدام در زمینه تنظیم رزومه شامل استفاده از فرم‌های خالی و رزومه ساز رایگان است. فرم‌ها با رنگبندی و طرح‌های مختلف قابل استفاده برای تمام رشته‌ها هستند. این فرم‌ها همچنین به دو زبان انگلیسی و فارسی و در فرمت‌های word، pdf و powerpoint طراحی شده‌اند.

جهت دانلود فرم خام رزومه در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

رزومه ساز رایگان نیز از جمله سرویس‌های حرفه‌ای در جهت ساخت رزومه است. برای استفاده از این سرویس نیز باید در سایت ثبت‌نام نمایید. رزومه ساز رایگان قابل استفاده برای تمام کارجویان است. شما هر کدام از این روشها را انتخاب کنید می‌توانید رزومه‌ای عالی با اطلاعات کامل اعم از مشخصات فردی، تحصیلی، شغلی و مهارت‌ها را تنظیم کنید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام نسخه‌پیچ و دارویار

درج آگهی در سایت ایران استخدام برای تمامی شهرستان‌های سراسر کشور (به جز مراکز استان‌ها) به صورت رایگان است. کارفرمایانی که بخواهند آگهی‌های خود را در مراکز استان‌ها منتشر کنند (به عنوان نمونه استخدام پرسنل داروخانه، استخدام نسخه‌پیچ در تهران، استخدام نسخه‌پیچ در تبریز، استخدام در داروخانه تهران و یا استخدام دارویار داروخانه در مشهد) می‌توانند از سایر سرویس‌های ایران استخدام استفاده کنند. برای درج آگهی بصورت رایگان یا استفاده از پلن های vip، طلایی، نقره‌ای و برنزی باید به عنوان کارفرما در سایت ثبت نام نمایند. درج آگهی استخدام در ایران استخدام با مزایای زیادی همراه است. از جمله آنکه شما علاوه بر امکان دریافت رزومه از کارجویان، دسترسی به بانک رزومه‌های ایران استخدام نیز خواهید داشت. همچنین در صورت عدم رضایت از بازخورد آگهی استخدام، امکان ارسال مجدد آگهی در سایت و کانال‌های تلگرامی ایران استخدام وجود خواهد داشت.

جهت ثبت نام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

دارویاری شغل جذابی است. این شغل اطلاعات مفیدی جهت آشنایی با داروها فراهم می‌کند اطلاعاتی که ممکن در زندگی شخصی دارویاران نیز مفید باشد. از نظر شغلی نیز دارویاری شغل مناسبی به لحاظ درآمد و بازار کار است. اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که دارویاری نیز به مانند هر شغلی سختی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد. از جمله آنکه دارویاران فاقد صنف هستند و به همین دلیل ممکن است بسیاری از حقوق آن‌ها از جمله سنوات، اضافه کاری، مرخصی استحقاقی و استعلاجی و مواردی از این دست برای آن‌ها نادیده گرفته شود. بنابراین برای ورود به این شغل، تحقیق در رابطه با مشکلات، بازار کار و درآمد آن می‌تواند در موفقیت شما تاثیرگذار باشد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام تکنسین داروخانه در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا