۷ سال پیش

اجرای آزمایشی قانون جامع ایثارگران به کجا انجامید؟
اطلاعات بیشتر

 

نمایندگان مردم تاکید دارند که تصویب آیین‌نامه‌های مربوط به قانون جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران و دائمی شدن آن مشکلات چندین ساله این قشر را مرتفع خواهد کرد.

جهت مشاهده اخبار جانبازان و ایثارگران اینجا کلیک کنید


اجرای آزمایشی قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران در دی ماه سال ۹۱ به مدت چهار سال به تصویب رسید و ابلاغ شد، حال این روزها که به پایان چهارسال اجرای آزمایشی این قانون نزدیک می‌شویم نگرانی‌هایی در مورد دائمی کردن آن یا ادامه اجرای آزمایشی مطرح  است.
نمایندگان ایثارگر مجلس دهم معتقدند اگر احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به تصویب شورای نگهبان برسد این نگرانی رفع می‌شود چراکه نمایندگان بندی به این لایحه افزودند که مربوط به دائمی کردن قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران است، در این بند لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور حتی سعی شده تا کاستی‌های قانون آزمایشی جبران و به امور درمانی، آموزشی، معیشتی و شغلی ایثارگران بیش از پیش توجه شود.
با این حال برخی دیگر از نمایندگان هم به تصویب نرسیدن آیین‌نامه اجرایی قانون جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران در مدت سه سال گذشته را دلیل اجرای ناقص این قانون می‌دانند و معتقدند که پیش از دائمی شدن آن دولت باید آیین‌نامه‌هایی که سه سال مسکوت مانده را به تصویب برساند.
علیرضا رحیمی در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، گفت: آیین‌نامه‌های قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران که به صورت آزمایشی در حال اجراست، در برخی بخش‌ها هنوز مصوب نشده در حالیکه این قانون در بخش‌های قابل توجهی نیازمند آیین‌نامه‌‌ است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل مدیریتی مهم‌ترین مشکل حوزه ایثارگران است، تصریح کرد: جامعه ایثارگران بیش از آنکه درگیر مشکل اعتبارات یا قانون دائمی باشد، نیازمند مدیریت صحیح و اجرای قانون مذکور هستند، در واقع قانون مصوب مجلس که به صورت آزمایشی در حال اجراست هم می‌تواند پاسخگوی نیاز ایثارگران است.
وی ادامه داد: هرچند قانون فعلی هم جوابگوی نیاز ایثارگران هست اما متاسفانه قانون آزمایشی جامع خدمت رسانی به ایثارگران به صورت ناقص اجرا می‌شود و همه دستگاه‌ها نگاه جامعی نسبت به ایثارگران ندارند، بنیاد شهید و امور ایثارگران هم نتوانسته رضایت همه ایثارگران را جلب کند به خصوص با توجه به اینکه ترکیب مختلف ایثارگری در کشور وجود دارد.
رحیمی با بیان اینکه تبدیل قانون آزمایشی جامع خدمت رسانی به ایثارگران به قانون دائمی می‌تواند تاثیر بسزایی در وضعیت جامعه ایثارگران داشته باشد، تاکید کرد: ضرورت تبدیل این قانون آزمایشی به قانون دائمی، تصویب آیین‌نامه‌های این قانون است، متاسفانه عدم تصویب این آیین‌نامه‌ها در موعد مقرر سبب اجرای قانون به صورت آزمایشی شده از این رو احتمال تمدید اجرای آزمایشی آن وجود دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت رفع خلاءهای قانون آزمایشی جامع خدمت رسانی به ایثارگران، تصریح کرد: کمیته ارزیابی قانون متشکل از نمایندگان مجلس و مسئولان و مجریان در بنیاد شهید و امور ایثارگران و سایر نهادها باید ایجاد شود و نواقص قانون را برای دائمی شدن مرتفع سازد تا نیازی به اصلاحیه‌های مجدد نباشد.

علی‌اکبر کریمی هم در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، گفت: قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران هرچند نگاه جامع و یکپارچه‌ای بر دغدغه‌هایی ایثارگران دارد اما آزمایشی بودن این قانون نگرانی‌هایی را برای این قشر به همراه دارد؛ بدین شکل که با اتمام دوره موقت شالوده قانون بر هم ریخته و مجدد مشکلات بروز پیدا کند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری دائمی کردن قانون جامع ایثارگران در احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای، افزود: با توجه به ایراد شورای نگهبان نسبت به کل لایحه احکام برنامه‌های توسعه‌ای، مجلس دهم مجدد اصلاحاتی روی این لایحه انجام داد و به تصویب رساند که امید است با تایید نهایی آن در شورای نگهبان، قانون جامع ایثارگران به قانون دائمی تبدیل شود.
کریمی درباره مواد مرتبط با ایثارگران در لایحه احکام برنامه‌های توسعه‌ای، تصریح کرد: در مواردی پیشنهاداتی از جمله تسری بخشی از مزایا و تسهیلات جانبازان بالای ۵۰ درصد به فرزندان شهدا، برای الحاق به قانون دائمی جامع خدمت رسانی به ایثارگران در مجلس مطرح بود که در احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای به این قانون افزوده شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تمام خدمات و تسهیلاتی که از ابتدای پیروزی انقلاب به خانواده شهدا، آزادگان، جانبازان، رزمندگان و مدافعان حرم ارائه شده نمی‌تواند جبران کننده و پاسخگوی ارزش معنوی و خساراتی باشد که به ایثارگان و خانواده‌هایشان وارد شده است، گفت: با این حال وظیفه حاکمیت است که به منظور پاسداشت از ایثار و تقویت و حفظ روحیه ایثارگری و گذشت در کشور خدماتی را به این قشر ارائه کند.
وی با بیان اینکه میزان حمایت از ایثارگران به مقدورات و بودجه کشور بستگی دارد، یادآور شد: در قانون دائمی جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران سعی شده تا حداکثر خدمات با عنایت به مقدورات کشور به آنان ارایه شود.
کریمی یادآور شد: در بند خدمت رسانی به جامعه ایثارگران در احکام برنامه‌های توسعه‌ای به همه حوزه‌ها از جمله اشتغال، تحصیل، درمان و مسائل فرهنگی ایثارگران توجه شده است.
سخنگوی فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین جلسه این فراکسیون گفت: در روزهای اخیر فراکسیون ایثارگران جلسه‌ای با رئیس بنیاد شهید امور ایثارگران داشت که به طور مفصل توضیحاتی درباره جامعه ایثارگران مطرح شد و هماهنگی‌هایی برای پیگیری‌های بعدی صورت گرفت.
جعفرزاده‌: عدم‌ اجرای قانون‌ جامع‌ ایثارگران به‌‌بهانه نداشتن آیین‌نامه‌ اجرایی/‌دولت آیین‌نامه‌هایی که سه سال مسکوت‌ مانده را مصوب‌کند
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی همچنین در خصوص قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران، گفت: در دولت گذشته و دولت فعلی نسبت به اجرای قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران ضعیف عمل شد، در واقع این قانون به حدود ۱۷ آیین‌نامه نیاز دارد که دولت باید آنها را به تصویب برساند.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران در سه سال گذشته ۱۴ آیین‌نامه مربوط به قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران را تصویب کرده اما در کمیسیون‌های دولت معطل مانده است، متاسفانه دستگاه‌های اجرایی نیز به بهانه نداشتن آیین‌نامه برخی از مواد قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران را اجرا نمی کنند.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید اقدام جدی در این زمینه داشته باشد، گفت: دولت باید با تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران از این قشر دلجویی کند.
جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به اینکه قانون فعلی ایثارگران به صورت آزمایشی در حال اجراست، گفت: ارائه لایحه قانون دائمی جامع خدمت رسانی به ایثارگران به طور قطع می توانست از دائمی کردن این قانون توسط مجلس در احکام برنامه‌های توسعه‌ کشور موثرتر باشد.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در دولت قبل حتی اجازه ابلاغ قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران داده نشد اما دولت فعلی که این قانون را ابلاغ و عملیاتی کرد باید توجه داشته باشد که قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران بدون آیین‌نامه‌هایی اجرایی اثر موثری بر جامعه ایثارگری نخواهد داشت.
وی ادامه داد: در لایحه احکام برنامه‌های توسعه‌ کشور سعی شده تا بسیاری از اشکالات قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگارن که هم اکنون به صورت آزمایشی در حال اجرا است مرتفع شود.
وی یادآور شد: در  احکام برنامه‌های توسعه‌ کشور، تشابهات قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه ایثارگران و قانون آزمایشی جامع خدمات رسانی به ایثارگران در بخش آموزش، درمان، نحوه جذب و استخدام و حوزه خدمات و رفاه ادغام و مشکلات رفع شده است.
نایب رئیس فراکسیون ایثارگران در مجلس شورای اسلامی، همچنین از تدوین بسته پیشنهادی در لایحه برنامه ششم توسعه در خصوص ایثارگران خبر داد.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=659860
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد