۱۰ سال پیش

استخدام ۴۰۰۰ قاضی در دستگاه قضا

نامشخص
سابقه نامشخص
نامشخص

منقضی شده
اطلاعات بیشتر
بروزرسانی

مطابق برنامه پنج ساله توسعه بناست که 4 هزار قاضی به جمع قضات اضافه شود

 

آیت‌الله "صادق آملی لاریجانی" رئیس دستگاه قضا در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی که صبح امروز در حوزه ریاست قوه قضاییه برگزار شد ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: بسیار مسرورم که امروز در محضر کارآموزان قضایی حاضر شده‌ام و چهره‌های جوان و مصمم و با نشاط شما انشالله نوید نو شدن دستگاه قضایی را خواهد داد.

وی ادامه داد: در عظمت منصب قضاوت تردیدی نیست اما هر چه این مقام عزیمت، وظایف و مسئولیت‌های آن نیز عظیم‌تر و خطراتی که در مسیر پیش روی قضات است بزرگتر است و این در حالی است که جهل و ندانستن و خطر هواهای نفسانی از اهم این خطرات است.

آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: کاری که انجام شده تلاش برای ورود جمع زیادی از قضات جوان به دستگاه قضایی است که این کار کمبودهای نیرو را جبران و در جهت کاهش اطاله دادرسی مثمرثمر واقع خواهد شد.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: مطابق برنامه پنج ساله توسعه بناست که 4 هزار قاضی به جمع قضات اضافه شود که در قبل از برنامه پنج ساله حدود 8 هزار قاضی داشتیم و امیدواریم این قضات باعث ارتقاء دستگاه قضا شوند.

آیت‌الله لاریجانی ادامه داد: منصبی که شما به آن تکیه می‌زنید منصب بسیار بالایی است چرا که هم در متون دینی و هم در قانون اساسی به آن اشاره شده و لذا در عظمت منصب قضاوت تردیدی وجود ندارد بنابراین قاضی حق اگر می‌خواهید شقی نباشد باید وصی نبی باشد و این در روایات متعددی ذکر شده است.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: در باب یازدهم و اصول 156 به بعد قانون اساسی جمهوری اسلامی مسئولیت‌ها و اختیارات وسیعی برای قضات در نظر گرفته شده است بنابراین باید در نظر داشته باشیم که امروز می‌خواهیم به سمت بسیار مهمی تکیه بزنید.

وی افزود: قاضی برای انتخاب رویه درست و صحیح باید اطلاعات کافی نسبت به قانون و فتوای علما داشته باشد چرا که در جاهایی که خلاء قانونی وجود دارد باید به فتوای علما و اسلام مراجعه کرد بنابراین قاضی نمی‌تواند به بهانه‌ این که مطلبی را در قانون نیافته از اعلام رأی استنکاف کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: حضار باید نسبت به قوانین مجازات اسلامی و آیین‌ دادرسی کیفری و سایر قوانین اطلاعات وسیعی داشته باشند چرا که در برخی قوانین از جمله قانون مجازات اسلامی تغییراتی ایجاد شده که باید حضار به آن اشراف کافی داشته باشند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه فهم فتوا اهمیت بسزایی دارد تصریح کرد: فهم فتوا کار دشواری‌ است و لذا تلاش موجدانه‌ای نیاز دارد که قاضی هم قوانین را و هم فتوا را درک کند و این مهم چیزی نیست که با چند ماه به دست آید، بنابراین توصیه جدی من به شما این است که سعی کنید دانش قضایی خود را نو کنید و رکود نداشته باشید چرا که این امر فسادآور است.

وی با بیان اینکه مسندی چون قضاوت مجال بیشتری را برای ظهور هواهای نفسانی ایجاد می‌کند اظهار داشت: واضح است که وظیفه نخست قضات در مقام حکم و قضا اجرای عدالت است اما مراقب باشید افراد و مقامات بلند پایه به سراغتان می‌آیند بنابراین برای احیاء عدالت آماده باشید و در برابر دایره قدرت و ثروت بایستید.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: یکی از مجاری که فقرا در آن محروم می‌شوند مقام قضاوت است بنابراین آنها را دریابید و نگذارید خدای ناکرده اغنیا شما را با پول وثروت خود جذب کنند.  

آیت‌الله آملی لاریجانی اضافه کرد: در جمهوری اسلامی پذیرفته شده نیست که حاکم ما به فقیر و مضمونی که به دنبال طلب حق خود آمده اجحاف کند چرا که شما فرماندهان نظام هستید.

وی افزود: استقلال قاضی هم در شرع و هم در قانون اساسی مورد توجه واقع شده و جای قضات را کسی نمی‌تواند بگیرد بنابراین شما در معرض امتحان مهمی قرار گرفته‌اید و مراقب باشید و با نیت و غضب در اعلام احکام شما ورود نداشته باشد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه نو شدن دانش قضایی اهمیت بسزایی دارد اظهار داشت: معاونت آموزشی برنامه‌هایی را در طول خدمت شما فراهم آورده تا هم آموزش‌های قضایی را کسب و هم معلومات خود را بهبود بخشید، بنابراین استقلال خود را حفظ کنید و چنانچه در مواردی مشورت کنید این امر منافاتی با استقلال شما ندارد.

آیت‌آلله آملی لاریجانی تصریح کرد: چنانچه اجرای حکم صادره موجب وهم عمومی به کل کشور شود باید ملاحظه کرد چرا که هیچ چیزی مثل حفظ بنیان جامعه اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه اخلاق برتمام عرصه‌های زندگی مسئله‌ی حیاتی است افزود همه ما در مسیر خطرهای بزرگی در زندگی شخصی و کاری خود قرار گرفته‌ایم و این درحالی‌ست که اخحلاق در تمام تار و پورد زندگی ما دخالت دارد و حتی در دستگاه قضایی اخلاق در علم قاضی هم درگیر بوده چرا که روشنایی درونی فرد در حل مسئله هم تأثیر می‌گذارد.

رئیس دستگاه قضا در پایان خاطر نشان کرد: مراقب باشید که دچار غفلت نشوید چرا که روزی حسرت خسارت را افراط می‌کنید بنابراین ما باید باور کنیم که درمسیر بی‌نهایتی در حرکتیم. 

گفتنی است حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی معاون اول قوه قضاییه در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی حضور داشت.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=63333
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد
× iranestekhdam logo

دریافت آگهی در اپلیکیشن

دانلود برنامه