۷ سال پیش

بررسی اما و اگر افزایش کیفیت خدمت سربازی

منقضی شده
اطلاعات بیشتر

 

مساله افزایش کیفیت سربازی و مشکلات و موانع بهبود بخشیدن به این خدمت‌رسانی در جلسه مجمع نمایندگان استان تهران بررسی شد.

جهت ورود به صفحه اصلی اخبار نظام وظیفه و معافیت خدمت سربازی اینجا کلیک کنید


محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در توضیح  مجمع نمایندگان استان تهران، گفت: این جلسه با حضور نمایندگان عضو مجمع از کمیسیون‌های مختلف حقوقی قضایی، آموزش و تحقیقات، فرهنگی، اجتماعی و امنیت ملی و مهمانانی از جمله سرهنگ حلوایی معاون سابق معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی، عبدالله‌زاده مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تعدادی از فعالان کمپین بهبود خدمت سربازی در مورد افزایش کیفیت خدمت سربازی برگزار شد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در این جلسه بر لزوم بررسی همه جانبه ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی سربازی تاکید و درخصوص نیاز اصلاح قانون نظام وظیفه نیز پیشنهادات همه جانبه و غیرسلیقه‌ای مطرح شد.
وی افزود: نمایندگان دراین جلسه بر ضرورت همکاری و هماهنگی با مسئولان ستاد نیروهای مسلح برای هر نوع تغییر در مورد خدمت سربازی تاکید کردند، تا با همافزایی و همفکری دوره خدمت سربازی را به دوره خدمت مفید تبدیل کرد، همچنین به موجب انجام اصلاحات آسیب‌ها نیز کاهش یابد.
صادقی یادآور شد: گزارش آماری نیز در مورد سربازان غائب ارائه شد، براساس این گزارش که از سوی پایگاه رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شده بود از ۳ میلیون سرباز غائب ۴۰ درصد برخلاف عقیده عمومی که جز اقشار پردرآمد جامعه‌اند، از خانواده‌های فقیر و بی‌بضاعت هستند، در حقیقت این افراد به دلیل مشکلات اقتصادی وتامین معاش خانوده از رفتن به سربازی فرار کرده‌ اند.
این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: نگاه سیاست‌گذارانه بر خدمت سربازی لازم است تا آثار این خدمت بررسی شود، در این جلسه همچنین در خصوص مشکلات سربازان نظام وظیفه تحصیل‌کرده مباحثی مطرح شد که پیشنهاداتی هم در قالب استفاده از ظرفیت این سربازان از سوی فعالان کمپین مذکور مطرح شد.
عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران، افزود: مسله بهبود و افزایش کیفیت خدمت سربازی پیگیری خواهد شد، به خصوص با مسئولان نظام وظیفه طی جلساتی موضوعات را طرح و بررسی خواهیم کرد.

انتقاد از اعمال سلیقه‌ای قوانین خدمت سربازی
گفتنی است سرهنگ حلوایی نیز در جلسه مذکور به مشکلات قانونی نظام وظیفه اشاره کرد و گفت: آنچه که در چند سال گذشته در خصوص خدمت سربازی و به ویژه معافیت از خدمت اتفاق افتاده متاسفانه اعمال قوانین سلیقه‌ای مانند معافیت بر مبنای وزن سربازان و معافیت سه برادری بوده است که بر مبنای معافیت سه برادری حدود ۴۰۰ هزار نفر از خدمت معاف شدند.
سرهنگ حلوایی ضمن انتقاد از عدم اجرای برخی مصوبات قانون نظام وظیفه عمومی، گفت: برخی قوانین مانند هم‌ترازی حقوق مشمولین به میزان ۶۰ تا ۹۰ درصد کارکنان هیچ گاه اجرا نشده  که این موضوع تبعات منفی را به جا گذاشته است.

تاثیر مثبت خدمت سربازی بر فقر/ ادامه تحصیل ۵۰ درصد از دانشجویان برای فرار از سربازی
عبدالله زاده مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در ادامه به مشکلات و مسائل ناشی از خدمت سربازی اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته خدمت سربازی بر فقر تاثیر دارد، متاسفانه ۴۱۸ هزار سرباز غائب جز دهک پایین جامعه و تنها ۲۰۰ هزار سرباز غائب جز دهک بالای جامعه هستند
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: طق بررسی‌های آماری ادامه تحصیل نیز در بین ۵۰ درصد از دانشجویان به عنوان انگیزه عدم خدمت در دوره سربازی است، متاسفانه سربازان بر سر راه ازدواج جوانان هم موانعی به وجود آورده است.

ارائه پیشنهادات از حذف سربازی تا آسیب‌شناسی قوانین
مهدی شیخ نماینده مردم تهران نیز دراین جلسه پیشنهاد حذف سربازی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های درونی ستاد نیروهای مسلح را مطرح کرد و اصلاح قوانین نظام وظیفه عمومی را نیز به عنوان راهکار کوتاه مدت ارائه کرد.
سهیلا جلودارزاده اما وجود خدمت سربازی را به دلیل موقعیت استراتژیک کشور در منطقه لازم دانست و گفت: باید راهکارهایی برای اشتغال زایی سربازان در دوران خدمت بررسی و ارائه شود، در این زمینه می‌توان مانند سال‌های گذشته سپاه دانش و سپاه بهداشت را برای دوره های خدمت سربازی تعریف کرد.
علیرضا رحیمی دیگر نماینده تهران اما بر هم‌افزایی و هماهنگی کمپین بهبود خدمت سربازی با ستاد نیروهای مسلح تاکید کرد و گفت: لازمه اجرای قوانین سربازی جلب رضایت این ستاد است لذا با رسمیت بخشیدن به این کمپین همفکری و همکاری‌ها باید گسترده شود.
داوود محمدی نیز انجام کار تحقیقاتی به عنوان مقدمه تغییر شکل سربازی را ضروری دانست و گفت: باید با افزایش آگاهی بخشی تاکید شود که نباید به خدمت سربازی تنها از یک بعد نگریسته شود تا برای رفع پدیده‌های اجتماعی بتوان زودتر به نتیجه واحد رسید.
محمد جواد فتحی بر اصلاح رفتار اجتماعی تاکید کرد و گفت: پیچیدگی مساله سربازی نباید اجازه دهد که قوانین نظام وظیفه عمومی نقض شود بنابراین برای ایجاد عدالت و برقراری احساس عدالت درجامعه این مسئله از دو بعد باید پیگیری شود که نخست آسیب‌شناسی قوانین و مقررات فعلی در شکل و ماهیت و دومین بعد، انجام مطالعات آماری و نظری دقیق و مطالعات تطبیقی ضروری است.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=623791
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد