۷ سال پیش

برگزاری همزمان آزمون منصب قضاوت در ۱۹ استان کشور
اطلاعات بیشتر
بروزرسانی

رقابت 45 هزار نفر داوطلب برای منصب قضا

جهت مشاهده اخبار آزمون تصدی امر قضا اینجا کلیک کنید


حجت الاسلام علیرضا امینی با اعلام خبر برگزاری همزمان آزمون جذب عمومی برای داوطلبان منصب قضاوت در 19 استان کشور، گفت: در این آزمون 45 هزار نفر از داوطلبان فارغ التحصیل رشته های حقوق با یکدیگر به رقابت می پردازند.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی وقضایی خبرگزاری میزان، حجت الاسلام علیرضا امینی، معاون منابع انسانی قوه قضائیه پس از بازدید از محل برگزاری آزمون منصب قضا در نشست خبری خبرنگاران گفت: امروز آزمون جذب عمومی برای داوطلبان منصب قضاوت در 19 استان کشور به صورت همزمان برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: در این آزمون 45 هزار نفر از داوطلبان فارغ التحصیل رشته های حقوق با یکدیگر به رقابت می پردازند.
این مقام مسئول بیان کرد: در کنار این افراد حدود 2 هزار نفر از فارغ التحصیلان حوزوی در آزمون جذب عمومی در هفته گذشته در قم شرکت کردند که با احتساب جذب 3 هزار نیرو در جذب اختصاصی می‌توان گفت که امسال این رقابت بین 50 هزار نفر از داوطلبان برگزار می‌شود.
معاون منابع انسانی قوه قضائیه در ارتباط با زمان اعلام نتایج این آزمون گفت: آزمون امروز به صورتی تستی برگزار و نتایج آن در اوایل آبان ماه توسط سازمان سنجش اعلام می‌گردد. افراد قبول شده پس از این آزمون در مرحله بعد یعنی آزمون تشریحی حضور می یابند که آزمون تشریحی در 28 آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود و نتایج آن در هفته اول بهمن ماه به اطلاع عموم خواهد رسید.
حجت الاسلام امینی اظهار کرد: از میان کسانی که در مرحله تشریحی موفق شوند دعوت می‌شود که در مرحله بعد یعنی مصاحبه علمی شرکت کنند و نتایج آن مصاحبه علمی در اواخر اسفند ماه امسال اعلام می گردد.در نهایت افراد برگزیده شده در مصاحبه علمی و گزینش‌های علمی و سنجش شخصیت حضور می یابند و پس از آن همراه با افراد جذب شده از طریق جذب اختصاصی، به مدت 1 سال تا 18 ماه در دوره های آموزشی شرکت می کنند.
وی ادامه داد: این افراد پس از گذراندن دوره آموزشی در یک اختبار علمی شرکت می‌کنند و بعد از آن برای افراد برگزیده ابلاغ قضایی صادر می‌شود.
حجت الاسلام امینی تصریح کرد: امسال علاوه بر روال همیشگی، تست‌های آمادگی شخصیت هم گرفته می شود و امیدواریم بتوانیم سال به سال آزمون‌ها را به نحو دقیقتر و بهتری برگزار کنیم. تفاوت آزمون امسال با سال‌های گذشته در اضافه شدن آزمون احراز شخصیت است. البته این روال از نیمه اول سال 94 به آزمون ها اضافه شده ولی اکنون به طور بهتری مرسوم شده است و در بهبود برگزاری آزمون‌ها موثر است.
وی در خصوص برگزاری آزمون جذب تخصصی برای افراد دیگر گفت: این آزمون برای افراد مشخصی برگزار می شود که در برخی دانشگاه‌ها بوده و دارای نمرات بالایی هستند. این افراد از آزمون تستی و تشریحی معاف هستند ولی در باقی مراحل جذب فرقی بین افراد داوطلب نیست.
این مقام مسئول در خصوص آمار داوطلبان زن گفت: داوطلبان زن در سال جاری حدود 15 هزار نفر هستند که حدود یک سوم داوطلبان را شکیل می دهند. این زنان پس از موفقیت در آزمون‌ها در پست‌هایی مثل دادیاری و محاکم خانواده مشغول به خدمت می‌شوند. باید گفت که برای حضور در محاکم 4 سال سابقه کار نیاز است که همکاران زن این سابقه را در دادسراها کسب می کنند.
وی توضیح داد: در حال حاضر حدود 8 درصد قضات کشور را زنان تشکیل می‌دهند. یعنی از بین 10 هزار قاضی حدود 800 نفر آنها زن هستند.
معاون منابع انسانی قوه قضائیه عنوان کرد: به طور معمول ما 1هزار نفر را در طول دو یا سه سال گذشته جذب کرده ایم که البته بنابر 800 نفر بوده است. اما گاهی امتیازات افراد به گونه ای است که ما می‌توانیم 200 نفر بیشتر جذب کنیم. در حال حاضر 1 هزار 700 نفر در دوره های آموزشی ما در 11 مرکز مشغول هستند که تا پایان سال 1هزار و 100 نفر از این افراد ابلاغ قضایی می‌گیرند.
حجت الاسلام امینی در ارتباط با نقش دانشگاه علوم قضایی در تامین قضات دستگاه قضا گفت: دانشگاه علوم قضایی سالانه 150 تا 200 نفر قاضی را در اختیار دستگاه قرار می‌دهد البته امسال یا سال قبل کمتر از 200 نفر را در این دانشگاه گزینش کرده ایم. در آنجا دانشجویان دوره‌های آموزشی را می بینند و برای تکمیل آموزش‌ها در 11 مرکز آموزشی قوه قضائیه دوره‌های آموزشی خود را طی می‌کنند.
وی گفت: از طریق دانشگاه ها حدود یک پنجم افراد و حدود چهار پنجم دیگر از طریق مراکز آموزشی جذب می شوند. افراد منتخب که ابلاغ قضایی می‌گیرند دارای ابلاغی آزمایشی هستند یعنی استخدام آنها آزمایشی است و دستگاه قضا این حق را دارد که اگر فردی بنا بر ضوابط کار نکرد که بتواند برای آنها ابلاغ قضایی قطعی صادر نکند.
معاون منابع انسانی قوه قضائیه اذعان کرد: در حال حاضر ما در مرکز آموزشی هیئتی داریم به اسم هیئت ممیزی که 8 نفر از اساتید و قضات برجسته در آن مشغول هستند. این هیئت فعالیت قضات را در دوره آموزشی رصد می‌کند و عملکرد و مصاحبه افراد در این هیئت بررسی می‌شود و نتیجه این بررسی ها به عنوان نظر هیئت ممیزی به کمیسیون نقل و انتقالات اعلام می‌شود و اگر عملکرد افراد مثبت بود ابلاغ قطعی برای آنها صادر می‌گردد.
حجت الاسلام امینی گفت: در حال حاضر این هیئت عملکرد 500 نفر را بررسی کرده که مربوط به 7 استان هستند و نتیجه آن به کمیسیون نقل و انتقالات اعلام شده است.
وی در خصوص نیازمندی شورای حل اختلاف به قضات گفت: شورای حل اختلاف بنا بر اصلاحیه صورت گرفته می‌تواند از قضات به صورت مستقل استفاده کند. چون قبلا قضات به صورت پاره وقت در اختیار این شورا بودند. در حال حاضر بیش از 100 نفر را در دو سال اخیر در اختیار این شورا گذاشته ایم و امسال هم 100 نفر دیگر هم به این شوراها اضافه می‌گردد، به طوری که حدود 500 پست برای شوراهای حل اختلاف در نظر گرفته شده است. چون قانون جدید به ما اجازه می‌دهد که قضات بازنشسته در شورای حل اختلاف بتواند مشغول به کار شوند.
معاون منابع انسانی قوه قضائیه درباره اضافه شدن آزمون روانشناسی و تست شخصیت گفت: هر شغل اقتضائات خاص خود را دارد و شغل قضاوت هم همین گونه است. در شغل قضاوت باید آمادگی افراد را برای آن پست بررسی کرد. ما هم این آمادگی را بررسی کرده و به آن توجه می‌کنیم. البته قبلا این روال وجود داشته است اما در وضعیت جدید این روال به طور جدی تر دنبال می‌شود و از اساتید برجسته مرتبط با آن استفاده می‌کنیم. در آن آزمون‌ها آیتم‌های خاصی لحاظ می‌شود و افراد اگر از لحاظ روانشناسی دارای اشکلاتی باشند به ما معرفی می‌شوند.
این مقام مسئول با توضیح درباره اینکه یک سوم قضات کشور در 5 سال گذشته جذب شده اند گفت: در 5 سال گذشته حدود 3هزار 600 نفر قاضی را جذب دستگاه قضا کرده ایم. البته در این مدت چیزی در حدود 1 هزار 20 نفر از دستگاه قضا خارج شده اند. این امر نشان می‌دهد که ما جذب نیروی جدید را لازم داریم، چون پس از 30 سال از تشکیل دادگستری نوین بسیاری از افراد در سن بازنشستگی قرار گرفته اند. هر چند که ما سعی کرده ایم که این افراد را برای مدت بیشتری در دستگاه قضا نگه داریم که تجربه قضایی از دستگاه قضایی خارج نشود اما برخی افراد نهایتا بازنشسته شده و از دستگاه قضایی خارج می‌شوند.
وی بیان کرد: بنابراین، این جذبی که صورت گرفته است با توجه به خروجی‌ها تناسب قابل قبولی دارد. در عین حال یک شاخص دیگر برای جذب قضات وجود دارد و آن تعداد پرونده‌ها است.
حجت الاسلام امینی اظهار کرد: حجم پرونده‌ها در دستگاه قضایی بالا است و اگر بخواهیم این میزان پرونده را بین 10 هزار قاضی تقسیم کنیم چیزی در حدود 1هزار 500 پرونده در سال می‌شود. چون تعداد پرونده هایی که در حال حاضر در دستگاه قضایی در جریان است حدود 15 میلیون پرونده است و به طور متوسط هر قاضی ماهیانه با 150 پرونده درگیر است.
معاون منابع انسانی قوه قضائیه توضیح داد: ممکن است که این تعداد پرونده در آینده افزایش یا کاهش یابد، بنابراین جذب این مقدار قاضی روندی مناسبی است و می‌توان گفت که از نظر کمبود نیروی قاضی از بحران خارج شده ایم.
وی ادامه داد: الان این تفاوت را می‌توان در دادسراها دید که اکثر افراد شاغل در دادسراها نیروهای جوان هستند که این افراد در چند سال اخیر جذب شده اند.همانطور که مطلع هستید نیروهای محاکم باید از مسیر دادسرا عبور کنند و طبیعی است که نیروهای جوان را به دادسراها بفرستیم تا بتوانیم پس از کسب تجربه، این افراد را به محاکم بفرستیم و نیازهای آنها را تامین کنیم.
این مسئول قضایی گفت: با توجه به استقبال از جذب اختصاصی و سطح تحصیلات داوطلبان منصب قضا باید گفت که غالب داوطلبان قضاوت دارای مدرک کارشناسی ارشد بوده و تعدادی هم دانشجو و یا فارغ التحصیل دکتری هستند.
حجت الاسلام امینی تصریح کرد: با توجه به رقابتی سنگین بین داوطلبان انتخاب هزار نفر از بین 50 هزار نفر استاندارد خوبی است و نیروهای خوب و فاضل وارد دستگاه قضا می‌شوند.
وی با اشاره به کمبود نیروی اداری در دستگاه قضا گفت: کمبود ما در دستگاه قضا در حال حاضر در بخش اداری است. هر قاضی باید حدود 2.5 نفر نیروی اداری در اختیار داشته باشد تا این افراد بتوانند خدمات اداری به قضات ارائه کنند.
معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: اگر امسال 500 قاضی جذب شوند وضعیت قابل قبولی است. اما از دولت می خواهیم که اجازه جذب 5 هزار نفر نیروی اداری را بدهد و بودجه آن را تامین کند. اکنون نیمی از پست‌های تصدی ما در بخش اداری بلاتصدی است و اگر نیرو برای قاضی وجود نداشته باشد اطاله دادرسی به وجود می‌آید.
وی ادامه داد: ما تقاضا داریم از دولت که مجوز جذب نیرو را بدهند که بتوانیم برای جذب 5 هزار نیروی اداری اقدام کنیم. در طول برنامه ششم 3 هزار نیروی اداری در سال باید جذب شود چون بخش اداری ما بسیار مشکل دارد. باید گفت که در بخش اداری در سال گذشته حدود 1 هزار نفر بازنشسته شده اند و امسال هم حدود 550 نفر دیگر بازنشسته می‌شوند.
حجت الاسلام امینی بیان کرد: در حال حاضر میزان جذب قضات با نیروی اداری متعادل نیست و ما به ازای هر یک قاضی حدود 2 تا 3 نیروی اداری احتیاج داریم.
وی در خصوص کمبود نیرو در مناطق محروم گفت: قضات مناطق محروم از محل همین آزمون‌ها انتخاب می‌شوند و افراد منتخب باید بپذیرند که بخش‌های محروم هم نیازمند قاضی هستند. در فرودین سال جاری آزمون برای 5 استان محروم کشور برگزار کردیم که نتایج آن اعلام شده است.
معاون منابع انسانی قوه قضائیه ادامه داد: در این آزمون حدود 2هزار و 600 داوطلب شرکت کردند که حدود 200 نفر از آنها به مرحله مصاحبه رسیده اند. با این تعداد نیرو باز هم در مناطق محروم نیازمند قاضی هستیم و استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان نیاز یادی به قاضی دارند. متاسفانه ماندگاری قضات در مناطق محروم کم است ولی می‌شود با بومی‌گزینی این مشکل را برطرف کرد.
وی گفت: برای استان تهران در حال حاضر 300 نفر قاضی در نظر گرفته شده است و حدود 30 نفر نیز برای شورای حل اختلاف در نظر گرفته ایم.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=673679
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد
× iranestekhdam logo

دریافت آگهی در اپلیکیشن

دانلود برنامه