۹ سال پیش

تغییر نگرش‌های موجود در زمینه اشتغال زنان

منقضی شده
اطلاعات بیشتر

زنان نقش مهمی در خانواده و اجتماع دارند

 مشاور سابق امور بانوان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: لازم است نگرش‌های موجود ودیدگاه‌های فرهنگی در زمینه اشتغال زنان به ویژه فعالیت آنان در عرصه کارآفرینی تا حد زیادی اصلاح شود چراکه بخش قابل توجهی از سرمایه انسانی کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

دکتر فاطمه فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: نظام اسلامی پس از پیروزی انقلاب زمینه‌های بسیار مناسب و فرصت‌هایی را فراهم کرد تا زنان دانش‌آموخته شوند و مهارت‌هایی را کسب کنند. در واقع کمیت دانش‌آموختگی زنان تا حد زیادی افزایش یافت اما آنان نتوانستند سهم خود را در تصمیم‌گیری‌ها ومدیریت کلان کشور به ویژه عرصه‌های اقتصادی به دست آورند.

وی در ادامه گفت: یکی از موانع دسترسی زنان به حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مجموعه نگرش‌ها و باورهای فرهنگی است. برخی افراد حضور اجتماعی زنان را در عرصه‌های مهم و تاثیرگذار برنمی‌تابند و تعابیر و تفاسیر متفاوتی از حضور و نقش آنان در عرصه‌های مختلف خانوادگی و اجتماعی دارند که متاسفانه این نگاه با دیدگاه‌های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری فاصله زیادی دارد.

مشاور سابق امور بانوان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: زنان به اندازه کافی برای قرار گرفتن در حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دانش آموخته هستند اما در این زمینه نیاز به مهارتهای عملی و فرصت‌هایی جهت جلب اعتماد و بروز استعدادها و ظرفیت‌های خود دارند.

فراهانی موانع حقوقی و قانونی را یکی دیگر از چالش‌های زنان برای قرار گرفتن در حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دانست و اظهار کرد: برخی مواد حقوقی و قانونی این فرصت‌ها را برای زنان فراهم نمی‌کنند و محیط پر مخاطره و چالش برانگیزی را پیش روی آنان قرار می‌دهند که البته برخی از این موانع به‌ویژه در حوزه کارآفرینی، عمومی و فراجنسیتی است اما بعضی دیگر عمدتا متوجه زنان است. این موانع دسترسی آنان را به فرصت‌های مناسب در نظام اقتصادی و بازار کسب و کار محدود می‌کند.

وی تاکید کرد: همه نظام‌هایی که به نوعی در اداره جامعه تاثیرگذار هستند باید برای ارتقا و صیانت از نیروی انسانی که وارد حوزه اشتغال شده‌اند تلاش کنند و از آنان حمایت‌های اجرایی و مدنی داشته باشند. علاوه بر آن لازم است زنان با آموزش، مهارت و توان‌افزایی در جهت خدمت به نظام اسلامی، پیشرفت و ارتقای خانواده و جامعه گام‌های جدی و تعیین‌کننده‌ای بردارند.

فراهانی با بیان اینکه زنان نقش مهمی در خانواده و اجتماع دارند، خاطرنشان کرد: موانع پیش روی زنان برای حضور موثر و کارآمد اجتماعی به ویژه دسترسی به حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، عمدتا فرهنگی است.

فراهانی درباره مزایای حضور زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی گفت: در فضای اقتصاد مقاومتی با رویکرد مدیریت جهادی نباید از ظرفیت‌های خاص و کاربردی سرمایه‌های انسانی به ویژه زنان غفلت ورزید و باید از همه فرصت‌های موجود به خوبی استفاده کرد. زنان نقش مهمی در اصلاح الگوی مصرف و ایجاد روحیه تولید و آفرینندگی بین اعضای خانواده دارند. آنان می‌توانند فرزندانی مسوولیت‌پذیر و متعهد تربیت کنند که ارزش آفرین بوده و با کسب مهارت‌های لازم در آینده عناصری توانمند باشند؛ این موارد مبین نقش تربیتی و فرهنگ‌ساز زنان است.

وی افزود: زنان می‌توانند در عرصه‌های مختلف بسته به ظرفیت‌هایی که برای آنان ایجاد می‌شود در حوزه‌های علمی و مهارتی نقش موثری ایفا کنند. بسیاری از کشورها فرصت‌هایی را برای زنان ایجاد کردند تا آنان بتوانند توانایی‌های خود را به منصه ظهور برسانند.

فراهانی تصریح کرد: در ایران نیز در طول تاریخ شاهد نقش موثر زنان در عرصه‌های مختلف به خصوص در حوزه اقتصاد خانواده بوده‌ایم. این نقش همچنان می‌تواند ادامه داشته باشد. در حال حاضر فرصت‌های قانونی مناسبی نیز مانند مشاغل خانگی و مشاغل منعطف وجود دارد که شایسته است با لحاظ اولویتهای ارزشی و نقش‌های بی‌بدیل خانوادگی و اجتماعی زنان در اختیار ایشان قرار گیرد.

مشاور سابق امور بانوان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: این مشاغل به زنان در جهت رشد و پیشرفت فردی کمک می‌کند و بر تحکیم بنیاد خانواده هم تاکید دارد.

فراهانی در پایان تاکید کرد: زنان قطعا نقش مهمی در ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی دارند و می‌توانند با روحیه تعهد و مسئولیت پذیری هم به عنوان عاملی برای ارتقای ظرفیت‌های اقتصادی و هم به عنوان تربیت‌کننده نیروی انسانی نقش آفرین باشند و بین فعالیت‌های خانوادگی و اجتماعی خود تعادل و توازن ایجاد کنند.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=243731
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد