کارفرمامعرفی رشته های تحصیلی

تفاوت های شاخه فنی حرفه ای و کاردانش

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تفاوت فنی حرفه ای و کاردانش چیست؟

دانش آموزان پس از گذراندن پایه نهم متوسطه اول، باید برای ادامه تحصیلات در دوره متوسط دوم انتخاب رشته‌ نمایند. دانش آموزان می‌توانند یکی از رشته‌های شاخه نظری، فنی حرفه ای و کارودانش را جهت ادامه تحصیل انتخاب نمایند. اما فرق کاردانش و فنی حرفه ای چیست؟ در این مطلب از ایران استخدام با تفاوت فنی حرفه ای و کاردانش آشنا خواهید شد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

فرق فنی حرفه ای و کاردانش چیست؟

علی رغم شباهت‌های شاخه فنی و حرفه ای با شاخه کاردانش، تفاوت‌هایی نیز بین این دو شاخه وجود دارد. اگر بخواهیم به مهم‌ترین تفاوت ‌کاردانش و فنی حرفه ای اشاره کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

تفاوت های شاخه فنی حرفه ای و کاردانش
بررسی تفاوت های شاخه فنی حرفه ای و کاردانش

بررسی شاخه فنی حرفه ای

هدف این شاخه تربیت تکنسین و آماده‌ ساختن‌‌ دانشجویانی جهت ادامه تحصیل در رشته‌های علمی کاربردی است. دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در شاخه فنی حرفه ای را دارند معمولا دارای تیپ شخصیتی قراردادی و جستجوگر می‌باشند. این افراد باید قدرت تجسم قوی داشته‌ و در دروس علمی و فنی مهارت داشته‌ باشند. همچنین متقاضیان ورود به این شاخه تحصیلی باید به ابزار، تکنیک و کارهایی که جاذبه‌های فنی،تکنیکی و مهندسی دارند علاقه مند باشند.

مباحث و دروس شاخه فنی حرفه ای بار علمی بیشتری دارند. دوسوم دروس نظری و یک سوم دروس فنی می‌باشند. در شاخه فنی حرفه‌ای 47 رشته فعال تعریف شده‌ است.

مطلب مرتبط: بهترین و پردرآمدترین رشته فنی حرفه ای برای پسران و دختران

بررسی شاخه کاردانش

هدف شاخه کاردانش تربیت کارگر ماهر و نیمه ماهر جهت ورود سریع به بازار کار می‌باشد. دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در شاخه کاردانش را دارند دارای تیپ شخصیتی قراردادی هستند. این دانش‌آموزان علاقه کمتری به دروس و مباحث نظری داشته‌ و بیشتر در کارهای فنی و مهارتی استعداد دارند.

در شاخه کاردانش 150 رشته‌‌ تحصیلی تعریف شده‌ و دوسوم دروس مهارتی و یک‌سوم دروس نظری می‌باشند.

با توجه به مقایسه‌ای که بالاتر انجام شد، امیدوارم فرق کاردانش و فنی حرفه ای برای شما مشخص شده باشد. در ادامه به مقایسه برخی ویژگی های این دو شاخه می‌پردازیم.

کاردانش بهتر است یا فنی حرفه ای؟

اما کدام برای ما بهتر است؟ برای این که پاسخ این سوال را بیابید باید به بررسی تفاوت شرایط هر کدام از این شاخه‌ها بپردازیم:

بررسی شرایط ورود

شرایط ورود به شاخه فنی و حرفه ای از کاردانش دشوارتر است. متقاضیان تحصیل در هنرستان های فنی حرفه ای باید میانگین نمراتشان در برگه هدایت تحصیلی به نسبت بالاتر باشد. متقاضیان ورود به رشته‌های شاخه فنی حرفه‌ای باید در دوران اول متوسطه در دروس ریاضی و کاروفناوری بیشترین نمره را کسب نموده‌باشند.

بررسی سطح دشواری

دروس شاخه فنی و حرفه ای مشکل تر از کار دانش است. در شاخه فنی حرفه ای دروس تخصصی مانند ریاضی، فیزیک و… بیشتر بصورت تئوری آموزش داده‌ می‌شوند. این مورد شاید برای کسانی که بیشتر علاقه دارند مباحث را بصورت عملی آموزش ببینند، مشکل باشد.

دروس علمی و کار عملی

دروس عملی و ساعات کارگاهی شاخه کار دانش بیشتر از فنی و حرفه ای است. در شاخه فنی حرفه ای، 2 روز دروس کارگاهی و 3 روز دروس عمومی و تئوری آموزش داده‌‌ می‌شود. در حالیکه در در شاخه کاردانش 3 روز دروس کارگاهی و 2 روز دروس تئوری آموزش داده می‌شود.

کاردانش یا فنی حرفه ای
کاردانش بهتر است یا فنی حرفه ای؟
ساعات حضور در مدرسه

از آن‌جایی که دروس تئوری هنرجویان فنی حرفه‌ای بیشتر از هنرجویان کارودانش است؛ ساعات حضور در مدرسه برای دانش آموزان فنی و حرفه ای بیشتر است.

تنوع رشته‌ها

رشته های شاخه کار دانش متنوع تر از فنی و حرفه ای است. در شاخه فنی حرفه ای 47 رشته تعریف شده‌ در حالیکه در شاخه کارودانش 150 رشته‌ فعال تعریف شده‌ است و رشته‌ها جزئی تر و تخصصی‌تر می‌باشند.

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

فرق بعدی دانش آموزانی که تحصیلات دوره متوسطه دوم خود را در هنرستان‌های فنی حرفه ای به پایان می‌رسانند می‌توانند تحصیلات عالی خود طبق مسیر زیر پیش ببرند:

شاخه فنی حرفه ای (نظام آموزش عالی)

کاردانی پیوسته (2 سال) ——> کارشناسی ناپیوسته (2 سال) ——> کارشناسی ارشد ناپیوسته (2 سال) ——> دکترای تخصصی (PHD) ——> فوق دکترای تخصصی.

شاخه کارودانش (نظام آموزش مهارتی – علمی کاربردی)

کاردانی فنی حرفه‌ای (2 سال):
1) مهندسی فناوری ناپیوسته (2سال)
2) کارشناسی حرفه ای نا پیوسته (2سال)

آینده شغلی رشته‌های کاردانش و فنی حرفه ای

محتوای درسی و آموزشی هنرجویان کاردانش بر اساس آماده کردن آن‌ها برای ورود به بازار کار بعد از فراغت از دوران دیپلم است. در هنرستان‌های فنی حرفه‌ای، اولویت هنرجویان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و ورود به دانشگاه است. ‌ولی در هر صورت برای هر دو گروه از لحاظ ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از دیپلم محدودیتی وجود ندارد.

همانطور که در بالا به اختصار توضیح دادیم دانش آموزان گروه فنی حرفه ای با درس های محاسباتی و ریاضی بیشتری سرو کار دارند ولی گروه کاردانش بیشتر با دروس فنی. درصورتیکه گروه فنی از لحاظ دروس کارگاهی و فنی قابل مقایسه با دانش اموزان شاخه کاردانش نیستند. هنرجویان کاردانش نسبت به هنرجویان فنی حرفه‌ای برتری دارند.

سخن پایانی

در این مطلب تفاوت‌های شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش در مقطع آموزشی، سطح تخصص و تمرکز آموزشی آنها بیان شد. انتخاب بین این دو بستگی به اهداف و علاقه شما دارد. هر یک از آنها امکانات و فرصت‌های شغلی منحصر به فرد خود را دارند. بنابراین، انتخاب به دقت و با در نظر گرفتن هدف شغلی شما بسیار مهم است. ناگفته نماند همه چیز بستگی به علاقه و استعداد دارد و هیچ چیز مطلق نیست.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدامی و فرصت‌های شغلی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

34 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر من میخوام برم تو نظام با مدرک بالا به نظر شما از کاردانش برم بهتره یا فنی برای رفتن به نظام کدوم رشته بهتره ممنون میشم جواب بدید

    1. درود دوست عزیز
      دانشگاه‌های افسری که با مقطع دیپلم ثبت نام میکنند معمولا دیپلم رشته‌های نظری رو پذیرش دارند.
      برای استخدام در مقاطع درجه داری هم بکاردانی و کارشناسی اکثر رشته ها رو پذیرش دارن و اشاره ای به رشته های کارو دانش یا فنی حرفه ای نمیشه معمولا تو دفترچه. در حالت کلی موارد به صورت دقیق در دفترچه راهنمای آزمون ذکر میشه معمولا.
      در رابطه با ادامه تحصیل و اینکه در چه رشته ای ادامه تحصیل بدین معمولا ما راهنمایی نمیکنیم و بهتره با یک مشاور که در این زمینه مهارت کافی داره صحبت کنید.

  2. سلام من در رشته مکانیک خودرو شاخه فنی حرفه ای درس میخونم قصدم دانشگاه هست کاردانش بهترین فنی ممنون میشم جواب بدین

    1. درود دوست عزیز
      سوالتون واضح نیست. لطفا سوالتونو واضح‌تر بپرسید.

  3. سلام من در رشته کار و دانش هستم برق خودرو و تعمیر موتور و الان میخواهم برای کنکور ثبت نام کنم
    سوال من این است که برای کنکور فقط درس های مربوط به شاخه کار دانش خودم را باید بخوانم؟ یا کتاب های شاخه فنی حرفه ای را هم باید بخوانم؟
    اگر اینکه هردو را باید بخوانم شرایط خیلی سخت میشود
    اما فکر کنم فقط باید درس های مربوط به شاخه ای ک خودم هستم درس های تخصصی شاخه کار دانش خودم رو بخونم نیازی نیست کتاب های تخصصی فنی حرفه ای رو بخونم لطفا راهنمایی کنید دارم واسه کنکور میخونم عجله دارم

    1. سلام دوست عزیز
      بله دوست عزیز چون منابع مطالعاتی کاردانش محدود هست بهتره منابع شاخه فنی و حرفه ای هم مطالعه شوند. اما از آنجاییکه در رابطه با این سوال و اطلاعات صحیح تر، بهتره با مشاوران تحصیلی مشورت داشته باشید.
      با آرزوی موفقیت.

  4. سلام من به رشته کامپیوتر علاقه دارم ولی برا ثبت نام تمام هنرستان های فنی و حرفه‌ای پر بود و الان در شاخه کار و دانش هستم بنظرتون ادامه بدم یا شاخه‌مو تغییر بدم؟و معدلم ۱۸بود در سال نهم

    1. درود دوست عزیز
      ظاهرا میتونید این کارو انجام بدین. اما از آنجاییکه تخصص ما در زمینه کار و اشتغال هست، برای اینکه بتونید راهنمایی بهتر و دقیق تری بگیرید بهتر هست با مشاوره تحصیلی مشاوره بگیرید.
      موفق باشید.

  5. سلام من رشتم کامپیوتر هست و کار و دانش میرم…میگن برای کنکور باید کتاب های فنی حرفه ای رو بخونی
    درسته ؟

    1. درود دوست عزیز
      چون کارودانش منایع تئوری نداره و بیشتر دورس به صورت عملی هستند، منابع مطالعاتی برای کنکور سراسری مربوط به دروس فنی و حرفه ای می‌شوند.
      موفق باشید

  6. سلام خسته نباشید ببخشید یه سوال داشتم ازتون برای معماری فن حرفه ای بهتره یا کار دانش؟؟ لطفا جواب بدین.؟؟؟؟؟

    1. درود دوست عزیز
      اگر قصد ادامه تحصیلات در مقاطع بالاتری دارید معماری فنی حرفه ای پیشنهاد میشه اگر نه دوست دارید سریع وارد بازار کار بشید، معماری کارودانش.
      موفق باشد.

  7. من خودم تو هنرستان فنی و حرفه‌ای گرافیک خوندم دانشگاه هم گرافیک رایانه
    الان دخترم به دلیل علاقه زیاد به هنر رشته گرافیک رو انتخاب کرد ولی متاسفانه ما دیگه تهران نیستیم و اندیشه هستیم و اینجا هم یه هنرستان هست که فنی و گرافیک داره ولی محیطش اصلا خوب نیست من مجبور شدم بنویسمش کاردانش گرافیک رایانه که اصلا دلم راضی نیست و دوست داشتم فنی بره
    حالا قسمت نشد قسمت که نیست امکاناتش نبود .میخوام بدونم کاردانش خوبه ؟ یا نه ؟
    البته دخترممعدلش ۱۹:۹۳ شد ولی خوب به هنر علاقه داره
    از یه نظر میگم مهم نیست دخترم میخواد دانشگاه بره هنر بخونه کلا رشته ای که میخواد بره فرق داره
    اگر زحمتی نیست براتون یه جواب هم بدید

  8. میشه بپرسم اینکه میگین دروس عملی فنی و حرفه ای کمتره چقد کمتره؟؟

    1. درود دوست عزیز
      داخل متن اشاره شده هر کدام 135 ساعت آموزش دارن
      فنی حرفه ای: دوسوم دروس نظری و یک سوم فنی
      کاردانس: دوسوم دروس مهارتی و یک سوم دروس نظری
      موفق باشید.

  9. سلام دختر من میخاد انتخاب رشته کنه تو هنرستان بره گرافیک یا طراحی دوخت بعد شهر ما هنرستان نداره ولی امسال این رشته ها را تو کاردانش بیارن برای مدرسه شهر ما آوردن بنظر شما چقدر بین هنرستان و کاردانش فرق هست

    1. درود دوست عزیز
      مطلب رو خوب بخونید مقایسه شده.
      موفق باشید.

  10. من میخام برم طراحی لباس و فقط مدرسه کاردانش شهرمون طراحی لباس داره و فنی حرفه ایش طراحی دوخت ک من ب دوخت علاقه ای ندارم نمیدونم کدومو برم بهتره
    بعضیا تو خونواده ما ک هنوز ذهن عقب مونده دارن میگن هنرستان بده چ برسه ب کاردانش

  11. ببخشید میشه بگین برای معماری داخلی فنی بهتره یا کاردانش

    1. درود دوست عزیز
      بستگی به علاقه شما داره. اگر دوست دارید تحصیلات آکادمیک داشته باشیدمی‌تونید شاخه فنی حرفه ای رو انتخاب کنید اگ نه دوست دارید سریع وارد بازار کار شوید، کاردانش گزینه بهتری میتونه باشه.
      موفق باشید

  12. سلام وقت بخیر، اگه بخوام در رشته موسیقی تحصیل کنم باید برم کاردانش یا فنی حرفه ای؟

  13. سلام خسته نباشید من قراره انتخاب رشته کنم و رشته کشاورزی میخوام برم ولی نمیدونم برم کارودانش یل فنی حرفه ایبه نظر شما کدوم آیندش بهتره

    1. درود دوست عزیز
      در این رابطه بهتر هست با مشاور تحصیلی مشورت کنید.
      با آرزوی موفقیت

  14. میخواستم بپرسم برای ارایشگری و فیلمنامه نویسی باید برم کدوم رشته فنی حرفه ای یا کاردانش؟

    1. درود دوست عزیز
      بستگی به هنرستانی که انتخاب میکنید داره. اینکه آیا این رشته هارو ارائه میدن یا نه. البته فیلمنامه نویسی رشته دانشگاهی هست تا اونجایی که من اطلاع دارم.
      موفق باشید.

  15. سلام میخواستم بدونم من الان هنرستان فنی حرفه ی میرم برای رشته ی طراحی دوخت ولی خیلی سخت میگیرن و فقط رو مانکن کشی تمرکز دارن بعد قرار شده برم آموزشگاه که مدرک هم میدن همون مدرک کاردانش رو الان میخوام بدونم کدوم بهتر فنی حرفه ی یا کاردانش

    1. درود دوست عزیز
      در این رابطه بهتر هست از مشاوران تحصیلی سوال بپرسید.
      موفق باشید.

  16. چرا اصلا این دو رشته باید وجود داشته باشد در هنرستان کارهای فنی و عملی قاعدتا باید بیشتر از دروس تیوری باشد پس کاردانش و فنی حرفه ای و این دو شاخه کردن برای چیست دیگه .

  17. سلام، رشتم برقه و تصمیم گرفتم کنکور بدم، آیا کتاب کنکور کاردانش با فنی حرفه ای فرق میکنه؟

    1. سلام لطفا من را راهنمایی کنید …اینکه میگن رشته حسابداری حذف شده منظورشون چیه مگه میشه رشته حسابداری حذف شه ….؟؟؟؟؟

      1. سلام دوست عزیز
        این موردی که میفرماییدو چه کسی گفته و منظورشون چی بوده؟ از کجا حذف شده؟ سوالتون واضح نیست.

  18. سلام من امسال باید تایین رشته کنم ولی نمیدونم چه رشته ای بزنم هنوز.
    به رشته کامپیوتر و برنامه نویسی خیلی علاقه دارم آینده اش خوبه بنظرتون؟
    سخته ریاضیش؟

    1. درود دوست عزیز
      هر رشته‌ای سختی‌ها، مشکلات و شیرینی های خودشو داره. در حال حاضر، رشته‌هایی که گفتین جزو پردرآمدترین رشته‌ها بازار کار مناسبی هستن و آینده شغلی خوبی دارن.
      موفق باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا