استخدام دولتیکارجو

امتیاز بومی گزینی چیست؟ (شرایط استفاده از سهمیه بومی در آزمون استخدامی)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بررسی شرایط استفاده از سهمیه بومی

استخدام در سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف تحت تاثیر عوامل مختلفی است. بومی گزینی یکی از این عوامل است که توجه به آن می‌تواند در انتخاب مسیر صحیح تحصیلی و شغلی شما تاثیرگذار باشد. بومی بودن یک امتیاز است که در آزمون استخدامی لحاظ می‌شود. اما اگر به درستی نمی‌دانیدمنظور از بومی بودن در آزمون استخدامی یعنی چه، بومی گزینی یعنی چه و امتیاز بومی چیست؟ تا انتها با این مطلب همراه شوید تا به پاسخ این سوالات و سایر سوالات مرتبط دست یابید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

بومی گزینی در استخدام یعنی چه؟

در پاسخ به این سوال که بومی بودن در آزمون استخدامی یعنی چه و امتیاز بومی چیست؟ باید گفت بومی گزینی امتیازی است که به افراد بومی در یک منطقه داده می‌شود تا شانس استخدام در محل تولد یا اقامت خود را پیدا کنند. ظاهرا هدف از این امتیاز، تسهیل رفت و آمد برای افراد بومی است. برقراری عدالت نیز از دیگر استدلال‌هایی است که در رابطه با بومی گزینی مطرح شده‌است. برخی از طرفداران این امتیاز معتقدند که با بومی گزینی، نخبگان و افراد مستعد مناطق مختلف از جمله مناطق محروم می‌توانند صاحب شغل شوند. البته مخالفان این طرح معتقدند بومی گزینی نه تنها باعث ایجاد عدالت نمی‌شود بلکه مانع از راهیابی نخبگان و یا استعدادهای لازم به مناطق مختلف می‌شود. یعنی گردش نخبگان صورت نمی‌گیرد.

اما اصلا بومی بودن یعنی چه؟

طبق تعریف اکثر دفترچه‌های شرایط استخدام در سازمان‌های دولتی، منظور از داوطلب بومی، داوطلبی است که در شهرستان مورد تقاضا متولد شده و یا 10 سال سابقه سکونت در همان شهرستان مورد تقاضا را داشته باشد.

مطلب مرتبط: سهمیه ایثارگری چیست و شامل چه کسانی می‌شود؟

منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش

شرایط استفاده از سهمیه بومی چیست؟

به طور کلی شرایط بومی گزینی بر حسب نوع آزمون اعم از آزمون استخدامی یا تحصیلی (مانند امتیاز بومی در مصاحبه استخدامی، آزمون استخدامی (همچون شرط بومی بودن در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، شرایط بومی بودن در آزمون استخدامی وزارت بهداشت و…)) متفاوت است.
اما برخی شرایط کلی استفاده از امتیاز بومی بودن در آزمون استخدامی برای تمام آزمون‌ها از جمله امتیاز بومی در استخدام وزارت بهداشت، امتیاز بومی بودن در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، بومی گزینی پزشکی، بومی گزینی فرهنگیان، بومی گزینی دستیاری و … یکسان بوده و عبارت است از:

  1. یکی بودن محل تولد داوطلب با محل شغل انتخابی
  2. سکونت در محل شغل انتخابی و ده سال اقامت متناوب در آنجا

البته توجه داشته باشید که وجود یکی از دو شرط فوق، فرد را از امتیاز بومی گزینی برخوردار می‌کند. بنابراین فرد برای برخورداری از امتیازات بومی، باید بومی استانی، شهرستانی و… باشد. اما بومی گزینی استانی چیست؟ بومی استانی یعنی چی؟ یعنی آنکه اگر محل تولد فرد داوطلب استان اصفهان است، محل شغل انتخابی او نیز استان اصفهان باشد.

مطلب مرتبط: بیشترین رشته های استخدامی سازمان های دولتی در 10 سال اخیر

مدارک اثبات بومی بودن چیست؟

بخشنامه شرایط بومی بودن در آزمون استخدامی در سال 1396 به تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری رسید؛ سپس در سال 1399 با پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور با تغییراتی مواجه شد. ما حصل این تغییرات و تصویب نهایی، مدارک اثبات و استعلام بومی بودن را در ماده 1 منعکس کرده‌است:

با توجه به تعریف داوطلبان بومی شهرستانی مورد اشاره در ماده واحده قانون فوق‌الذکر، که داوطلب باید متولد یا ساکن با سابقه ده سال سکونت در همان شهرستان باشد، بومی بودن افراد بر اساس اصلاحیه بومی گزینی از طریق ذیل احراز می‌گردد.

  • شهرستان محل تولد مندرج در شناسنامه داوطلب با شهرستان مورد تقاضا یکی باشد.

تذکر: با توجه به تغییرات تقسیمات کشوری در سال‌های مختلف، در صورت اختلاف نظر یا ابهام در خصوص شهرستان محل تولد، ملاک عمل نظر اداره کل ثبت احوال استان مربوطه خواهد بود.

  • استفاده از اولویت بومی از طریق سکونت به موجب تایید ساکن بودن و حداقل ده سال سکونت با ارائه استشهاد محلی (بر اساس فرم پیوست) ممهور به مهر نیروی انتظامی (پاسگاه یا کلانتری محل) در شهرستان مورد تقاضا خواهد بود.

تبصره: داشتن گواهی تحصیل در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی یا دبیرستان در شهرستان محل مورد تقاضا با تایید اداره آموزش و پرورش شهرستان مربوطه میتواند به عنوان تمام یا قسمتی از سابقه ده سال سکونت به شرط ارائه استشهاد محلی مبنی بر تایید ساکن بودن فعلی فرد در شهرستان محل مورد تقاضا ملاک محاسبه قرار گیرد.

  • مبنای شهرستان برای تعیین بومی بودن، تقسیمات کشوری در اولین روز ثبت نام برای آزمون می‌باشد.

امتیاز بومی چگونه محاسبه میشود؟

نحوه محاسبه امتیاز بومی در آزمون استخدامی به این صورت است که امتیاز بومی بر اساس بخشنامه‌های منتشر شده‌ در هر سال و بر حسب امتیاز بومی عشایر، بومی گزینی قطبی، استانی و… به طور متفاوت محاسبه می‌شود. حتی در مواردی ممکن است این امتیاز بر اساس سازمان‌های مختلف، متفاوت باشد. مثلا سهمیه بومی در آزمون استخدام آموزش و پرورش با امتیاز بومی وزارت بهداشت یا سهمیه بومی وزارت نفت متفاوت است. با این حال یکی از امتیازاتی که برای محاسبه بومی گزینی استفاده می‌شود، درصد سهیمیه بومی و امتیاز 4/1 است.
بومی گزینی قطبی یعنی چه؟ در این نوع گزینش، دایره استان‌های هم قطب بیشتر از بومی‌گزینی استانی است.

مطلب مرتبط: پردرآمد ترین و بهترین شغل های دولتی در ایران کدام اند؟

سهمیه بومی چند درصد است؟

در مورد اینکه امتیاز بومی چقدر است و تاثیر بومی بودن در آزمون استخدامی چگونه است؟ باید بگوییم امتیاز بومی استخدامی بر اساس درصد 80 – 20 است. یعنی حدود 80 درصد هر رشته متعلق به افراد بومی آن رشته است و 20 درصد نیز شامل متقاضیان غیربومی. این سهمیه بر اساس ضریب نمرات و سهمیه بومی در استخدامی نهمین آزمون متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور به ترتیب برای دروس عمومی و اختصاصی 40 و 60 درصد بود. البته سهمیه بومی مراکز استان‌ها ممکن است متفاوت باشد. مثلا شهرستان تهران به طور کلی امتیاز بومی گزینی ندارد و مستثنا از این قانون است.

ضریب 1/4 یعنی چه؟

از ضریب 1/4 برای محاسبه نمرات اکتسابی دواطلبان بومی استفاده می‌شود. در حالی که این ضریب برای افراد غیربومی 1 است. به عنوان نمونه اگر دواطلبی در آزمون فراگیر نمره 40 را کسب کرده‌ باشد، این عدد با ضریب 1/4، 50 می‌شود اما اگر داوطلب غیربومی همین نمره را کسب کرده باشد با ضریب 1 نمره نهایی او همان 40 خواهد بود.

سخن پایانی

شرایط بومی یا بومی گزینی از قانون واحدی تبعیت می‌کند. با این حال ممکن است برخی از سازمان‌ها و ارگان‌ها شروط خاصی را جهت استفاده از این امتیاز در نظر بگیرند. به عنوان نمونه ممکن است در شرایط بومی بودن در آزمون استخدامی آموزش و پرورش سهمیه یا ضریب بومی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش و امتیاز بومی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش با سهمیه و امتیاز بومی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت متفاوت باشد. از این رو لازم است پیش از شرکت در آزمون از شرایط بومی گزینی اطلاع داشته باشید.

برای اطلاع از بومی گزینی و دنبال کردن اخبار آن می‌توانید به سایت ایران استخدام مراجعه کنید. در این سایت اخبار متنوع بومی گزینی استخدامی از جمله بومی گزینی دانشگاه فرهنگیان، بومی گزینی شهرستانی دانشگاه فرهنگیان و… را می‌توانید مشاهده کنید. علاوه بر این اگر می‌خواهید از اخبار بومی گزینی و شرایط آن در سازمان آموزش و پرورش اطلاع پیدا کنید، می‌توانید در سایت ایران استخدام این اخبار را مشاهده کنید. در این سایت، شرایط و اخبار بومی گزینی مطابق با تغییرات و بخشنامه‌های مصوب در هر سال اعلام می‌شود.

با عضویت به عنوان کارجو نیز می‌توانید با انتخاب گزینه دریافت اخبار استخدام مراکز دولتی، بانک‌ها و یا آگهی‌های استخدام شرکت‌های خصوصی، آگهی های استخدام هر بخش را به انتخاب خود دریافت نمایید.

جهت مشاهده اخبار و اطلاعیه‌های مربوط به استخدام های دولتی و نیمه دولتی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

221 دیدگاه

  1. سلام من شهر محل تولدم تهرانن شهر مورد تقاضام هم تهرانه جفتش یکیه اما شهر محل تقاضام (تهران) با محل صدور شناسنامم که ورامینه یکی نیست آیا این مورد مشکلی برای بومی بودن ایجاد میکنه؟ بنده نوع بومی بودن رو موقع ثبتنام شهر محل تولد داوطلب انتخاب کردم لطفا اگر کسی میدونه جواب بده ممنون میشم.

    1. درود
      دوست عزیز شهرستان تهران کلا سهمیه بومی نداره.
      برای استفاده از سهمیه بومی یا باید محل مورد تقاضاتون با محل صدور شناسنامه یکی باشه یا اینکه به مدت 10 سال سکونت داشته باشین در محل مورد تقاضا که اینم به شرط ارائه استشهاد محلی هست.

  2. سلام ایاخود همدان امتیازبومی داره یافقط شهرستانهای همدان امتیازبومی دارند

    1. درود دوست عزیز
      مراکز استان‌ها فاقد امتیاز بومی می‌باشند.

      1. سلام
        ببخشید
        برای عشایر
        بومی چطور حساب میشه
        شهرم رو بزنم بومی
        مثلا شهرم زهک هست
        میخوام عشایر بزنم
        بزنم بومی زهک
        یا بزنم بومی نیستم
        لطفا تا وقت ویرایش هست پاخ بدید ممنون میشم

        1. با سلام و درود
          دوست عزیز در این رابطه بابد با مجری آزمون در تماس باشید. همچنین در صورت نیاز به باجه های رفع نقص مراجعه نمایید.
          با آرزوی موفقیت

  3. سلام من 13 سال در یک شهرستان زندگی کردم و همچان دارم زندگی میکنم.دوره راهنمایی و دبیرستان دانشگاه و حتی خدمت و کار.ولی توی آزمون استخدامی بهم امتیاز بومی ندادن و رد شدم.از کجا باید پیگیر شم؟

    1. درود دوست عزیز
      امتیاز بومی رو انتخاب کرده بودین؟ برای چه آزمونی بوده؟
      این موارد رو باید از طریق مجری آزمون پیگیری کنید.

  4. سلام بر سایت محترم ایران استخدام
    اگر من برای استفاده از امتیاز بومی بودن برای استخدام شدن در اداره بهزیستی از طریق سکونت ۱۰ ساله در آن شهر با تایید معتمدین محل و مهر و امضای کلانتری استفاده کنم . ایا آن اداره برای راستی آزمایی سکونت من بازرس می‌فرستد در محل زندگی من .چون بعضی از اقوام ما با من خصومت و دشمنی دارد و اگر نیروی بازرس ب طور آنها بخورد امکان داره اطلاعات دروغ به بازرس بدهند و این برام گرون تموم بشود لطفاً راهنمایی کنید.

    1. سلام
      دوست عزیز به سوال مشابه شما پاسخ داده شد.
      آرزوی موفقیت

  5. با سلام محل تولد من استان خوزستان شهرستان گتوند است که قبلا زیر نظر شهرستان شوشتر بوده آیا می توانم شغل مورد نظر را شوشتر انتخاب کنم و از امتیاز بومی گری استفاده کنم ؟

    1. درود دوست عزیز
      اگر در دفترچه ذکر شده باشد که شرایط بومی با توجه به آخرین تقسیمات منطقه ای صورت میگیرد، و در حال حاضر شهرستانی که میفرمایید مستقل شده باشد، شامل امتیاز بومی نمیشید. مگر اینکه در شناسمه شما محل تولدتون شهرستان شوشتر درج شده باشه.
      موفق باشید

  6. با سلام
    اون چند سال که توی خوابگاه یه شهر دیگه بودیم ، اون باعث میشه از بومی بودن شهر خودمون خارج بشیم؟

    1. درود
      دوست عزیز اگر محل مورد نظر شما، محل تولد درج شده در شناسنامه شما باشد و مرکز استان نباشد، مشمول سهمیه بومی میشید.
      موفق باشید.

      1. تو شناسنامم نیست و مرکز استان هم نیست، فقط می خواستم بدونم اون چند سال که تو یه خوابگاه بودم از سکونت شهر خودم کم میشه؟

        1. بهتره شرایط دفترچه رو خوب مطالعه کنید و اگر موردی براتون مبهم بود از مجری آزمون اطلاع بدونید.
          موفق باشید

  7. کسی که شهرستانه واسه استان هم‌میتونه ثبت نام کنه؟
    مثلا من شناسنامم‌بهار هستش واسه همدان‌میتونم؟

    1. سلام
      بله میتونید اما امتیاز بومی بهتون تعلق نمیگیره.

    2. سلام ببخشید من شهری رو انتخاب کردم برای ازمون پرورشی ک بومی نیستم و امتیاز بومی بودن رو نمیگیرم به نظرتون بازم با امتحان کتبی خوب میشه از بومی ها جلو بود ؟؟؟ یا باید همون مرکز استان خودم رو انتخاب میکردم ؟

      1. با سلام
        دوست عزیز همه چیز بستگی به عملکرد شما، عملکرد رقیبان شما و سهمیه‌هایی که رقیبان شما دارن بستگی داره.
        با این حال بهتر بود مرکز استان خودتونو انتخاب می‌کردین چون سهمیه بومی برای هیچ یک از رقبای شما هم تعلق نمی‌گرفت.
        با آرزوی موفقیت

  8. سلام
    داخل شناسنامه شهرستان بهار درج شده، میتونم واسه استان همدان شرکت‌کنم؟ یا فقط بهار؟

    1. درود دوست عزیز
      میتونید هرکجا که دلتون خواست شرکت کنید اما امتیاز بومی بهتون تعلق نمیگیره.

  9. باسلام،آیا محل تولد همسرم(اسداباد_همدان)که اونجا هم مدرسه نرفته فقط محل تولدش هستش،من بومی اسداباد حساب میشوم؟

    1. درود
      دوست عزیز برای استفاده از امتیاز بومی یا باید محل مورد تقاضای شما همان محل تولد شخص داخل شناسنامه خود شما باشه (نه همسر) یا اینکه سابقه 10 سال سکونت در اون محل رو داشته باشید (به شرط دارا بودن استشهاد محلی).
      موفق باشید

  10. سلام،من متولدشهریار هستم ،محل صدورشناسنامه شهرستان(صحنه)کرمانشاه میباشدو تحصیلاتم را در شهرستان صحنه گذروندم،آیا بومی شهریار (تهران)محسوب میشوم؟؟؟
    ممنون میشم جواب بدین

    1. درود دوست عزیز
      اگر داخل شناسنامه محل تولد شما شهریار درج شده باشه، بله میتونید شهریار رو محل مورد تقاضاتون انتخاب کنید.
      موفق باشید.

  11. سلام وقت بخیر
    من فقط مدرک پیش دانشگاهی رو در الوند قزوین گرفتم و بقیه سالها تحصیلی رو در قزوین خوندم و متولد قزوینم. آیا الوند برای من بومی حساب میشه؟

    1. درود
      دوست عزیز در رابطه با این مورد بهتر هست از مجری آزمون (سنجش) سوال کنید. در دفترچه شرایط استخدام مبهم توضیح داده شده و نمیشه استنباط کرد.
      آرزوی موفقیت داریم برای شما

  12. من بالای ۱۰ سال است ساکن بندرعباس هستم اما بعد از ثبت نام نوشت سهمیه کاملا ازاد و هیچ حق بومی به شما تعلق نگرفت چرا؟؟

    1. با سلام
      دوست عزیز بندر عباس مرکز استان هرمزگان می‌باشد. مراکز استان‌ها فاقد شرایط بومی می‌باشند.
      موفق باشید

  13. سلام
    من ۷ ساله ازدواج کردم و تهران زندگی میکنم چن ساله قبلشم تهران بودم و کار میکردم
    چطور میتونم ثابت کنم بومی تهرانم؟؟؟

    1. دوست عزیز استان تهران و مراکز استان‌ها مشمول امتیاز بومی نمی‌باشند.
      موفق باشید

    2. دوست عزیز سوالی که مطرح کردین واضح نیست.
      لطفا در خصوص پاسخ به سوالتون طی روزها و ساعات اداری با شماره تماس 02191300113 واحد کارجویان ایران استخدام در تماس باشید.
      با آرزوی موفقیت

      1. سلام وقت بخیر من ۱۰ سال نیس که ساکن شهر خوی ام و تو ثبت نام زدم غیربومی ، ولی میگن بدون امتیاز بومی نمیشه قبول نهایی شد، آیا این درسته؟

        1. درود
          این صحبت صحت نداره. اگر اینطور باشه که از مراکز شهرستان ها و شهرستان تهران که امتیاز بومی بهشون تعلق نمیگیره که نباید کسی قبول بشه!

  14. سلام
    من فقط سال آخر تحصیلم رو در دبیرستان شهرستانی خواندم که الان می خواهم در آنجا امتحان بدم، من هم میتونم با توجه به تبصره 1 گزینه بومی رو بزنم؟ یا مشمول هر سه سال میشود؟

  15. برای ازمون ازموگاری
    نوشته زیست شناسی همه گرایش ها(لیسانس)
    ایا من که ارشد دارم نمیتونم شرکت کنم؟
    و ایا میشه همزمان هم ازمون دبیری ثبت نام کرد هم اموزگاری؟

    1. درود دوست عزیز
      اگر مدرک لیسانستون زیست شناسی باشه میتونید با مدرک لیسانس شرکت کتید.
      در مورد سوال دومتون خیر، امکان ثبت نام همزمان وجود نداره و فقط باید یکی رو شرکت کنید.
      موفق باشید.

  16. سلام
    من در تهران بخش مرکزی متولد و در همان جا زندگی میکنم
    برای ثبت نام ازمون اموزش پرورش کد رشته دبیری زیست شناسی شمیرانات تهران باید گزینه بومی هستم رو بزنم یا نیستم؟

    1. درود،
      دوست عزیز اگر داخل شناسنامه محل تولد خود تهران هست، و ساکن خود تهران هستید که یومس شمیرانات محسوب نمی‌شید.

  17. سلام وقت بخیر، من دو سوال دارم:
    ۱) من در شهر رشت زندگی میکنم و شغل محل( یعنی محل خدمت ) رو تهران_ شمیرانات_ تهران انتخاب کردم، الآن میخواستم از شما سوال کنم که تهران _ شمیرانات_ تهران جزو مرکز تهران به شمار میاد. میخوام مطمئن بشم که مرکزه ، که با بقیه رقیبام در یک سطح باشم یعنی همه امتیاز بومی نداشته باشیم.
    ۲)من شغل محل یعنی( محل خدمت ) رو تهران_ شمیرانات_ تهران زدم؛ ولی شهرستان محل آزمون یعنی ( شهری که در آن آزمون بدم ) رو رشت زدم ،که محل زندگیم هست، میخواستم بپرسم اشکالی نداره؟

    1. دوست عزیز شمیرانات مرکز استان تهران نیست! مرکز استان تهران شهرستان تهران هست.
      در رابطه با سوال دومتون هم نه اشکالی نداره.

    2. و اینکه چجوری میتونیم بدون امتیاز بومی شهرستان قبول نهایی بشیم؟ باید امتیاز کتبی زیاد باشه یا مصاحبه؟

      1. خب مسلم هست که در نبود یک سری امتیازات باید نمره کتبی خیلی خوبی داشته باشید و در عملکرد با رقبای خودتون خیلی بهتر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا