• ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
  • 1k نظر «نمایش»

در مصاحبه های استخدامی چه لباسی مناسب تر است؟

در مصاحبه های استخدامی چه لباسی مناسب تر است؟

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۱۹ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

لباس مناسب مصاحبه استخدامی

انتخاب پوشش مناسب برای مصاحبه‌های استخدامی، چه در شرکت‌های خصوصی و چه در سازمان‌های دولتی، از جمله دغدغه‌های مهم شرکت‌کنندگان است. به همان اندازه که دانش و مهارت شما اهمیت دارد، ظاهر آراسته و مناسب نیز نقش کلیدی در ایجاد اولین تأثیر مثبت دارد. بر این اساس ایران استخدام در این صفحه توضیحاتی در خصوص نوع پوشش دعوت شدگان به مصاحبه خصوصی و دولتی جهت راهنمای کاربران ارائه داده است.

گزینش استخدامی چیست؟


فهرست مطالب مهم

جهت مشاهده مطالب روی لینک های زیر کلیک کنید

اهمیت پوشش در مصاحبه

دیدار اولیه با مصاحبه کننده بسیار تأثیرگذار و مهم است و اولین چیزی که نظر مصاحبه کننده را به خود جلب می‌کند نوع ظاهر و پوشش شماست. زیرا کارکرد مغز انسان این گونه است که در چند ثانیه ابتدایی به طور ناخودآگاه، مخاطب را ارزیابی می‌کند.

باید بپذیرید که مصاحبه کننده شما نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس باید با مصاحبه گر در بهترین وضعیت روبرو شوید.

مناسب ترین ظاهر و پوشش در مصاحبه چیست‌‌؟

از سه راه معمول می‌توان مناسب ترین ظاهر و پوشش در مصاحبه استخدامی را تشخیص داد:

راه اول: قبل از این که شما به این مرحله یعنی مصاحبه استخدامی برسید، حداقل یک بار برای پرکردن فرم‌های مربوطه به آن شرکت رفته اید. سعی کنید که در مراجعه اول دقت کنید که افراد آن شرکت و به خصوص پرسنل جذب و استخدام، از چه پوششی بیشتر استفاده کرده اند.

راه دوم: اگر دوست و یا آشنایی در آن جا دارید دقیقاً این موضوع را به طور واضح بپرسید. از آن‌ها سؤال کنید که اگر آن‌ها جای شما بودند برای جلسه مصاحبه چه ظاهر و پوششی داشتند.

راه سوم: به سایت شرکت مربوطه بروید. عموماً در سایت این شرکت‌ها حداقل تصاویری از مدیران آن جا دیده می‌شود. می‌توانید از نوع ظاهر و پوشش آن‌ها نوع لباس خود را در جلسه مصاحبه انتخاب کنید.

لباس رسمی برای مصاحبه

شاید تصور خیلی‌ها از پوشیدن لباس رسمی برای آقایان کت و شلوار باشد اما لباس‌های رسمی ویژگی بارزی که دارند این است که مرتب اند و از نظر همه ظاهر مستحکم تری به افراد می‌دهند.

یا برای خانم ها لباس‌های رسمی مانتو و شلوارهایی که رنگ های تیره داشته و ساده ترند.

 آیا باید برای مصاحبه کت و شلوار بپوشم‌‌؟‌‌

درواقع این موضوع به نوع شغلی بستگی دارد که برای آن مصاحبه می‌دهید. اگر برای شغل مورد نظر، لباس مورد نظر را نپوشید، این کار هیچ سودی به نفع شما ندارد.
70 درصد از مدیران مصاحبه کننده می‌گویند افراد را بعد از ظاهر شدن با لباس‌های بسیار رسمی یا خیلی ساده، هرگز استخدام نکرده‌اند. از پرسش درباره نوع لباس مناسب برای مصاحبه نترسید.

پوشش مناسب سازمان های دولتی

داوطلبان دعوت شده به مصاحبه آزمون استخدام دولتی (خانم و آقا) می‌بایستی نحوه پوشش خود را شرعاً و عرفاً رعایت کنند. بدین معنی که علاوه بر بحث رعایت حجاب که طبق قوانین دین اسلام حد و حدودهای آن مشخص است، از بابت عرف نیز شما باید نوع پوشش کارمندان دولتی و سازمانی که میخواهید وارد آن شوید را رعایت نمایید.

مثال بزنیم: شاید پوشیدن تیشرت یقه گرد و یا شلوار جین از نظر قوانین مربوط به حجاب مشکلی نداشته باشد ولی از بابت عرف، قابل استفاده در یک سازمان دولتی نباشد.

 نکات مهمی که خانم‎‌ها باید رعایت کنند:

در این بخش به برخی از نکاتی که بهتر است خانم‌ها هنگام حضور در جلسه مصاحبه استخدامی راعایت نمایند، اشاره می‌کنیم:

قطعاً استفاده از لاک، دیده شدن موها و یا ریشه موها برای خانم های محترم، شلوارهای غیر مناسب (غیر اداری)، مانتوهای غیر اداری و یا کوتاه و تنگ، جوراب نازک، آرایش، مقنعه کوتاه، و آستین کوتاه و... در خصوص پوشش یک کارمند دولتی نه رایج هستند و نه مورد پذیرش.

توصیه ایران استخدام

ما استفاده از کت و شلوار اداری برای آقایان را جهت حضور در مصاحبه های استخدامی توضیه میکنیم و همچنین رعایت کامل حجاب و پوشش اداری را نیز برای خانم های محترم توصیه میکنیم.

به صورت کلی توضیه ای که ما خدمت داوطلبان در خصوص نوع پوشش داریم این است که نوع پوشش کلی کارمندان آقا و یا خانم سازمانی که در استخدامی آن پذیرفته شده اید را ملاک قرار دهید.

پوشش مناسب شرکت های خصوصی

توصیه می‌کنیم قبل از ورود به جلسه مصاحبه استخدام شرکت خصوصی، حتما در خصوص فرهنگ و ویژگی‌های شرکت مورد نظر تحقیق نمایید زیرا هر شرکتی قوانین پوشش مخصوص به خودش را دارد. در این بخش ایران استخدام نکات و جزئیات حائز اهمیت برای افرادی که دعوت به مصاحبه شرکت خصوصی شده‌اند را شرح داده است.

نکات مهمی که برای کارفرمای یک شرکت خصوصی اهمیت دارد:

  • تمیز و مرتب باشید

توجه داشته باشید که لباستان تمیز و مرتب باشد، پس فراموش نکنید که لباستان را بشویید و حتما اتو بزنید. سعی کنید این لباس را بعد از شستن اولین بار باشد که در آزمون مصاحبه می پوشید.

  • لباس راحت بپوشید

هنگام تصمیم گیری درمورد لباس مصاحبه خود، همیشه راحتی لباس را بجای مد انتخاب کنید. راحتی لباس شما باعث تقویت اعتماد به نقس و بهتر شدن عملکرد شما در طول مصاحبه خواهد بود.

  • رسمی بپوشید

در صورتی که شرکت شما اجازه پوشیدن لباس های اسپرت را بدهد یا حوزه کاری آن هلدینگ به گونه ای است که تصور می کنید میتوانید کمی راحت باشید و لباس رسمی نپوشید اکیدا توصیه میکنیم که لباس های راحت و غیر رسمی را برای روز مصاحبه انتخاب نکنید.

لباس رسمی همیشه جذاب و دوست داشتنی است و شخصیت شما را به فرد منظم و دقیق نزدیک میکند و از شما فردی با انظباط می سازد.

متاسفانه فرمول خاصی برای نحوه پوشش در زمان مصاحبه وجود ندارد. پوشیدن کت‌و‌شلوار رسمی در یک محیط کاری صمیمانه به اندازه پوشیدن تی‌شرت کوتاه و شلوار جین در مصاحبه با یک اداره دولتی عجیب است. اگر هیچ اطلاعاتی از فرهنگ سازمانی آن مجموعه در دسترس نیست، بهترین راه این است که رایج‌ترین و مرسوم‌ترین نوع پوشش را برای خود انتخاب کنید. 

نکات مشترک برای خانم‌ها و آقایان

یکی از کارهای که باعث می‌شود شما جلسه مصاحبه راحت تری داشته باشید بوی خوب در حد معمول است.

حتما دوش بگیرید!

قبل از جلسه مصاحبه حتما دوش بگیرید. اینکار باعث تمیزی شما شده و به اصطلاح روحتان را جلا می‌دهد. یک نکته را از الان بدانید اگر روز مصاحبه کوچکترین بوی عرقی بدهید به شما قول می‌دهم استخدام نمی شوید.

مسواک بزنید!

شاید ندانید وقتی حرف میزنید و مخصوصا وقتی لبخند می‌زنید مغز طرف مقابل ناخودآگاه دهان شما را برسی می‌کند‌‌؟‌‌ به خاطر داشته باشید حتما قبل از جلسه یکبار دیگر مسواک بزنید.

نکته مهم در خصوص افراد سیگاری: به افرادی که سیگار می‌کشند پیشنهاد می‌کنم قبل جلسه به هیچ عنوان سیگار نکشید حتی اگر مصاحبه کننده خود سیگاری باشد بوی عطر و ادکلن را به بوی سیگار ترجیح می‌دهد. خود را با تکنیک ساده‌‌ی سیگار سپس ادکلن گول نزنید، برای چندساعت تحمل کنید.

اگر به هر دلیلی مثلا بیماری دهان دندان یا معده دهان شما بوی بد می‌دهد حتما از خوشبو کننده‌های دهان استفاده نمایید. این خوشبو کننده می‌تواند یک آدامس باشد. البته باید توجه کنید معمول ترن و رایج ترین توهین در هر جلسه ایی جوییدن آدامس است.

نکته‌‌ی مهمتر از همه در زمان استخدام چیزهایی است که نباید با خود به همراه داشته باشید که از مهمترین آنها آدامس است! هرگز نباید در زمان مصاحبه آدامس بجویید.

عطر و ادکلن بزنید!

منظور از عطر و ادکلن در یک جمله کوتاه خلاصه می‌شود: قبل جلسه عطر بزنید ولی با عطر دوش نگیرید.

عطر مادامی که بوی معتدلی بدهد با ناخودآگاه کارفرما حرف می‌زند. به خاطر داشته باشید شما انسان هستید نه یک گلدان خوشبو. البته این جزوه عطر فروشی نیست ولی بد نیست چند نکته هم راجع به عطر زدن بگویم.

نکات مهم درخصوص عطر زدن

  • هیچ گاه عطر را روی لباس خود نزنید جدا از این مساله که باعث لک شدن لباس می‌شود شما باعث می‌شوید عطر حیف شود
  • ساختار عطر به گونه ایی است که قرار است با چربی روی پوست ترکیب شود تحت این شرایط به مدت و مقدار بیشتر پایدار است و متصاعد می‌گردد
  • پس عطر را باید روی پوست زد
  • مصرف عطر در چند نقطه از بدن به دلیل نوع غدد و نوع چربی‌های آن منطقه توصیه می‌شود
  • مچ دست(روی رگ) و گلو و پشت گردن و پشت زانو

اگر چادری هستید بخوانید!

اگر چادری هستید از پوشش چادر خود استفاده کنید. اگر چادری نیستید با چادر به مصاحبه نروید. سعی کنید همان کسی باشید که هستید.

به خاطر داشته باشید هر لباس برای جایی استفاده می‌شود؛ مثلا لباس عزا، لباس عروسی، لباس پیک‌نیک و لباس محل کار باهم متفاوت هستند.

انتخاب رنگ مناسب برای لباس

بر اساس روانشناسی رنگ، رنگ آبی می تواند به عنوان مطمئن ترین رنگ برای لباس در مصاحبه باشد.

خاکستری و سفید نشان دهنده سیستماتیک و منطقی بودن است.

رنگ قرمز باعث احساس قدرتمند شدن و رنگ مشکی نشاندهنده قدرتمند و مطمئن بودن است.

توجه: از رنگهای سبز و زرد و صورتی اجتناب کنید مگر اینکه بخواهید تصویر خلاقیت را بسازید.

آبی یکی از بهترین رنگ ها‌ست که در موقعیت‌های شغلی شما را به موفقیت می‌رساند و تحقیقات پژو‌هش گرانشان می‌دهد هر وقت برای مصاحبه شغلی قرار ملاقات دارید بهتر است آبی بپوشید.

همچنین نتایج مطالعات نشان می‌دهند، افرادی که در‌ محیط‌های شلوغ و پر استرس کار می‌کنند با پوشیدن رنگ آبی می‌توانند آرامش بیشتری را به محیط و یا اطر‌افیانشان القا کنند و رنگ آبی برای محیط‌های کاری که شلوغ و پر سرو صداست بسیار مناسب است. این در حالی است که روپوش و یا لباس اغلب مراکز بهداشتی و درمانی نیز به رنگ آبی است.

نکته مهم: این رنگ اعتماد به نفس شما را به مصاحبه کننده القا می‌کند در نتیجه احتمال اینکه در مصاحبه قبول شوید به مراتب بیشتر می‌شود.

خانم‌ها نیز حتما هنگامیکه می‌خواهند به مصاحبه‌های شغلی بروند ما‌نتوهای سرمه‌ای یا مقنعه‌ و شال سور‌مه‌ای استفاده کنند زیرا این رنگ صداقت بیشتری را‌به مخاطب نشان می‌دهد.

لباس‌های مناسب برای آقایان

شلوارهای یکدست با رنگهای آبی تیره و خاکستری و بلوزهای با آستین بلند به رنگ سفید و کرم مناسب ترین لباس ها برای زمان مصاحبه هستند رنگهای روشن و خیلی تند برای زمان مصاحبه پیشنهاد نمیشوند.

آقایان بهتر است هیچ نوع جواهری را استفاده نکنند!

البته به جز ساعت، استفاده از دستبندهای رنگی و فانتزی برای زمان مصاحبه چندان خوشایند نیست.

آرایش و مرتب کردن موها بسیار مهم هستند به هیچ وجه موهای شما نباید دارای مدل‌های فانتزی و خاص باشد فقط کافیست موهای مرتب و ساده داشته باشید. حتی اگر نیازی به اصلاح مویتان ندارید حتما خط پشت گردن را صاف کنید.

استفاده از ادکلن بسیار خوب است اما نباید تند و زننده باشد ترجیحا از ادکلان هایی با رایحه ملایم استفاده کنید.

ناخن‌هایتان را در زمان مصاحبه کوتاه و مرتب کنید ناخن بلند بسیار دور از شان خواهد بود.

یک کیف کوچک از رزومه و مدارک و مهارت هایی که داشتید همراه خود ببرید.

لباس‌های مناسب برای خانم‌ها

برای خانمها نیز مانتوهای تیره تر و یا مشکی پیشنهاد می‌شود زیرا رنگ مشکی رسمی تر است. حتما باید نوع مانتویی که میپوشید رسمی باشد مدل‌های فانتزی برای زمان مصاحبه خوب نیست.

شلوارهایی که انتخاب می‌کنید متناسب با نوع مانتوی شما باید از نظر رنگ و مدل تطابق داشته باشد.

نکته مهم: خانمها ترجیحا از صندل‌های تابستانی در زمان مصاحبه استفاده نکنند کفش ها هر چقدر پوشیده تر باشند رسمی تر هستند.

خانمها هم باید یک کیف کوچک از مدارک و رزومه همراه داشته باشند تا در صورت نیاز آن را به کارفرما تحویل دهند.

لازم به ذکر است: گوشی همراهتان را یا سایلنت یا خاموش کنید در هنگام مصاحبه باید سکوت و آرامش کافی در فضا وجود داشته باشد.

از خوردن و آشامیدن در زمان مصاحبه اکیدا خودداری کنید شما برای انجام مصاحبه‌‌ی استخدامی میروید بنابراین باید دقت کنید که بردن خوراکی در جلسه مصاحبه کاری دور از شان است.

حتما قبل از مصاحبه همه چیز را چک کنید تا آماده باشید لباس و کفش های تان مرتب و منظم باشد پاکیزگی شما نشان از شخصیت شما دارد بنابراین دقت کنید تا با رعایت تمام موارد در مصاحبه موفق شوید.

معرفی کتاب‌های مصاحبه

واحد آموزش ایران استخدام جهت کسب آمادگی شما کاربران عزیز در جلسات ارزیابی تکمیلی (مصاحبه) کتاب‌هایی جامع شامل تمام مراحل مصاحبه‌های استخدامی آماده نموده‌ است.

دانلود کتاب الکترونیکی راهنمای جامع تمام مراحل مصاحبه‌های استخدامی

سفارش پستی کتاب چاپی راهنمای مصاحبه گزینش عقیدتی و سیاسی

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=33014
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد
نظرات کاربران 1k