• ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
  • 1k نظر «نمایش»

شرط قد و قیافه برای معلم شدن در آموزش و پرورش

شرط قد و قیافه برای معلم شدن در آموزش و پرورش

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۱۶ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

معلم شدن در آموزش و پرورش چه شرایطی دارد؟

به گزارش ایران استخدام و به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر حسین طالب‌زاده، استاد دانشگاه فرهنگیان به تشریح جزئیات در خصوص شرط قد و قیافه برای معلم شدن در آموزش و پرورش پرداخت.

«چقدر از معلمانی که وارد سیستم آموزش‌و پرورش می‌شوند، معیارهای واقعی برای معلم شدن را دارند و همچنین آیا همان‌ قدر که نداشتن نقص عضو برای یک معلم نیاز است، داشتن سلامت روان هم مهم است؟»

به گزارش ایسنا، روزنامه شرق نوشت: «رئیس دانشگاه فرهنگیان اعلام کرده ۲۵ هزار دانشجو از طریق کنکور سراسری در این دانشگاه پذیرش می‌شوند تا برای معلم‌ شدن آماده شوند. دانشگاه شهید رجایی نیز به همین منوال دانشجویان خود را انتخاب می‌کند اما تنها کنکور کارشناسی راه نهایی برای رسیدن به این دانشگاه و معلم‌شدن نیست. داوطلبان در صورت احراز صلاحیت‌های عمومی، اختصاصی و سایر شرایط و ضوابط مندرج می‌توانند پس از انتخاب رشته و موفقیت در مراحل بررسی صلاحیت‌های عمومی، اختصاصی و کسب بالاترین نمره علمی در مقایسه با سایر داوطلبان آزمون در کدرشته‌های انتخابی، در صورت اعلام قبولی نهایی ادامه تحصیل دهند.

امسال هم مانند سال‌های قبل، قیافه و داشتن ظاهر آراسته جزو شرایط اختصاصی صلاحیت برای معلم‌شدن است و اگر قدتان زیادی کوتاه است یا از اضافه‌وزن بالا رنج می‌برید، نمی‌توانید فکر معلم‌شدن را بکنید و همین‌طور اگر نقص عضوی دارید که در ظاهرتان مشخص است، باز هم باید بی‌خیال معلمی بشوید. در یکی، دو سال گذشته، شرایط احراز صلاحیت برای معلم‌شدن بارها نقد شده است. گزارش امروز شرایط جدید احراز صلاحیت معلمان را در گفت‌وگو با کارشناس آموزشی بررسی می‌کند.

دکتر حسین طالب‌زاده، استاد دانشگاه فرهنگیان، در پاسخ به این پرسش که ویژگی‌های ظاهری چقدر برای معلم‌شدن مهم است، به شرق گفت: ‌بستگی دارد از چه منظری می‌خواهیم به موضوع نگاه کنیم. دیدی که در جذب معلمان در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی غالب است، دیدی سنتی است و در نهایت سه پارامتر صلاحیت علمی، روانی و جسمی را در نظر می‌گیرند؛ البته صلاحیت روانی به صورت منسجم بررسی می‌شود. در این بررسی‌ها، از جذابیت‌هایی که برای معلم در نظر گرفته می‌شود، جذابیت ظاهری است و یک‌سری توانمندی‌های جسمانی نیز در نظر گرفته می‌شود. با این‌ حال من فکر می‌کنم با تغییر شرایطی که در فرآیند یادگیری ایجاد شده، چیزی که باید برای جذب معلم حائز اهمیت باشد، مسئله کارآمدی معلم است.

او افزود: ما باید تعریف کنیم معلم کارآمد چه معلمی است. طبیعتا تعریفی که سه دهه پیش از معلم کارآمد وجود داشته، با تعریفی که امروز از معلم کارآمد می‌شود، متفاوت است؛ ضمن این که وزن هر کدام از این سه صلاحیت، امروز فرق کرده و فکر می‌کنم امروزه صلاحیت روانی از اهمیت بیشتری برخوردار باشد و صلاحیت جسمانی در رده سوم قرار می‌گیرد. ضمن این که وقتی از کارآمدی صحبت می‌کنیم، این سؤال پیش می‌آید که اصلا جذابیت یعنی چه؛ زمانی جذابیت‌های ظاهری ملاک بود ولی فکر می‌کنم امروز با تغییر و تحولاتی که در عرصه یادگیری پیش آمده، چیزی که مهم‌تر است، تفاوت در جذابیت‌هاست؛ یعنی معلمانی که بتوانند با توجه به تغییرات جهان امروز، دانش‌آموزان را در فرآیند یادگیری درگیر کنند، موفق‌تر هستند.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ‌«با همه این تفاسیر، بسیاری از این شرایط در نظر گرفته‌شده قابل تجدید نظر است. مثلا مطابق قانون، سازمان صلاحیت معلمان را تأیید می‌کند اما خود دستگاه باید تغییراتی را در شرایط جذب معلمان ایجاد کند؛ برای مثال کسی که تسلط کمتری به فناوری اطلاعات داشته باشد، بالطبع جذابیت کمتری نسبت به معلم آگاه به فناوری دارد. اینها همه مهم‌تر از ظاهر زیبا برای معلم است.

مطابق شرایط اعلام‌شده از سوی این دو دانشگاه، پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به صورت بومی‌پذیری است و گزینش نهایی را سازمان سنجش آموزش کشور، در هریـک از کـد-رشته ‌محل‌ها با توجه به دامنه پذیرش که در ستون «پردیس/ مخصوص داوطلبـان بومی/محـل خـدمت» درج شـده است، انجام می‌دهد. همچنین معرفی داوطلب برای انجام مصاحبه تخصصی نیز به‌منزله قبولی نهایی در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تلقی نمی‌شود. مطابق آن چه در اطلاعیه درج شده است، ‌چنانچـه صـلاحیت‌هـای عمـومی و تخصصی داوطلب معرفی‌شده بعد از انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی به تأیید آموزش‌وپرورش برسد، سازمان سنجش آموزش کشور بر اسـاس ضـوابط مربوط و لحاظ‌کردن اولویت بر مبنای دامنه پذیرش بومی «بخش/شهرستان/استان توضیحات کد ‌رشته ‌محل مندرج در دفترچه آزمون» و با درنظرگرفتن نمره علمـی نهـایی داوطلـب در مقایسه با سایر داوطلبان، گزینش نهایی را انجام خواهد داد. بنابراین موفقیت در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی به‌منزله قبولی فـرد بـرای این دانشگاه‌ها نیست.

مطابق اطلاعیه، دوباره بحث گزینش برای پذیرش دانشجو مطرح است؛ داوطلبانی که صلاحیت‌های تخصصی یا عمومی آنان به تأیید آموزش‌وپرورش نمی‌رسد، از فرآینـد گـزینش نهـایی بـرای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی حذف خواهند شد.

جدای از همه این شرایط، دانشجویان باید چند شرط عمومی را نیز برای گذر از هفت خان این دو دانشگاه داشته باشند؛ تابعیت جمهوری اسـلامی ایـران، اعتقـاد بـه دیـن مبـین اسـلام یـا یکـی از ادیـان شـناخته‌شـده در قـانون اساسـی جمهـوری اسـلامی ایـران، التـزام بـه قـانون اساسـی جمهوری اسلامی ایران، داشتن سلامت کامل روانـی، جسـمانی و توانـایی انجـام وظـایف محولـه، نداشـتن سـابقه محکومیـت جزایی یـا کیفـری مـؤثر، عـدم اعتیـاد بـه مواد مخدر، دخانیات و الکل و هر نوع مواد اعتیادآور، داشتن گواهی‌نامه پایان‌دوره پیش‌دانشگاهی داوطلبان نظام آموزشی قدیم یا متوسطه دوم نظام آموزشی جدید، از شرایط پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است.

معیارهای سلامت روانی و جسمانی برای معلم‌شدن پیش از این نیز حرف و حدیث‌های فراوانی را به‌دنبال داشت؛ شرایطی که پیش‌ از این نیز در سال‌های گذشته با اعتراضاتی مواجه شد، قبلا هم نداشتن نقص عضو قابل مشاهده و همچنین قد و وزن در کفه ترازوی سنجش انتخاب معلم قرار گرفته بود و اعتراضاتی به‌دنبال داشت اما هنوز هم این شرایط برای احراز صلاحیت معلم لازم است. برخـورداری از سـلامت کامـل تـن و روان و شـرایط مناسـب جسـمانی بــرای حســن انجــام وظیفــه معلمــی بــه اســتناد بنــد «ز» مــاده ۴۲ قــانون مــدیریت خــدمات کشــوری و با توجه به رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری و با تأیید پزشک معتمد واجد شرایط آموزش‌وپرورش با ملاک‌ها و معیارهای زیر الزامی است:

توانایی و مهارت گفتاری: توانایی رعایت مخارج تمام حروف و ادای کلمات و عبارات به‌طورکامل و صحیح و نداشتن لکنت زبان به هر میزان.

قدرت بینایی: قدرت دید هر چشم حداقل پنج دهم یا هر دو چشم بدون عینک و لنز حداقل ده بیستم و نداشتن کوررنگی و انحراف چشم، هرنوع نقص میدان بینایی در یک یا هر دو چشم، دوربینی غیر قابل درمان، نیستاگموس شدید هر دو چشم، ضایعات وسیع شدید و غیر قابل درمان در هر دو قرنیه، کوررنگی برای رشته‌های آموزش ابتدایی، رشته‌های گروه هنر و رشته‌هایی که شناخت رنگ و طیف نوری در آنها ضروری است، ممنوع بوده و در بقیه رشته‌ها بلامانع است، نابینایی در یک چشم.

قدرت شنوایی: توانایی شنیدن صداها و اطلاعات معمولی، نداشتن نقص شنوایی، کم‌شنوایی داوطلب نباید بیش از ۳۰ دسی‌بل باشد.

قد و وزن: با توجه به مقتضیات هر استان و متناسب با وظایف شغل معلمی به تشخیص اداره کل آموزش‌وپرورش استان مربوط، طبق ضوابط و مقررات که در مرحله مصاحبه تخصصی و انجام معاینات پزشکی مورد سنجش قرار می‌گیرد. حداقل قد لازم برای داوطلبان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی مطابق ضوابط مربوط به داوطلبان ورود به رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه‌ها است. تغییر شکل مادرزادی و اکتسابی اندام‌ها و نداشتن کراهت منظر بر اثر سوختگی، سوانح یا دیگر عوامل در صورت یا قسمت‌های ظاهری و نمایان بدن.

نداشتن نقص عضو مشهود و مؤثر در انجام وظایف حرفه‌ای معلمی بر اساس تشخیص پزشک معتمد واجد شرایط.

عدم ابتلا به بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج از قبیل دیابت، سیروز کبدی، آسم نارسایی کلیه، بیماری‌های قلبی، اسکروز آن پلاک، پارکینسون و بیماری‌های خونی نظیر لوسمی، کم‌خونی شدید مقاوم به درمان، تالاسمی ماژور و هر نوع بیماری شناخته‌شده مؤثر در انجام وظایف معلمی به تشخیص پزشک معتمد واجد شرایط. سایر موارد و بیماری‌هایی که به تشخیص پزشک معتمد آموزش‌وپرورش مانع انجام وظایف حرفه‌ای باشد. احراز سلامت روانی بر اساس نظر روان‌شناس متخصص و معتمد آموزش‌وپرورش دارای نظام روان‌شناسی از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، برخورداری از استعداد، علاقه و انگیزه معلمی، عامل بودن به اخلاق و رفتار متناسب با شأن و جایگاه معلمی، برخورداری از قدرت تعامل با دیگران، آشنایی با تعالیم دینی به‌ویژه قرآن کریم. همچنین داشتن حداکثر ۲۸ سال در بدو استخدام قطعی بعد از فراغت از تحصیل برای استخدام لازم است.

اما سؤال اصلی اینجاست که با وجود تمام این سخت‌گیری‌ها، چقدر از معلمانی که وارد سیستم آموزش‌وپرورش می‌شوند، معیارهای واقعی برای معلم شدن را دارند و همچنین آیا همان‌ قدر که نداشتن نقص عضو برای یک معلم نیاز است، داشتن سلامت روان هم مهم است؟»

مشاهده صفحه جامع آخرین خبر از استخدام آموزش و پرورش

مشاهده صفحه جامع آخرین اخبار معلمان و فرهنگیان

منبع: خبرگزاری ایسنا

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=1500123
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد
نظرات کاربران 1k