• ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
  • 0k نظر «نمایش»

ضرورت بررسی راهکارهای توسعه کارآفرینی روستایی

ضرورت بررسی راهکارهای توسعه کارآفرینی روستایی

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

مغفول ماندن کارآفرینی در حوزه روستایی

جهت ورود به صفحه اخبار اشتغال روستاییان اینجا کلیک کنید

جهت ورود به صفحه اصلی استخدامی استانداری خراسان رضوی اینجا کلیک کنید


خبر 3 اردیبهشت 96: ضرورت بررسی راهکارهای توسعه کارآفرینی روستایی (منبع:خبرگزاری ایسنا)

دبیر همایش «بررسی راهکارهای توسعه کارآفرینی روستایی» گفت: پرداختن به کارآفرینی روستایی از این حیث ضرورت دارد که بخش عمده منابع موجود در مناطق روستایی مغفول مانده است.

دکتر محمدجواد صفایی، استادیار گروه برنامه‌ریزی روستایی، دانشکده جغرافیا و علوم محیطی، دانشگاه حکیم سبزواری در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: در دنیا طی قرن گذشته روند شهرنشینی در اثر تحولات گسترده اقتصادی، اجتماعی و فنی افزایش یافته و با کاهش روستانشینی مواجه بودیم که البته غیر طبیعی نیست و در ارتباط با تحولات عمیق اجتماعیِ بعد از انقلاب صنعتی آغاز شده و ایران نیز این کاهش را داشته است.

وی ادامه داد: مشکل این‌جاست که تغییر نسبت روستانشینی به شهرنشینی همراه با برنامه‌های راهبردی انجام نشده و شهرها و روستاها در این زمینه درگیر مشکلات شده‌اند و از سویی معضلات روستائیان باعث تشدید مهاجرات می‌شود و بخش اعظم ظرفیت‌های روستاها در مباحث اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی دچار مشکل می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: بنابراین معضل اصلی این است که از توانمندی‌های موجود روستا برای تولید استفاده نمی‌شود؛ بحث کارآفرینی دقیقا معادل شغل‌آفرینی نیست، کارآفرینی ایده است در واقع مجموعه روستاها از توانمندی‌های خاصی برخوردارند که باید از طریق خلاقیت و ایده‌پردازی و نوآوری بتوانیم ظرفیت‌های شغلی ایجاد کنیم. منظور این نیست که فقط شغل ایجاد کنیم، اول باید ایده را توسعه دهیم.

صفایی این موضوع را متناسب با شعار سال دانست و ادامه داد: اگر معضل کل کشور در حال حاضر تولید و اشتغال است، این موضوع در روستاها خیلی وقت است که نهادینه شده، برای همین ضرورت پیشنهاد دادیم دانشگاهیان ما مجموعه مطالعات و پژوهش‌هایی را که انجام دادند در چارچوب این که به چه طریقی می‌شود ایده‌های کارآفرینی را به شکل نهادینه و فرهنگ در آورد و چگونه کارآفرین تربیت کرد، ارائه نمودند وگرنه منابع موجود است. ولی مسئله این است که چگونه می‌شود از این منابع مطابق با شرایط روز استفاده کرد.

این استاد دانشگاه در رابطه با کاربردی شدن مقالات ارائه شده، عنوان کرد: همایش‌هایی که دانشگاه‌ها برگزار می‌کنند، به دلیل این که مبانی کارشان تئوریک است، اکثرا جنبه‌های علمی و نظری کار را مطرح می‌کنند و مجریان آن‌ها را در قالب اجرایی قرار می‌دهند، اما برای این که جنبه‌های تئوریک و اجرایی را تلفیق کنیم در ابتدا تفاهم نامه‌ای را با دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی منعقد کردیم که آن‌ها متولی هستند و برای عملیاتی شدن آن یک کارگاه نیز تشکیل شد تا مباحث تئوریک مطرح شود و دهیاران نیز که عملا کار می‌کنند و در بحث اجرایی هستند، حضور داشتند و از سویی دانشگاه نیز این مباحث را به شکل تئوریک مطرح  کرد.

دبیر همایش «بررسی راهکارهای توسعه کارآفرینی روستایی» که ۳۰ فروردین‌ماه در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، درباره مقالات و شیوه پذیرش آن نیز گفت: همایشی که برگزار شد، تحت عنوان «همایش ملی بررسی راهکارهای توسعه کارآفرینی روستایی» بود.

وی افزود: در ابتدا چکیده مقالات دریافت شد که ۸۷ چکیده مقاله به دست ما رسید سپس فرصتی برای اصل مقاله داده شد و در نهایت ۶۷ مقاله به دبیرخانه ارسال شد؛ پس از پروسه داوری بین اصل مقالات رسیده  بر مبنای امتیازات داوری ۳۸ مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات انتخاب شدند و ۱۳ مقاله طی سخنرانی ۳۰ فروردین‌ماه ارائه شد.

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=765199
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد