• ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
  • 1k نظر «نمایش»

پس از قبولی در آزمون استخدامی چه مراحلی باید طی شود؟

پس از قبولی در آزمون استخدامی چه مراحلی باید طی شود؟

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۲۰۹ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

مراحل پس از قبولی در آزمون استخدامی

با توجه به سوالات متعدد کاربران عزیز پس از اعلام نتایج آزمون های استخدامی، کارشناسان ایران استخدام ضمن آرزوی موفقیت برای یکایک پذیرفته شدگان آزمون های استخدامی، در این مطلب مراحل پس از قبولی در آزمون‌های استخدامی (مصاحبه، گزینس، تحویل مدارک و سایر موارد مشابه) را گردآوری نموده و به سوالات مهم معرفی شدگان به مرحله بعدی پاسخ داده‌اند.


فهرست مطالب مهم

جهت مشاهده مطالب روی لینک های زیر کلیک کنید

فرصت‌های شغلی را از دست ندهید!

با فعال‌سازی این سرویس، آگهی‌های استخدام سازمان‌های دولتی و خصوصی و همچنین بانک‌ها را به محض انتشار از طریق پیامک و ایمیل دریافت خواهید کرد.

فعال‌سازی

مصاحبه عمومی و تخصصی

پس از برگزاری آزمون کتبی، نتایج اولیه آن توسط مجری آزمون اعلام میگردد. این نتایج ممکن است به صورت چند برابر ظرفیت و یا یک برابر ظرفیت اعلام گردد که عموماً بر اساس چند برابر ظرفیت می باشد. جهت تشخیص اینکه نتایج اعلامی بر اساس چند برابر ظرفیت اعلام شده است باید به دفترچه شرایط آگهی استخدامی مراجعه نمود و یا طی اطلاعیه ها توسط مجری و یا مسئولین آزمون اعلام گردد.

لازم به ذکر است: به صورت میانگین بیش از 90 درصد آزمونهای استخدامی بر اساس چند برابر ظرفیت اعلام نتایج میگردند، و درصد بسیار کم و معدودی به صورت یک برابر ظرفیت اعلام نتایج میگردند.

منظور از یک برابر ظرفیت و یا چند برابر ظرفیت در زمان اعلام نتایج چست؟

اعلام نتایج اولیه بر اساس چند برابر ظرفیت به این معنی است که تعداد افراد معرفی شده به مرحله مصاحبه بیش از تعداد افراد مورد نیاز است. به عنوان مثال اگر یک شغل محل دارای 1 نفر ظرفیت پذیرش باشد، در صورتی که نتایج اولیه بر اساس 2 برابر ظرفیت اعلام شده باشد، 2 نفر جهت انجام مراحل بعدی (مصاحبه و..) معرفی شده اند. در همین مثال اگر نتایج بر اساس 3 برابر ظرفیت اعلام شده باشد، تعداد 3 نفر قبلی اولیه برای طی سایر مراحل معرفی خواهند شد.

نحوه محاسبه: تعداد افراد مورد نیاز واقعی در شغل محل (*ضرب در) میزان چند برابر ظرفیت اعلام (=مساویست با) تعداد افراد معرفی شده در زمان اعلام نتایج اولیه جهت معرفی به سایر مراحل استخدامی

لازم به ذکر است: در صورتی که نتایج یک برابر ظرفیت اعلام گردد، به این معنی است که دقیقا به میزان تعداد افراد مورد نیاز در مرحله نتایج اولیه نفراد برای طی مراحل بعدی آزمون استخدامی معرفی گردیده اند.

دلیل اعلام چند برابر ظرفیت نتایج اولیه چیست؟ چرا در این مرحله تعداد افراد قبول شده بیش از نیروی مورد نیاز واقعی است؟

  ایجاد رقابت! در اکثر آزمونهای استخدامی دولتی بخشی از نمره مورد نیاز کارجویان از طریق آزمون کتبی/علمی تعیین میگردد، اما این کل ماجرا نیست، و بخش دیگری از نمره کارجو باید از طریق مصاحبه کسب شود تا با جمع نمرات این دو بخش فرد پیروز نهایی مشخص گردد.

نحوه محاسبه: به صورت معمول از 100 نمره کل ، 70 نمره آن در آزمون کتبی و 30 درصد آن در مصاحبه تعیین میگردد.

پس از اعلام نتایج مرحله آزمون کتبی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پس از اعلام نتایج مرحله آزمون علمی، افراد پذیرفته شده باید پیگیر اطلاعیه های سازمانی باشند تا طی روز مشخص شده جهت تشکیل پرونده و تحویل مدارک به محل تعیین شده مراجعه نمایند.

آیا در زمان تحویل مدارک مصاحبه هم برگزار خواهد شد و یا مصاحبه در روز دیگری برگزار میشود؟

معمولا مرحله مصاحبه همرمان با درحله دریافت مدارک و تشکیل پرونده نیست.

چه مدت فاصله زمانی تا تحویل مدارک و یا برگزاری مصاحبه وجود دارد؟

هیج روال از پیش تعیین شده ای برای این دو مورد وجود ندارد، به صورت کلی همه چییز بستگی به برنامه ریزی های انجام گرفته توسط سازمان استخدام کننده دارد. اما به صورت معمول میانگین اگر بخواهیم پاسخی عرض کنیم، بین 1 الی 30 روز پس از اعلام نتایج اولیه آزمون کتبی توسط مجری آزمون، اطلاعیه ای در خصوص نحوه تحویل مدارک صادر میشود و پس از تحویل مدارک بین 10 الی 60 روز آینده مصاحبه عمومی و تخصصی برگزار میگردد.

در شرایط چند برابر ظرفیت چگونه میتوانم رتبه خود را متوجه بشوم؟

معمولاً رتبه افراد در کارنامه درج نمیشود، چون این پایان ماجرا نیست و هنوز امتیازت بخش مصاحبه باقیست، اما به صورت کلی کم کم و با حضور جهت ارائه مدارک و مصاحبه و با دیدن رقیبان و مسئولین سازمانی کم و بیش متوجه نمرات و وضعیت خود خواهید شد. اما در هر صورت باید بدانید که رتبه آزمون کتبی مهم نیست، آنچه که مهم است میزان فاصله امتیازی شما در مرحله آزمون کتبی و مصاحبه با رقیبانتان است، و در نهایت این فاصله امتیازی است که رتبه نهایی را تعیین خواهد کرد.

آیا در مصاحبه تخصصی و عمومی سوالات عقیدتی و سیاسی نیز طرح میشود؟

به صورت معمول خیر؛ البته در برخی از استخدامی ها مانند استخدامی آموزش و پرورش و آن هم به صورت رندم ممکن است یک یا دو سوال عقیدتی و یا سیاسی در این مرحله طرح شود اما این کلی نیست و بسیار کم اتفاق می افتد و احتمالاً بر اساس تصمیم شخصی یکی از مصاحبه گرها می باشد.

مصاحبه یا تست روانشانسی چیست؟

مصاحبه تخصصی و عمومی شما ممکن است شامل مصاحبه روانشناسی نیز باشد، که در این صورت ممکن است یا یک روانشناس با شما مصاحبه داشته باشد  و یا بدون حضور روانشناس به صورت تکمیل فرم های روانسنجی و یا هر دو مورد با هم انجام شود.

بنابراین گروه آموزشی ایران استخدام اقدام به تهیه مطلب مجزا در خصوص سوالات روانشناسی آزمون استخدامی نموده است که جهت مشاهده آن میتوانید اینجا کلیک نمایید.

نکته مهم: مصاحبه های استخدامی به چه شکل برگزار میشوند؟ چه سوالاتی پرسیده میشود و اساس نمره دهی در مصاحبه به چه شکلی است؟ چگونه میتوانم بهترین عملکرد رو در مصاحبه داشته باشم؟

ما قبلاً یک مبحث بسیار عالی و جامع را در خصوص راهنمای مصاحبه های تخصصی ایجاد کرده ایم، به شدت توصیه میکنیم که اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مصاحبه های تخصصی استخدامی دارید، حتماً مبحث مذکور را مطالعه بفرمایید.

در مصاحبه های تخصصی و عمومی استخدامی چه می پرسند؟

اعلام نتایج نهایی

پس از برگزاری و اتمام کامل مرحله مصاحبه عمومی و تخصصی، کارجویان منتظر "اعلام نتایج نهایی" خواهند بود.

در این مرحله نمرات پذیرفته شدگان به شکل نمره آزمون کتبی و نمره مصاحبه عمومی و تخصصی با یکدیگر جمع خواهند شد و نمره کل افراد تشکیل خواهد شد.
در صورتی که نتایج اولیه به صورت چند برابر ظرفیت اعلام شده باشد، از بین کل پذیرفته شدگان چند برابر ظرفیت در مرحله اول، در این مرحله فقط افرادی که توانسته اند در مجموع نسبت به رقیبان خود نمره کل بیشتری کسب کنند به فقط میزان برابر با ظرفیت (میزان واقعی مورد نیاز) به عنوان پذیرفته نهایی اعلام خواهند شد.

لازم به ذکر است: فاصله بین اتمام مرحله مصاحبه و اعلام نتایج نهایی پذیرفته شدگان نهایی مشخص نیست و بستگی به برنامه ریزی سازمان استخدام کننده دارد، اما به صورت معمول و حدودی بین 1 الی 2 ماه است. (ممکن است کمتر و یا بیشتر هم باشد)

گزینش استخدامی

پس از اعلام نتایج نهایی ، افراد پذیرفته شده نهایی به میزان 1 برابر ظرفیت جهت طی مراحل بعدی به گزینش معرفی میگردند. (گزینش به صورت معمول از یک برابر ظرفیت انجام میگیرد، موارد خاصی هم وجود دارد که گزینش از چند برابر ظرفیت انجام بگیرد اما با توجه به اینکه در 95 درصد آزمونهای استخدامی گزینش از 1 برابر ظرفیت انجام میگیرد از توضیح گزینش چند برابر ظرفیت صرف نظر میکنیم)

نکته مهم: طبق قانون جهت استخدام افراد در دستگاه های دولتی انجام مرحله گزینش لازم می باشد، اما در شرکتهای خصوصی اجباری نیست.

به صورت کلی گزینش شامل دو بخش مصاحبه عقیدتی و سیاسی و تحقیقات محلی است.

گزینش از چند برابر ظرفیت انجام میشود؟ آیا رقیبی داریم؟

همانطور که عرض شد، در اکثر موارد گزینش از 1 برابر ظرفیت انجام میگیرد و شما رقیبی در گزینش نخواهید داشت.

نکته مهم: چگونه در گزینش استخدامی موفق ظاهر شوم؟

ما قبلاً یک مبحث بسیار عالی و جامع را در خصوص راهنمای گزینش استخدامی ایجاد کرده ایم، به شدت توصیه میکنیم که اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گزینش استخدامی دارید، حتماً مبحث مذکور را مطالعه بفرمایید.

گزینش استخدامی چیست؟

اعلام نتایج گزینش

در مرحله گزینش نیز به مانند مرحله مصاحبه عمومی و تخصصی، پذیرفته شدگان در ابتدا جهت ارائه مدارک خود (عکس و کپی شناسنامه و کروکی محل زندگی و اعلام چند معرف و... ) به گزینش طی اطلاعیه ای دعوت میشوند. پس از آن باید منتظر بود تا دعوت به مصاجبه عقیدتی و سیاسی و انجام تحقیقات محلی صورت بگیرد، و در نهایت نتایج اعلام گردد.

انجام مراحل گزینش و اعلام نتایج آن چه مدت زمانبر خواهد بود؟

زمان بندی از پیش تعیین شده ای در این مرحله نیز وجود ندارد اما به صورت کلی باید عرض کنیم که انجام مراحل گزینش زیاد زمان بر نیست و معمولاً در حدود 2 الی 3 ماه از انجام گزینش تا اعلام نتایج آن ممکن است زمان نیاز باشد.

آیا امکان اعتراض به مراحل گزینش وجود دارد

بله، سه بار! ما قبلاً یک مبحث بسیار عالی و جامع را در خصوص راهنمای گزینش استخدامی ایجاد کرده ایم، به شدت توصیه میکنیم که اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گزینش استخدامی دارید، حتماً مبحث مذکور را مطالعه بفرمایید.

راهنمای گزینش استخدامی

معاینات پزشکی

معاینات پزشکی به صورت معمول در انتهای کار انجام میگیرد، اما در برخی از استخدامی ها مانند استخدامی آموزش و پرورش ممکن است علاوه بر معاینات پزشکی آخر کار به صورت مفصل، یک سری معاینات پزشکی در زمان برگزاری مصاحبه های عمومی تخصصی هم انجام بپذیرد. و یا در یک سری دیگر از استخدامی ها مانند استخدام اکثر ارگانهای نظامی، حساسیت و یا مرحله انجام آن متفاوت باشد. اما به صورت کلی بجز موارد خاص در اکثر سازمانهای دولتی معاینات پزشکی در انتهای کار و قبل از شروع به کار انجام میگیرد.

نکته مهم: نحوه انجام معاینات پزشکی به چه شکل است؟

ما قبلاً یک مبحث بسیار عالی و جامع را در خصوص راهنمای معاینات پزشکی ایجاد کرده ایم، به شدت توصیه میکنیم که اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص معاینات پزشکی دارید، حتماً مبحث مذکور را مطالعه بفرمایید.

معاینات پزشکی قبل از استخدام و پذیرش

دوره آموزشی و شروع به کار

خب پس از گذر از مراحل مختلف و استرس قبولی حالا دیگر وقت شروع به کار است! در اکثر استخدامی های دولتی افراد پذیرفته شده یک دوره آموزشی را طی خواهند کرد. این دوره آموزشی ممکن است قبل از شروع به کار شما باشد، و یا همزمان با شروع به کار شما و یا ترکیبی از هر دو.

دوره آموزشی ممکن است شامل دوره های تئوری (برگزاری کلاس ها و دوره ها) و عملی (در محل کار) باشد.
برخی از سازمانها، مانند بانک کشاورزی و ملت و... برای برگزاری دوره های آموزشی مکانهای ویژه ای را دارا هستند و یا تهیه میکنند (مانند هتل در یک شهر ساحلی و..) تا  دوره های آموزشی آنها همراه با ایجاد روحیه مثبت و خاطرات خوش در بدو استخدام باشد. (جهت جلوگیری از افسردگی احتمالی،باید خدمت شما کاربران گرامی عرض کنیم که تعداد این سازمانها معدود است)

جمع بندی مراحل استخدامی

مراحل استخدام در سازمان های دولتی: (مخصوص کارجویان)

به صورت کلی مراحلی که کارجو جهت استخدام شدن در سازمانهای دولتی باید طی نماید به شرح زیر است:

مرحله 1
شرکت در آزمون علمی استخدامی
 مرحله 2
اعلام نتایج چند برابر و یا یک برابر آزمون علمی استخدامی
مرحله 3
تحویل مدارک معرفی شدگان مرحله آزمون علمی (با توحه به اطلاعیه سازمان مربوطه که پس از اعلام نتایج منتشر میشود)
مرحله 4
مصاحبه تخصصی و عمومی
مرحله 5
اعلام نتایج مصاحبه تخصصی و عمومی به میزان 1 برابر ظرفیت
مرحله 6
تحویل مدارک گزینش
مرحله 7
گزینش (شامل مصاحبه عقیدتی و سیاسی و تحقیقات محلی و گاهاً استعلام)
مرحله 8
اعلام نتایج گزینش
مرحله 9
معاینات پزشکی (بسته به اولویت سازمان ممکن است در مراحل قبل تر برگزار شود)
مرحله 10
دوره آموزشی (ضمن خدمت و یا قبل از شروع به کار رسمی به عنوان کار آموز)
مرحله 11
شروع به کار

معرفی کتاب‌های مصاحبه

واحد آموزش ایران استخدام جهت کسب آمادگی شما کاربران عزیز در جلسات ارزیابی تکمیلی (مصاحبه) کتاب‌هایی جامع شامل تمام مراحل مصاحبه‌های استخدامی آماده نموده‌ است.

دانلود کتاب الکترونیکی راهنمای جامع تمام مراحل مصاحبه‌های استخدامی

سفارش پستی کتاب چاپی راهنمای مصاحبه گزینش عقیدتی و سیاسی

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=1698183
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد
نظرات کاربران 1k