• ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
  • 0k نظر «نمایش»

وضعیت بیمه طلایی معلمان و فرهنگیان در سال جاری

وضعیت بیمه طلایی معلمان و فرهنگیان در سال جاری

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

انتقادها  از وضعیت بیمه طلایی فرهنیگان

جهت مشاهده اخبار بیمه طلایی معلمان و فرهنگیان اینجا کلیک کنید


 رضا نهضت، معلم و فعال صنفی در پاسخ به این سوال خبرنگار شفقنا که وضعیت بیمه طلایی را در سال جاری چگونه ارزیابی می کنید گفت: « ببینید، ما بندی در بودجه، با عنوان اعتبار بیمه طلایی نداریم. برای کمک به این بیمه، احتمالا از اعتبارات بند سایر استفاده می شد که این بند مهم، امسال کاهش ۳۱ درصدی را تجربه می کند؛ یعنی معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان، اعتبارات بند سایر، کم شده است و این قطعا در بیمه طلایی و نیز پرداخت حق التدریس ها و حتی پرداخت آب و برق مدارس اثر خواهد گذاشت.»
نهضت با بیان این که به رغم تبلیغات فراوان وزاتخانه، در کل، این بیمه شاهد افت کیفیت بوده است ابراز داشت:« متاسفانه مسئولان فقط به بیان محاسن این بیمه می پردازند و ابراز نمی دارند که این بیمه نسبت به سال ۹۲ چه قدر افت کیفیت داشته است؟»
وی اضافه کرد:« چنان که می دانید سال گذشته، بیمه طلایی به روش صندوقی اداره شد؛ روش صندوقی به زبان ساده یعنی این که خود وزارت آموزش و پرورش وارد گود شده است و نقش شرکت های بیمه را بازی می کند. فقط درصدی را به عنوان کارگزاری به بیمه آتیه سازان حافظ پرداخت می نماید. در واقع آموزش و پروش، مستقیما وارد کار اقتصادی شده است.»
وی با بیان این که بیمه آتیه سازان حافظ، مورد تایید بیمه مرکزی نیست، ابراز داشت:« همین عامل باعث شده است که اکثر بیمارستان های درجه یک خصوصی، قراردادشان را با این بیمه لغو کنند. کافی است لیست بیمارستان های تحت پوشش امسال را با سال ۹۳ مقایسه کنید، تا عمق فاجعه معلوم شود.»
نهضت ادامه داد:« این بدین معنی است که اگر شما خدای ناکرده نیاز داشتید در یک بیمارستان غیر طرف قرار داد، بستری شوید، ابتدا باید هزینه های آن را تمام و کمال بپردازید و بعد از یکی، دو ماه با ارائه اسناد، مبلغ آن را دریافت کنید.»
این کارشناس آموزشی با انتقاد از این روند گفت:« این بدین معنی است که امنیت روانی بیمار و خانواده اش را به مخاطره انداحته ایم؛ بیماری که باید فکر مریضی اش باشد، ابتدا باید در فکر جور کردن هزینه درمانش باشد.امروز یک عمل جراحی ساده در بیمارستان های خصوصی، حداقل ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد. آیا جور کردن ۱۰ یا ۲۰ میلیون تومان برای یک خانواده فرهنگی کار آسانی است؟ بیمار باید تنها با یک نامه بستری شود و مسائل مالی بین شرکت بیمه و آموزش و پروش حل و فصل شود. کاری که در همه جا روال است و قبلا هم در آموزش و پروش روال بود.»
وی با انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش در این زمینه گفت:« به رغم تبلیغات فراوان درباره افزایش کیفیت این بیمه، کافی است یک نظر سنجی از معلمان به عمل آید تا میزان موفقیت این بیمه معلوم شود. رسانه ها و مطبوعات پر است از انتقاداتی که از افت بیمه طلایی شکایت داشته اند.»
نهضت درباره وضعیت پاداش پایان خدمت بازنشستگان ابراز داشت:« چنان که می دانید، پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۳، به ۱۰۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت، که با کمال تعجب در بودجه سال ۹۳ و ۹۴ پیش بینی نشده بود. الان هم این مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان که پرداخت شده، بنا به گفته ها، وامی از سوی یکی از بانک های خصوصی است.گویا ابتدا قرار بود بانک ملی این مبلغ را فراهم کند که توافق حاصل نشد.»
وی ادامه داد:« نحوه ی تامین اعتبار این ۹۰۰ میلیارد تومان هم جای سوال است؛ آیا برای این مبلغ سود پرداخت می شود؟ اگر بله از کدام اعتبار؟»
نهضت گفت:« متاسفانه به دلیل عدم شفافیت و نبود نمایندگان معلمان در هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان، که سرمایه ای بیش از ۷۰۰۰ میلیارد تومان دارد، این شائبه پیش آمده است که بین آموزش و پرورش و این صندوق بده بستان وجود دارد؛ یعنی آموزش و پروش در مواقعی که کمبود اعتبار دارد، از اعتبارات صندوق ذخیره استفاده می کند؛ چرا که مسئولان صندوق، خودِ وزیر و معاونان وزارت خانه اند. برخی خبرها شنیده می شود که هرگاه وزات خانه در پرداخت حقوق ماهیانه دچار مشکل می شود، از این صندوق کمک می گیرد»
وی اضافه کرد:« اگر چنین روایتی درست باشد، البته کاری غیر قانونی است؛ چرا که صندوق، یک بنگاه اقتصادی خصوصی است نه منبعی برای تامین کمبودهای آموزش و پروش.»
نهضت اضافه کرد:« تا راهکاری برای ورود نماینده معلمان، که صاحبان اصلی صندوق اند، در هیات مدیره و بازرسی، فراهم نشود، این شائبه ها وجود خواهد داشت و گمان می رود که هر وزیری، مطابق میل و مناقع خود، با این بنگاه اقتصادی، معامله می کند.»
نهضت در باره ی وضعیت پرداخت حق التدریس ها گفت:« متاسفانه این هم از قضه های پر غصه ای است که باید برای آن خون گریست.معلمانی که ۷ ماه است حقوق خود را دریافت نکرده اند، واقعا چه وضعیتی خواهند داشت؟این اتفاق در کدام نهاد دولتی دیگر اتفاق افتاده است؟ شما کدام نهاد دولتی دیگری را سراغ دارید که پاداش پایان خدمت خود را دو سال بعد دریافت کند؟شما فرض کنید همین اعتبار ۱۰۵۰ میلیارد تومان یک سال، یک سال و نیم در بانک بود؛حداقل ۲۰۰، ۳۰۰ میلیارد سود این پول است؛ اما آیا این سود را آموزش و پروش می دهد؟»
وی ادامه داد:« البته اعتبارات حق التدریس ها در بودجه و در بند سایر پیش بینی شده بود، شاید این تاخیر برای این باشد که تمام اعتبارت را صرف پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان کرده باشند.»
نهضت افزود:« امسال بند سایر ادارت آموزش و پرورش استان ها، کاهش ۷۱ درصدی را تجربه می کند و این به این معنی است که سال بعد اعتباری برای حق التدریس ها نخواهیم داشت.»
نهضت گفت: « با کمال تاسف بازنشستگان فرهنگی به مراتب در شرایط سخت تری هستند و هم در میزان دریافت حقوق و هم در بیمه تکمیلی خود دچار مشکل اند و این شایسته ی نظامیِ که داعیه دار فرهنگ و علم است، نیست.»
نهضت ابراز امیدواری کرد که در بررسی های مجلس، وضعیت بودجه بهبود یابد و افزایش حداقل ۶۰۰۰ هزار میلیاردی را تجربه کند.

منبع: fa.shafaqna.com

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=581060
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد