۷ سال پیش

تدابیر و کاستی‌های دو آزمون استخدامی برای جذب معلم
اطلاعات بیشتر

آموزش‌‌وپرورش برای آزمون استخدامی سال ۹۵ چه تدابیری دارد؟

جهت مشورت و تبادل نظر در رابطه با آزمون استخدامی آموزش و پرورش اینجا کلیک نمایید


نخستین تجربه آموزش‌وپرورش برای جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی پس از تأسیس دانشگاه فرهنگیان سال گذشته با کاستی‌هایی همراه بود همچنین ۱۳۳ پذیرفته‌شده از ورود به شغل معلمی بازماندند اما آموزش‌‌وپرورش برای آزمون استخدامی سال ۹۵ چه تدابیری دارد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دانشگاه فرهنگیان سال 91 پا به عرصه وجود گذاشت تا با پذیرش دانشجو از مقطع دیپلم و آموزش آنها طی دوره‌ای4 ساله با اعطای مدرک کارشناسی، نیاز آموزش‌وپرورش به نیروی انسانی را تأمین کند برهمین اساس نخستین ورودی‌های این دانشگاه از مهر امسال وارد مدارس کشور شدند.

اگر چه هدف گذاری شده بود تا دانشگاه‌ فرهنگیان سالانه حدود 20 هزار دانشجو معلم را جذب کند اما روند پذیرش این دانشگاه طی سال‌های اخیر روند کاهشی یافت و سالانه به 5 تا 10 هزار نفر رسیده این در حالی است که سالانه حدود 40 هزار نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش بازنشسته می‌شوند و روند فعلی جذب دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان پاسخگوی نیازهای این وزارتخانه نیست.

برهمین اساس آموزش‌وپرورش با استناد به ماده 28 دانشگاه فرهنگیان اقدام به برگزاری آزمون استخدامی و جذب فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها برای ورود به شغل معلمی می‌کند.

نخستین آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای جذب 5 هزار نیروی انسانی سال گذشته برگزار و 3700 نفر در این آزمون پذیرفته شدند همچنین بخشی از ظرفیت تکمیل نشد و خالی ماند. اگر چه مسئولان آموزش‌وپرورش مدعی شدند حدود 700 ظرفیت باقی مانده را برای آزمون استخدامی آینده استفاده خواهند کرد اما هیچگاه تکلیف این ظرفیت‌های خالی مشخص نشد.

نتایج نخستین آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش که در تاریخ 27 شهریور سال 94 برگزار شد پس از طی مراحل گزینش نیمه‌ بهمن 94 اعلام و دوره‌‌های آموزشی پذیرفته‌شدگان اسفند ماه برگزار و به دلیل محدود بودن بازه زمانی به صورت فشرده طی شد.

این دوره آموزشی که با ضعف‌ها و انتقادات بسیاری همراه بود هزینه‌هایی را نیز برای داوطلبان به همراه داشت. کل هزینه دوره آموزش معلمی 2 میلیون و 700 هزار تومان بود البته برای رشته‌های فنی که توسط دانشگاه شهید رجایی برگزار شد، هزینه دوره آموزشی معادل 3 میلیون و 200 هزار تومان بود که 50 درصد از هزینه‌‌های دوره آموزشی توسط آموزش و پرورش و 50 درصد توسط داوطلب پرداخت شد.

ورود پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی به آموزش‌وپرورش پس از طی دوره آموزشی دانشگاه فرهنگیان به شرط قبول شدن در آزمون جامع (پایانی) ممکن بود و براین اساس 133 نفر به دلیل عدم کسب حدنصاب نمره لازم در آزمون پایانی از ورود به شغل معلمی بازماندند و باید یکبار دیگر دوره‌آموزشی و آزمون جامع را تکرار کنند.

داوطلبانی که در آزمون جامع پذیرفته نشده‌ و گروهی که به صورت مشروط وارد مدارس شده‌اند در اعتراضات خود می‌گویند« از ابتدا به ما اعلام نشده بود که در صورت عدم قبولی در آزمون پایانی اجازه ورود به مدارس را نداریم.»

بررسی دفترچه آزمون استخدامی سال گذشته این موضوع را نشان می‌دهد که در دفترچه بحث قبولی در آزمون پایانی یا جامع مطرح نشده است اما ذکر شده شرط استخدام پیمانی در آموزش‌وپرورش طی موفق دوره آموزشی است.

غلامرضا کیانی معاون دانشگاه فرهنگیان شهریور سال جاری در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد:‌ افراد برحسب امتیاز کسب شده در آزمون «اصلح»، صلاحیت دائم و موقت دریافت می‌کنند. بر این اساس، افرادی که از 1000 امتیاز کلی، امتیاز 650 و بالاتر را کسب کنند صاحب صلاحیت دائم شده و مراحل استخدامی آنها در آموزش و پرورش طی می‌شود و کسانی که امتیاز 500 تا 650 را کسب کنند صاحب صلاحیت موقت شده و ضمن ورود به آموزش‌ و پرورش ، لازم است مجدد در آزمون شرکت کرده و کف امتیاز مربوطه را کسب کنند.

داوطلبانی که در آزمون پایانی حدنصاب نمره لازم برای ورود به شغل معلمی را کسب نکرده‌اند، معتقدند: افرادی که امتیاز بالای 500 را کسب کرده‌اند برخلاف گفته‌های مسئولان دانشگاه فرهنگیان رد صلاحیت شده‌ و صلاحیت مشروط آنها تأیید نشده است.هیچ یک از افراد شرکت کننده در آزمون اعم از صلاحیت قطعی و صلاحیت مشروط و فاقد صلاحیت از این موضوع باخبر نبوده اند که در صورت عدم کسب حد نصاب در آزمون جامع از ورود آنها به مدرسه جلوگیری می شود.

اما نعمت الله موسی‌پور معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به انتقاد این داوطلبان عنوان کرد: افرادی که نمره 12 را در تمام دروس کسب و معدل آنها 14 شده است همچین 25 درصد نمره آزمون کتبی و در مجموع 650 امتیاز را کسب کردند،‌صاحب صلاحیت قطعی شناخته شدند که سهم آنها 53 درصد بود. افرادی که نمره کل آزمون جامع آنها 500 تا 650 امتیاز بود و 25 درصد آزمون کتبی را هم کسب کرده‌اند صاحب صلاحیت مشروط شدند و برای استمرار فعالیت در شغل معلمی باید مجدد در آزمون جامع شرکت کنند که سهم آنها 35 درصد است. گروه سوم که صلاحیت آنها تایید نشده است، نمره کل کمتر از 500 امتیاز را کسب کرده‌اند که سهم آنها 11 درصد است همچنین تعدادی که آمار آنها کمتر از 100 نفر است،‌ پرونده‌شان در حال بررسی است و شامل دو گروه هستند، عده‌ای که غیبت غیرمجاز دارند و عده‌ای که در هیچ یک از مراحل آموزشی شرکت نکردند.

وی گفت: افراد برای کسب صلاحیت ورود به شغل معلمی باید 25 درصد نمره آزمون کتبی را به دست بیاورند و گروهی که صاحب صلاحیت نشده‌اند سهم 25 درصدی آزمون کتبی را به دست نیاورده‌اند.

آموزش‌وپرورش سال 95 نیز همانند سال گذشته اما اینبار برای جذب 10 هزار نیروی انسانی اقدام به برگزاری آزمون استخدامی می‌کند. هزینه ثبت‌نام در آزمون استخدامی امسال 29 هزار تومان است این در حالی است که سال گذشت هزینه 48 هزار تومانی از هر داوطلب دریافت شد.

زمانی که دفترچه آزمون استخدامی سال 95 را مطالعه می‌کنیم به طور دقیق برای داوطلبان بازگو شده است: شرط استخدام پیمانی در آموزش‌وپرورش گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزی است. تمام پذیرفته‌شدگان ملزم به گذراندن این دوره و موفقیت در آزمون جامع بدون دریافت حقوق و مزایا بوده و صدور حکم استخدامی منوط به کسب موفقیت در دوره مذکور است.

البته باید به زمان برگزاری دوره‌های آموزشی نیز توجه داشت چرا که سال گذشته این دوره‌ها با تأخیر و با مشکلات متعددی همراه شد.

موضوعی که محمود مهرمحمدی با تأیید آن عنوان کرد: تجربه نخست ما در اجرای روش جدید پذیرش و تربیت معلم با موفقیت‌ها و نقص‌هایی همراه بود که باید برای حل مشکلات گام برداریم، امسال نیز 10 هزار نفر از طریق برگزاری آزمون استخدامی وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند که تاکید داریم برای یک سال تحصیلی 9 ماهه در دانشگاه حضور یابند چرا که اگر زمان آموزش آنها محدود شود، تحقق اهداف کمتر خواهد بود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: در حال تهیه یک برنامه مطالعاتی هستیم تا عملکرد دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان که با روش‌های مختلف وارد این دانشگاه شده و دوره تربیت معلم را طی می‌کنند بررسی کرده و به اصلاح مشکلات بپردازیم. آزمون اصلح یا پایانی منطبق با آن چیزی بود که در اطلاعیه آزمون استخدامی آموزش و پرورش درج شده بود و موفقیت در این آزمون شرط ورود به شغل معلمی است.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=679382
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد