معرفی مشاغل

آشنایی با شغل چرخکار و تفاوت آن با خیاط

زمان مطالعه: 5 دقیقه

چگونه خیاط شویم؟

لباس، یکی از ملزومات اساسی انسان‌ها است که به تغییر جایگاه اجتماعی آنان نیز کمک می‌کند. بسیاری از ما تمایل داریم لباس‌هایی فاخر با بهترین کیفیت، مدل و دوخت داشته باشیم. از این رو ممکن است در خرید و پیدا کردن مدل مورد نظر خود روزها و هفته‌ها درگیر شویم. اما در نهایت به آنچه که می‌خواهیم نرسیم. یا در مواردی نیز ممکن است لباسی را از بازار تهیه کنیم و بعد از کمی استفاده دوست داشته باشیم کمی مدل آن را تغییر دهیم. در این شرایط، بهترین راهکار چیست؟ قطعا مراجعه به خیاط و چرخکار، تنها چیزی است که به ذهن ما خطور می‌کند. بر اساس مطلبی که قبلا در ایران استخدام به معرفی شغل خیاط پرداختیم، بسیاری از ما تصور کم و بیش کامل و روشنی از خیاط و صنعت خیاطی داریم.  اما در این مطلب میخواهیم به معرفی شغل چرخکار بپردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

تفاوت خیاط و چرخکار

خیاط گاه با چرخکار یکی پنداشته می‌شود، اما معمولا میان این دو فعالیت، تفاوت‌هایی وجود دارد. از جمله اینکه یک خیاط تمام کارها را از ابتدا تا انتهای آن انجام می‌دهد؛ اما یک چرخکار ممکن است بخشی از کار را بر عهده بگیرد. مثلا ممکن است چند قسمت از پارچه به او داده شود و از او خواسته شود تا تکه‌های پارچه را به هم بدوزد، ماشین های دوخت و چرخ های خیاطی را تنظیم و راه اندازی نماید، برخی نیز این دو شغل را یکی می‌دانند.

در ادامه مطلب به بررسی تفاوت وظایف خیاط و چرخکار میپردازیم:

وظایف چرخکار:

  • بررسی، راه اندازی و تنظیم ماشین های دوخت و چرخ های خیاطی
  • کنترل و تعویض نخ ها، ماسوره و قرقره چرخ ها و همچنین کنترل عدم شکستگی سوزن چرخ
  • تحویل گرفتن بخش های مختلف لباس های برش خورده توسط برشکار و دوخت آن ها
  • تعمیرات و روغن کاری چرخ ها و ماشین های خیاطی

وظایف خیاط:

  • دوختن لباس بر اساس مدل یا طرح مورد نظر افراد
  • تکمیل تغییرات در لباس‌ها با استفاده از نخ یا چرخ خیاطی
  • انطباق و توسعه برخی از لباس‌ها با طرح‌های مورد دلخواه مشتری
  • طراحی الگوها یا تغییر الگوهای موجود
  • تولید یک الگو به صورت دستی یا با استفاده از طراحی به کمک کامپیوتر
  • راهنمایی مشتریان برای انتخاب مدل نهایی و مناسب و…

مهارت‌هایی که برای خیاط و چرخکار الزامی است

یک خیاط و چرخکار، برای موفقیت بیشتر در فعالیت خود، باید مهارت‌هایی را داشته باشد. برخی از این مهارت‌ها عبارت است از:

  • توانایی کار در ساعت‌های طولانی
    این موضوع مستلزم مهارت جسمی و روحی بالا است. از این نظر لازم است، خیاط یا چرخکار مهارت بینایی لازم را نیز داشته باشد. البته موضوع بینایی بیشتر به سلامت فیزیکی مربوط است تا یک نوع مهارت، اما وجود این جنبه از سلامت فیزیکی و مهارت دقیق و جزئی دیدن نیز ضروری است.
  • قادر به برقراری ارتباط واضح و ارائه خدمات شخصی به مشتریان
    این ویژگی، نیازمند آن است که خیاط مهارت ارتباطی قوی داشته باشد. خیاط‌ها همچنین به مهارت‌های ارتباط کلامی عالی نیاز دارند تا به طور موثر و حساس به مشتریان در مورد تناسب و سبک لباس توصیه کنند.
  • توانایی کار تا مهلت مقرر را داشته باشد
  • بتوانید سریع اما کارآمد کار کند
    خلاقیت نیز برای خیاط به عنوان یک مهارت مهم و ضروری، لازم است. دوخت لباس‌های سفارشی که هم کاربردی و هم شیک هستند نیاز به خلاقیت، درک رنگ قوی و توجه به مد دارد.
  • تسلط بر استفاده از انواع چرخ خیاطی

الزامات آموزشی خیاطان و چرخکاران

اکثر چرخکارها و خیاط‌ ها به صورت تجربی، در این شغل آموزش دیده و فعالیت دارند. یعنی یا استعداد و علاقه خاصی در این شغل داشته‌اند و یا با آموزش در کنار چرخکارهای با سابقه و حرفه‌ای، این حرفه را یاد گرفته‌اند. با این حال امروزه بسیاری از چرخکار ها و خیاط‌ ها تمایل دارند از طریق آموزش‌های فنی که توسط موسسات آموزشی معتبر ارائه می‌شود، مراحل تحصیلی این شغل را نیز طی کنند و در کارگاه های تولیدی که به دنبال استخدام کارآموز خیاط هستند، مشغول به کار شوند. در فرایند آموزشی نیز افراد موظف هستند به صورت عملی و حتی تئوریک، مراحل و دروسی را پشت سر گذارند.

محل فعالیت خیاط و چرخکار

خیاطان معمولا به صورت فردی و یا گروهی در کارگاه فعالیت می‌کنند. در فعالیت گروهی افراد در قالب یک تیم کار می‌کنند. در این شکل از کار معمولا خیاط، فقط بخشی از کار را انجام می‌دهد و کار نهایی از دست او خارج نمی‌شود. مثلا یک خیاط ممکن است الگو را طراحی کرده روی لباس پیاده کند. بقیه فعالیت ها را به ترتیب برشکار لباس، و چرخکار انجام دهد.

چرخکار کیست؟ چرخکار ها اغلب بصورت گروهی در تولیدی های لباس مشغول کار میشوند. قسمت های مختلف پارچه برش خورده توسط برشکار به دست چرخکار دوخته میشود. چرخکار ها همچنین به تعمیر ماشین های دوخت و چرخ های خیاطی و بررسی وضعیت دوخت ماشین ها میپردازند.

نوع کار چرخکار و خیاط

چرخکار ها معمولا بصورت تمام وقت و حضوری در کارگاه های تولیدی استخدام میشوند اما برخی از کارفرمایانی که در سایت ایران استخدام درج آگهی نموده اند، به دنبال استخدام چرخکار و خیاط پاره وقت نیز هستند. یک چرخکار معمولا بصورت زیگزال دوز، راسته دوز، میاندوزکار، مزدی دوز و … بسته به (مهارت چرخکار) فعالیت میکند. تنوع آگهی های استخدام چرخکار در تهران و سایر استان های کشور این گفته را تایید میکند.

اگر چرخکار بیرون بر هستید و به چرخکاری در منزل علاقه دارید، جالب اینجاست که در بین آگهی های درج شده در سایت ایران استخدام برخی از مجموعه های تولیدی حتی به دنبال استخدام خیاط و چرخکار در منزل و بصورت دورکاری میباشند.

حقوق و درآمد خیاط و چرخکار

درآمد خیاط و چرخکار درآمد ثابتی نیست و به عوامل مختلفی از جمله درآمد و نوع کارگاه خیاطی بستگی دارد. یکی از عوامل مهم نوع کار، سختی آن و مدت زمانی است که خیاط صرف دوخت و دوز یا تعمیر آن لباس می‌کند. به عنوان نمونه خیاطی که در کارگاهی در منطقه خاصی از تهران فعالیت می‌کند، احتمالا دستمزد بیشتری از مشتری خود دریافت می‌کند، زیرا استدلال او این است که مالیات پرداختی او بیشتر است.

آیا از نظر شخصیتی برای خیاطی و چرخکاری مناسب هستید؟

خیاط‌ها شخصیت‌های خاص و متمایزی دارند. آنها تمایل دارند افراد واقع بینی باشند، به این معنی که مستقل، باثبات، پیگیر، واقعی، عملی و صرفه‌جو هستند.
آنها کارهای لمسی، فیزیکی، ورزشی یا فنی را دوست دارند. برخی از آنها نیز هنری هستند، به این معنی که خلاق، شهودی، حساس، گویا و رسا هستند.
علاقه نیز برای خیاط و چرخکار، بسیار مهم است، زیرا خیاطی کار یکنواختی است و ممکن است افراد در حین کار دچار رخوت و سستی شوند. با این حال اگر شما جز خیاط‌ های با تجربه هستید و به دنبال فرصت های شغلی بهتری هستید، می‌توانید با عضویت به عنوان کارجو در کاریابی ایران استخدام، و ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز آن را برای کارفرمایان ارسال نموده و منتظر تماس آن ها باشید.

سخن پایانی

شغل خیاطی و چرخکاری از جمله مشاغلی است که تقاضا نسبت به آن همیشه وجود دارد. زیرا انسان‌ها در بدترین شرایط اقتصادی تمایل دارند لباس‌های جدیدی را تهیه کنند یا حتی برخی از لباس‌های خود را تعمیر کنند و مجددا از آنها استفاده کنند. از طرفی برخی معتقدند لباس‌هایی که توسط خیاط تهیه می‌شود از لباس‌های آماده بازاری به صرفه‌تر است. علاوه بر همه اینها، یک خیاط یا چرخکار خود و یا همراه با دوستانش می‌تواند با راه انداختن کارگاه خیاطی، به طور مستقل کار کند. پس همانطور که مشاهده می‌کنید. شغل خیاطی از جمله مشاغلی است چشم انداز روشنی دارد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام خیاط و چرخکار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا