کارجومعرفی مشاغل

آشنایی با شغل مهندس محیط زیست (بازارکار و حقوق)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بررسی بازارکار و حقوق مهندس محیط زیست

امروزه‌ موضوع محیط زیست به یکی از بزرگترین چالش‌ دولت‌ها تبدیل شده‌است. مهندس محیط زیست (به انگلیسی: Environmental engineer) فردی است که با استفاده از دانش و مهارت‌های فنی خود در زمینه‌ محیط زیست، به حل مسائل و مدیریت مسائل زیست محیطی می‌پردازد. وظایف و مسئولیت‌های یک مهندس‌ محیط‌ زیست‌ می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از جمله حفاظت از منابع آب، هوا و خاک، طراحی و اجرای سیستم‌های تصفیه فاضلاب و ..  باشد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مهندسی محیط زیست چیست؟

رشته علوم مهندسی محیط زیست به مطالعه و کاربرد دانش فنی و علمی در حفاظت و بهبود محیط زیست می‌پردازد. دانش‌آموزان هرسه رشته‌ ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و انسانی میتوانند وارد این رشته‌ شوند. علوم مهندسی محیط زیست، شاخه‌ای از مهندسی محسوب می‌شود که‌ بازتاب مستقیمی در بهبود و مدیریت مسائل زیست محیطی دارد. مهندسان محیط زیست در طول تحصیل در این رشته‌ در دوره‌های مختلف با موضوعاتی همچون حفاظت و بهبود کیفیت هوا، آب و خاک، مدیریت پسماندها، بازیافت منابع، برنامه‌ریزی مدیریت حوزه‌های آبخیز و منابع طبیعی، آزمایشگاه‌ها و سیستم‌های زیست‌محیطی و سایر مباحث مرتبط شرکت می‌کنند.
هدف اصلی از تحصیل در این رشته‌، ارتقاء کیفیت محیط زیست، حفاظت از منابع طبیعی، کاهش آلودگی و ایجاد توازن بین توسعه انسانی و حفاظت محیط زیست است.

وظایف مهندس محیط زیست چیست؟

مهندسان محیط زیست نقش مهمی در حفاظت و بهبود محیط زیست دارند. مسئولیت‌های یک مهندس محیط‌زیست‌ می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از جمله حفاظت از منابع آب، هوا و خاک، مدیریت ضایعات صنعتی، مدیریت انرژی و… قرار گیرد. کلیت وظایف این مهندسان در هر بخشی یکسان است، به‌عنوان مثال وظایف کارشناس محیط زیست در شهرداری با وظایف کارشناس محیط زیست در جهادکشاورزی یا صنایع شیمیایی و … یکسان است، فقط برخی وظایف بخصوص در هر بخش به وظایف کلی این مهندسان اضافه میشود.
از جمله وظایف کلی مهندسان محیط زیست عبارت است از:

  • نظارت بر عملکرد محیط‌های زیستی با استفاده از تجهیزاتی مانند سنسورها و دستگاه‌های پایش
  • ارائه‌‌ مشاوره‌‌ به سازمان‌ها و صنایع در مورد روش‌های پاکسازی محل‌های آلوده‌
  • بازرسی تأسیسات صنعتی جهت اطمینان از رعایت مقررات زیست‌محیطی
  • مدیریت منابع طبیعی با هدف حفظ و بهره‌برداری پایدار از این منابع
  • ارزیابی تأثیرات پروژه‌ها و فعالیت‌های انسانی بر محیط زیست
  • پشتیبانی فنی و قانونی از پروژه‌های اصلاح محیط زیست
  • ارائه راهکارهایی جهت کاهش میزان آلاینده‌های صنعتی
  • به روزرسانی و تهیه‌ گزارشات تحقیقات محیطی
  • طراحی و اجرای سیستم‌های زیست محیطی
  • تهیه و اجرای طرح‌های بهبود زیست‌محیطی
  • مدیریت پروژه‌های محیط زیستی
  • جلوگیری از تخریب منابع‌طبیعی
  • حفظ زیست‌بوم‌های طبیعی

آشنایی با شغل مهندس محیط زیست (بازارکار و حقوق)

بررسی بازارکار مهندس محیط زیست در ایران

بازارکار مهندسی محیط زیست‌ در ایران متکی بر سیاست ها و قوانین محیط زیستی کشور است. سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در زمینه محیط‌ ‌زیست‌ فعالیت می‌کنند، موظفند تا پاسخگوی الزامات قانونی در این زمینه‌ باشند. بنابراین، نقش دولت و سازمان‌های مربوطه در تعیین سیاست‌ها و قوانین محیط زیستی برای حفظ محیط زیست و حمایت از بازارکار این شغل، بسیار مهم است؛ اما در حالت کلی میتوان گفت بازارکار این شغل در حال رشد و توسعه است.
با توجه به مسائل زیستی‌محیطی مهم همچون آلودگی هوا، کاهش منابع آب، مدیریت پسماندها و حفظ تنوع زیستی، نیاز به متخصصان محیط‌ زیست‌ در کشور بیشتر شده‌است. مهندسان محیط زیست می‌توانند در شهرداری‌ها، صنایع شیمیایی، صنایع سوخت و انرژی، شرکت نفت، شرکت فولاد، آژانس‌های دولتی، مراکز بررسی آلودگی هوا، شرکت‌ها و ادارات آب و فاضلاب، مراکز مشاوره محیط زیست، ادارات جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، اداره راه و ترابری و … مشغول به کار شوند.
علاوه‌بر این موارد، با رشد فناوری‌های سبز و به کارگیری منابع انرژی پاک، دامنه‌ فعالیت‌های مهندسان محیط زیست در ایران بهبود یافته‌است. برای مثال، متخصصان محیط زیست می‌توانند در طراحی و اجرای پروژه‌‌های تولید انرژی خورشیدی، بادی و هیدروپاوری فعالیت نمایند.
لازم به ذکر است که داشتن مهارت در این شغل بسیار مهم است، در حقیقت این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند. یادگیری و تسلط بر نرم‌افزار‌های مرتبط با این شغل همچون RS و GIS میتواند به فارغ‌التحصیلان این رشته‌ در امر استخدام کمک بسزایی کند.

بررسی بازارکار مهندسی محیط زیست در جهان

بازارکار مهندسی محیط زیست در جهان شامل تمام فعالیت‌هایی است که برای محافظت از محیط زیست و ارتقای کیفیت آن انجام می‌شود. این نوع بازارکار در حوزه‌های مختلفی شامل مدیریت پسماندها، کاهش آلودگی هوا و آب، بازیابی زمین‌های آلوده، حفاظت از تنوع زیستی و ساخت و ساز پایدار فعالیت می‌کند.
با توجه به اهمیت محیط زیست و نگرانی‌های جامعه برای حفظ آن، بیشترین کارفرمایان در این صنعت شامل دولت‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی، صنایع، مراکز تحقیقاتی و مشاوران می‌شوند. این سازمان‌ها برای دستیابی به اهداف مشترک خود به مهندسان محیط زیست نیاز دارند.
بازارکار این مهندسان به تدریج در سراسر جهان در حال رشداست؛ به عنوان مثال چین متعهد شده‌است تا میزان انتشار کربن خود را کاهش دهد، بنابراین  انتظار می‌رود تقاضا برای مهندسان محیط زیست در چین رشد یابد، همچنین به‌ علت علاقه‌ زیاد کشور کانادا به حفاظت از محیط‌ زیست‌، بازارکار این شغل در کانادا نیز وضعیت خوبی دارد.

بررسی وضعیت حقوق کارشناس محیط زیست در ایران

درآمد و دستمزد مهندسان محیط زیست‌ در ایران‌ بستگی به عوامل متعددی از جمله سابقه‌ کار، تحصیلات، سطح تخصص و میزان تجربه، موقعیت شغلی، مکان قرارگیری شغل و اندازه سازمان یا شرکتی که در آن کار می‌کنند، دارد. به عنوان مثال حقوق کارمندان سازمان محیط زیست با حقوق مهندسان در شرکت نفت یکسان نیست. همچنین عوامل اقتصادی و سیاسی نیز تأثیر قابل توجهی در تعیین حقوق کارشناسان محیط زیست دارند.
با توجه‌ به‌ رشد فعالیت‌های زیست محیطی در ایران و ضرورت حفظ منابع طبیعی و مدیریت پایدار محیط زیست‌، نیاز به کارشناسان محیط زیست افزایش یافته است. با این حال، بررسی ها نشان می‌دهد که در برخی موارد، حقوق و دستمزد کارشناسان محیط زیست در ایران ممکن است نسبت به برخی مشاغل دیگر کمتر باشد.
مهم است به یاد داشته باشید که مهارت‌های خاص و تخصص در زمینه محیط زیست و استعدادهای فردی نقش بسیار مهمی در ارتقاء دستمزد و همچنین پیشرفت شغلی دارند. آموزش مداوم، جستجوی فرصت‌های شغلی بهتر و تلاش برای پیشرفت در حرفه، می‌تواند به شما کمک کند تا به حقوق و دستمزد مناسبی دست یابید.

آشنایی با شغل مهندس محیط زیست (بازارکار و حقوق)

بررسی درآمد و حقوق مهندس محیط زیست در خارج از کشور

دستمزد این کارشناسان در سراسر جهان بسته به عوامل مختلفی از جمله منطقه جغرافیایی، توسعه اقتصادی، سیاست‌ها و نظام حقوقی آن منطقه یا کشور متنوع است. به طور کلی، مهندسان محیط زیست در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، اروپا، کانادا و استرالیا، بهره‌وری قابل توجهی از لحاظ حقوقی دارند. درآمد کارشناسان محیط‌ زیست‌ در این کشورها به‌طور معمول منعکس کننده‌ سطح تحصیلات، سابقه کار، رشته‌تخصصی و سطح مسئولیت وظایفشان می‌باشد. همچنین، در کشورهایی که بهبود محیط زیستی را به عنوان یک اولویت می‌شناسند، این کارشناسان، حقوقی به‌مراتب بالاتر دریافت می‌کنند.
به عنوان مثال دستمزد مهندسان محیط زیست درآمریکا از حدود 60 تا 100 هزار دلار در سال، و حقوق مهندس محیط زیست در کانادا 64 تا 85 هزار دلار (کانادا) در سال برآورد می‌شود؛ همچنین در کشورهای اروپایی، درآمد این مهندسان بسته‌ به کشور و تنوع اقتصادی میان 30 تا 70 هزار یورو در سال تخمین زده‌‌ می‌شود.
البته تمام این مقادیرممکن است با توجه‌ به سابقه‌ کار و موقعیت شغلی فرد متغیر باشد.

راهنمای مشاهده آگهی استخدام مهندس محیط زیست

دانشجویان رشته‌‌ علوم مهندسی محیط زیست پس از فارغ التحصیلی، میتوانند با داشتن اطلاعات و مهارت کافی، در حوزه‌های مرتبط استخدام شده‌ و به فعالیت بپردازند. افرادی که خواستار استخدام و فعالیت به‌عنوان کارشناس محیط زیست هستند، می‌توانند آگهی‌های استخدام رشته‌ محیط زیست را در سایت‌ کاریابی مجازی ایران استخدام جست‌وجو کرده‌‌ و آنها را مشاهده‌ نمایند.
این سایت‌های با پوشش انواع آگهی‌های استخدامی، زمینه‌‌ یافتن بهترین شغل را برای کارجویان فراهم کرده‌‌ است. از جمله آگهی‌های مرتبط با این شغل و رشته‌‌ که در سایت ایران استخدام وجود دارد، میتوان به مواردی همچون استخدام رشته محیط زیست در آموزش و پرورش، استخدام کارشناس محیط زیست در تهران، استخدام مهندس محیط زیست بدون سابقه، استخدام مهندس محیط زیست در عسلویه و… اشاره کرد.
کارجویان همچنین می‌توانند فرم خام رزومه‌ را از سایت ایران استخدام دانلود کرده و پس از تکمیل، به صورت رایگان به کارفرما ارسال نمایند. البته کارجویان برای مشاهده آگهی‌ها و استفاده از مزایای این سایت، باید ابتدا در سایت به عنوان کارجو عضو شوند.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام مهندس محیط زیست

کارفرمایانی که خواستار استخدام کارشناسان محیط‌‌ زیست‌ هستند،می‌توانند با عضویت در سایت ایران استخدام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام نیروی مورد نظر خود را طبق شرایط موردنظر خود در سریعترین زمان جذب نمایند.
مراحل درج آگهی در این سایت به شرح زیر می‌باشد:

  • ورود به سایت ایران استخدام به نشانی iranestekhdam.ir
  • ثبت نام به‌عنوان کارفرما و ایجاد پنل کارفرمایی
  • انتخاب آیکون درج آگهی جدید در پنل کارفرمایی
  • انتخاب نوع درج آگهی(سنتی – جدید) و تکمیل فرم آگهی طبق شرایط موردنظر
  • انتشار آگهی

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدامی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

کارشناس محیط زیست، فردی است که با استفاده از دانش و مهارت‌های فنی خود در زمینه‌ محیط زیست‌، به حل مسائل و مدیریت مسائل زیست محیطی می‌پردازد.با توجه به مسائل زیست‌‌ محیطی‌ نیاز به این کارشناسان روز به روز در حال افزایش است، بنابراین این مهندسان بازارکار خوبی دارند و با داشتن سابقه و مهارت کافی در این زمینه می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند.

جهت مشاهده آگهی استخدام رشته محیط زیست در ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا