معرفی شغل و شرح وظایف مسئول خرید
واحد خرید در سازمان مانند قلب در بدن عمل میکند. همانطور که اگر قلب در روند پمپاژ خون وقفهای ایجاد کند سایر ارگانهای بدن دچار مشکلات زیادی میشوند، واحد خرید نیز اگر بدرستی عمل نکند کل مجموعه دچار مشکل خواهد شد.
در این مطلب سعی داریم برای آشنایی با شغل کارشناس خرید و تدارکات و وظایف و مهارت های لازم برای این شغل شما را راهنمایی کنیم.
فهرست مطالب
کارشناس خرید چیست؟
کارشناس یا مامور خرید و تدارکات کسی است که باید تمامی نیازهای مجموعه را بررسی کرده و جمعآوری نماید، سپس در مورد تمامی اقلام مورد نیاز تحقیقات لازم را انجام دهد تا بتواند بهترین انتخاب از لحاظ کیفیت، قیمت و توانایی رفع نیاز مورد نظر را داشته باشد.
درحالت کلی، تمامی شرکتها و سازمانها برای کاهش هزینهها از کارشناسان خرید و تدارکات کمک میگیرند. این افراد قراردادهای فروش با شرکتهای مختلف را مدیریت کرده و برای خرید محصولات با بهترین قیمت و کیفیت برنامهریزی میکند.
مدیر تدارکات با ایجاد ارتباطهای موثر با سایر بخشهای شرکت از نیازهای آنان به کالا، تجهیزات و خدمات مورد نیاز آگاهی پیدا میکند و درصورت مطابقت با قوانین و بودجه شرکت درصدد تامین و رفع این نیازها برمیآید.
کارشناس خرید که گاها با عنوان مامور خرید نیز خوانده می شوند معمولا با مذاکره با سایر مجموعهها تلاش میکند مواد اولیه برای تولید محصولات شرکت را با بهترین قیمت خریداری کنند تا موجب کاهش هزینههای شرکت و افزایش سود آن شوند. در برخی از سازمانها و شرکتهای بزرگ برای انتخاب تامین کننده مورد نظر مناقصه یا مزایده برپا میشود و مسئولیت پیگیری و اجرای کلیه امور آن بر عهده مدیر خرید و تدارکات است.
البته در سالهای اخیر باتوجه به تنوع زیاد تامین کنندگان کالا و خدمات، شیوههای مختلف تامین این کالا و خدمات و همچنین نوسانات زیاد قیمتها باعث شده فرآیند خرید کالا و خدمات بسیار پیچیدهتر شود و درنتیجه وظیفه مدیر و کارشناس خرید و تدارکات نیز سختتر شده است.
البته امروزه نرمافزارهایی برای کمک به خرید بهترین کالاها در زمان مناسب طراحی شدهاند، که کارشناسان مربوطه با کمک گرفتن از آنها میتوانند انتخابهای بهتر و درستتری داشته باشند.
تحصیلات مورد نیاز کارشناس تدارکات و خرید
اگرچه داشتن حداقل مدرک کارشناسی در یکی از رشتههای مدیریت بازرگانی، مالی یا از این دسته رشتهها میتواند بسیار کمک کننده باشد. اما برای رسیدن به موفقیت در شغل کارشناس تدارکات، تجربه و اثبات توانایی خرید کالا و خدمات با بهترین شرایط میتواند تاثیر بیشتری داشته باشد.
همچنین اگر شرکتی در حوزه خاصی فعالیت کند، معمولا ترجیح میدهند مدرک و تحصیلات کارشناس خرید و تدارکات آنها نیز در همین حوزه باشد. بطور مثال یک شرکت حسابداری، کارشناسانی را که دارای مدرک حسابداری باشند را در اولویت استخدام قرار خواهد داد.
برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیلی مورد نیاز برای استخدام در این شغل میتوانید به آگهیهای استخدام کارشناس خرید و تدارکات در سایت ایران استخدام مراجعه کنید.
وظایف و مسئولیت های کارشناس خرید چیست؟
همانطور که می دانید وقتی فردی وارد شغلی می شود وظایف و مسئولیت هایی بر عهده او گذاشته می شود، در زیر به برخی از وظایف و مسئولیت های کارشناس خرید و تدارکات اشاره کرده ایم تا با شناخت این مسئولیت ها، برای ورود به بازار کار این شغل آماده تر باشید:
- بررسی کیفیت و قیمت محصولات و مذاکره با فروشندگان برای رسیدن به بهترین نتیجه
- پیگیری موجودی و نیازهای بخشهای مختلف و خرید موارد مورد نیاز آنها
- اطلاع از جدیدترین تغییرات در هر صنعت و آشنایی با محصولات جدید
- بررسی و مقایسه کالاهای کاندید برای خرید و انتخاب بهترین مورد
- مدیریت کل بودجه و عملیات تامین منابع
- ایجاد ارتباطات موثر با سایر شرکتها و فروشندگان
- بررسی گزارشهای مالی و انجام مذاکرات بر اساس آنها
- در صورت نیاز، کمک به بهبود مدیریت بودجه و دارایی
- شناسایی و بررسی و بازدید از کارخانجات تولید کننده محصولات
- شرکت در جلسات، سمینارها، کنفرانسها و نمایشگاههای تجاری برای آشنایی با آخرین محصولات و متدها در هر صنعت
- مذاکره و توافق با تامین کنندگان محصول برای تحویل بموقع کالاها
- ملاقات با مسئولین مربوطه در مورد کالاها یا خدمات معیوب و انجام اقدامات لازم باتوجه به شرایط
- ارزیابی و نظارت بر قراردادهای فروشندگان و تامین کنندگان
- یادداشت و نگهداری تمامی سوابق خریدهای انجام شده، هزینهها، تحویل کالاها، کارایی محصول و موجودیها
مهارتهای لازم جهت استخدام کارشناس خرید و تدارکات
مانند بسیاری از مشاغل دیگر، داشتن مهارت و تجربه کاری مرتبط از عوامل اصلی استخدام و موفقیت در شغل کارشناس خرید و تدارکات می باشد. ما برخی از مهمترین این مهارت ها را برای شما بر می شماریم:
- داشتن مهارت در مذاکره برای گرفتن نتایج سودمند در زمانهای همکاری با دیگران. مسئول خرید و تدارکات باید از این مهارت خود برای همکاری با فروشندگان و خرید محصولات مورد نیاز با بهترین کیفیت و قیمت بیشترین استفاده را ببرد.
- داشتن مهارتهای اقتصادی لازم برای تحلیل و فهم اطلاعات اقتصادی مورد نیاز. این مهارت در زمان بررسی گزارشها و اطلاعات و برآورد قیمت کالا و خدمات بسیار مهم است.
- داشتن مهارتهای تحلیلی شامل استخراج و تفسیر دانش مفید از اطلاعات خام. در مرحله بررسی گزارشهای مالی، ساختار قیمت گذاری، وضعیت بازار و بقیه اطلاعات اقتصادی برای تعیین قیمت منطقی، این مهارت بسیار اهمیت پیدا میکند.
- توانایی حل مسائل پیچیده برای پیدا کردن بهترین راهحل در زمانهای مواجهه با مشکل. بطور مثال توانایی انتخاب محصول یا خدماتی با بهترین قیمت و کیفیت در بین تعدادی زیادی از گزینهها.
از سایر مهارتهای مورد نیاز برای استخدام کارشناس تدارکات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کسب تجربه زیاد در مورد توسعه قراردادها و موافقتنامههای تجاری خاص
- آشنایی کامل با قوانین و راهکارهای مدیریت خرید و تدارکات
- تسلط بر اصول خرید
شرایط استخدام کارشناس خرید و تدارکات
همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، امروزه بیشتر شرکتها به فردی برای برعهده گرفتن مسئولیت تامین کالا و خدمات مورد نیاز برای مجموعه نیاز دارند تا بتواند علاوهبر تامین مایحتاج آنها موارد مالی خرید را نیز مدیریت کند و مانع از ضرر رسیدن به شرکت شود.
شما با مراجعه به آگهیهای استخدام کارشناس تدارکات در اصفهان، تهران، مشهد، تبریز و سایر استان های کشور در سایت ایران استخدام، میتوانید علاوهبر پیدا کردن موقعیتهای شغلی جدید با شرایط استخدام کارشناس خرید و مواردی که برای کارفرکایان مهم است بیشتر آشنا شوید.
اکثر مجموعهها خواستار افرادی با حداقل یک سال تجربه کاری در این زمینه میباشند. اما اگر شما جز افرادی هستید که در این زمینه سابقهای ندارید و یا تازه فراغالتحصیل شدهاید مضطرب نشوید.
شما میتوانید در شرکتهایی که خواستار استخدام افراد با عنوان کارآموز هستند شروع به کار کنید و در کنار کسب تجربه و مهارتهای مورد نیاز، حقوقی هرچند کم نیز داشته باشید. در اینصورت میتوانید سابقهای خوب و مفید برای رزومه خود در آینده جمعآوری کنید.
میتوانید سابقهای خوب و مفید برای رزومه خود در آینده جمعآوری کنید.
نحوه و سوالات مصاحبه کارشناس خرید و تدارکات
باید توجه داشته باشید که برای ورود به هر شغلی باید آمادگی و مهارت لازم را داشته باشید. وقتی کارفرمایی در صدد استخدام فردی برای جایگاه شغلی مورد نیاز خود برمی آید حتما پس از بررسی کامل رزومه و اطلاعات فردی و مهارت های او از آن فرد مصاحبه کاری به عمل می آورد. در مورد شغل کارشناس تدارکات نیز به همین صورت است.
در این بخش به تعدادی از سوالات مصاحبه کارشناس خرید، برای آمادگی هر چه بیشتر و بالا بردن اعتماد به نفس شما در مصاحبه اشاره می کنیم:
-
اگر سفارش خریدی به شما تحویل داده شود اولین اقدامی که انجام می دهید چیست؟
“اولین کار پس از تحویل، چک کردن سفارش است که مطابق با توافقات در قرارداد باشد. سپس، آن را در انبار ثبت میکنم.”
-
موقع خرید یک محصول چه نکاتی را درنظر میگیرید؟
“وقتی محصولی را میخرم، اولین چیزی که بررسی میکنم، کیفیت و قیمت آن است. همچنین به تامینکننده، زمان تحویل و شرایط پرداخت دقت میکنم.”
-
در مورد مقدار و نوع محصولی که خریداری میکنید چگونه تصمیم می گیرید؟
“تصمیم گیری در مورد مقدار و نوع محصول بستگی به نیازهای سازمان دارد. با تیمهای داخلی مشورت میکنم و از تجربههای قبلی خود استفاده میکنم.”
-
در مورد روش انتخاب محصول و کشف بهترین محصول توضیح دهید.
“برای انتخاب بهترین محصول، معمولاً میان تامینکنندگان رقابت ایجاد میکنم تا بهترین قیمت و شرایط را کسب کنیم. به عبارت دیگر، در مذاکرات و بازاریابی، میخواهم از بهترین ها بهرهبرداری کنیم.”
-
مهارت های خود در مذاکره با فروشنده را با ذکر مثال توضیح دهید.
“مهارتهای مذاکره بسیار مهم است. به عنوان مثال، در موقعیتی با یک تامینکننده، توانستم قیمت نهایی را به صورت مطلوب تخفیف داده و شرایط تحویل را بهبود بخشم.”
-
آیا در خرید یک محصول تخفیف گرفته اید؟ چگونه؟
“بله، در برخی موارد. به عنوان مثال، در یک مورد، توانستم تخفیفی برای مقداری از محصول به دست آورم و توافقات به سود ما تغییر کرد.”
-
زمان بستن قرارداد با فروشنده چه عوامل و مواردی را در نظر میگیرید؟
“وقتی محصول به موقع تحویل نشود، ابتدا با تامینکننده تماس میگیرم تا دلایل تأخیر را بفهمم. سپس با او به توافقاتی برای بهبود زمان تحویل میرسیم.”
-
عکس العمل شما در موقع سرپیچی فروشنده از قرارداد فی مابینتان (مثلا تحویل دیر هنگام محصول) چه بوده است؟
“یکی از تجربههای ناموفق ما، تأخیر طولانی در تحویل سفارش بود. در این مورد، تصمیم به تغییر تامینکننده گرفتیم.”
-
در مورد تجربه و درسی که از خرید ناموفق خود گرفته اید توضیح دهید.
“از تجربیات گذشته، من آموختهام که اهمیت تأثیر مستقیم خریدهای خود بر عملکرد سازمان را فراموش نکنم. بنابراین، توصیفات و تعهدات تامینکنندگان را با دقت بررسی کرده و قراردادهای قانونی و معتبر امضا میکنم.”
توجه کنید که در مصاحبه های استخدامی علاوه بر سوالات تخصصی، سوالات عمومی و روانشناسی مطرح می شود برای همین به شما پیشنهاد می کنیم قبل از حضور در جلسه مصاحبه جزوه مصاحبه استخدامی ایران استخدام را مطالعه نمایید تا با آمادگی کامل در این جلسه حضور یابید.
حقوق و مزایای شغل کارشناس تدارکات
میزان حقوق و مزایای کارشناس تدارکات و خرید در شرکت های دولتی و خصوصی متفاوت است. در شرکت های دولتی حقوق و مزایا بر اساس قانون مدیریت کشوی تعیین می شود.
در شرکت های خصوصی نیز مانند بسیاری از شغلهای مشابه، ارتباط مستقیمی با میزان تسلط، سابقه، مهارت و تجربه شما خواهد داشت. مسلم است که در اول کار، بخصوص در زمان کارآموزی حقوق زیاد و قابل توجهی دریافت نخواهید کرد. اما با گذشت زمان و کسب مهارت و تجربههای لازم در این کار پیشرفت کرده و با گرفتن جایگاههای بالاتر مانند کارشناس ارشد تدارکات یا مدیر بخض، حقوقهای بسیار بالاتری نیز دریافت خواهید نمود.
چگونه یک کارشناس خرید و تدارکات شویم؟
کسب تحصیلات دانشگاهی
علیرغم اهمیت بیشتر تجربه نسبت به تحصیلات در این شغل، برای موفقیتهای بیشتر در آینده و رسیدن به درجات بالاتر بهتر است تحصیلات دانشگاهی خود را تا کارشناسی یا بالاتر ادامه دهید. همانطور که گفتیم داشتن مدرک در رشتههای اقتصادی و بازرگانی میتواند تاثیرات مثبتی در استخدام شما در مراکز معتبر نیز داشته باشد.
کسب تجربه کاری مرتبط
سعی کنید بهدنبال شغلهایی باشید که با فروشندگان و یا کارمندان فروش بیشتر در ارتباط باشید. اگر داشتن درآمد بالا در مدت زمان کم برایتان بسیار مهم نباشد، مدتی کارآموزی بهعنوان کارشناس تدارکات میتواند بهترین انتخاب برای کسب تجربه مورد نیاز باشد.
کسب گواهینامهها و مهارتهای مورد نیاز
در زمان یادگیری بیشتر و کسب تجربه در مورد این شغل، سعی کنید برای مهارتهای مورد نیاز و مهم گواهینامههای معتبر دریافت کنید. پس از دریافت این مهارت ها میتوانید از طریق رزومه ساز رایگان ایران استخدام برای خود رزومه کاری ایجاد کرده و با اشاره به گواهینامههای خود کارفرمایان را از مهارت هایی که دارید مطلع ساخته و خود را از سایر کارجویان متمایز سازید.
محیط کاری مسئول خرید و تدارکات
مسئول خرید و تدارکات معمولا کارهای خود را بهصورت دفتری انجام میدهد. کارهایی از قبیل خواندن و بررسی اسناد کاغذی و الکترونیکی که نیازمند نشستنهای طولانی مدت پشت میز و یا سیستم کامپیوتری است. درحالت کلی این شغل رفت و آمد زیادی نخواهد داشت، مگر در مواردی که نیازمند دیدار حضوری و یا جلسه با فروشندهها و یا زنجیرههای تامین باشد.
شخصیتهای مناسب برای شغل کارشناس خرید و تدارکات
این روزها اهمیت انتخاب شغل باتوجه به علایق، مهارتها، شخصیت، ارزشها و شرایط خانوادگی و… برای همگان روشن شده است. یکی از مهمترین این موراد ساختار شخصیتی فرد است. شناخت این ساختار فرآیندی پیچیده و نیازمند تخصص است.
درحالت کلی همیشه افراد موفقی از تیپهای شخصیتی مختلف در هرشغلی میتوانند وجود داشته باشند. اما برخی شخصیتها در برخی شغلها درصد موفقیت بیشتری دارند و به همین جهت است که شناسایی شخصیت هر فرد برای انتخاب شغل اهمیت پیدا میکند.
شغل کارشناس خرید و تدارکات، شغلی است که افراد با قدرت برقراری ارتباط موثر با سایر افراد و توانایی مذاکره بالا، میتواند وارد بازار کار آن شوند. البته تنها این موارد نیست. داشتن قدرت تحلیلی و اقتصادی نیز بسیار اهمیت دارد تا بتواند با بررسی شرایط موجود بهترین انتخاب برای خرید را داشته باشد.
سخن پایانی
کارشناس خرید و تدارکات فردیست که بتواند کالا و خدمات مورد نیاز برای مجموعه را تشخیص داده و با انجام تحقیقات و اقدامات لازم، کالایی با کیفیت بالا و بهترین قیمت را خریداری کند. این شغل میتواند باتوجه به صنعت مربوطه شامل سمتهای کارشناس، کارشناس ارشد و مدیریت باشد که حقوق هرکدام از آنها نیز متفاوت خواهد بود.
بازار کار و استخدام این شغل در کشور ما خوب است و شما با مراجعه به آگهیهای استخدام کارشناس خرید و تدارکات در تهران و سایر استانهای کشور در این زمینه خواهید دید که شرکتهای زیادی خواهان استخدام فردی با این عنوان هستند.
جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس خرید و تدارکات در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.
منبع: ایران استخدام
سلام وقت بخیر ۲۱ اردیبهشت آزمون استخدامی دارم واسه کارشناس خرید.چون دخترم احساس میکنم این کار واسه من مناسب نیست و کاشکی یه عنوان شغلی دیگه ای انتخاب میکردم
با سلام دوست عزیز
الان خانمها هم میتونن ار عهده خیلی از مشاغل بر بیان. امیدوارم باشید به خودتون.
آرزوی موفقیت داریم براتون
میشه جوابهای سوالهای مصاحبه کارشناس خریدو بزارین همون سوالای بالا
درود دوست عزیز
به درخواست شما جواب سوالات مصاحبه استخدام کارشناس خرید و تدارکات، در ج شد.
موفق باشید.
سلام وقت بخیر چطور میتوانم به این پکیج دسترسی پیدا کنم
درود دوست عزیز به چه پکیجی؟
سلام وقت بخیر. آیا مسئول خرید و تدارکات وظیفه ثبت اسناد خرید و پرداخت فاکتور ها را در نرم افزار حسابداری دارد؟ یا این کارها بر عهده ی حسابدار مجموعه می باشد؟
درود دوست عزیز
جمع آوری و ایجاد لیست اطلاعات خرید و پرداخت فاکتورها برعهده مسئول خرید میباشد اما شاید ثبت این موارد در نرم افزار حسابداری بر عهده مسئول خرید و تدارکات نباشد. البته وظایف محوله با توجه به توافق کارفرما و کارکنان میتواند متفاوت باشد.
موفق باشید.