کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بازار کار و آینده شغلی مهندسی مخابرات برای خانم‌ها و آقایان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بررسی آینده شغلی مهندسی مخابرات

مهندسی مخابرات یکی از رشته‌های کمتر شناخته ‌شده اما مهم در میان رشته‌های مهندسی است. تا جایی که حتی برخی از علاقمندان به رشته مهندسی ممکن است ندانند که مهندسی مخابرات چیست. مهندسی مخابرات (به انگلیسی telecommunication Engineering) یکی از گرایش‌های مهندسی برق است. از این رو برای ورود به این رشته‌ در ابتدا باید الزامات و شرایط ورود به این رشته‌ را به درستی شناخت.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط و نحوه ورود به رشته مهندسی مخابرات

اکثر رشته‌های مهندسی در شاخه علوم تجربی قرار دارند. متقاضیان مهندسی مخابرات می‌توانند با انتخاب رشته‌ علوم تجربی و قبولی در رشته‌ مهندسی برق، وارد رشته مهندسی مخابرات (در مقطع ارشد) شوند. رشته مهندسی مخابرات گاهی با رشته مهندسی مخابرات امنیتی (امن) و یا رشته مهندسی مخابرات هواپیمایی یکی در نظر گرفته‌ می‌شود. در حالیکه این رشته‌ها کاملا متفاوت از هم هستند، هرچند زمینه‌های مشترک نیز میان این رشته‌ها وجود دارد. در رشته‌ مهندسی برق و مهندسی مخابرات، دروس ریاضی و فیزیک جز دروس اصلی هستند. بنابراین متقاضیان این رشته‌ باید در این دروس از هوش و علاقه کافی برخوردار باشند.

مطلب مرتبط: چگونه مهندس برق شویم؟ از معرفی تا استخدام

معرفی دانشگاه های دارای رشته مهندسی مخابرات

رشته مهندسی مخابرات در اکثر دانشگاه‌های ایران مانند دانشگاه‌های دولتی (روزانه و شبانه) غیرانتفاعی، پیام نور و آزاد تعریف شده‌است. اکثر دانشگاه‌های دولتی از طریق آزمون اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند؛ اما تحصیل در سایر دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی نیز امکان‌پذیر است. با این حال دروس رشته مخابرات در اکثر دانشگاه‌ها یکسان یا مشابه یکدیگر است.

آشنایی با گرایش‌های مهندسی مخابرات

مهندسی مخابرات در مقطع کارشناسی ارشد دارای دو گرایش است: 1) مهندسی مخابرات میدان و موج  2) گرایش مهندسی مخابرات سیستم یا سیستم‌های مخابراتی.

مهندسی مخابرات

بررسی بازار کار و آینده شغلی مهندسی مخابرات

بازار کار مهندسی مخابرات به گفته‌ عده زیادی از فارغ‌التحصیلان آن اشباع شده‌است. البته در مقابل به دلیل کم شدن متقاضیان (به دلایل مختلف از جمله اشباع شدن بازار کار، نیز سخت بودن رشته‌ و…) فضا و بازار کار این رشته‌ در حال بهبودی است. با این حال فارغ از این موضوع، بازار کار این رشته‌ برای خانم‌ها و آقایان نیز یکسان نیست:

بازار کار مهندسی مخابرات برای آقایان 

آقایان بیشتر از خانم‌ها به رشته مهندسی مخابرات تمایل دارند. البته در حالت کلی، اکثر متقاضیان رشته‌های مهندسی آقایان هستند. هر چند این فضا در سال‌های اخیر تغییر کرده‌ است و خانم‌های زیادی سراغ رشته‌های مهندسی رفته‌اند؛ اما آقایان همچنان در این رشته‌ها پیشگام هستند. سختی رشته مهندسی مخابرات و شرایط کاری آن (سخت بودن کارهای مربوطه، ساعات کاری زیاد، دوری از خانواده و…) باعث شده‌ است تا کارفرماها نیز در گزینش نیروهای خود به آقایان توجه بیشتری داشته‌ باشند.

بازار کار مهندسی مخابرات برای خانم‌ها

در شرایط کلی هیچ‌گونه محدودیت قانونی جهت استخدام خانم‌ها در مشاغل مربوط به مهندسی مخابرات وجود ندارد. هر چند همانطور که گفتیم برخی از شرایط مربوط به رشته مهندسی مخابرات باعث شده‌است تا خانم‌ها نقش کمرنگ‌تری در بازار کار این رشته‌ داشته‌ باشند.

چه مراکزی مهندس مخابرات استخدام می‌کنند؟

مراکزی که می‌توانند محل فعالیت فارغ‌التحصیلان مهندسی مخابرات باشند، شامل مراکز خصوصی و دولتی هستند. استخدام مهندس مخابرات در سپاه، استخدام مهندس مخابرات در عسلویه، استخدام مهندس برق در بانک و استخدام مهندس برق در بیمارستان جز فرصت‌های شغلی در مراکز و نهادهای دولتی محسوب می‌شوند. البته از آنجا که بانک‌ها و بیمارستان‌ها در ایران به صورت خصوصی نیز فعالیت دارند؛ استخدام در این مراکز را می‌توان جز استخدام در نهادهای خصوصی نیز دانست. مراکز مخابراتی، شرکت‌های هواپیمایی و مخابراتی (اعم از خصوصی و دولتی)، وزارت صنایع و دفاع و دانشگاه‌ها از دیگر مراکزی هستند که مهندسان مخابرات می‌توانند در آنها فعالیت داشته‌ باشند.

بررسی حقوق و درآمد مهندس برق مخابرات در ایران 

مهندسان مخابرات، درآمد و حقوق یکسانی ندارند. گذشته از قراردادهای کاری (اعم از استخدام مهندس مخابرات دورکاری، پاره‌وقت یا تمام وقت) محل فعالیت، میزان وظایف، میزان تجربه و مهارت، مدرک تحصیلی و گرایش آن نیز بر میزان درآمد افراد تاثیرگذار است. با این حال در میان عوامل فوق، موضوع فعالیت مهندسان مخابرت در سازمان‌های خصوصی و یا دولتی نیز اهمیت زیادی دارد و بر حقوق آنها تاثیرگذار است:

درآمد مهندس برق مخابرات در سازمان های خصوصی

نهادهای خصوصی موظف به پرداخت حقوق مطابق با حقوق تعیین شده‌ توسط وزارت کار هستند. اما بسیاری از مراکز خصوصی، حقوقی بیشتر یا حتی در مواردی کمتر از حقوق تعیین شده‌ پرداخت می‌کنند. با این حال علیرغم آنکه برخی از مراکز خصوصی حقوق بیشتری پرداخت می‌کنند اما ممکن است کارکنان خود را از مزیت‌هایی همچون پاداش و… محروم کنند.

درآمد مهندس برق مخابرات در سازمان های دولتی

مراکز دولتی مطابق با حقوق تعیین شده‌ وزارت کار به کارکنان خود حقوق می‌دهند. تقریبا تمام مراکز دولتی نیز به این قانون پایبند هستند. کار در مراکز دولتی معمولا با پاداش و مزایای زیادی همچون بیمه، عیدی و… همراه است.

مهندسی مخابرات

چگونه با مدرک مهندسی برق مخابرات در سازمان ها استخدام شویم؟

فرقی نمی‌کند رشته‌ شما مهندسی مخابرات است یا رشته‌ای دیگر. شما با هر رشته‌ و گرایشی می‌توانید به جستجوی شغل و رشته‌ موردنظر خود در سایت کاریابی ایران استخدام بپردازید. این کار را می‌توانید در باکس‌های جستجوی ایران استخدام انجام دهید. در این دو باکس امکان جستجو برای استخدام انواع رشته‌ها و شغل‌ها در شهرها و استان‌های سراسر کشور (مانند استخدام مهندس مخابرات میدان، استخدام مهندس مخابرات سیستم، استخدام مهندس مخابرات در مازندران، استخدام مهندس مخابرات در تهران یا استخدام مهندس مخابرات در شیراز و…) وجود دارد. شما کارجویان عزیز همچنین می‌توانید با دانلود و نصب اپلیکیشن ایران استخدام (در انواع فرمت‌ها) نیز اخبار استخدامی را لحظه به لحظه مشاهده کنید. اگر فرصت جستجو در سایت را ندارید می‌توانید در سرویس ارسال آگهی‌های استخدام از طریق پیامک یا ایمیل ثبت‌نام کنید و اخبار استخدامی را به راحتی دریافت کنید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

لازم به ذکر است علاوه بر این مزایا با عضویت در سایت ایران استخدام امکان تنظیم و ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام برای شما وجود دارد.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

چگونه نیروی مهندس برق مخابرات استخدام کنیم؟

سرویس درج آگهی‌های استخدام از جمله سرویس‌هایی است که ایران استخدام در اختیار کارفرمایان قرار داده‌ است. کافرمایان می‌توانند با عضویت در سایت و ثبت نام جهت خرید این سرویس، نیروهای موردنظر خود را استخدام کنند. با درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام، علاوه بر آنکه می‌توانید رزومه کارجویان را دریافت کنید به بانک رزومه‌های ایران استخدام نیز دسترسی خواهید داشت. مزایای استفاده از این سرویس، ارسال آگهی از طریق ایمیل و پیامک، اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی، انتشار در اپلیکیشن ایران استخدام و ارسال در سایت‌های طرف قرارداد است.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

مهندسی مخابرات در زیرمجموعه مهندسی برق قرار دارد. از این رو بخشی از دروس و حوزه کاری این رشته‌ به رشته‌ مهندسی برق مربوط است. البته این موضوع در رابطه با سایر گرایشات مهندسی برق نیز صادق است. بنابراین اگر قصد دارید در گرایشات مهندسی برق ادامه تحصیل دهید حتما به موضوع بازار کار توجه داشته باشید؛ زیرا تقریبا تمام گرایشات مهندسی برق،، حوزه‌های کاری و درسی مشترکی دارند؛ اما وضعیت بازار کار آن‌ها متفاوت از هم است.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مهندس مخابرات در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا