کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بررسی درآمد و بازار کار مهندسی هسته ای برای خانم ها و آقایان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بررسی درآمد و حقوق مهندسی هسته ای در ایران و جهان

رشته مهندسی هسته‌ای (به انگلیسی Nuclear Engineering) از رشته‌های مهندسی است که در شاخه علوم تجربی قرار دارد. وقتی صحبت از مهندسی هسته‌ای می‌شود، بسیاری آن را رشته‌ای مربوط به امور نظامی معرفی می‌کنند و حتی آن را با عنوان رشته هسته ای موشک تعریف می‌کنند. در حالیکه این تعریف از مهندسی هسته‌ای چندان درست نیست. اما رشته مهندسی هسته ای چیست؟ مهندسی هسته‌ای رشته‌ای است که با تولید و تامین منابع انرژی در زمینه‌های مختلف سروکار دارد. برای ورود به رشته‌ مهندسی هسته‌ای باید با شرایط قبولی در این رشته‌ آشنا بود.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

نحوه ورود و شرایط قبولی در رشته مهندسی هسته ای

مهندسی جز رشته‌های علوم تجربی است. ورود به مهندسی هسته ای از رشته‌تجربی یکی از روش‌های رایج برای قبولی در دانشگاه است. ورود به این رشته‌ از طریق شاخه ریاضی و فیزیک نیز امکان‌پذیر است. البته متقاضیان چه از طریق رشته‌تجربی وارد مهندسی هسته‌ای شوند و چه از طریق ریاضی و فیزیک، دروس رشته مهندسی هسته ای برای هردو گروه مشترک است.

رشته مهندسی هسته ای در کدام رشته است؟

مهندسی هسته‌ای تا چند سال پیش در مقطع کارشناسی نیز ارائه می‌شد. اما در حال حاضر می‌توان از طریق رشته‌هایی مانند مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی فیزیک و مهندسی مکانیک وارد این رشته‌ شد. یعنی شما باید ابتدا در مقطع کارشناسی رشته‌های فوق‌الذکر تحصیل کنید؛ سپس در مقطع کارشناسی ارشد وارد مهندسی هسته‌ای شوید.

شرایط تحصیل در رشته مهندسی پزشکی بدون کنکور

برخی از دانشگاه‌های آزاد بدون کنکور نیز اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند. در این روش معمولا دانشگاه‌ها بر اساس شرایط تحصیلی متقاضیان، اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند. این شرایط ممکن است در هر سال متفاوت از سال‌های پیش از آن باشد.

دانشگاه های دارای رشته مهندسی هسته ای

احتمالا برایتان مهم است که بدانید مهندسی هسته ای در کدام دانشگاه ها تدریس می‌شود. پاسخ این است که در حال حاضر تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌ها این رشته‌ را ارائه می‌دهند. مهندس هسته ای علوم تحقیقات، رشته مهندسی هسته ای در دانشگاه ازاد، رشته مهندسی هسته ای در دانشگاه‌های دولتی (مهندسی هسته ای دانشگاه اصفهان، مهندسی پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه تهران، امیرکبیر و…) برخی از دانشگاه‌هایی هستند که این رشته‌ در آنها ارائه می‌شود. رشته مهندسی هسته ای دانشگاه شریف نیز یکی از دانشگاه‌های خوب دولتی است که این رشته‌ را ارائه می‌دهد و متقاضیان زیادی دارد.

گرایش های رشته هسته ای

مهندسی هسته‌ای دارای 6 گرایش است. این گرایش‌ها عبارتند از:

  • گداخت هسته‌ای
  • فیزیک بهداشت
  • کاربرد پرتوها
  • چرخه سوخت

رشته مهندسی هسته ای گرایش پرتو پزشکی و رشته مهندسی هسته ای گرایش راکتور از دیگر گرایش‌های این رشته‌ می‌یاشند.

رشته مهندسی هسته ای

بررسی بازار کار مهندسی هسته ای در ایران

رشته‌ مهندسی هسته‌ای جز رشته‌های سخت مهندسی است. از این رو معمولا متقاضیان ترجیح می‌دهند وارد سایر گرایش‌های رشته‌ مهندسی شوند. همین موضوع باعث شده‌است تا بازار کار این رشته‌ تا حدودی مناسب باشد. با این حال فرصت‌های شغلی این رشته‌ چندان متنوع نیست. از طرفی بازار کار این رشته‌ برای خانم‌ها و آقایان تا حدودی متفاوت است:

مطلب مرتبط: بهترین و پردرآمد ترین رشته‌های مهندسی کدام اند؟

بازار کار مهندسی هسته ای برای خانم ها

مهندسی هسته‌ای در میان خانم‌ها متقاضیان کمی دارد. سخت بودن این رشته‌ و محدود بودن بازار کار آن از جمله عواملی است که باعث شده‌ تا خانم‌ها تمایل کمی به این رشته‌ داشته باشند. گذشته از این، مشاغل مرتبط به این رشته‌ نیز جز مشاغل سخت محسوب می‌شود. با این حال خانم‌هایی که در این رشته‌ تحصیل می‌کنند بیشتر به سمت مشاغل پژوهشی و یا درمانی این رشته‌ می‌روند.

مطلب مرتبط: معرفی بهترین رشته های تحصیلی برای دختران

بازار کار مهندسی هسته ای برای آقایان

آقایان بیشتر از خانم‌ها به رشته‌ مهندسی هسته‌ای تمایل دارند. در واقع بخش اعظم بازار کار این رشته‌ در دست آقایان است. این وضعیت در بخش‌های نظامی مربوط به این رشته مانند نیروگاه‌ها و سایت‌های هسته‌ای پررنگ‌تر است. فعالیت در بخش‌های نظامی معمولا نیازمند ساعت‌ها و گاه روزها و هفته‌ها کار بی‌وقفه است. شرایطی که آقایان نسبت به خانم‌ها بسیار بهتر و راحت‌تر می‌توانند از عهده آن برآیند.

مطلب مرتبط: معرفی پردرآمدترین و بهترین رشته‌تحصیلی برای پسران

فارغ‌التحصبلان مهندسی هسته ای در چه سازمان هایی استخدام می‌شوند؟

فرصت‌های شغلی برای رشته‌ مهندسی هسته‌ای عبارتند از:

  • سایت‌های هسته‌ای
  • پژوهشگاه‌های هسته‌ای
  • سازمان انرژی اتمی
  • نیروگاه‌های هسته‌ای
  • پژوهشگاه‌ها
  • دانشگاه‌ها

استخدام مراکز پزشکی هسته ای تهران و برخی استان‌های دیگر و استخدام پرتو پزشکی در بیمارستان نیز از دیگر فرصت‌های شغلی مرتبط با این رشته‌ محسوب می‌شود.

بررسی بازار کار مهندسی هسته ای در خارج از کشور

بازار کار رشته مهندسی هسته‌های در کشورهای خارجی متفاوت است. در برخی از کشورها از جمله کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی این شرایط تا حدودی مناسب است. به عنوان نمونه بازار کار مهندسی هسته ای در کانادا را می‌توان در لیست وضعیت مثبت قرار داد. اما این وضعیت در برخی از کشورهای آسیایی به خصوص کشورهایی که با معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان مواجه هستند، چندان مناسب نیست.

بررسی درآمد و حقوق مهندسی هسته ای در ایران و جهان

مهندس هسته ای درامد مناسبی دارد. به طور کلی رشته‌های مهندسی در ایران از نظر درآمد و بازار کار وضعیت خوبی دارند. جدا از این موضوع در حالت کلی درآمد این رشته‌ با توجه به عوامل مختلف، متفاوت است. گرایش رشته‌، نوع قرارداد کاری، مهارت و تجربه، نوع شرکت و حتی در مواردی شهر یا استان محل فعالیت افراد نیز ممکن است بر میزان درآمد تاثیرگذار باشد. چنانچه درآمد مهندس انرژی هسته ای با درآمد مهندس فیزیک هسته ای متفاوت است. یا درآمد مهندس هسته‌ای که در شهر تهران فعالیت می‌کند با مهندس هسته‌ای که در شهر و شرکتی کوچک فعالیت دارد یکسان نیست. به طور کلی نمی‌توان درآمد ثابتی را برای این شغل در نظر گرفت. اما معمولا کسانی که در مشاغل مربوط به مهندسی هسته‌ای فعالیت دارند، درآمد خوبی دارند.

درآمد مهندس هسته‌ای در جهان نیز با توجه به کشورها، وضعیت اشتغال و میزان فعالیت و تجربه افراد متفاوت است. به عنوان نمونه درآمد مهندس هسته ای در امریکا با درآمد مهندس هسته‌ای در ترکیه متفاوت است. طبق آمارها، متوسط درآمد ماهانه مهندس هسته‌ای در آمریکا از 75460 دلار شروع می‌شود و تا 169000 دلار می‌رسد. اما متوسط درآمد و حقوق مهندس هسته‌ای در ترکیه حدود 18000 TRY است. دستمزدها از 9520 TRY (کمترین) تا 27300 TRY (بالاترین) متغیر است

استخدام مهندس هسته ای

راهنمای مشاهده آگهی های استخدام مهندسی هسته ای

برای پیگیری آگهی‌های استخدام در سایت کاریابی ایران استخدام ابتدا باید به عنوان کارجو به عضویت سایت درآیید. برای عضویت در سایت باید وارد بخش عضویت در سامانه کارجویان شوید و با وارد کردن اطلاعات مشخص شده‌، در سایت ثبت نام کنید. با عضویت در سایت می‌توانید از سرویس ارسال آگهی‌ها از طریق ایمیل و پیامک استفاده کنید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

علاوه بر این سرویس، شما می‌توانید از سایر مزایای ایران استخدام مانند جستجوی رشته‌ها و مشاغل و اپلیکیشن ایران استخدام نیز به طور رایگان برخوردار شوید. شما می‌توانید در این سایت آگهی های استخدام مهندسی هسته‌ای را با عناوین متنوع و در شهرهای مختلف (مانند استخدام مهندسی پرتو پزشکی در اصفهان، استخدام مهندسی هسته ای کاربرد پرتوها، استخدام مهندسی پرتو پزشکی در تهران و سایر استان های کشور) جستجو کنید.

در ایران استخدام امکان ساخت رزومه نیز وجود دارد. کارجویان می‌توانند رزومه خود را با استفاده از رزومه ساز رایگان و یا فرم‌های خام رزومه به صورت حرفه‌ای بسازند. فرم‌های خالی رزومه به دو زبان فارسی و انگلیسی و در فرمت‌های مختلف قابل دسترسی است. علاوه بر این، فرم‌ها از رنگبندی و سبک متنوع برخوردار هستند.

جهت استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین و رایگان ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام مهندسی پزشکی در سایت ایران استخدام

سرویس درج آگهی استخدام مزایای زیادی را برای انتشار آگهی‌های استخدامی در اختیار کارفرمایان قرار می‌دهد. این سرویس، آگهی‌های استخدامی را به روش‌های مختلف برای کارجویان منتشر می‌کند. انتشار آگهی در اپلیکیشن اختصاصی ایران استخدام، ارسال آگهی‌ها از طریق پیامک یا ایمیل، انتشار آگهی در شهرها و مراکز استان‌ها و نیز انتشار آگهی‌ها در شبکه‌های اجتماعی تنها برخی از این مزایا است. برای درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام باید به عنوان کارفرما در این سایت عضو شوید.

جهت ثبت‌نام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

بازار کار رشته مهندسی هسته‌ای از لحاظ قانونی محدودیت خاصی برای خانم‌ها و آقایان ندارد. اما برخی از مراکز هسته‌ای از جمله مراکز نظامی به دلایلی مانند حساسیت کار و شرایط سخت کاری، ترجیح می‌دهند از نیروی کار آقایان بیشتر استفاده کنند. از این رو اگر به عنوان یک خانم به این رشته‌ علاقمند هستید، باید محدودیت‌های بازار کار و سخت بودن این رشته‌ را در نظر بگیرید. اگر بازار کار برایتان اهمیت زیادی دارید، بهتر است به جای این رشته‌ سایر گرایش‌های مهندسی را انتخاب کنید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مهندس هسته ای در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

برگرفته از: salaryexplorer.com | careerexplorer.com

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. یک سوال؛ نیروگاه ها برای متقاضیای خانم با رشته ی مهندسی هسته ای ظرفیت دارن یا فقط آقایان رو درنظر میگیرن؟

    1. درود دوست عزیز
      در رابطه با سوالتون مطالعه دفترچه شرایط ثبت نام آزمون‌های گذشته نیروگاه‌ها میتونه کمک کننده باشه. جهت مشاهده دفترچه راهنمای ثبت نام در آزمون استخدامی نهاد مربوطه در سال‌های گذشته و تبادل نظر با سایر کاربران، به لینک زیر مراجعه کنید:
      https://iranestekhdam.ir/?p=1036563
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا