کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بررسی بازار کار و درآمد رشته میکروبیولوژی در ایران و جهان

زمان مطالعه: 7 دقیقه

میکروبیولوژی چیست؟ بررسی بازار کار میکروبیولوژی

رشته میکروبیولوژی چیه؟ میکروبیولوژی به بررسی زندگی میکروارگانیسم‌ها مثل باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس و انگل، جلبک‌ها و ارتباط آن با زندگی انسان می‌پردازد. میکروبیولوژی یک رشته آزمایشگاهی با زمینه تحقیقاتی و تئوریک است و روی ابعاد بیوشیمیایی، ژنتیکی و فیزیولوژیک این موجودات تحقیق می‌کند. هرچیزی که مربوط به زندگی زیرمیکروسکوپ است در حوزه میکروبیولوژی قرار می‌گیرد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

ازآنجایی‌که موجودات میکروسکوپی نقش مهمی در صنایع غذایی و دارویی ما، آب‌وهوا، طبیعت، بیماری‌ها و غیره دارند این رشته یکی از زیربنایی‌ترین رشته‌های دانشگاهی است. میکروبیولوژی به بهبود فرآیندهای کشاورزی، پزشکی، بهداشت، تهیه مواد غذایی، اکوسیستم و غیره کمک زیادی می‌کند. بعلاوه شاخه‌هایی مثل ایمونولوژی که به بررسی سیستم دفاعی بدن در مقابل این میکروارگانیسم‌ها می‌پردازد هم در حوزه‌ میکروبیولوژی است.

رشته میکروبیولوژی مناسب چه کسانیست؟

هدف میکروبیولوژی چیست؟ مطالعه جاندارانی که آن‌قدر ریز هستند که با چشم دیده نمی‌شوند در حوزه میکروبیولوژی است. به‌همین‌دلیل لازم است افراد در مواجهه با بسیاری از عوامل بیماری‌زا مثل میکروب و ویروس‌ها و همچنین برای کار طولانی‌مدت در آزمایشگاه صبور باشند و نترسند. همچنین لازم است جزئی‌نگر باشند و دقت زیادی در کار خود داشته باشند.

به دلیل حجم بالای مباحث تئوریک لازم است حافظه و قدرت تحلیل خوبی داشته باشند. همچنین قدرت حل مسئله و خلاقیت لازم است. میکروبیولوژیست‌ها باید بتوانند برای تحلیل داده‌های خود با نرم‌افزارهای مختلف کار کنند و قدرت مدیریت و رهبری تیم را داشته باشند.

شرایط و نحوه ورود به رشته میکروبیولوژی

رشته میکروبیولوژی یکی از رشته‌های دانشگاهی در شاخه علوم تجربی و از زیرشاخه‌های مجموعه زیست‌شناسی سلولی و مولکولی است. افرادی که علاقه‌مندند باید در دبیرستان در شاخه علوم تجربی تحصیل کنند و پس از کنکور برای ورود به دانشگاه این رشته را انتخاب نمایند.

رشته میکروبیولوژی چند ترم است؟

این رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می‌شود. این رشته نیز مثل غالب رشته‌های دانشگاهی در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد و از مقطع کارشناسی ارشد گرایش‌های مختلفی برای آن تعریف می‌شود.

گرایش‌های رشته میکروبیولوژی

میکروبیولوژی در کارشناسی ارشد وزارت علوم شامل گرایش های زیر می‌باشد:

  • میکروب‌های بیماری‌زا
  • میکروب‌شناسی صنعتی یا میکروبیولوژی صنعتی
  • بیوسیستماتیک و بوم‌شناسی
  • میکروب‌شناسی محیطی یا میکروبیولوژی محیطی

در وزارت بهداشت نیز کسانی که لیسانس میکروبیولوژی دارند می‌توانند در رشته‌های زیر ادامه تحصیل دهند:

  • انگل‌شناسی
  • ایمنی‌شناسی
  • هماتولوژی اکولوژی انسانی
  • بیوشیمی بالینی
  • حشره‌شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین
  • زیست‌فناوری یا رشته میکروبیولوژی پزشکی
  • ژنتیک انسانی و …

دروس رشته میکروبیولوژی

این رشته شامل دروس عمومی، دروس تخصصی با محوریت شناخت باکتری‌شناسی، میکروبیولوژی صنعتی، غذایی و محیطی، دروس آزمایشگاهی متعدد، دروس حوزه فیزیکی، شیمی، بیوشیمی و زیست است و دروس اختیاری نیز شامل آزمایشگاه‌های زیستی و شیمیایی، فیزیولوژی، اکولوژی، ویروس‌شناسی و دروسی ازاین‌دست است.

امکان تحصیل در رشته میکروبیولوژی بدون کنکور

امکان تحصیل در رشته میکروبیولوژی در دانشگاه پیام نور به‌صورت بدون کنکور وجود دارد. رشته میکروبیولوژی دانشگاه آزاد ، در برخی شعب این دانشگاه در نیمسال دوم پذیرش دارد. اما به‌عنوان‌مثال رشته میکروبیولوژی دانشگاه آزاد تهران شمال جز رشته‌های آزمون دار است و شامل این صحبت نمی‌شود. برخی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز پذیرش بدون کنکور میکروبیولوژی دارند. درحال‌حاضر امکان تحصیل رشته میکروبیولوژی بدون کنکور دانشگاه دولتی نداریم.

بهترین دانشگاه برای رشته میکروبیولوژی

دانشجویان موفق میکروبیولوژی در دانشگاه‌های برتر تحصیل می‌کنند. این دانشگاه‌ها که در زمینه علوم پایه قوی هستند. بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل این رشته محسوب می‌شوند مثل: دانشگاه تهران، الزهرا، شهید بهشتی و … . می‌توان گفت بهترین دانشگاه برای تحصیل میکروبیولوژی دانشگاه تهران است.

رشته میکروبیولوژی

بررسی آینده شغلی و بازار کار رشته میکروبیولوژی در ایران

مسلماً یکی از فاکتورهای مهمی که افراد برای انتخاب رشته در نظر می‌گیرند وضعیت بازار کار و آینده شغلی رشته‌هاست. رشته میکروبیولوژی به دلیل اینکه جز رشته‌های بنیادین محسوب می‌شود بازار کار خاص خود را دارد.

بازار کار رشته میکروبیولوژی برای خانم‌ها و آقایان

این رشته یک حوزه مبتنی بر تئوری است بنابراین بازار کار آن برای افرادی که دانش تئوریک خوبی دارند و در کنار آن مهارت‌های لازم برای کار در آزمایشگاه‌ها را کسب کرده‌اند بازار کار مناسبی خواهد بود. به‌طورکلی کارخانه‌ها و صنایع مختلف، مراکز بهداشتی و آزمایشگاه ، پژوهشگاه‌های نفت و حوزه‌های مشابه به فارغ‌التحصیلان این رشته نیاز دارند. می‌بینیم که بازار کار وسیعی برای فارغ‌التحصیلان وجود دارد اما آنچه تعیین‌کننده فرصت‌های شغلی خانم‌ها و آقایان در رشته میکروبیولوژی است مهارت عملی و تخصص تئوری آنهاست.

باید در نظر داشت که گرایش تحصیلی نیز در سازمان‌هایی که افراد می‌توانند وارد آن‌ها شوند اهمیت دارد مثلاً بازار کار رشته میکروبیولوژی پزشکی بیشتر در حوزه کاری وزارت بهداشت قرار دارد اما بازار کار رشته میکروبیولوژی صنعتی می‌تواند بخش‌های بیشتری را دربربگیرد. همچنین دانشگاه محل تحصیل هم مهم است. بدیهی است بازار کار رشته میکروبیولوژی دانشگاه آزاد از دانشگاه تهران یا الزهرا کمتر خواهد بود.

کارشناس میکروبیولوژی در چه سازمان هایی استخدام می‌شود؟

در بخش خصوصی شرایط کار برای کارشناسان میکروبیولوژی مهیاست. این افراد می‌توانند خودشان آزمایشگاه تأسیس کنند یا در آزمایشگاه‌های مختلفی که در بخش خصوص وجود دارد مثل آزمایشگاه‌های پاتولوژی و تشخیص پزشکی، مراکز بهداشتی و درمانی، کارخانه‌های تولید دارو و مواد بهداشت و مواد غذایی، سیلوها، شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و شرکت‌هایی که به‌صورت تخصصی در زمینه میکروب‌شناسی فعالیت می‌کنند کار کنند.
در بخش دولتی نیز سازمان‌های مختلفی اقدام به جذب فارغ‌التحصیلان این رشته می‌کنند. آزمون‌های استخدام وزارت بهداشت برای مشاغل مربوط به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، آزمون‌های وزارت نفت و جهاد کشاورزی، آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نظیر سازمان غذا و دارو، پتروشیمی‌ها، سازمان‌های مرتبط با محیط‌زیست، سازمان‌های حوزه کشاورزی مثل جهاد کشاورزی و غیره اقدام به جذب این متخصصان می‌کنند.

بررسی بازار کار رشته میکروبیولوژی در خارج از کشور

رشته میکروبیولوژی یکی از رشته‌های دارای بازار کار خوب در کشورهای دنیاست. در ادامه به برخی از محبوب‌ترین کشورها برای متقاضیان کار اشاره‌کرده‌ایم.

بازار کار رشته میکروبیولوژی در ترکیه

استخدام میکروبیولوژی در ترکیه با ویزای کاری و تحصیلی رشته میکروبیولوژی امکان‌پذیر است. اما تسلط بر زبان انگلیسی اهمیت زیادی دارد. در سال‌های اخیر بازار کار این شغل در ترکیه از بازارهای ایدئال با متوسط درآمد بالا و حدود 17 هزار لیر در سال بوده است که چند برابر متوسط درآمد سایر مشاغل است.

بازار کار رشته میکروبیولوژی در امریکا

بازار کار رشته میکروبیولوژی در آمریکا بازار کار وسیعی است و متخصصان این رشته می‌توانند در صنایع مختلفی مشغول به کار شوند. در بخش‌های مختلفی مثل بهداشت و درمان، شیمی و دارو، میکروبیولوژی، صنایع غذایی، زیست پزشکی و تحقیقات بالینی بازار کار خوبی وجود دارد که درآمد درآمد رشته میکروبیولوژی در آمریکا از حدود 50 هزار دلار تا 100 هزار دلار در سال متغیر است.

بازار کار رشته میکروبیولوژی در امارات

کشور امارات در سال‌های گذشته روی توسعه سیستم بهداشت و درمان خود کار کرده و به‌همین‌دلیل بازار کار امارات نیازمند متخصصان میکروبیولوژی با تسلط کافی بر زبان انگلیسی است. درآمد ماهانه این افراد بین 21 تا 69 هزار درهم امارات متغیر است با میزان تخصص افراد ارتباط نزدیکی دارد.

بازار کار رشته میکروبیولوژی در المان

بازار کار این رشته در کشور آلمان منوط به داشتن شرایط سنی، تسلط بر زبان آلمانی، سابقه کار و مدرک دانشگاهی معتبر است. این رشته بازار کار خوبی دارد و هرسال افراد زیادی از سایر کشورها برای کار در شغل‌های مرتبط با میکروبیولوژی وارد این کشور می‌شوند. افرادی که علاقه‌مند به کار در حوزه میکروبیولوژی در کشور آلمان هستند باید ویزای کاری معتبر داشته باشند تا دولت به آن‌ها اجازه فعالیت بدهد. درآمد رشته میکروبیولوژی در آلمان بین 4 تا 12 هزار یورو در ماه متغیر است.

بازار کار رشته میکروبیولوژی در کانادا

در کانادا به میزان تجربه کاری افراد اهمیت زیادی می‌دهند. افرادی که در کنار تخصص، تجربه زیادی دارند بازار کاری بهتر و درآمد بیشتری را تجربه می‌کنند. درآمد رشته میکروبیولوژی در کانادا از 147 هزار دلار تا حدود 190 هزار دلار در سال متغیر است. البته جنسیت نیز بی‌تأثیر نیست. حقوق آقایان درصد کمی از حقوق خانم‌ها بیشتر است.

رشته میکروبیولوژی

بررسی درآمد رشته میکروبیولوژی در ایران

درآمد رشته میکروبیولوژی در سازمان های دولتی

میزان حقوق و دستمزد در بخش دولتی براساس قانون بودجه هرسال که مصوب مجلس است واریز می‌گردد که هرسال نسبت به سال قبل با افزایش همراه است. میانگین درآمد رشته میکروبیولوژی در بخش دولتی براساس مسئولیت‌های فرد و سازمانی که در آن مشغول به کار است می‌تواند بین چند میلیون تا چند ده میلیون متغیر باشد.

درآمد رشته میکروبیولوژی در سازمان های خصوصی

در بخش خصوصی اما درآمد افراد به تخصص و مهارتشان وابسته است. بدیهی است هرقدر تحصیلات فرد بیشتر باشد سطح دانش تئوریک و مهارت‌های آزمایشگاهی بیشتری دارد پس انتظار درآمد بیشتری می‌تواند داشته باشد. علاوه بر این گرایش تحصیلی فرد، حوزه‌ای که در آن شاغل است مثلاً صنایع مختلف یا داروسازی‌ها، آزمایشگاه‌ها و غیره هریک وضعیت حقوق و دستمزد متفاوت و درعین‌حال وظایف مختلفی دارند. گفتنی است ازآنجایی‌که استخدام میکروبیولوژی بدون سابقه کار برای بسیاری از شرکت‌ها سخت است برخی از آن‌ها اقدام به استخدام کارآموز میکروبیولوژی می‌کنند.

بررسی درآمد رشته میکروبیولوژی در خارج از کشور

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم رشته میکروبیولوژی در کشورهای توسعه‌یافته نظیر ایالات‌متحده، آلمان، کانادا و کشورهای درحال‌ توسعه نظیر ترکیه و امارات مطلوب است. این کشورها همواره درحال‌حاضر بهبود کیفیت فضاهای درمانی و بهداشتی و ارتقای سطح محصولات کشاورزی، صنعتی و غذایی خود هستند، به‌همین‌دلیل بازار کار خوبی برای رشته میکروبیولوژی دارند.

اما میزان درآمد در کشورهای مختلف متفاوت است و نسبت به شرایط کشورها فرق دارد. به‌عنوان‌مثال درآمد یک رشته میکروبیولوژی در ایالات‌متحده در بخش‌های مختلف متفاوت است. برخی ایالت‌ها مثل ایالت کالیفرنیا، در مقایسه با ایالت اوهایو حقوق بیشتری پرداخت می‌کنند. در کانادا نیز شرایط به همین شکل است.
در غالب کشورهایی که اقدام به جذب نیروی کار از خارج از کشور می‌کنند داشتن مدرک تحصیلی معتبر و تجربه کافی اهمیت زیادی دارد.

نحوه جست و جوی آگهی‌های استخدام رشته میکروبیولوژی

برای بررسی آگهی‌های استخدام رشته میکروبیولوژی در وب‌سایت کاریابی ایران استخدام وارد این وب‌سایت شوید. در قسمت بالا سه باکس مجزا برای وارد کردن استان، موقعیت شغلی موردنظر و رشته تحصیلی می‌بینید. کافیست در قسمت مربوط به رشته تحصیلی، عبارت «استخدام رشته میکروبیولوژی» را جستجو کنید. به‌این‌ترتیب به صفحه نتایج وارد می‌شوید. همان‌طور که می‌بینید آگهی‌های مختلفی برای استخدام رشته میکروبیولوژی در عسلویه، تهران، شیراز، اصفهان و همه شهرها وجود دارد. بدیهی است آگهی‌های استخدام کارشناس میکروبیولوژی در تهران و کرج نسبت به سایر شهرها بیشتر است.

در این صفحه فیلترهایی برای محدود کردن نتایج جستجو وجود دارد. مثلاً اگر خانم هستید و در شهر شیراز یا اصفهان دنبال کار می‌گردید می‌توانید تیک جنسیت را بزنید و شهر تهران را انتخاب کنید تا فقط آگهی‌های استخدام رشته میکروبیولوژی در شیراز و اصفهان و برای خانم‌ها به شما نمایش داده شود.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

برای بالا بردن شانس استخدام خود را بالا ببرید می‌توانید با استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام یک رزومه حرفه‌ای بسازید. این رزومه به‌راحتی و با ظاهر گرافیکی مناسب در اختیار شما قرار می‌گیرد. می‌توانید آن را مستقیماً برای کارفرمایی که در ایران استخدام یک آگهی مثل استخدام آزمایشگاه میکروبیولوژی در تبریز منتشر کرده است بفرستید یا در قالب فایل PDF دانلود و ارسال کنید. همچنین قالب‌های خام رزومه به‌صورت آفلاین نیز وجود دارد که می‌توانید با درج اطلاعاتتان در آن‌ها یک رزومه عالی داشته باشید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه درج آگهی استخدام رشته میکروبیولوژی

اگر کارفرما هستید و می‌خواهید نیروهای متخصص در حوزه میکروبیولوژی استخدام نمایید، یک آگهی با عنوان استخدام رشته میکروبیولوژی در مازندران و هرمزگان منتشر کنید. به‌راحتی می‌توانید آگهی استخدام خود را در ایران استخدام منتشر کنید. درج آگهی استخدام رشته میکروبیولوژی برای کارفرمایان بسیار ساده است. برای این کار کافیست وارد وب‌سایت ایران استخدام شوید. روی دکمه ورود/ثبت نام کلیک نمایید، به عنوان کارفرما در سایت ثبت نام نمایید. از طریق پنل خود آگهی مورد نظر را درج نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب از ایران استخدام به معرفی رشته میکروبیولوژی و شرایط و نحوه ورود به این رشته پرداختیم. چنانچه شما فارغ التحصیل این رشته می‌باشید و جویای کار هستید، میتوانید با ورود به سایت ایران استخدام آگهی های مرتبط را مشاهده نمایید. در قسمت انتخاب رشته تحصیلی عبارت “میکروبیولوژی” انتخاب نموده و جست‌وجو نمایید. همچنین شما میتوانید اخبار استخدام سازمان های دولتی را از سایت ایران استخدام دنبال نمایید. برای این‌کار کافیست نام سازمان مورد نظر به  خود را با پیشوند استخدام و پسوند ایران استخدام در موتور جست‌وجوی خود وارد و جست‌وجو نمایید. برای مثال “استخدام بانک رفاه ایران استخدام”

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته میکروبیولوژی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا