کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بررسی آینده شغلی رشته تراشکاری و درآمد و حقوق آن

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی درآمد و حقوق رشته تراشکاری در ایران و جهان

بسیاری از اشیا برای آنکه به محصول نهایی تبدیل شوند باید مراحل مختلفی را طی کنند. یکی از این مراحل مربوط به تراشکاری است. تراشکاری یکی از مهارت‌های مهم در عرصه صنعتی است که طی آن اشیا شیار یا براده‌برداری می‌شوند البته بسیاری از ما تصور می‌کنیم تراشکاری تنها بر روی فلزات انجام می‌شود و یادگیری آن نیاز به تحصیل ندارد. اما اینطور نیست. تراشکاری گرچه در گذشته به عنوان یک رشته تحصیلی وجود نداشت، اما امروزه به عنوان یک رشته مستقل فنی مطرح است. رشته تراشکاری شامل خدمات زیادی نیز است که در ادامه به برخی از این خدمات و سایر اطلاعات لازم در مورد تراشکاری می‌پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

خدمات تراشکاری چیست؟

شغل تراشکاری به انگلیسی به Turning و lathing ترجمه می‌شود. در شرح تراشکاری و در پاسخ به سوالاتی نظیر اینکه: تراشکاری چیست یا شغل تراشکاری چیست آمده است: تراشکاری فرآیندی است که برای ساخت قطعات فلزی و غیرفلزی استفاده می‌شود. تراشکاری شامل خدمات متعددی است برخی از این خدمات که از آن با عنوان اصول تراشکاری نیز یاد می‌شود عبارت است از: سنگ‌زنی، خدمات سوراخ‌کاری، خدمات فرزکاری و خدمات تراشکاری. همان‌طور که مشاهده می‌کنید تراشکاری شامل مهارت‌ها و خدمات زیادی است. ازاین‌رو بررسی برخی از نظرات در مورد شغل تراشکاری حکایت از سخت بودن این شغل دارد؛ اما علاقمندان به تراشکاری معتقدند تراشکاری نیز مانند هر شغلی سختی‌ها و آسانی‌های خاص خود را دارد. این سختی‌ها برای علاقمندان به این رشته و کسانی که دارای مهارت و استعداد هستند، به هیچ‌وجه قابل لمس نیست. بااین‌حال درک بهتر این موضوع نیازمند بررسی محاسن و معایب این شغل است.

مزایا و معایب شغل تراشکاری

از آنجا که بسیاری تصور می‌کنند تراشکاری شغل سختی است، بنابراین ابتدا معایب این شغل را شروع می‌کنیم. تراشکاری یک مهارت است، یعنی یادگیری آن نیازمند به کارگیری تمرین است. برخلاف برخی از رشته‌ها که ترکیبی از تئوری و تمرین عملی هستند، در تراشکاری شما تنها با تمرین و تمرین سروکار دارید. یعنی باید آنقدر تمرین کنید تا در نهایت بتوانید فوت و فن این کار را به‌دست آورید. خطرات شغل تراشکاری نیز از دیگر معایب تراشکاری است. مثلا برخی معتقدند کوچکترین اشتباه در این شغل می‌تواند تبعات مالی و حتی جانی سنگینی داشته باشد. کار با دستگاه‌های سنگین و پرسروصدا نیز از دیگر معایب تراشکاری است که به قول بسیاری می‌تواند به شنوایی تراشکاران آسیب برساند. در کنار معایب، تراشکاری از مزایایی برخوردار است. بازارکار خوب ، درآمد بالا و امکان راه‌انداختن مشاغل مرتبط با تراشکاری به‌طور مستقل ازجمله این مزایا محسب می‌شوند.

شرایط و نحوه ورود به رشته تراشکاری

رشته تراشکاری

همانطور که گفتیم در گذشته هر کسی با هر سطح از تحصیلات می‌توانست وارد شغل تراشکاری شود. ازاین‌رو افراد زیادی بر حسب علاقه، استعداد و حتی گاهی از روی ناچاری (بیکار نماندن و…) وارد این شغل می‌شدند. اما تراشکاری امروزه از طریق تحصیلات نیز تعریف شده است و الزامات تحصیلی خاص خود را دارد که به آن پرداخته‌ایم:

ورود به رشته تراشکاری در هنرستان

رشته تراشکاری در دبیرستان جزئی از رشته‌های هنرستان – کاردانش و شاخه صنعت است. البته متقاضیان می‌توانند ازطریق سایر رشته‌ها مانند رشته ریاضی‌وفیزیک نیز وارد این رشته شوند. بااین‌حال رشته تراشکاری کاردانش یکی از مسیرهای اصلی برای این رشته است. ورود از طریق هنرستان معمولا بعداز پشت سر گذاشتن سال اول دبیرستان یا سال نهم تحصیلی امکان‌پذیر است. متقاضیان بعداز گذراندن سال نهم در صورت کسب شرایط لازم می‌توانند وارد هنرستان شوند و در رشته تراشکاری به تحصیل بپردازند. در هنرستان رشته تراشکاری cnc نیز وجود دارد که درواقع همان فرزکاری است که به صورت مستقل آموزش داده می‌شود. جالب است بدانید رشته تراشکاری سنگ‌های قیمتی نیز به عنوان یکی از رشته‌های مرتبط با تراشکاری در شاخه هنر کاردانش وجود دارد. رشته تراشکاری فنی حرفه‌ای نیز از دیگر روش‌های ورود به رشته تراشکاری است. البته در شاخه حرفه‌ای بیشتر دروس تئوریک هستند تا عملی.

رشته تراشکاری در دانشگاه

متقاضیانی که تمایل دارند در رشته تراشکاری وارد دانشگاه شوند می‌توانند بعداز دریافت مدرک کاردانی، از طریق شرکت در کنکور سراسری وارد دانشگاه شوند. ورود به این رشته بدون کنکور نیز در برخی از رشته‌های مرتبط و از طریق دانشگاه‌های آزاد نیز وجود دارد.

رشته‌های دانشگاهی مرتبط با تراشکاری

رشته مکانیک یا ساخت و تولید با گرایش ماشین ابزار ازجمله رشته‌های مرتبط با تراشکاری است که علاقمندان به تراشکاری می‌توانند از طریق آن وارد حرفه تراشکاری شوند. در دانشگاه رشته تراشکاری به صورت حرفه‌ای و عملی آموزش داده می‌شود. تراشکاری در دانشگاه علمی- کاربردی نیز تدریس می‌شود. رشته تراشکاری علمی کاربردی و دانشگاه آزاد و فنی و حرفه‌ای از دیگر مسیرهای تحصیلی رشته تراشکاری در دانشگاه‌ها هستند.

دروس رشته تراشکاری

دروس تراشکاری شامل 42 ساعت دروس عمومی، 50 ساعت شایستگی‌های فنی و کارگاهی و 13 ساعت شایستگی‌های پایه و غیرفنی است.

بازارکار و آینده شغلی رشته تراشکاری در ایران

موقعیت‌های شغلی برای رشته تراشکاری در ایران متعدد است. تراشکاران می‌توانند درکارگاه‌ها، کارخانه‌ها، شرکت‌ها و صنایع مختلف مانند صنعت خودروسازی، لوازم‌خانگی، ماشین‌آلات و… مشغول به کار شوند. ازاین‌رو می‌توان آینده و بازار شغلی این رشته را روشن دانست. به‌خصوص آنکه این رشته یک رشته تخصصی است. استخدام تراشکار در عسلویه، استخدام تراشکار در شرکت نفت، استخدام تراشکار شیرآلات و استخدام تراشکار در ذوب‌آهن اصفهان نمونه‌هایی از موقعیت‌های استخدامی تراشکاران است. بااین‌حال بازارکار تراشکاری ممکن است بر حسب جنسیت برای آقایان و خانم‌ها متفاوت باشد:

بازارکار رشته تراشکاری برای آقایان

بخش مهم بازارکار تراشکاری تعلق به آقایان است. تراشکاری با مهارت‌های خاص و سنگین از لحاظ جسمی سروکار دارد. ازاین‌رو بیشتر آقایان جذب این شغل می‌شوند. حتی آقایان نیز به دلیل سختی‌های این رشته کمتر به سراغ آن می‌روند. بسیاری از کارفرماها نیز ترجیح می‌دهند از آقایان برای این حرفه استفاده کنند. در کنار این موضوع امکان راه‌اندازی کارگاه‌های مستقل نیز باعث شده است تا بازارکار تراشکاری همیشه روشن باشد.

بازارکار رشته تراشکاری برای خانم ها

تراشکاری از لحاظ بازارکار محدودیت قانونی یا خاصی برای خانم‌ها ندارد. اما همان‌طور که گفتیم خیلی از آقایان نیز به دلیل سختی‌های این حرفه کمتر سراغ آن می‌روند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که خانم‌ها نیز چندان به این شغل تمایل نداشته باشند. بااین‌حال تراشکاری سنگ‌های قیمتی ازجمله تخصص‌های تراشکاری است که بازارکار خوبی دارد و بیشتر نیز خانم‌ها به سمت آن می‌روند.

استخدام تراشکار در شرکت‌های دولتی

شرکت‌های دولتی ازجمله موقعیت‌های شغلی مناسب برای تراشکاران هستند. شرکت‌های دولتی بر اساس پایه حقوق مصوبه توسط وزارت کار به تراشکاران حقوق می‌دهند. در این شرکت‌ها، تراشکاران از مزایایی چون بیمه نیز برخوردار هستند. بازارکار تراشکاری در شرکت‌های دولتی نیز بسیار خوب است.

استخدام تراشکار در کارخانه ها و کارگاه های خصوصی

کارخانه‌ها و کارگاه‌های خصوصی نیز جز موقعیت‌های شغلی خوب برای تراشکاران هستند. البته همان‌طور که گفتیم تراشکاران در صورت داشتن سرمایه کافی می‌توانند کارگاه خصوصی خود را راه‌اندازی کنند. در هرصورت اگر تراشکاران در کارگاه‌های خصوصی نیز مشغول به کار شوند از همان مزایای مربوط به شرکت‌های دولتی برخوردار خواهند بود.

رشته تراشکاری

بررسی حقوق و درآمد شغل تراشکاری در ایران

با توجه به آنچه که در مورد بازارکار تراشکاری گفتیم ممکن است این سوال برای شما پیش آید که حقوق شغل تراشکاری چقدر است؟ آیا حقوق شغل تراشکار معمولی با شغل تراشکاری ماشین متفاوت است؟ یا آیا بین حقوق تراشکار درجه یک و حقوق تراشکار درجه 2 تفاوتی وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها ما به طور نمونه به بررسی حقوق تراشکاری cnc و حقوق تراشکاری سرسیلندر پرداخته‌ایم.

درآمد تراشکاری cnc

تراشکاری cnc یکی از مهارت‌ها و شغل‌های تخصصی تراشکاری است. موضوع تخصصی بودن این حرفه باعث شده‌است تا درآمد تراشکاران cnc جز درآمدهای بالا باشد. از این رو سوالی که در این رابطه مطرح است این است حقوق تراشکار ماهر چقدر است؟ آیا مهارت بر درآمد افراد تاثیر دارد؟ در پاسخ باید گفت بله موضوع مهارت در این شغل اهمیت زیادی دارد و هر چه مهارت فرد بیشتر باشد، درآمد نیز افزایش می‌یابد. گذشته از این از آنجا که امکان ایجاد کارگاه‌های تراشکاری cnc یا فرزکاری نیز آسان و کم‌هزینه است، بنابراین می‌توان گفت این شغل از درآمد مناسبی برخوردار است. ازاین‌رو استخدام تراشکار cnc نیز از سوی کارفرمایان با تقاضای بالایی روبرو است.

درآمد تراشکاری سر سیلندر

تراشکاری سرسیلندر یا سوپاپ تراشی نیز جز رشته‌های تخصصی تراشکاری است که با صنعت خودرو ارتباط دارد. ازاین‌رو به دلیل اهمیت خودرو و صنعت آن در اکثر کشورها می‌توان انتظار داشت که درآمد این حرفه نیز بالا باشد. بنابراین هر چند در این مورد نمی‌توان از درآمد ثابتی صحبت کرد؛ اما می‌توان گفت با توجه به مهارت افراد، درآمد این شغل جز درآمدهای متوسط رو به بالا محسوب می‌شود. بااین‌حال برای درک بهتر درآمد تراشکاران در زمینه‌های مختلف می‌توانید به جدول حقوق تراشکار مراجعه کنید.

بررسی درآمد و حقوق تراشکار در خارج از کشور

درآمد تراشکاران در کشورهای خارجی نیز تابع تخصص، مهارت و کشور آن‌ها است. اما در نگاه‌کلی درآمد تراشکاران در اکثر کشورهای خارجی نیز بالا است. برای نمونه به درآمد تراشکاران در چند کشور می‌پردازیم:

حقوق تراشکار در آلمان

تراشکاران در آلمان درآمد خوبی دارند. فردی که در آلمان به‌عنوان تراشکار کار می‌کند معمولاً حدود 1040 یورو در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 480 یورو (کمترین) تا 1660 یورو (بالاترین) متغیر است.

حقوق تراشکار در ترکیه

حقوق تراشکار در ترکیه نیز جز حقوق‌های خوب محسوب می‌شود. تراشکاران ترکیه‌ای از 1160 لیر در ماه (حداقل حقوق) تا 3690 لیر در ماه (حداکثر حقوق) درآمد دارند.

حقوق تراشکار در امریکا

میانگین حقوق تراشکار در ایالات متحده آمریکا 36917 دلار در سال یا 17.75 دلار در ساعت است.

راهنمای جستجوی آگهی های استخدام تراشکار

سایت کاریابی ایران استخدام اکثر آگهی‌های مربط به استخدام را تحت پوشش قرار می‌دهد. ایران استخدام همچنین امکانات زیادی برای کارفرمایان و کارجویان دارد. برای استفاده از این امکانات، اولین گام ثبت‌نام در سایت ایران استخدام است. ثبت نام در ایران استخدام به صورت رایگان است. بعداز آن می‌توانید از امکاناتی مانند سرویس ارسال هوشمند آگهی‌های استخدامی ایران استخدام نیز برخوردار شوید. این سرویس در عین کیفیت بالا، هزینه بسیار کمی دارد. رزومه سازرایگان و فرم‌های خالی رزمه نیز از دیگر امکانات است. علاوه‌براین‌ها شما کارجویان عزیز می‌توانید در صورت تمایل جدیدترین آگهی‌های استخدام را در سایت ایران استخدام مشاهده کنید و یا به جستجوی آن‌ها بر حسب شغل موردنیاز خود بپردازید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

جستجوها در ایران استخدام می‌تواند شامل آگهی‌های استخدام در شهرهای مختلف، جنسیت و حتی نوع قرارداد (به عنوان نمونه استخدام تراشکار شیفت شب) باشد. استخدام تراشکار در تهران، استخدام تراشکار در رباط‌کریم، استخدام تراشکار در مشهد، استخدام تراشکار در کرج، استخدام تراشکار در تبریز و استخدام تراشکار در شیراز نمونه‌هایی از آگهی استخدام تراشکار در شهرهای مختلف است. البته برخی آگهی‌های استخدام در ایران استخدام شامل کشورهای خارجی نیز است. این اخبار شامل آگهی‌های استخدام در باکو، ترکیه، آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر است.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

رشته تراشکاری

راهنمای حضور در جلسه مصاحبه شغلی تراشکار

احتمالا مصاحبه شغلی رشته تراشکاری علاوه بر سوالات عمومی به صورت عملی نیز باشد. ازاین‌رو بد نیست قبل از مصاحبه آمادگی لازم را داشته باشید. برای کسب آمادگی در مصاحبه نیز می‌توانید از ایران استخدام کمک بگیرید. امکانات ایران استخدام در این خصوص هم به صورت رایگان است و هم پرداخت اشتراک یا هزینه خرید برخی از مقالات و کتب. مطالبی با عنوان «مصاحبه تخصصی سازمانهای دولتی و نیمه دولتی» جز امکانات رایگان و کتاب‌هایی همچون راهنمای مصاحبه حضوری و گزینش ایران استخدام جز کتاب‌هایی است که می‌توانید آن را خریداری کنید.

راهنمای درج آگهی استخدام تراشکار

کارفرمایان نیز برای استفاده از امکانات ایران استخدام باید در گام اول در سایت ثبت‌نام کنند. بعداز آن می‌تانند با انتخاب پلن‌های مرتبط با درج آگهی، اقدام به انتشار آگهی خود نمایند. پلن‌ها بر حسب هزینه و امکانات خود متفاوت هستند و شامل 4 نوع پلن vip، طلایی، نقره‌ای و برنزی هستند. جهت اطلاع از جزئیات و تفاوت پلن‌ها می‌توانید به ایران استخدام مراجعه کنید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید تراشکاری شغل تخصصی است که یادگیری آن نیاز به مهارت و تمرین بالا دارد. این شغل با خطرات بالایی نیز سروکار دارد بااین‌حال بازار شغلی آن بسیار مساعد است. این موضوع می‌تواند برای افرادی که به دنبال یادگیری یک مهارت حرفه‌ای و تخصصی هستند، فرصت خوبی باشد. علاوه بر این رشته‌های تخصص و حرفه‌ای شرایط مناسبی برای مهاجرت نیز دارند. بنابراین اگر فکر می‌کنید علاقه و استعداد لازم در رشته تراشکاری را دارید، مطمئن باشید این رشته گزینه خوبی برای ورود به بازارکار، درآمد خوب و حتی به ‌دست آوردن موقعیت مهاجرت باشد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام تراشکار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

برگرفته از: job-descriptions.careerplanner.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا