کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بررسی آینده شغلی رشته مدیریت صنعتی برای خانم‌ها و آقایان

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بازارکار و درآمد رشته مدیریت صنعتی در ایران و خارج از کشور

مدیریت صنعتی چیست و در فرآیند تولید چه اهمیتی دارد؟ رشته مدیریت صنعتی (به انگلیسی Industrial Management) مربوط به مهندسی و مدیریت به‌صورت توأمان است و اساس آن بر پایه علوم فنی، رفتاری-اجتماعی و مالی متمرکز است تا مدیران صنعتی بتوانند یک سازمان را از همه این ابعاد مدیریت کنند. اما تمرکز روی بخش مالی و رفتاری-اجتماعی از سایر ابعاد بیشتر است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مزایا و مشکلات رشته مدیریت صنعتی

با توجه به گسترش صنایع در سال‌های اخیر و احتمال بهبود بخش‌های صنعتی در سال‌های پیش رو انتظار می‌رود بازار کار خوبی پیش روی این رشته‌ باشد. مدیران صنعتی می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مثل تولید، کنترل کیفیت، تحلیل‌های کمّی و غیره فعالیت کنند.
اما نظرات درباره رشته مدیریت صنعتی متفاوت است. برخی معتقدند این رشته‌ هنوز آن‌طور که باید در صنایع مختلف پیاده‌سازی و اجرا نمی‌شود. از طرف دیگر مدیران صنعتی در سازمان‌ها، در جایگاه مدیر قرار ندارند اما مسئولیت‌های حرفه‌ای و تخصصی‌تری نسبت به سایر اعضای سازمان ارائه می‌کنند.

شرایط و نحوه ورود به رشته مدیریت صنعتی

علاقه‌مندان برای ورود به این رشته‌ باید در دبیرستان، رشته‌ ریاضی-فیزیک را انتخاب کنند و پس از شرکت در کنکور سراسری برای ورود به این رشته‌ در دانشگاه‌های مختلف اقدام نمایند. رشته مدیریت صنعتی در طیف وسیعی از دانشگاه‌های کشور شامل روزانه، شبانه، پیام نور و غیرانتفاعی تدریس می‌گردد. رشته مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد نیز از دیرباز در مراکز مختلف دانشگاه آزاد تدریس می‌شود.
مدیریت صنعتی دانشگاه تهران در بین پرمتقاضی‌ترین رشته‌های این دانشگاه قرار دارد چراکه اولین بار رشته‌ مدیریت صنعتی از طریق این دانشگاه وارد سیستم دانشگاهی کشور شد.

رشته مدیریت صنعتی برای چه کسانی مناسب است؟

رشته‌های مدیریت، بیش از هر چیز بر ارتباطات و مهارت‌های بین‌فردی و نیز مهارت‌های نرم نظیر تصمیم‌گیری و رهبری متکی است. بااین‌حال در رشته‌ مدیریت صنعتی نیاز به مهارت‌های فنی نیز داریم. مدیران صنعتی باید تجهیزات را بشناسند و بتوانند بر فرآیند تولید، سرعت و امنیت آن نظارت کنند. بنابراین داشتن اطلاعات به‌روز در زمینه صنعتی که در آن فعالیتی دارند از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین جهت مهارت‌های کامپیوتری و کار با نرم‌افزارها نیز اهمیت می‌یابد.
مدیران صنعتی بخش زیادی از زمان خود را با کارگران خطوط تولید و منابع انسانی سازمان طی می‌کنند بنابراین داشتن ارتباطات اجتماعی خوب، دانش روانشناسی و مهارت‌های بین‌فردی از اهمیت زیادی برخوردار است.

دروس رشته مدیریت صنعتی

این رشته‌ در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می‌شود. ممکن است چارت درسی رشته مدیریت صنعتی پیام نور، آزاد، دولتی و غیرانتفاعی تفاوت‌های جزئی داشته‌باشند اما به‌طورکلی اکثر دروس مشترک و مشابه هستند.
در مقطع کارشناسی 8 ترم و شامل 134 واحد درسی است که 20 واحد عمومی، 38 واحد دروس پایه، 27 واحد دروس اصلی، 38 واحد دروس تخصصی و 11 واحد اختیاری را شامل می‌شود.

دروس این رشته‌ در حوزه‌های ریاضیات، آمار، اقتصاد، حسابداری، مدیریت و رفتار سازمانی، آشنایی با تولید، کارخانه، تعمیرات، تحلیل و بررسی سیستم‌ها، بازاریابی و شناخت بازار متمرکز است.

بررسی آینده شغلی رشته مدیریت صنعتی در ایران

مهم‌ترین موضوع در انتخاب رشته‌تحصیلی، آینده شغلی و وضعیت بازار کار آن است. رشته‌ مدیریت صنعتی در همه صنایع ازجمله صنایع کوچک تا بزرگ، تولیدی تا خدماتی کارایی دارد و هر جا که نیاز به مدیری برای بررسی فرآیندها باشد این رشته‌ جای دارد. آن‌ها در بخش‌های مختلف سازمان ازجمله کنترل پروژه، مدیریت و برنامه‌ریزی، کنترل کیفیت، بازاریابی، مدیریت استراتژی، منابع انسانی، تحلیل مالی و اقتصادی، کنترل و غیره می‌توانند مشغول به کار شوند.
همچنین در موقعیت‌های شغلی متنوع‌تری مثل حسابدار، کارشناس گمرک، کارمند بانک، مدیر آموزش، کارشناس بیمه و نظایر آن نیز می‌توانند کار کنند. به‌این‌ترتیب علاوه بر محیط‌های صنعتی و تولیدی در طیف وسیع‌تری از خدمات وارد می‌شوند.

در ایران، مدیریت صنعتی سازمان بزرگی نیز دارد که مهم‌ترین وظیفه آن ارائه خدمات مشاوره‌ به صنایع است. فارغ‌التحصیلان می‌توانند با بررسی شرایط استخدام سازمان مدیریت صنعتی با این سازمان همکاری کنند. درآمد سازمان مدیریت صنعتی بیش از هر چیز از مشاوره، ارائه راهکار در مدیریت منابع و نیروی انسانی، آموزش و انجام طرح‌های پژوهشی تأمین می‌گردد.

فارغ التحصیلان رشته مدیریت صنعتی در چه مشاغلی استخدام می شوند؟

افرادی که از این رشته‌ فارغ‌التحصیل می‌شوند می‌توانند در طیف متفاوتی از صنایع و سازمان‌ها مشغول به کار گردند:

  • مدیریت هر واحد صنعتی با هر ابعادی و در هر بخشی
  • مدیریت و کنترل روند یک پروژه
  • برنامه‌ریزی، مدیریت و کنترل موجودی‌ها
  • کنترل کیفیت
  • بیمه
  • تحقیقات بازار
  • گمرک
  • حسابداری و امور مالی
  • روابط عمومی
  • بخش آموزش
  • بانکداری
  • امور اداری

بررسی آینده شغلی رشته مدیریت صنعتی برای خانم ها

رشته مدیریت صنعتی از رشته‌های دانشگاهی مناسب خانم‌هاست. بخصوص افرادی که روحیه خلاقانه و کنجکاوی داشته‌باشند می‌توانند در این حوزه موفق شوند. بسیاری از خانم‌ها قدرت خوبی در مدیریت منابع محدود برای رسیدن به بهترین راه‌حل دارند و این باعث می‌شود مدیریت صنعتی رشته‌ای جذاب باشد. علاوه بر آن امکان کار در محیط‌های غیرتولیدی که فضای خشک و خشنی ندارند نیز این حوزه را برای خانم‌ها جذاب‌تر کرده‌است.

بررسی آینده شغلی رشته مدیریت صنعتی برای آقایان

رشته مدیریت صنعتی بازار کار گسترده‌تری را پیش روی آقایان قرار می‌دهد. ترکیب اصول مدیریتی با روندهای مدیریت پروژه‌ها و فرآیندهای صنعتی باعث شده‌ این رشته‌ برای آقایان که تمایل بیشتری برای کار در فضای صنعتی دارند جذاب باشد. امکان ارتقای مدیران صنعتی تا سطوح بالای سازمانی وجود دارد و آن‌ها رابط نیروی انسانی بخش تولید و مدیران سطح بالاتر سازمانی می‌باشند.

بررسی آینده شغلی رشته مدیریت در خارج از کشور

بدیهی است در کشورهایی که کارخانجات تولیدی گسترده‌تری دارند تقاضا برای استخدام مدیران صنعتی بیشتر است چراکه استخدام کارشناس مدیریت صنعتی در کارخانه ها بیش از سایر سازمانهاست. بنابراین در کشورهایی که از نظر صنعتی در دسته کشورهای پیشرفته هستند نظیر آلمان، ایالات‌متحده و کانادا شرایط شغلی بهتری وجود دارد. بسیاری از کشورهای دنیا نیز مدارک دانشگاهی ایران را در این رشته‌ می‌پذیرند.

بازار کار رشته مدیریتی صنعتی در آلمان

آلمان یکی از صنعتی‌ترین کشورهای دنیاست که در حوزه تولید، بازاریابی، بیمه و موارد مشابه آن بازار کار بسیار وسیعی دارد. کار برای رشته مدیریت صنعتی بخصوص برای افرادی که به زبان آلمانی مسلط باشند شرایط مطلوبی دارد. بدیهی است که تحصیل در دانشگاه‌های معتبر با معدل بهتر و سطح توانایی بالاتر می‌تواند شانس ورود به بازار کار رشته‌ مدیریت صنعتی در کشور آلمان را بیشتر کند. افراد متقاضی می‌توانند از طریق تحصیل و سپس ورود به بازار کار اقدام نمایند یا از همان ابتدا به دریافت ویزای کاری فکر کنند.

طبق آمارها متوسط درآمد یک مدیر صنعتی در آلمان حدود 67 هزار یورو است. حداقل آن 48 یورو ثبت شده‌ که می‌تواند تا 92 هزار یورو هم پیش برود.

بازار کار رشته مدیریت صنعتی در کانادا

کانادا یکی از بهترین کشورها برای ادامه تحصیل در این رشته‌ و نیز فعالیت شغلی است. کانادا یکی از قوی‌ترین کشورهای جهان ازنظر اقتصادی است که صنعت روبه گسترشی دارد بنابراین می‌تواند فضای مناسبی برای فعالیت مدیران صنعتی فراهم کند. متوسط درآمد یک مدیر صنعتی در کانادا حدود 75 هزار دلار است که می‌تواند بین 52 تا 113 هزار دلار متغیر باشد. این مسئله به حوزه شغلی فرد و منطقه جغرافیایی که در آن کار می‌کند بستگی دارد.

بررسی بازار کار و درامد رشته مدیریت صنعتی در ایران

مدیریت صنعتی رشته‌ایست که بازار کار وسیعی را پیش روی فارغ‌التحصیلان خود قرار می‌دهد. آن‌ها می‌توانند در صنایع و تولیدی‌های مختلف مشغول به کار شوند. شهرهایی که صنایع بیشتر دارند وضعیت استخدام مطلوب‌تری را نیز خواهند داشت مثلا استخدام مدیریت صنعتی در کرج و تهران و سایر شهرهای صنعتی بیش از شهرهای دیگر است. بااین‌حال بازار کار به سمت تخصص محوری می‌رود. به‌این‌ترتیب برای افرادی که در کنار مدرک دانشگاه، تخصص و مهارت کافی داشته‌باشند بازار کار مناسبی وجود دارد.

امکان فعالیت هم در بخش خصوصی و هم دولتی نظیر استخدام مدیریت صنعتی در پتروشیمی وجود دارد. کافیست کارجویان آگهی‌های استخدام مختلف را دنبال کنند.
به‌طورکلی میانگین درآمد مدیریت صنعتی در ایران بسیار متفاوت است و اعلام رقمی خاصی امکان‌پذیر نیست. افراد متخصص در این رشته‌ با توجه به صنعتی که در آن فعال هستند، ابعاد واحد صنعتی، مهارت‌ها، مسئولیت‌ها و تخصصی که دارند می‌توانند بین چند میلیون تا چند ده میلیون تومان درآمد داشته‌ باشند. درامد مدیریت صنعتی نسبت به برخی دیگر از حوزه‌های مدیریت، رقم بالاتری را شامل می‌شود. درآمد بخش دولتی نیز براساس مصوبه هرسال سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌گردد.

مطلب مرتبط: بررسی درآمد و حقوق مدیر پروژه + شرح وظایف آن

رشته مدیریت صنعتی

راهنمای جست‌وجوی آگهی‌های استخدام رشته مدیریت صنعتی

اگر در رشته‌ مدیریت صنعتی تحصیل‌کرده‌اید با عضویت در کاریابی آنلاین ایران استخدام می‌توانید همه آگهی‌های استخدام رشته‌ خود را در هر نقطه از ایران ببینید و آگهی‌های جدید را به محض انتشار، دریافت کنید.
برای مشاهده آگهی‌هایی نظیر استخدام مدیریت صنعتی در اصفهان و شیراز و یا هر شهر دیگری کافیست وارد وبسایت ایران استخدام شوید و از قسمت انتخاب رشته‌تحصیلی که در باکس جستجو دیده‌‌‌ می‌شود، عبارت «استخدام رشته مدیریت صنعتی» را انتخاب کنید. می‌توانید شهر موردنظر را مثلا اصفهان یا شیراز تعیین کنید و سپس دکمه جستجو را بزنید. در صفحه نتایج، می‌توانید شهر دیگر را به همراه سایر شرایط اضافه نمایید. مثلا برای بررسی استخدام رشته مدیریت صنعتی بدون سابقه کار، در فیلتر «موارد بیشتر»، میزان سابقه را بدون سابقه تعیین کنید.
سازمان‌های دولتی زیادی متقاضی جذب فارغ‌التحصیلان این رشته‌ هستند بااین‌حال مثلا استخدام رشته مدیریت صنعتی آموزش و پرورش در سال‌های زیادی اعلام نشده‌است.

جهت عضویت به عنوان کارجو و استفاده از خدمات سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام مدیریت صنعتی

برای جذب نیروی متخصص در حوزه مدیریت صنعتی نیز می‌توانید وارد وبسایت ایران استخدام شوید. دکمه سبز رنگ «درج آگهی استخدام» در گوشه بالا سمت چپ قرار دارد که با فشردن آن روند ثبت نام شما به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام شروع می‌شود. در صفحه بعدی نکاتی درباره انتشار آگهی استخدام در وبسایت‌های ایران استخدام آورده‌‌شده‌ که با فشردن مجدد دکمه «درج آگهی استخدام» می‌توانید پلن موردنظر خود را انتخاب نمایید.

با ورود به روند انتشار آگهی در هر مرحله سوالاتی در مورد آگهی موردنظر شما پرسیده‌‌ می‌شود که با جواب دادن‌ آن‌ها و وارد کردن‌ موضوع و متن آگهی موردنظرتان می‌توانید آگهی استخدام خود را منتشر کنید و مطمئن باشید همان لحظه به دست متخصصان زیادی که آماده‌کار هستند خواهد رسید.

جهت ثبت‌نام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

مدیریت صنعتی یکی از رشته‌های قدیمی و درعین‌حال رو به رشد کشور ماست. با گسترش بخش تولید و صنایع مختلف، بازار کار این رشته‌ نیز توسعه می‌یابد. بااین‌حال بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته‌ می‌توانند در حوزه‌های دیگری نظیر بیمه و گمرک فعالیت کنند. استخدام مدیریت صنعتی در بانک و موسسات مالی اعتباری هم انجام می‌شود. امکان کار در بخش خصوصی و دولتی فراهم است و متقاضیان می‌توانند با دنبال کردن آگهی‌های استخدام، در بخشی که به آن علاقه دارند مشغول کار شوند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مدیریت صنعتی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

برگرفته از: glassdoor.com

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. من فارغ التحصیل رشته مدیریت صنعتی هستم درباره این رشته باید بگم که رشته مدیریت صنعتی یکی از رشته های محبوب و پر درخواست در بین آزمون‌دهندگان آزمون کنکور سراسری است. برای دریافت اطلاعات و معرفی مدیریت صنعتی، میتوانید از مشاور خود کمک بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا