کارجومعرفی مشاغل

بررسی بازار کار و درآمد پزشک عمومی در ایران و جهان

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی بازار کار و حقوق پزشک عمومی

پزشک عمومی (به انگلیسی: general practitioner) کسی است که دارای مدرک پزشکی عمومی بوده‌ و دارای دانش و تخصص گسترده‌ای در تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها و مشکلات می‌باشد. پزشکان عمومی به معالجه‌ بیماری‌های عمومی، مراقبت اولیه از بیماران و همچنین ارائه مشاوره‌های پزشکی جهت بهبود و حفظ سلامتی مردم می‌پردازند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

چگونه پزشک عمومی شویم؟

تقریبا هرکسی در یک دوره از زندگی خود رویای پزشک شدن داشته است؛ احتمالا شما هم یکی از این افراد می‌باشید. اما چگونه میتوانیم یک پزشک شویم؟ در پاسخ باید بگوییم برای دکتر شدن، ابتدا باید در کنکور تجربی شرکت کرده‌‌ و وارد رشته پزشکی شوید.
لازم به ذکر است که برای قبولی در رشته‌ پزشکی باید زحمت زیادی کشید و از بار علمی خوبی برخوردار بود. چرا که برای ورود به این رشته‌ شما نیاز به رتبه‌های برتر و ممتازی خواهید داشت. تحصیل در رشته‌ پزشکی عمومی بدون کنکور امکان پذیر نمی‌باشد.
تنها دانشگاه‌های سراسری از جمله دوره‌های روزانه‌ و پردیس خودگردان در کنار دانشگاه آزاد رشته‌ پزشکی را ارائه‌ میدهند؛ و سایر دانشگاه ها حتی به واسطه کنکور سراسری نیز در رشته‌ پزشکی دانشجو نمی‌پذیرند.
در مورد اینکه پزشکی عمومی چند ترم است یا پزشکی عمومی چند سال طول میکشد؟ باید بگوییم رشته‌ پزشکی در حالت طبیعی 7 سال به طول می‌انجامد. البته تمام این 7 سال مربوط به تحصیلات آکادمیک نمی‌باشد و بخشی از آن مربوط به کارها و دوره‌های عملی می‌باشد.
برخی می‌گویند آیا میشود پزشکی را زودتر تمام کرد؟ در پاسخ می‌گوییم امکان چنین چیزی بسیار کم است اما غیر ممکن نیست، ولی به دلیل سختی دروس، معمولا تعداد سال‌های تحصیلی افزایش می‌یابد.

دوره های پزشکی عمومی

در این قسمت به بررسی دوره‌های رشته‌ پزشکی می‌پردازیم تا بدانیم پزشکی عمومی چند واحد است و این واحدها چگونه گذرانده‌ می‌شوند.
رشته‌ پزشکی متشکل از 4 دوره می‌باشد، که عبارتند از:

  • دوره اول: علوم پایه
    این دوره در یک مقطع 2 ساله و در 4 ترم به دانشجویان پزشکی ارائه می‌شود. دانشجویان در این دوره با مباحث اولیه و پایه پزشکی آشنا می‌شوند. معمولا در این دوره مجموعه‌ای از دروس تئوری به دانشجویان ارائه می‌شود. دانشجویان بعد از گذراندن 4 ترم، آزمون جامع می‌دهند و در صورت کسب حد نصاب وارد دوره بعدی می‌شوند.
  • دوره دوم: فیزیوپاتولوژی
    این دوره معمولا 1 ساله و متشکل از 6 الی 7 ترم می‌باشد. دروس فیزیولوژی و فارماکولوژی در این دوره به دانشجویان ارائه می‌شود. امتحانات دوره فیزیوپاتولوژی معمولا به صورت ماهانه برگزار می‌شوند. دانشجویان در این دوره با ساختار و انواع بیماری‌ها به طور کامل آشنا می‌شوند.
  • دوره سوم:کارآموزی بالینی(استاژری)
    در دوره استاژری دانشجویان وارد محیط بیمارستان می‌شوند. این دوره معمولا به صورت 2 ساله است و در 4 الی 5 ترم ارائه می‌شود. این دوره به دو بخش تئوری و عملی تقسیم می‌شود. دانشجو در این دوره در ساعات مشخصی از شب به عنوان کشیک فعالیت می‌کند. دوره استاژری به دانشجویان کمک می‌کند تا در محیط بیمارستان، آموزش‌های تئوری خود را به صورت عملی یاد بگیرند. دانشجویان بعد از گذراندن این دوره در یک آزمون پیش کارورزی شرکت می‌کنند. قبولی در این آزمون، مجوز ورود به دوره کارورزی بالینی است.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام بیمارستان‌ها در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

  • دوره چهارم: کارورزی بالینی(انترنی)
    دوره انترنی معمولا 2 ساله است و کاملا در بیمارستان سپری می‌شود. فعالیت دانشجویان در این دوره زیر نظر اساتید صورت می‌گیرد. کارورزی بالینی سخت‌ترین دوره پزشکی است، چراکه دانشجویان به صورت مستقیم با بیماران سروکار دارند. پس از گذراندن این دوره با موفقیت، دانشجویان رسما به عنوان یک پزشک به جامعه معرفی می‌شوند.

رشته پزشکی برای چه کسانی مناسب است؟

متاسفانه در حال حاضر بسیاری از افراد جامعه صرفا به دلیل منزلت و جایگاه اجتماعی بالا، درآمدهای نجومی و بسیاری از مزایا و امکانات رفاهی دیگر به سمت رشته‌ پزشکی سوق پیدا می‌کنند. اما باید به این نکته توجه داشت که پزشکی مستقیما با جان مردم سر و کار دارد و هر گونه اشتباهی میتواند موجب خسارات جبران ناپذیری شود. بنابراین تنها قبولی در این رشته‌ کفایت نمیکند و هر کسی مناسب این شغل نیست.
در حالت کلی می‌توانیم بگوییم این رشته‌ برای افرادی مناسب است که علاقه‌مند به مطالعه و تحقیقات علمی باشد. همچنین برخورداری از صبر و توانایی هماهنگی بالا، همدلی با انسان و توانایی مدیریت استرس و فشارهای بالا از ملزومات این شغل می‌باشند.
قدرت تحلیل و استدلال، مهارت‌های ارتباطی خوب و احترام به اخلاق حرفه‌ای نیز از جمله ویژگی‌های مهم شغل پزشکی هستند.
از آنجایی که پزشکی به طور کلی به عنوان یک صنعت علمی و فنی طولانی و پرمخاطره شناخته‌ می‌شود، شرایط و قابلیت‌های جسمی و روانی خوب نیز برای این حرفه حیاتی می‌باشند.

وظایف پزشک عمومی چیست؟

پزشکان عمومی، نقش بسیار مهمی در ارائه مراقبت‌های پایه و اولیه به بیماران دارند. در ادامه به چند مورد از وظایف مهم این پزشکان اشاره می‌کنیم.

  1. تشخیص بیماری‌ها
    پزشکان عمومی به دنبال تشخیص بیماری‌ها از طریق آزمایشات تشخیصی، معاینه و … می‌باشند.
  2. درمان بیماری‌ها
    پزشکان عمومی با تجویز داروهای مرتبط با بیماری، به درمان‌ آنها می‌پردازند.
  3. ارجاع بیماران به پزشکان متخصص
    پزشکان عمومی‌ در صورت نیاز، بیمار را به پزشکان متخصص‌ مانند دندانپزشکی، داخلی، گوارش و… ارجاع می‌دهد.
  4. مراقبت درمانی پایه
    این پزشکان مراقب سلامت عمومی هستند و به آنها کمک می‌کنند تا به بهبودی برسند.
  5. مشاوره بهداشتی
    پزشکان عمومی می‌توانند مشاوره‌های مربوط به سبک زندگی سالم، تغذیه، ورزش و پیشگیری از بیماری‌ها را به بیماران ارائه دهند.

تفاوت پزشک عمومی و متخصص در چیست؟

دانشجوی رشته‌ پزشکی، پس از گذراندن دوره‌های عمومی و دروس اولیه، به عنوان پزشک عمومی مشغول به کار می‌شود. یک دکتر عمومی چک آپ و تشخیص اولیه‌ را میدهد و در صورت تخصصی شدن بیماری و مشکل، بیمار را به پزشک متخصص مربوطه ارجاع می‌دهد.
اگر دانشجوی پزشکی علاوه بر گذراندن دوره‌های عمومی، تصمیم به تحصیلات تکمیلی و اخذ مدرک تخصصی بکند و مراحل تخصصی (دوره‌های تخصصی و رزیدنتی)، را سپری کند، به عنوان پزشک متخصص شناخته می‌شود. پزشکان متخصص در حوزه تخصصی که در آن تحصیل میکنند، متخصص هستند.

بررسی بازار کار و درآمد پزشک عمومی در ایران

بازار کار پزشکی عمومی در ایران به عنوان یکی از حوزه‌های مهم و پرفراز و نشیب در سیستم بهداشت و درمان، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که می‌تواند بر درآمد و شرایط کار پزشکان موثر باشد.
درحال حاضر با توجه به نیاز رو به افزایش به خدمات درمانی و بهداشتی در کشور و نیاز به افزایش تعداد پزشکان عمومی در جوامع روستایی و مناطق دورافتاده، فرصت‌های شغلی مناسبی برای این شغل وجود دارد و می‌توان گفت بازار کار این شغل وضعیت خوبی دارد.
درباره‌ی درآمد پزشکان عمومی در ایران، باید گفت که این موضوع نیز تحت تأثیر عوامل گوناگونی از جمله سیاست‌های دولتی، نرخ پرداختی بیماران و هزینه‌های پزشکی‌ قرار دارد. همچنین، تأثیر توزیع جمعیت و نیازهای بهداشتی مختلف نیز بر درآمد پزشکان تأثیرگذار است.
پزشک عمومی‌ می‌تواند در مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ها، یا در مطب خصوصی خود فعالیت کند. بنابراین حقوق پزشک عمومی تامین اجتماعی، بیمارستان و … معمولا طبق قوانین خدمات کشوری پرداخت می‌شود، اما پزشکانی که در بخش‌های خصوصی به فعالیت میپردازند درآمدی بر اساس قردادی که با کارفرما بسته شده‌است، حقوق دریافت میکنند.
در حالت کلی حقوق و درآمد این دسته از افراد در وضعیت خوبی قرار دارد.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام بیمارستان‌ها در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

حقوق پزشک عمومی در مناطق محروم

مناطق محروم اغلب با مشکلات سلامتی و بهزیستی گروه‌های جامعه‌ای مختلف روبرو هستند، که نیازمند خدمات پزشکی موثر و مقرون به صرفه‌اند.
اگرچه حقوق پزشکان در مناطق مختلف جهان متفاوت است، اما در اکثر کشورها، از جمله ایران، سیاست‌ها و برنامه‌های دولتی برای تشویق پزشکان به خدمت‌رسانی در مناطق محروم و کاهش تفاوت‌های حقوقی بین مناطق مختلف، وجود دارد. بطورکلی پزشکان مشغول در مناطق محروم، حقوق‌های بسیاری بیشتری نسبت به پزشکان مراکز استان‌ها دریافت می‌کنند.

بررسی بازار کار و حقوق پزشک عمومی در جهان

بازارکار پزشکان عمومی و درآمد آنها در سطح جهانی، موضوعی ببسیار متنوع و پیچیده می‌باشد. با توجه به اختلافات فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی در کشورها، شرایط بازار کار و درآمد پزشکان در سراسر جهان متفاوت است.
اجزایی چون تأمین مالی برای خدمات بهداشتی، نرخ پرداختی بیماران، سیاست‌های حمایتی دولت و حتی تعداد و توزیع پزشکان در هر کشور می‌تواند بر درآمد این پزشکان تأثیرگذار باشد.
در کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، پزشکان عمومی ممکن است کمتر از متخصصان درآمد کسب کنند. به خصوص در مناطقی که نیاز به پزشکان عمومی کمتر است. از طرفی در کشورهایی مانند کانادا، پزشکان خانواده می‌توانند درآمد معقولی داشته باشند و نقش مهمی در سیستم بهداشتی ایفا کنند.
همچنین در کشورهای اروپایی ممکن است دولت‌ها توزیع پزشکان را تنظیم کرده و درآمد آن‌ها را تعیین کنند. این امر می‌تواند به نوعی در تأمین انصاف در توزیع پزشکان و خدمات پزشکی کمک کننده باشد.
در حالت کلی باید بگوییم در اکثر کشورهای جهان همانند ایران، درآمد و حقوق پزشکان عمومی وضعیت خوبی دارد.

راهنمای مشاهده آگهی استخدام پزشک عمومی

اگر به عنوان یک پزشک عمومی میخواهید آگهی‌های استخدامی را مشاهده کرده‌ و در اسرع وقت استخدام شوید؛ پیشنهاد ما به شما سایت کاریابی مجازی ایران استخدام می‌باشد.
شما در این سایت می‌توانید انواع آگهی استخدامی همچون استخدام پزشک عمومی در وزارت بهداشت، استخدام پزشک عمومی در شرکت نفت، استخدام پزشک عمومی در تامین اجتماعی، استخدام پزشک عمومی با حقوق بالا در تهران، استخدام پزشک عمومی آقا و خانم در آسایگاه یا درمانگاه و …. را مشاهده نمایید.
برای مشاهده آگهی‌های مرتبط کافیست پس از ورود به سایت ایران استخدام در فیلد مربوط به موقعیت شغلی، استخدام پزشک عمومی را وارد نمایید. پس از جستوجو آگهی‌های مرتبط برای شما قابل مشاهده خواهد بود.
همچنین می‌توانید در رزومه ساز این سایت، به‌طور رایگان یک رزومه حرفه‌ای ساخته و آن را برای کارفرما ارسال نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام و مشاهده آگهی‌های استخدامی کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام پزشک عمومی

کارفرمایانی که خواستار درج آگهی برای جذب پزشک عمومی‌ هستند نیز میتوانند از سایت ایران استخدام برای این کار استفاده نمایند. آگهی‌های منتشر شده در سایت، در پیامرسان‌ها و اپلیکیشن ایران استخدام نیز منتشر می‌شود، همچنین از طریق پیامک و ایمیل به کارجویان هدف ارسال می‌شود.
برای درج آگهی کافی است که کارفرمایان در این سایت عضو شده و در پنل کارفرمایی خود کلید درج آگهی جدید را انتخاب نمایند.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

بدون شک پزشکان از مهمترین اقشار هر جامعه‌ای هستند که مهمترین وظیفه آنها درمان بیماران می‌باشد.
در این مطلب بامطالبی همچون چگونه پزشک عمومی شویم؛ پزشکی عمومی چند سال است و پزشک عمومی برای چه بیماری هایی است، آشنا شدیم و فهمیدم که دانشجوی پزشکی‌ پس از گذراندن 4 دوره که در حالت معمول 7 سال به طول می‌انجامد می‌تواند به عنوان پزشک عمومی به فعالیت بپردازد. یک پزشک عمومی‌ بیماری‌های شایع پزشکی را درمان می‌کند و معاینات و آزمایشات معمولی را برای تشخیص بیماری تجویز می‌نماید و در صورت نیاز به درمان فوری یا تخصصی، بیمار را به سایر متخصصان پزشکی ارجاع می‌دهد.
پزشکی عموم‌ رشته ای با مزایای بسیار همچون درآمد بالا، جایگاه اجتماعی خوب و … است اما در مقابل معایبی هم همچون سختی دروس، طولانی بودن دوره تحصیل، شیفت‌های نامنظم، مواجهه با انواع بیماری‌ها و … را شامل می‌شود.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام پزشک عمومی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام


نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. الکی نگو درآمد پزشکان عمومی اصلا قابل قبول نیست
    اگه اطلاعات کافی از سطح درإمد پزشکان و پزشکان عمومی در دنیا ندارید لطفا اظهار نظر نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا