کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بررسی درآمد رشته روانپزشکی و آینده شغلی آن

زمان مطالعه: 6 دقیقه

درآمد رشته روانپزشکی در ایران و خارج از کشور

سبک زندگی مدرن با تمام امکانات و فرصت‌های خود، مشکلاتی را به خصوص از لحاظ روحی-روانی نیز همراه داشته است. طبق آمارها بخش مهمی از جمعیت جهان به یکی از اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی یا اختلال دوقطبی مبتلا هستند. برخی از این بیماری‌ها در گروه بیماری‌های حاد هستند و ازاین‌رو نیازمند مراجعه به روانپزشک و استفاده از درمان‌های دارویی هستند. درواقع تفاوت روانپزشک و روانشناس در همینجا مشخص می‌شود. این تفاوت را در ترجمه انگلیسی روانشناسی و روانپزشکی نیز می‌توان مشاهده کرد. روانپزشکی به انگلیسی Psychiatry و روانشناسی به انگلیسی Psychology نامیده‌ می‌شود. بااین‌حال برای درک دقیق‌تر این تفاوت‌ها ابتدا باید بدانیم روانپزشکی چیست، سپس بعد از معرفی رشته روانپزشکی به‌سایر جزئیات مربوط‌به آن بپردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

روانشناسی بهتر است یا روانپزشکی؟

هم روانشناسان و هم روانپزشکان در شغل خود با بیماران دارای اختلالات روانی مواجه هستند. این دو رشته‌ از زوایای خاص و با روش‌های متفاوت به درمان بیماری می‌پردازند. تفاوت این دو شغل در متفاوت بودن بیماری و سطح بیماری است. بنابراین نمی‌توان گفت کدام رشته‌ بهتر از رشته‌ دیگر است.

چه کسانی نیاز به روانپزشک دارند؟

برخی از اختلالاتی که نیازمند روانپزشک هستند عبارتند از:

  • اختلالات اضطرابی
  • اختلال دو قطبی
  • افسردگی‌های شدید
  • اختلال وسواس فکری
  • بیش‌فعالی
  • اختلالات مصرف مواد
  • افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند یا شروع جدید افکار خودکشی
  • سادیسم
  • جنون
  • مشکلات روانی که منجربه اختلال در حافظه می‌شود

شرایط و نحوه ورود به رشته روانپزشکی

برای ورود به‌رشته روانپزشکی باید پروسه تحصیلی این رشته را طی کنید. البته قبل از آشنایی با این پروسه، بد نیست بدانید که رشته روانپزشکی چگونه است.

رشته روانپزشکی چگونه است؟

روانپزشکی شاخه‌ای از رشته‌ پزشکی است که بیشتر دروس زیست‌شناسی، روانشناسی و تجربی در آن اهمیت دارد. از آنجا که این رشته‌ با جسم و روح انسان‌ها سروکار دارد، بنابراین دروس مربوط‌به آناتومی بدن نیز در این رشته‌ مهم است. در روانپزشکی تست، دارو، مشاوره و… به‌عنوان روش‌های غالب درمانی استفاده می‌شود. بنابراین این رشته‌ با رشته‌هایی چون روانشناسی و داروشناسی نیز مرتبط است.

برای روانپزشک شدن چه رشته‌ای باید خواند؟

برای بسیاری از متقاضیان رشته روانپزشکی این سوال مطرح است که روانپزشکی در چه رشته‌ای است؟ آیا رشته روانپزشکی از انسانی نیز امکان‌پذیر است؟ پاسخ این است که رشته روانپزشکی یکی از رشته‌های علوم تجربی در دبیرستان و شاخه رشته‌ پزشکی است. بااین‌حال روانپزشکی از رشته انسانی و ریاضی- فیزیک نیز پذیرش دارد. نحوه پذیرش بستگی به رتبه و ضریب درس‌های مرتبط با پزشکی و روانپزشکی دارد. بنابراین افراد باید ابتدا در شاخه پزشکی عمومی تحصیل کنند، سپس بعد از دریافت کارشناسی رشته‌ پزشکی، در دوره کارشناسی ارشد وارد رشته‌ روانپزشکی شوند.

رشته روانپزشکی چند سال طول میکشد؟

در رابطه با این سوال که رشته روانپزشکی چند سال است باید گفت شما ابتدا باید دوره چهارساله کارشناسی در رشته‌ پزشکی را طی کنید، سپس باید دوره تخصصی این رشته‌ را که حدودا سه سال است بگذرانید.

شاخه های رشته روانپزشکی

روانپزشکی شاخه‌های متعددی دارد. از جمله:

  • روانپزشکی کودکان و نوجوانان یا روانپزشکی متخصص کودکان
  • روانپزشکی قانونی
  • روانپزشکی بزرگسالان
  • روانپزشکی سالمندان
  • روانپزشکی اعتیاد
  • روانپزشکی دوران بارداری

دروس رشته روانپزشکی

رشته روانپزشکی شامل دروس عمومی و اختصاصی است. برخی از مهم‌ترین دروس این رشته‌ عبارت است از:

  • روانشناسی پايه
  • آسيب‌شناسی روانی
  • مفاهيم طبقه‌بندی در روانپزشكی
  • اصول ارتباط با بيمار، همراهان و جامعه
  • مبانی اخلاق در پژوهش‌های روانپزشكی

تحصیل در رشته روانپزشکی بدون کنکور

رشته روانپزشکی در دانشگاه‌های محدودی تدریس می‌شود. ازاین‌رو ورود به رشته روانپزشکی بدون کنکور تنها برای استعدادهای خاص امکان‌پذیر است. البته برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه آزاد یا پیام نور و برخی از دانشگاه‌های دولتی در شهرهای مختلف ممکن است اقدام به‌پذیرش دانشجوی روانپزشکی بدون کنکور کنند. در این موارد باید به سایت دانشگاه‌های موردنظر سر بزنید. بااین‌حال ورود به رشته روانپزشکی دانشگاه تهران تنها از طریق شرکت در کنکور امکان‌پذیر است.

بررسی آینده روانپزشکی در ایران

رشته روانپزشکی رشته‌ای است که آینده شغلی آن به دلیل گسترش انواع بیماری‌ها و اختلالات روانی، گسترده‌ است. با این حال برخی معتقدند بازار شغلی روانپزشکی برای خانم‌ها و آقایان یکسان نیست. ما برای بررسی این ادعا، به وضعیت بازار کار روانپزشکی برای خانم‌ها و آقایان به‌صورت جداگانه پرداخته‌ایم:

بازار کار رشته روانپزشکی برای خانم ها

اختلالات روانی موضوعی فراجنسیتی است. یعنی مختص یک جنس خاص نیست. به طور کلی هیچ محدودیتی از لحاظ قوانین، ظرفیت بازار کار و سایر مسائل برای جذب روانپزشکان خانم و آقا در بازار کار وجود ندارد.

بازار کار رشته روانپزشکی برای آقایان

همان‌طور که پیش از این گفتیم بازار کار به‌لحاظ قانونی و جنسیتی هیچ تفاوتی برای ورود آقایان و خانم‌ها ندارد. البته ممکن است برخی ازبیماران، با توجه به‌شرایط خود مراجعه به‌روانپزشک خانم یا آقا را ترجیج دهند؛ اما به‌لحاظ سایر عوامل هیچ تبعیضی در رابطه با بازار کار وجود ندارد.

بررسی بازار کار رشته روانشناسی در خارج از کشور

بازار کار رشته روانشناسی و روانپزشکی در کشورهای خارجی نیز چشم‌انداز روشنی دارد. با این‌حال این موضوع در همه کشورها یکسان نیست و عوامل مختلفی بر آن تاثیرگذار است. ما برای نشان دادن‌ این تفاوت، بازار کار دو کشور کانادا و ترکیه را به‌عنوان نمونه‌ انتخاب کرده‌ایم:

بازار کار رشته روانپزشکی در کانادا

طبق گزارش انجمن روانپزشکی کانادا، تقاضا برای روانپزشکان زیاد است. کمبود روانپزشک در برخی‌از کم‌جمعیت و حتی در مراکز پرجمعیت وجود دارد. طبق همین گزارش میانگین تعداد بیمارانی که توسط روان‌پزشکان ویزیت شده‌اند بین سال‌های 2003 تا 2013 20 درصد رشد داشته است.

بازار کار رشته روانپزشکی در ترکیه

در ترکیه نیز طبق آمارها تعداد روانپزشکان و استخدام آن‌ها در سال 2020 نسبت به سال قبل ازآن 416 روانپزشک (+8.76 درصد) افزایش یافته‌ است. البته موضوع استخدام روانپزشک در ترکیه و شرایط جذب آن‌ها به بازار کار برای همه افراد یکسان نیست. چنانچه روانپزشک ایرانی در استانبول ممکن است جهت ورود به بازار کار با سختی‌های بیشتری نسبت‌به یک روانپزشک ترکیه‌ای مواجه باشد؛ زیرا ترکیه در رابطه با جذب افرد غیربومی به بازار کار محدودیت‌هایی را وضع کرده است.

بررسی درآمد رشته روانپزشکی در ایران و جهان

درآمد رشته روانپزشکی در ایران در وهله اول به‌جایگاه شغلی روانپزشک و تخصص او (اعم از روانپزشکی کودک، روانشناسی اعتیاد و…) بستگی دارد. علاوه‌براین شیوه فعالیت روانپزشکان (مانند فعالیت به‌عنوان روانپزشک آنلاین و روانپزشک حضوری) نیز مهم است. تخصص و مهارت از دیگر مواردی است که بر درآمد روانپزشکان تاثیرگذار است. چنانچه فردی که به عنوان یک روانپزشک خوب و باتجربه در شهر خود شناخته شده‌ است (مانند روانپزشک خوب در تهران)، درآمد بیشتری از یک روانپزشک کم‌تجربه دارد.

به موارد فوق می‌توان محل کار افراد و حتی شهری که روانپزشک در آن فعالیت دارد را نیز اضافه کرد. براین‌اساس میان درآمد روانپزشک تهران با روانپزشک اصفهان یا روانپزشک کرج و روانپزشک تبریز تفاوت‌هائی وجود دارد. در نمونه‌های دیگر حقوق افراد بر اساس فعالیت آن‌ها در مراکز درمانی مختلف (مانند روانپزشکی ایران با مرکز روانپزشکی رازی) متفاوت است. باتوجه به‌این موارد نمی‌توان از یک درآمد مشخص برای روانپزشکان صحبت کرد.

درآمد روانپزشکان در کشورهای خارجی نیز با اساس معیارهای تاثیرگذار، متفاوت است. به عنوان نمونه متوسط حقوق روانپزشک تورنتو -کانادا 262845 دلار در سال یا 135 دلار در ساعت است؛ اما متوسط دستمزد ناخالص روانپزشک در استانبول ترکیه 467.607 لیر یا معادل نرخ ساعتی 225 لیر است.

راهنمای جست و جوی آگهی های استخدام رشته روانپزشکی

برای جستجوی آگهی‌های استخدام در سایت کاریابی ایران استخدام، یکی از آسان‌ترین روش‌ها وارد شدن به سایت ایران استخدام و جستجو از طریق باکس جستجوی شغل و رشته‌ است. این دو باکس در صفحه نخست سایت ایران‌استخدام قرار دارند. شما می‌توانید با توجه به‌جزئیات شغل یا رشته‌ موردنظر خود به جستجو بپردازید. علاوه بر این می‌توانید از سایر سرویس‌های ایران استخدام مانند سرویس دریافت آگهی‌های استخدام از طریق پیامک و ایمیل و یا سرویس نصب اپلیکیشن ایران استخدام نیز استفاده کنید. استفاده از این سرویس‌ها و برخی ازسرویس‌های دیگر ایران استخدام، نیازمند عضویت در سایت ایران استخدام است.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام روانپزشک

کارفرمایانی که تمایل داشته باشند برای موسسات یا مراکز درمانی خود روانپزشکان مجرب و کارآمد را استخدام کنند، می‌توانند از طریق سایت ایران استخدام، اقدام به انتشار آگهی‌های خود نمایند. در ایران استخدام شما می‌توانید آگهی خود را بر اساس معیارهای مختلف مانند استخدام در شهری خاص و یا بر اساس نوع فعالیت مشخص کنید. به عنوان نمونه اگر به دنبال استخدام متخصص اعصاب و روان تهران، استخدام روانشناس آنلاین و یا استخدام متخصص اعصاب و روان هستید آگهی شما در شهرها، شهرستان‌ها به‌صورت رایگان نمایش داده‌ می‌شود.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

در روانپزشکی، روانپزشک با بیمارانی سروکار دارد که ممکن است با انواع اختلالات شدید و سطحی مواجه باشند. برخی از این اختلالات ممکن است بر روند درمان، روحیه روانپزشک و حتی سلامت جسمی و روانی او تاثیرگذار باشد. چنانچه برخی ازبیماران به دلیل اختلالات شدید با روانپزشک خود به صورت مشاجره و یا فیزیکی مقابله می‌کنند. بنابراین مهارت‌های ارتباطی و داشتن تجربه بالا در این شغل اهمیت زیادی دارد. از طرفی بررسی توانایی‌های شخصی برای قرار گرفتن‌ در موقعیت‌های متفاوت نیز مهم است. ازاین‌رو صرف توجه به درآمد و بازار شغلی این رشته‌ برای وارد شدن به آن کافی نیست، بلکه باید مشکلات و توانایی‌های خود در این رشته‌ را نیز بسنجید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام روانپزشک در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا