معرفی مشاغل

معرفی شغل فیلمبرداری، درآمد و بازارکار فیلمبردار

زمان مطالعه: 8 دقیقه

بررسی رشته فیلمبرداری از تحصیل تا بازارکار

تمامی تصاویر ویدیویی که در رسانه‌ها و پلتفرم‌های مختلف می‌بینید توسط شخصی که پشت دوربین قرار گرفته ضبط می‌شود. بله منظورمان فیلمبردار است. فیلمبرداری تنها به ضبط فیلم‌های سینمایی محدود نمی‌شود. بلکه امروزه شاهد طیف گسترده‌ای از زمینه‌های فعالیت این گروه هستیم. از مستندسازی گرفته تا برنامه‌های آموزشی، فیلمبرداری از رویدادها، مراسمات، روند تولید و …. ما در این مطلب از ایران استخدام قصد داریم که بیشتر در مورد حرفه فیلمبرداری صحبت کنیم و وظایف و توانمندی‌های افراد فعال در این زمینه را بررسی کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به دنیای تصویر هستید در ادامه با ما باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

فیلمبردار کیست؟

فیلمبردار به شخصی گفته می‌شود که پشت دوربین قرار دارد و انواع مختلفی از فوتیج‌ها را ثبت می‌کند. از برنامه‌های تلویزیونی گرفته تا رویدادها، میتینگ‌ها، موزیک ویدیوها، رویدادهای تجاری، مراسمات عروسی و … برخی اوقات فیلمبردار خودش وظیفه تدوین و ویرایش فوتیج‌های ثبت شده را بر عهده دارد. در واقع داشتن این توانایی یک مزیت برایتان به حساب می‌آید. در غیر این صورت این کار وظیفه شخص دیگری به اسم تدوینگر است که اگر یادتان باشد در مطالب پیشین به طور مفصل به معرفی شغل تدوینگر هم پرداخته‌ایم. فیمبردار برای انجام بهینه کار خود گاهی اوقات ترجیح می دهد بصورت گروهی کار کند.

گروه فیلمبرداری

فیمبردار اغلب اوقات به صورت تنها یا با یک تیم کوچک تکنسین نور و صدا کار می‌کنند. البته در بعضی شرایط ممکن است که با دیگر اپراتورهای فیلمبرداری هم همکاری کنند.
گروه فیلمبرداری می تواند شامل فیلمبردار دوم (و در صورت نیاز فیلمبرداران دیگر) باشد که همیشه زیر نظر مدیر فیلمبرداری از صحنه‌های مختلف فیلمبرداری کند. چند دستیار فیلمبرداری هم که وظیفه آنها حرکت دادن دوربین‌ها و جابه‌جایی آن‌ها است و چند نفر که نورپردازی صحنه را بر عهده دارند نیز از اعضای گروه فیلمبرداری محسوب می شوند.

تحصیلات مورد نیاز فیلمبردار

فرقی نمی‌کند یک فیلمبردار فریلنس باشید یا در یک مجموعه و سازمان فعالیت می‌کنید. مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت شما داشتن پشتکار، سخت کوشی و علاقه به کار است. فیلمبرداری هم مانند بسیاری دیگر از پوزیشن‌های شغلی صرفا نیاز به مدرک دانشگاهی و آکادمیک ندارد و خودتان می‌توانید آن را به صورت فردی و با کمک ورکشاپ و دوره‌های آموزشی مرتبط سپری کنید و بر روی مهارت‌های حیاتی‌تان تمرکز کنید. همین حالا به آگهی های استخدام عکاس و فیلمبردار بصورت کارآموزی مراجعه کنید و با گذراندن دوره های کار آموزی مهارت های لازم را کسب کنید. البته در فرآیند استخدام بیشترین چیزی که برای کارفرما اهمیت دارد تجربه و کیفیت کار شماست. بنابراین فرقی نمی‌کند در رشته مرتبط تحصیل کرده باشید یا غیرمرتبط. مهم این است که شما مهارت‌های مورد نیاز با این حرفه را تقویت کنید. از شناخت تجهیزات گرفته تا نحوه استفاده از آن‌ها و درک فوتیج‌های مختلف و …
اما اگر که قصد دارید بعد از ورود به دانشگاه این حرفه را به صورت آکادمیک دنبال کنید باید به سراغ یکی از رشته‌ها و زیرمجموعه‌های مرتبط با سینما بروید. در ادامه مطلب به نحوه تحصیل در رشته فیلمبرداری از هنرستان تا داشاه پرداخته ایم.

رشته فیلمبرداری در هنرستان

رشته فیلمبرداری یکی از رشته های پرطرفدار در رشته هنر می باشد. دانش آموزانی که از همان ابتدای انتخاب رشته هدف تحصیل در رشته های هنر را دارند وارد هنرستان می شوند و به صورت تخصصی در آن رشته تحصیل می کنند. البته برخی از افرادی که در رشته های نظری هم تحصیل کرده اند می تواند در کنکور هنر شرکت کنند و در این رشته ادامه تحصیل دهند.
افرادی که به دنبال ورود به این رشته هستند باید توجه داشته باشند که این رشته به چند دسته تصویربرداری چهره، فیلمبرداری تبلیغات، عکاسی طبیعت، عکاسی و فیلمبرداری سیاسی و خبری و …تقسیم می شود. پس بهتر است از همان ابتدای کار، زمینه ای که قصد مشغول شدن در آن را دارند را مشخص کنند. پس از پایان تحصیل در هنرستان یا به پایان رساندن دوره پیش دانشگاهی در رشته های نظری در کنکور هنر شرکت کرده و وارد دانشگاه شوند.

رشته فیلمبردار در دانشگاه

رشته فیلمبرداری یکی از 4 گرایش رشته سینما در دانشگاه می باشد. که بسیاری از دروس در این گرایش ها مشترک بوده و تعداد کمی دروس تخصصی در هر گرایش وجود دارد. برای آشنایی بیشتر شما در انتخاب رشته کنکور به اطلاعات بیشتری از برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحدهای این رشته می پردازیم.

دروس عمومی رشته فیلمبرداری:
معارف اسلامی 1و 2 (4 واحد)، ادبیات فارسی1و2 (4 واحد)، اخلاق و تربیت اسلامی (3 واحد)، زبان عمومی 1و2 (4 واحد)، تاریخ اسلام (2 واحد)، تربیت بدنی 1 (1 واحد)، انقلاب اسلامی و ریشه های تاریخی آن (2 واحد)، تربیت بدنی 2 (1 واحد)، متون اسلامی (2 واحد)

دروس پایه رشته فیلمبرداری:
فرهنگ عامه 1و2 (4 واحد)، آشنایی با هنر در تاریخ 1و2 (4 واحد)، آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان (3 واحد)، آشنایی با ادبیات معاصر ایران و جهان (3 واحد)، آشنایی با هنرهای تجسمی (2 واحد)، تاریخ فلسفه (2 واحد)، جامعه شناسی 1و2 (4 واحد)، موسیقی 1 (2 واحد)، اصول و مبانی ارتباطات (2 واحد)، طراحی مقدماتی (2 واحد)، تمثیل شناسی (2 واحد)، روانشناسی (2 واحد)، تاریخ اجتماعی ایران (2 واحد)، تاریخ اجتماعی جهان (2 واحد)، شناخت رنگ (2 واحد)، معماری (2 واحد)، ریتم در هنرها (2 واحد)

دروس اصلی و تخصصی رشته فیلمبرداری:

تاریخ سینما 1و2و3 (6 واحد)، عکاسی 1و2و3و4و5 (10 واحد)، گزارش نویسی (2 واحد)، مبانی هنرهای نمایشی 1و2 (4 واحد)، اصول فیلمنامه نویسی (3 واحد)، اصول کارگردانی (3 واحد)، اصول فیلمبرداری (3 واحد)، مبانی تدوین (3 واحد)، صدا 1و2 (4 واحد)، لابراتوار فیلم 1و2 (4 واحد)، تحلیل فیلم 1و2 (4 واحد)، جلوه های خاص (2 واحد)، فیزیک نور و عدسی  (2 واحد)، شناخت ابزار فیلمبرداری (2 واحد)، فیلمبرداری در نقاشی متحرک (2 واحد)، فیلمبرداری 1و2و3و4 (10 واحد)، شناخت مواد خام (2 واحد)، پرسپکتیو رنگ و نور (2 واحد)، نورپردازی 1و2 (4 واحد)،ترکیب بندی تصویر (2 واحد)، گریم (2 واحد)، تصویربرداری (2 واحد)، پروژه (6 واحد)

مهارت‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز یک فیلمبردار

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم کسب مهارت و داشتن توانایی لازم در ورود به این شغل در درجه اول اهمیت قرار دارد.
تجهیزات بخش جدایی ناپذیری از شغل یک فیلمبردار هستند. لنزها، دوربین‌ها، تجهیزات صدا، نور و … در نتیجه مهارت شما در نحوه استفاده از آن‌ها کمک می‌کند که در جای مناسب از تجهیزات مرتبط هم استفاده کنید. همچنین این مهارت کمک می‌کند تا بهترین نتیجه و خروجی را از یک پروژه بگیرید. فراموش نکنید که برای گرفتن بهترین فوتیج باید صبور باشید، فرقی هم نمی‌کند که در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید. فیلم، سینما، تبلیغات، آموزش و …
یکی از چیزهایی که بر روی هویت و محبوبیت شما تاثیر می‌گذارد قدرت تبلیغات دهان به دهان یا همان word-of-mouth است. این یعنی شما باید یک مُبلغ حرفه‌ای هم باشید و به محض فراهم شدن شرایط بتوانید خودتان و کارتان را معرفی کنید.
علاوه بر تمام این‌ها یکی از مهارت‌هایی که به کارتان می‌آید توانایی در برقراری ارتباط موثر و کارآمد است. در نتیجه شما باید به سادگی با مشتریان و کاربران ارتباط برقرار کنید، به طوری که آن‌ها احساس راحتی داشته باشند. فراموش نکنید که به ندرت پیش می‌آید بدون برقراری ارتباط موثر به یک نتیجه عالی برسید. قدرت و مهارت‌های تعاملی شما همچنین باعث می‌شود تا افراد جلوی دوربین هم احساس خوشایندی داشته باشند و بتوانند بهترین خودشان را ارائه کنند.
به عنوان یک فیلمبردار باید همیشه در حال یادگیری باشید. به این خاطر که در این دنیای تکنولوژی که به سرعت در حال تغییر و بروز رسانی است، عقب ماندن از مفاهیم و تجهیزات جدید مساویست با شکست و عدم موفقیت در کار. بنابراین اگر می‌خواهید در کارتان موفق شوید و نتیجه عالی هم بگیرید باید اشتیاق بالایی در یادگیری داشته باشید.

پس از مهارت‌ها و توانمندی‌های یک فیلمبردار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • توجه به جزئیات و داشتن نگاه و تفکری خلاقانه
  • صبور بودن – برای گرفتن بهترین نتیجه و فوتیج
  • درک کافی از تکنیک‌های post-production
  • آشنا به نرم افزارهای تدوین
  • آشنا به تجهیزات فیلمبرداری اعم از دوربین‌ها، لنزها، تجهیزات صدا، نور و …
  • مهارت کار با کامپیوتر
  • قدرت تعامل و برقراری ارتباط موثر
  • مدیریت و سازماندهی موثر زمان
  • انعطاف‌پذیری و همچنین توانایی گوش دادن
  • توانایی انجام کارهای تیمی
  • توانایی مدیریت چندین پروژه به صورت همزمان و کار تحت فشار
  • پایبند به ددلاین و زمان تحویل پروژه
  • علاقه و اشتیاق به صنعت فیلمبرداری
  • آشنا با حوزه‌های مختلف فیلمبرداری و درک مفاهیم آن‌ها
  • توانایی رهبری و هدایت تیم فیلمبرداری
  • و …

در حین درج آگهی استخدام کارفرما یا مجموعه‌ها فاکتورهای بسیار زیادی را برای پیدا کردن بهترین نیرو در نظر می‌گیرند که بهتر است به آنها نیز توجه ویژه ای داشته باشید، به عنوان مثال:

  • استایل و سبک کاری
  • المان‌هایی که قرار است از آن فیلمبرداری شود
  • چه مدت قرار است این همکاری ادامه داشته باشد
  • نمونه‌ کارهای فیلمبردار را بررسی می‌کنند
  • تجربه دیگر مجموعه‌ها از کار کردن با یک فیلمبردار چطور بوده است

محیط کاری فیلمبردار

از آن جایی که فیلمبرداران فریلنس بر روی پروژه‌های مختلفی کار می‌کنند در نتیجه محیط کاری آن‌ها از یک پروژه به پروژه دیگر همیشه در حال تغییر است. به طور کلی این افراد بیشتر زمان خودشان را در استدیو سپری می‌کنند و اگرچه ممکن است که برای فیلمبرداری تبلیغاتی یا موزیک ویدیو به لوکیشن مورد نظر مشتری نقل مکان کنند. با این حال فیلمبرداران فریلنس تنوع بیشتری در محیط کاریشان دارند. این افراد علاوه بر اینکه می‌توانند در استدیو کار کنند، می‌توانند در محیط باز هم کارشان را انجام دهند، چه نزدیک محل زندگی‌شان باشد چه مجبور باشند برای فیلمبرداری به یک شهر دیگر بروند. همچنین از آن جایی هم که فیلمبرداری در فضای باز هم یکی از گزینه‌های روی میز است، باید در خودتان را برای هر مدل جو آب و هوایی آماده کنید.

فرصت‌های شغلی و بازار کار فیلمبردار

همان طور که خودتان هم می‌دانید رقابت در رشته‌های فیلمبرداری و تصویربرداری بسیار زیاد است. در نتیجه افرادی موفق به پیدا کردن پروژه و پوزیشن‌های شغلی خوب می‌شوند که تجربه، نمونه کار قوی و همچنین اشتیاق به این صنعت را داشته باشند. پیشنهاد ما به افرادی که میخواهند در این رقابت پیروز شوند این است که با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام رزومه ای حرفه ای برای خود ساخته و مهارت ها و تجربیاتشان را در آن به نمایش درآورند. فراموش نکنید که افراد زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند، اما تنها تعداد کمی از آن‌ها می‌توانند به درآمدزایی قابل قبولی برسند و برای خودشان اسم و رسمی در بازار پیدا کنند.
همچنین میزان استخدام عکاس و فیلمبردار هر سال نسبت به سال گذشته بیشتر می‌شود. به این خاطر که دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات در سوشال مدیا باعث شده که شکل تولید محتوا و تبلیغات به کلی تغییر کند و همه چیز به سمت محتوای ویدیویی برود. در نتیجه اکثر مجموعه‌ها و سازمان‌های خصوصی به نیرویی جهت انجام این کار نیاز دارند. نیرویی متخصص که بتواند ساده‌ترین چیزها را به زیبایی به تصویر بکشد. شما می‌توانید در صنایع مختلفی مشغول به کار شوید. از داروسازی گرفته تا تولیدات، پوشاک، بهداشتی و آرایشی، تبلیغات، فیلم و تلویزیون و … مهم این است که ابتدا حوزه علاقه‌مندی خودتان را پیدا کنید و سپس مهارت‌های مورد نیاز با آن را تقویت کنید. اگر هم که دوست دارید به صورت مستقل مشغول شوید می‌توانید آتلیه و استدیو عکاسی و فیلمبرداری خودتان را تاسیس کنید یا به عنوان عضوی از یک آتلیه مشغول کار شوید.

درآمد فیلمبردار

درآمد فیلمبردار می تواند بسته به نوع کاری که انجام می دهد متفاوت باشد. فیلمبرداری که به طور مستقل در آتلیه کار میکند با توجه به کاری که انجام می دهد و قراردادی که دارد درآمد معینی کسب می کند. فیلمبرداری که در شرکت های خصوصی مشغول به کار هستند با توجه به سیاست ها و وضعیت مالی شرکت حقوق دریافت می کنند. اما حقوق فیلمبرداران حرفه ای که به صورت قراردادی یا پروژه ای با تهیه کنندگان کار می کنند با توجه به پروژه و قرارداد آن متفاوت است.
البته باید توجه داشت که این تفاوت درآمدها به تجربه کاری، تخصص افراد، نوع شرکت، شهر و محل کار و … بستگی دارد. با بررسی شرایط موجود در آگهی های استخدام عکاس و فیلمبردار در تهران و سایر استانها می توانید به تفاوت موجود در میزان درآمد آنها پی ببرید.

وظایف و مسئولیت‌های یک فیلمبردار

وظایف و مسئولیت‌های یک فیلمبردار فریلنس و فیلمبرداری که در یک شرکت به صورت انحصاری کار می‌کند، کمی با هم متفاوت است. اما به طور کلی تمامی فیلمبردارانی که در بازار مشغول به کار هستند یکسری وظایف عمومی بر عهده دارند. وظایفی که مشتریان از شما انتظار دارند را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • همکاری با تیم صحنه، نور و صدا برای تهیه بهترین فوتیج‌ها
  • تعامل و مشورت با مشتری برای درک و متوجه شدن خواسته‌های دقیق آن‌ها
  • شخص کردن لوکیشن و زمان مناسب برای فیلمبرداری با توجه به نوع پروژه
  • تدوین و ویرایش فوتیج‌های خام با توجه به سناریو و داستان
  • همکاری با تولیدکننده و کارگردان مجموعه
  • مشخص کردن زمان و تجهیزات مورد نیاز برای به انجام رساندن یک پروژه
  • ضبط فوتیج‌های با کیفیت و مرتبط با داستان و سناریو کار
  • آشنا به مفاهیم نور و صدا
  • به روز بودن در صنعت فیلمبرداری و عکاسی به منظور آگاهی از آخرین ترندهای تجهیزات، دوربین‌ها، لنزها و …
  • آشنایی کامل با تمامی تجهیزات فیلمبرداری
  • ارتباط و تعامل سازنده با تمامی اعضای یک تیم و پروژه
  • داشتن نگاهی خلاق و ضبط کار از زاویه‌های جدید
  • دنبال کردن روند ضبط با توجه به سناریو پروژه
  • مهارت در نگهداری و تعمیر تجهیزات
  • بررسی سلامت تجهیزات فیلمبرداری قبل از ضبط
  • آشنا به نرم افزارهای گرافیکی و تدوین
  • اضافه کردن افکت‌ها و گرافیک‌های ویژه به فوتیج‌ها به منظور بهتر کردن نتیجه
  • و …

سخن پایانی

شغل‌های هنری و مرتبط با حوزه هنر به مهم‌ترین چیزی که نیاز دارند خلاقیت است. به این خاطر که در این بازار اشباع شده شما به عنوان کارجو باید بتوانید متفاوت و گیرا کارتان را نمایش دهید. طوری که نظر مخاطب و مشتری را به کارها‌ی‌تان جلب کنید. مطمئنا همیشه فرصت‌های شغلی خوبی در دسترس هستند، مهم این است که شما خودتان را برای ورود به بازار کار آماده کنید. اگر به دنبال پوزیشن‌های شغلی مرتبط هستید همین حالا نگاهی به آگهی‌های استخدام فیلمبردار و عکاس در کاریابی مجازی ایران استخدام بیندازید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام عکاس و فیلمبردار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا