کارجومصاحبه استخدامی

در مصاحبه کاری با چه پوششی ظاهر شویم؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

در مصاحبه شغلی چه بپوشیم؟

بدون شک پیشنهاد و موقعیت‌های شغلی یک رویداد مهم در زندگی همه ما هستند که نیاز به بررسی دقیق دارند. در نتیجه نمی‌توان چشم و گوش بسته وارد یک شغل شد یا حتی یک نیروی کار را استخدام کرد. فرقی نمی‌کند شما کارفرما باشید یا کارجو، در هر دو موقعیت قبل از شروع کار به تبادل اطلاعات نیاز خواهید داشت. اینجاست که نقش مصاحبه شغلی پر رنگ می‌شود. ما در این مطلب از وبسایت کاریابی ایران استخدام قصد داریم تا در مورد مصاحبه و لباس مصاحبه کاری صحبت کنیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مصاحبه کاری چیست؟

خب، سوال اساسی این است که منظور از مصاحبه کاری چیست؟
مصاحبه گفت و گوی بین یک کاندیدای شغلی و نماینده یک شرکت است(مصاحبه کننده). این رویداد اغلب بعد از ارسال درخواست همکاری برای یک موقعیت شغلی باز و بررسی رزومه انجام می‌شود. در مصاحبه کاری فرد مصاحبه کننده که اغلب مدیر نیروی انسانی یا استخدام است یک سری سوالات در مورد تجربه‌های شغلی و تخصصی داوطلب و فرد حاضر در جلسه مطرح می‌کند. علاوه بر این، عملکرد خوب و قابل قبول داوطلبان شغلی در مصاحبه احتمال و شانس پذیرش آن‌ها برای دریافت پیشنهاد شغلی را افزایش می‌دهد.

مصاحبه کاری

انواع مصاحبه کاری

همان طور که مشخص میباشد، در مصاحبه هدف کسب اطلاعات کافییست. برای بدست آوردن چنین اطلاعاتی راه‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد که باعث شده‌اند با گروهی از انواع مصاحبه‌های کاری سر و کار داشته باشیم:

  • مصاحبه تک به تک

رایج‌ترین شکل مصاحبه که در آن تنها شما و فرد مصاحبه کننده حضور دارند و جلسه با پرسش و پاسخ‌های مختلف جریان پیدا می‌کند.

  • مصاحبه ساختار یافته

مصاحبه ساختار یافته یا همان سنتی که در عین سادگی همچنان رسمی خواهد بود. با این تفاوت که پرسش و پاسخ نسبتا ابتدایی است.

  • مصاحبه غیر ساختار یافته

همان طور که از نام این مدل مشخص است، مصاحبه غیر ساختار یافته چهارچوب مشخص و البته سختی ندارد و دست مصاحبه کننده در جلسه بازتر است. با این حال فرمت و شکل سوال‌ها مثل همیشه است. بیشتر از اینکه شبیه به یک مصاحبه رسمی باشد شبیه به یک گفت و گوی معمول و نرمال است. سعی کنید همیشه مودب و حرفه‌ای در جلسه حاضر شوید، به این خاطر که گاهی این مدل به منظور سنجش و ارزیابی کارجو برنامه ریزی می‌شود.

  • مصاحبه استرسی

در این مدل شما در شرایطی هیجان آور و استرس زا قرار می‌گیرید. این مدل بیشتر برای کارهایی که زیر بار فشار زیادی انجام می‌شوند برگزار می‌شود و هدف هم سنجش رفتار و عملکرد کارجو در شرایط سخت است.

  • مصاحبه‌های وابسته به رفتار

مصاحبه‌های رفتاری بر روی دستاوردهای گذشته شما تمرکز دارند. به این معنی که در این رویداد هم با مطرح کردن سوالات تکراری به شکلی متفاوت سعی می‌شود که راهکارهای شما را ارزیابی کنند.

این‌ها رایج‌ترین شکل‌ها و انواع مدل‌های مصاحبه هستند.

از دیگر مدل‌های مختلف مصاحبه کاری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
  • حل مسئله
  • مصاحبه‌ گروهی
  • اسکایپی
  • مصاحبه تلفنی
  • مصاحبه با هیئت مدیره، مدیر منابع انسانی و مدیر پروژه به صورت همزمان و …

نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که نام مصاحبه تنها شبیه به چهارچوبی است که باعث می‌شود مصاحبه کننده بر طبق آن روند جلسه را پیش ببرد. این نام‌ها هیچ تاثیری بر روی نوع پوشش مصاحبه ندارند.
همان طور که گفتیم مصاحبه کاری ذاتا یک رویداد رسمی است. در نتیجه شما هم باید کاملا رسمی و مرتب در آن حضور پیدا کنید و قرار نیست که با لباس ورزشی در جلسه حاضر شوید.
به این نکته توجه کنید که در مصاحبه‌های تلفنی که حضوری نیستند نیازی نیست به خودتان در پوشش سخت بگیرید که این پوشش‌هایی که در ادامه بررسی می‌کنیم تنها مختص مصاحبه‌های حضوری و تصویری هستند.

مصاحبه کاری

چه عواملی در مصاحبه شغلی اهمیت دارند؟

عواملی که در ادامه بررسی می‌کنیم به شما کمک می‌کنند برای روز مهم زندگی حرفه‌ای و کاری‌تان آماده باشید. فرقی نمی‌کند اولین تجربه‌تان است یا نه. به هر حال تمرین و رعایت این موارد بی تاثیر نیستند:

  • تاثیر نحوه لباس پوشیدن

مهم‌ترین سوالی که باید به آن پاسخ دهید این است که چگونه برای مصاحبه کاری لباس بپوشیم؟ نحوه لباس پوشیدن برای مصاحبه شغلی با نحوه پوشش برای روزهای عادی فرق می‌کند. به منظور ایجاد تاثیر مثبت بر شرکت و فرد مصاحبه کننده باید در روز مصاحبه با پوشش و ظاهری کاملا آراسته و مرتب حاضر شوید. در این روز باید با ظاهری نسبتا رسمی در جلسه حاضر شوید.

  • تاثیر نحوه صحبت کردن

به یاد داشته باشید که نحوه صحبت و معرفی خودتان در جلسه مورد قضاوت قرار می‌گیرد. حتما در جلسه باید به وضوح صحبت کنید و ایده‌های خودتان را به خوبی مطرح کنید. در نتیجه فرد متقابل باید بتواند بدون حواس پرتی نسبت به کلمات دشوار و نابجا منظور شما را متوجه شود.
تاثیر مدارک لازم در مصاحبه شغلی
مطمئن شوید که در حین ارسال مدارک تمامی موارد ضروری را فرستاده‌اید. همچنین می‌توانید در روز مصاحبه یک نسخه کپی از مدارک و رزومه خودتان را همراه داشته باشید. اگر هم که نمونه کارهای خودتان را به صورت دسته‌بندی شده و مستند داشته باشید می‌توانید برای نمایش آن‌ها و دستاوردهایتان با خودتان به جلسه ببرید. هر چقدر اطلاعات بیشتر، بهتر!

  • زبان بدن

(body language) زبان بدن در مصاحبه شغلی حقیقت را بازگو می‌کند. زبان بدن شما در جلسه مصاحبه اطلاعات و احساسات زیادی را به مصاحبه کننده انتقال می‌دهد، داده‌هایی که تنها به وسیله کلمات منتقل نمی‌شوند. لبخند زدن و ارتباط چشمی را فراموش نکنید.

نکته: نوع سازمان(خصوصی/دولتی) هیچ تاثیری بر روی پوشش ندارد. شما در یک جلسه رسمی حضور دارید پس باید در نگاه اول تاثیر خوبی بر روی بیننده و مصاحبه کننده داشته باشید.

در این مبحث می‌خواهیم در رابطه با تاثیر نحوه لباس پوشیدن برای حضور در مصاحبه کاری صحبت کنیم

به تمامی مصاحبه‌ها به چشم یک رویداد رسمی نگاه کنید و اصول انتخاب لباس مصاحبه را رعایت کنید. باید ظاهری مرتب و حرفه‌ای داشته باشید. علاوه بر این ظاهر و آراستگی شما اولین فاکتوریست که در حین مصاحبه جلب توجه می‌کند. با اینکه تمرکز اصلی بر روی مهارت‌ها و دانش شماست اما با این حال اولین تاثیر، چیزیست که با چشم دیده می‌شود. در نتیجه نکات لباس پوشیدن برای قرار رسمی را پشت گوش نندازید.
همچنین با انتخاب لباس برای مصاحبه به صورت آگاهانه و درست زمانی که با پوشش راحت و مناسب در جلسه حاضر شوید اعتماد به نفس بیشتر و رفتار بهتری هم خواهید داشت و بهتر می‌توانید چالش‌ها را پشت سر بگذارید. پوشش مناسب یکی از فاکتورهای غیر کلامی حائز اهمیت است. ظاهر لباس برای مصاحبه صرفا یک پوشش نیست، بلکه معرف شخصیت شماست.

مصاحبه کاری

در مصاحبه کاری چه بپوشیم؟

اهمیت لباس در مصاحبه شغلی در هر کاری متفاوت است. به عنوان مثال شاید شرکت A لباس مصاحبه شغلی رسمی داشته باشد در حالی که شرکت B به دنبال ظاهری غیر رسمی و راحت باشد. در نتیجه برای اینکه بتوانید متناسب با هویت شرکت مورد نظر در جلسه حاضر شویم بهترست که از قبل کمی در مورد آن‌ها تحقیق کنیم و ببینیم که باید برای مصاحبه شغلی چطور لباس بپوشیم.

نکات مربوط به پوشش مناسب مصاحبه شغلی

از نکات مهم انتخاب لباس مناسب مصاحبه استخدامی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. حتما در مورد سنت پوششی و ظاهری شرکت تحقیق کنید – در مورد کد لباس شرکت مطالعه کنید
  2. لباس‌هایی را انتخاب کنید که در آن‌ها راحتید و اعتماد به نفس کافی دارید
  3. به سراغ بهترین انتخاب‌تان بروید و بیش از اندازه به گزینه‌های اضافی فکر نکنید
  4. حتما متناسب با فصل لباس بپوشید
  5. قبل از پوشیدن لباس از تمیز و بی نقص بودن آن مطمئن شوید
  6. حتما لباس‌هایتان را اتو کنید و از لباس چروک جدا خودداری کنید

لباس مناسب برای مصاحبه کاری خانم‌ها

مواردی که در ادامه بررسی می‌کنیم به انتخاب لباس مناسب مصاحبه کاری خانم‌ها کمک می‌کنند:

  • کفش مناسب:

در روز مصاحبه به سراغ کفش‌هایی با پاشنه کوتاه و متوسط بروید. هر چقدر که کفش‌هایتان بی صدا باشد بهترست. همچنین کفش‌های چرم با رنگ تیره ظاهری زیبا و شیک دارند.

  • مانتوی مناسب:

سعی کنید از لباس‌هایی بدون زرق و برق و ساده استفاده کنید. کت و شلوار‌ و مانتوهای راسته بهترین گزینه برای روز مصاحبه هستند. استفاده از شلوارهای گشاد و جین برای جلسه مصاحبه کاری مناسب نمیباشد . به علاوه اینکه با توجه به سیاست‌های شرکت از مقنعه یا شال استفاده کنید. به هیچ عنوان از مانتوهای کوتاه و جلوباز برای روز مصاحبه استفاده نکنید.

  • کیف مناسب:

اگر می‌خواهید با خودتان کیفی حمل کنید پیشنهاد می‌کنیم که آن را هماهنگ و ست با کفش انتخاب کنید. این هماهنگی شما را منظم و مرتب نشان می‌دهد. به علاوه اینکه از همراه داشتن کیف‌های خیلی بزرگ خودداری کنید و تنها وسیله‌های شخصی و مدارک ضروری را همراه داشته باشید.

لباس مناسب برای مصاحبه کاری آقایان

لباس مناسب مصاحبه استخدامی آقایان با لباس‌های روزمره آن‌ها که معمولا تیشرت و شلوارهای کتان و جین است از زمین تا آسمان فرق می‌کند:

  • کفش مناسب:

کفش مناسب مصاحبه کفشیست که نه راه رفتن با آن برایتان سخت باشد و نه ظاهری شلخته و غیر رسمی داشته باشد. بهترین کفش در کنار لباس مصاحبه شغلی برای شما کفش‌های چرم هستند. توجه داشته باشید که از کالج‌، کتونی و صندل اکیدا استفاده نکنید.

  • لباس مناسب:

بهترین لباس برای مصاحبه کاری شما پیراهن مردانه رسمی آستین بلند و شلوار یا کت و شلوار است. در انتخاب سایز لباس دقت کنید. لباس نه باید خیلی تنگ باشد و نه خیلی گشاد، بلکه باید به زیبایی در تن بنشیند.

  • کیف مناسب:

لباس رسمی مصاحبه کاری در کنار اجزای دیگری مانند کفش، کیف، ساعت، عطر و … تکمیل می‌شود. اگر عادت به حمل کردن کیف دارید، می‌توانید از کیف‌های دوشی کوچک یا کیف‌های چرم دستی استفاده کنید. به هیچ عنوان ساک و کوله‌ها اسپرت و ورزشی با خودتان نبرید.

در حین انتخاب لباس مناسب برای یک مصاحبه شغلی این نکات را در نظر بگیرید:
  1. از عطر مناسب فصل استفاده کنید. برای روزهای گرم به سراغ عطرهای خنک بروید و برای روزهای سرد عطرهای گرم‌تر را انتخاب کنید.
  2. اگر عادت به استفاده از کراوات یا دستمال کت و شلوار دارید مطمئن شوید که خلاف کد لباس شرکت مورد نظر نیست.
  3. چند روز قبل از مصاحبه شغلی، لباس‌تان را انتخاب کرده، بشورید، اتو کشیده، آماده کنید.
  4. پیشنهاد می‌کنیم قبل از حضور در جلسه چند روز قبل‌تر ابتدا لباس مصاحبه‌تان را بپوشید و آن را تست کنید. همچنین اندازه بودن، سالم بودن و راحتی آن را آزمایش کنید.
  5. به هیچ عنوان تاثیر رنگ لباس در مصاحبه کاری را دست کم نگیرید. به سراغ رنگ‌های خنثی بروید.
  6. از انتخاب لباس‌هایی با طرح‌ها و رنگ‌های تند خودداری کنید.
  7. به هیچ عنوان در استفاده از اکسسوری زیاده‌روی نکنید. پیشنهاد ما این است که تنها از یک ساعت شیک استفاده کنید.
  8. از لباس‌هایی که پوشش مناسبی ندارند استفاده نکنید.
  9. یکی دیگر از نکات مهم انتخاب جوراب مناسب است. از جوراب‌های کوتاه و رنگ روشن پرهیز کنید.

سخن پایانی

پس در مصاحبه شغلی چه بپوشیم؟ همان طور که بارها گفتیم لباس و وضعیت ظاهری در مصاحبه اولین فاکتور تاثیرگذار در ذهن بیننده است. از قبل برای روز مصاحبه برنامه ریزی کنید و یک ساعت قبل از موعد مقرر تند تند و عجله‌ای لباس‌هایتان را انتخاب نکنید. اندازه لباس، رنگ لباس برای مصاحبه استخدامی، تمیزی و اتو را فراموش نکنید. ما در این مطلب دیدیم که باید برای مصاحبه کاری چی بپوشیم و لباس در مصاحبه کاری چه تاثیری دارد.
شما چه تجربه‌ای از پوشش برای مصاحبه‌های کاری دارید؟ با ما در میان بگذارید.

جهت مشاهده جدید ترین آگهی های استخدام سراسر کشور در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا