کارجومعرفی رشته های تحصیلیمعرفی مشاغل

بازار کار رشته مهندسی مدیریت اجرایی و حقوق مدیر اجرایی

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی درآمد و حقوق مدیر اجرایی و بازار کار آن

رشته مهندسی مدیریت اجرایی جزء رشته‌های میان رشته‌ای است که به صورت بسط دانش و توانمندی دانشجو در رشته‌های مختلفی همچون مهندسی مکانیک، برق، کامپيوتر و عمران ارائه می‌شود. هدف اصلی این رشته که از رشته‌های مهم دانشگاهی محسوب می‌شود، تربیت مدیران شایسته و کارآمد در رده‌های مختلف شغلی برای سازمان‌های دولتی و خصوصی است.
آیا شما هم دوست دارید در مورد این رشته بیشتر بدانید و متوجه شوید مدیر اجرایی یعنی چه؟ کارشناس مسئول کیست؟ یا حرفه ای که وظایف مدیر اجرایی را انجام میدهد، چه مشاغلی هستند؟ پس تا انتها همراه ما باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

معرفی رشته مدیر اجرایی

رشته مدیراجرایی در واقع نوعی رشته میان رشته‌ای است که در آن آموزش‌های مرتبط با شاخه‌های مختلف مهندسی همچون مکانیک، صنایع، برق، کامپیوتر و عمران ارائه می‌شود.
این رشته بعد عملی و کاربردی مبحث مدیریت را ارائه می‌دهد که چیزی فراتر از دانش تئوری و اطلاعات روی کاغذ است. هدف این رشته تربیت مدیرانی با قابلیت‌ها و کارکردهای متفاوت است تا بتوانند این توانایی‌ها را به مرحله اجرا برسانند.

در رابطه با این سؤال که مدیر اجرایی در کدام رشته است؟ این رشته بسیاری از رشته‌های مهندسی مهم را دربرمی‌گیرد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته مدیریت اجرایی کلیک نمایید.

مدیر اجرایی

مدیر اجرایی کیست؟

مدیر اجرایی به انگلیسی یعنی Executive Master of Business Administration که مخفف آن EMBA می‌شود. فردی است که به عنوان مدیرعامل یک سازمان معرفی می‌شود و دارای بالاترین رتبه و مقام در سازمان است. مدیر اجرایی را هیئت مدیره انتخاب می‌کند و به نوعی جانشین اعضای هیئت مدیره در سازمان محسوب می‌شود. چنین فردی به عنوان یک کارشناس مسئول در اداره یا سازمان مشغول به کار می‌شود.

مهارت و اصول مدیریت اجرایی

با توجه به سرفصل‌های ارائه شده در این رشته، فارغ‌التحصیلان بعد از پایان یافتن درس خود توانایی فعالیت در رشته‌های مهندسی مختلفی را دارند. در واقع می‌توانند به صورت کاربردی در زمینه‌های مختلف مهندسی مشغول به کار شوند. در نتیجه می‌توانند جهت استخدام مدیر اجرایی پروژه در واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ اقدام کنند.

همچنین به واسطه مهارت بالای آن‌ها در تخصص‌هایی مانند برق، کامپیوتر و صنایع می‌توانند در واحدهای خدماتی و اداری سازمان‌های مختلف مشغول شوند. از دیگر مهارت‌ها و اصول مدیریت اجرایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • توانایی راه‌اندازی شبکه‌های کوچک رایانه‌ای و همچنین مهندسی رایانه‌ها در ادارات و سازمان‌‌ها و واحدهای صنعتی
  • قابلیت کنترل کیفیت و بهره‌وری پروژه در شرکت‌های مختلف
  • توانایی در تعیین میزان برآورد پروژه‌های عمرانی
  • توانایی طراحی‌های متنوع با کمک کامپیوتر در واحدهای صنعتی مختلف
  • تعمیر و نگهداری تأسیسات در ادارات

وظایف مدیر اجرایی چیست؟

با این که وظایف اصلی مدیر اجرایی در هر سازمان و ارگانی یکی است. اما مدیر اجرایی می‌تواند به عنوان مدیرعامل یا در سمت کارشناس در یک سازمان مشغول به کار شود. به عنوان مثال کارشناس امور اجرایی ایثارگران هم یک مدیر اجرایی است که در مؤسسه ایثارگران مشغول به کار است.

بر این اساس مطمئناً وظایف کارشناس امور اجرایی بیمارستان با کارشناس توسعه و مدیریت منابع یک سازمان یا کارشناس اجرایی عمران متفاوت خواهد بود. با این حال شرح وظایف مسئول امور اجرایی در قالب هر سمتی مانند کارشناس و مسئول اجرایی بیمارستان یا کارشناس امور کارگزینی به صورت زیر است.

  • تحلیل و ارزیابی فعالیت سایر رهبران اجرایی در داخل سازمان
  • اطمینان از جایگاه و مسئولیت اجتماعی بالای سازمان
  • نظارت در اجرای پروژه‌های ساختمانی توسط کارشناس اجرایی ساختمان
  • شرکت در جلسات داخلی و خارجی سازمان و تنظیم برنامه‌ریزی‌های بلند مدت جهت مدیریت بهتر
  • پاسخگویی به سوالات در رابطه با مدیریت
  • پیگیری تمهیدات لازم جهت پیشبرد بهتر اهداف سازمان
  • پیگیری انتقادات و نظرات کارمندان دیگر در مورد حقوق و مزایا توسط کارشناس منابع انسانی

وظایف فوق تنها چند مورد از مهم‌ترین وظایف یک مدیر اجرایی در بخش‌های مختلف است. جهت دریافت اطلاعات کامل‌تر در مورد وظایف یک مدیر اجرایی، می‌توانید وظایف مربوط به هر سمت مدیریتی را به طور جداگانه بررسی کنید.

چگونه مدیر اجرایی شویم؟

می‌توان گفت شرط اصلی مدیر اجرایی شدن، برخورداری از سابقه مدیریتی است. چراکه هدف اصلی رشته مدیریت اجرایی، تمرکز روی مهارت‌های مدیریتی دانشجویان است. در حال حاضر این رشته یکی از مهم‌ترین رشته‌های دانشگاهی است که بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری به دنبال استخدام مدیر اجرایی در تهران یا هر شهر دیگری هستند.

این رشته با رشته mba که یک رشته مدیریتی است کاملاً متفاوت است. در واقع رشته EMBA را می‌توان سطح کارشناسی ارشد mba در نظر گرفت. بنابراین در پاسخ به سؤال برخی از افراد که می‌پرسند از بین رشته مدیریت اجرایی یا mba کدام بهتر است؟ می‌توان گفت هرکدام از این دو رشته جهت برآورده کردن نیاز گروه خاصی طراحی شده است.

رشته مدیریت اجرایی برای افراد با سابقه مدیریتی مناسب‌تر است. باتوجه به قابلیت‌های گسترده این رشته، آینده شغلی رشته مدیریت اجرایی در شرایط خوبی قرار دارد.

برای این که بتوان مدیر اجرایی شد، ابتدا باید از طریق قبولی در کنکور، در این رشته تحصیل کرد سپس بعد از فارغ‌التحصیلی، جهت استخدام در سازمان‌های مختلف اقدام کرد.

شرایط و نحوه ورود به رشته مدیریت اجرایی

رشته مدیریت اجرایی به انگلیسی یعنی EMBA، این رشته از نظر کاربردی بیشتر به رشته مهندسی صنایع نزدیک است، براین اساس از بازار کار خوبی برخوردار است. علاقه‌مندان به رشته مدیریت اجرایی ابتدا باید از طریق کنکور ریاضی جهت قبولی در رشته مهندسی مدیریت اجرایی اقدام کنند.

امکان ادامه تحصیل دانشجویان رشته مهندسی مدیریت اجرایی در اکثر رشته‌های مهندسی وجود دارد. بنابراین برای ادامه تحصیل این دانشجویان هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. البته از سال 1396 به بعد رشته مدیریت اجرایی ارشد از لیست دفترچه ثبت‌نام آزمون ارشد 96حذف شد؛ هرچند که خبر حذف رشته مهندسی مدیریت اجرایی تا قبل از آن به صورت علنی اعلام نشده بود. رشته مدیریت کسب و کار و امور شهری، رشته‌ای است که در جایگزین رشته مدیریت اجرایی معرفی شده است.

رشته مدیریت اجرایی بدون کنکور

علاوه بر قبولی در کنکور و انتخاب رشته مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور یا هر دانشگاه دولتی و آزاد، امکان شرکت در کارگاه‌های آموزشی رشته مدیریت اجرایی برای مدیران رده متوسط سازمان‌ها و کارآفرینانی که قصد راه‌اندازی یک کسب و کار جدید را دارند وجود دارند. بنابراین این افراد می‌توانند به جای تحصیل در رشتهمدیریت اجرایی دانشگاه آزاد، با شرکت در دوره‌های آموزشی رشته مدیریت اجرایی، بدون کنکور وضعیت شغلی و آینده کاری خود را به سطح بالاتری برسانند.

دروس رشته مدیریت اجرایی

از دروس مهم رشته مدیریت اجرایی دانشگاه تهران یا دانشگاه‌های معتبر دیگر در سراسر کشور می‌توان به بازاریابی، مدیریت مالی، منابع انسانی ارتباطات بازاریابی، تحلیل رفتاری و بسیاری از دروس مهم دیگر اشاره کرد.

مدیر اجرایی

بررسی میزان درآمد و حقوق مدیر اجرایی در ایران

مدیر اجرایی نقش مؤثر و به سزایی در یک سازمان ایفا می‌کند، بر این اساس می‌توان گفت، دستمزد مدیر اجرایی، مبلغ قابل توجهی خواهد بود. البته میزان درآمد تا حد زیادی به مهارت مدیر و سازمانی که در آن مشغول است، بستگی دارد. از دیگر عوامل مؤثر در میزان حقوق معاون اجرایی یا مدیر می‌توان به میزان کار، نوع کار، نوع سازمان و دولتی یا خصوصی بودن آن اشاره کرد. به عنوان مثال حقوق مدیر اجرایی اتحادیه با میزان حقوق مدیر اجرایی مدرسه متفاوت خواهد بود.

درآمد و حقوق مدیر اجرایی در بخش دولتی

همان‌طور که گفته شد از عوامل مؤثر در حقوق مدیر اجرایی، دولتی یا خصوصی بودن سازمان است. میزان درآمد یک مدیر اجرایی در بخش دولتی نسبت به خصوصی ممکن است در سطح پایین‌تری قرار داشته باشد اما یک مدیر در بخش دولتی از مزایا و امکانات بیشتری برخوردار است. به عنوان مثال ممکن است میزان حقوق معاون اجرایی مدرسه از حقوق معاون اجرایی مدارس غیرانتفاعی کمتر باشد اما معاون مدرسه دولتی از نظر پشتوانه کاری این اطمینان را دارد که کار خود را از دست نمی‌دهد.

درآمد و حقوق مدیر اجرایی در بخش خصوصی

میزان حقوق مدیر اجرایی در واحدهای مشابه شغل خصوصی نسبت به دولتی بیشتر است. بر این اساس طبیعی است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان باتجربه و توانمند در این رشته، به دنبال به دست آوردن فرصت‌های شغلی در مؤسسات خصوصی باشند.

بررسی حقوق مدیر اجرایی در خارج از کشور

شغل مدیر اجرایی در خارج از کشور نیز مانند ایران از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است. در واقع می‌توان گفت در بین مشاغل مربوط به بخش اجرایی، میزان دستمزد مدیر اجرایی در خارج از کشور بیشتر از سمت‌های دیگر است. طبق بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۲۱ میزان حقوق یک مدیر اجرایی در آمریکا برابر با ۸۲.۵۵۰ هزار دلار است.

در تصدیق این گفته نیز می‌توان به حقوق مدیر اجرایی گوگل اشاره کرد که مبلغی حدود ۱۹۹ میلیون دلار دستمزد دریافت کرده است. که بر اساس این گزارش رکورد بالاترین دستمزد را در بین مدیران اجرایی در آمریکا و همچنین شرکت گوگل شکسته است.

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام مدیر اجرایی

جهت جست‌وجوی آگهی‌های استخدام مربوط به مدیر اجرایی، بهترین روش از طریق سایت‌های کاریابی معتبر از جمله ایران استخدام است. اطلاع از آگهی‌های استخدام مدیر اجرایی در البرز یا هر شهر دیگر، از طریق سایت کاریابی ایران استخدام، به راحتی امکان‌پذیر است.

به این صورت که شما می‌توانید پس از جست و جوی عنوان شغلی خود در سایت ایران استخدام، وارد بخش مربوط به آگهی های استخدام شوید و با اعمال فیلترهای موردنظر از قبیل میزان تحصیلات، شغل درخواستی، شهر محل سکونت و… اقدام به پیدا کردن آگهی موردنظر خود کنید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

روش دیگر این که می‌توان با نصب اپلیکیشن ایران استخدام بر روی گوشی به صورت آنلاین از اخبار آگهی‌های استخدام مدیر اجرایی اطلاع کسب کرد. در این سایت با توجه به در نظر گرفتن فیلترهای مختلف، امکان پیدا کردن شغل درخواستی در زمان کوتاه‌تری وجود دارد‌.

راهنمای حضور در جلسه مصاحبه شغلی و تنظیم رزومه مدیر اجرایی

یکی از نگرانی‌های شایع که ممکن است برای هر کارجو وجود داشته باشد چگونگی حضور در جلسه مصاحبه شغلی است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. با این حال قبل از مسئله حضور در مصاحبه، تنظیم رزومه حرفه‌ای و عالی مدیر اجرایی و همچنین ارسال برای کارفرما از اهمیت بیشتری برخوردار است. در واقع داشتن یک رزومه کاری حرفه‌ای است که باعث پذیرفتن شما توسط کارفرما در جلسه مصاحبه می‌شود.

اگر به دنبال یک رزومه حرفه‌ای مدیر اجرایی هستید، در سایت ایران استخدام نیز امکان تنظیم رزومه به صورت آنلاین و آفلاین برای کارجو فراهم می‌شود. در واقع از طریق سرویس رزومه ساز رایگان می‌توانید رزومه خود را به صورت آنلاین تهیه کنید یا فرم خام رزومه را در قالب‌های متنوع دانلود کنید سپس نسبت به تنظیم رزومه اقدام کنید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

بعد از پذیرفتن رزومه و دعوت شما برای برای حضور در جلسه مصاحبه نیز مواردی مانند تحقیق در مورد شرکت، مرور کردن پاسخ‌ها، همراه داشتن مدارک موردنیاز، داشتن صداقت و به موقع در جلسه حاضر شدن از مواردی است که باید به آن توجه کرد.

راهنمای درج آگهی استخدام مدیر اجرایی

در سایت ایران استخدام همچنین امکان درج آگهی استخدام مدیر اجرایی برای کارفرمایانی که به دنبال کارجو مطمئن و باسابقه هستند فراهم می‌شود.

بر این اساس کارفرمایان به راحتی می‌توانند با انتشار آگهی استخدام مدیر اجرایی در سایت، کانال و اپلیکیشن ایران استخدام نیروی موردنظر خود را پیدا کنند. به عنوان مثال جهت استخدام مدیر کارخانه در کیش تنها کافی است اطلاعاتی نظیر محل اشتغال، نوع همکاری و میزان تحصیلات موردنیاز را در آگهی درج کنند. در این صورت در کوتاه‌ترین زمان نیروی موردنظر خود را پیدا خواهند کرد.

از خدمات مهم این سایت برای کارفرمایان می‌توان به امکان دسترسی رایگان به بانک رزومه‌های موجود در ایران استخدام و همچنین جستجو رزومه کارجویانی که اقدام به بارگذاری رزومه خود در این سایت کرده‌اند اشاره کرد. بنابراین اگر یک کارفرما به دنبال استخدام مدیر اجرایی مجتمع مسکونی یا استخدام مدیر اجرایی ساختمان تهران باشد خیلی راحت می‌تواند از این طریق نیروی خود را پیدا کند.

جهت درج آگهی استخدام و ثبت نام به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

موفقیت و پیشرفت یک مدیر در گرو کسب دانش مداوم و به روز رسانی اطلاعات خود در رابطه با مباحث مدیریتی روز دنیاست. بر این اساس تحصیل در رشته‌هایی مانند مدیریت اجرایی نقش مؤثری در افزایش دانش و موفقیت مدیران خواهد داشت.
مدیران همچ  نین می‌توانند جهت تقویت مهارت کاربردی مدیریت با شرکت در دوره‌های آموزشی و تخصصی بدون کنکور مدیریت اجرایی، نقاط ضعف خود را برطرف کنند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مدیر اجرایی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. چرا رشته مهندسی مدیریت اجرایی در هیچ استخدامی دیده نمی شود با اینکه رشته خوب و تاپی می باشد

    1. درود
      دوست عزیز باید پیگیر اطلاعیه ها و اخبار استخدامی این رشته باشید. برای مثال در حال حاضر پتروشیمی خلیج فارس متقاضی استخدام این رشته تحصیلی هست. آگهی‌های استخدام این رشته تحصیلی رو میتونید از این قسمت بررسی کنید.

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا